824 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Familiefødselsdag - mængder Familiefødselsdag - mængder

Jeg skal holde familiefødsesldag her i starten af måneden og har inviteret til boller og lagkage, men jeg er noget i tvivl om mængderne.

Der er inviteret 17 gæster, 1 teenager og 16 voksne. Pt. ved jeg, at 14 i hvert fald kommer.

1 potion boller giver 15-18 boller. Hvor mange potioner skal der laves?

Så havde jeg tænkt mig at lave 1 gulerodskage, den laves i en form med en diameter på 22 cm.

Og en lagkage, som bare er helt alm. størrelse af de der købebunde.

Jeg ville også lave cookies. 1 potion giver 15 (STORE!!) cookies. Jeg tænker umiddelbart at lave 2 potioner..

Ooog så skal der købes noget slik og sodavand. Her er jeg helt lost i forhold til mængderne??

Der serveres kakao til bollerne, cookies og kagerne, og der kommer så slik, sodavand, chips og agurke+gulerods stænger på bordet bagefter.

SÅ, jeg skal finde ud af:

Hvor mange potioner boller
Hvor mange potioner cookies
Hvor meget slik, sodavand og chips
Hvor mange gulerodsstænger + agurkestænger

Hjæææælp!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Familiefødselsdag - mængder
  • #1   18. nov 2017 Jeg ville lave:

2 portioner boller (overskydende kan smides i fryseren, hvis du ikke har brug for dem her og nu).
    2 lagkager (alle skal kunne smage den, hvis de har lyst, og det kan de ikke med kun en (de normal lagkagebunde, man køber, er ikke særlig store)
    2 portioner cookies
    måske en gulerodskage

Så ville jeg begrænse eller helt udelade slik og chips. Hvor mange gulerødder og agurker, du skal bruge, har jeg ikke noget bud på.

• #2   18. nov 2017 Hmm altså vdr. lagkage.. Normalt til fødselsdage er vi ca. 25 mennesker og der plejer min mor at lave 2 lagkager, og hverken cookies eller anden kage, og så bliver der alligevel ½ lagkage tilbage, så derfor tænkte jeg at 1 lagkage + en anden kage + cookies ville være nok ?

• #3   18. nov 2017 Helt enig med Lene, 1 lagkage er ikke nok til at alle kan smage. Og har man meget i overskud, kan man jo altid sende noget af det med familien hjem. I min familie giver vi gerne folk rester med hjem efter besøg, hvis vi vurdere vi ikke kan nå at få det spist selv smiley

• #4   18. nov 2017 Men hvorfor skal alle også smage lagkagen? Hvad med den almindelige kage? Skal man normalt det?

Jeg synes nemlig der er en del i vores familie der ikke tager lagkage, men ville blive glade for at der var en anden form for kage i stedet for den

Umiddelbart ved jeg at der i hvert fald er 5 der ville vælge gulerodskage over lagkage

• #5   18. nov 2017 Alle SKAL ikke smage lagkagen, men i min optik skal der altid være nok så alle KAN smage hvis de har lyst. Hvis man ved nogen ikke spiser lagkage, så planlægger man jo så udfra det smiley

• #6   18. nov 2017 Hvis du ved, at mange ikke tager et stykke lagkage, så er en da sikkert nok. Det er dig, der kender dine gæster, vi andre kan jo kun svare ud fra, hvad vi selv ville gøre, og jeg ville lave 2 lagkager, for det ville der være behov for i min familie og vennekreds.

Mit udgangspunkt er også, at hvis alle vil smage et eller andet, jeg serverer, så skal det kunne lade sig gøre.

• #7   18. nov 2017 Måske folk springer over lagkagen i beskedenhed fordi der er så lidt af den?
    Det ville jeg selv gøre.

1 lagkage pr. 8 personer.
    2 boller til hver
    2 cookies til hver.
    Jeg ville springe slik og chips over og bare sætte det grønne op lidt sporadisk.

• #8   18. nov 2017 Jeg tror måske jeg springer slikket over og nøjes med grøntsager og chips - og dip smiley Jeg vil have chips smiley :D

Ville I så lave to forskellige lagkager, eller to ens? Jeg havde tænkt mig det skulle være bananlagkage, fordi det er det eneste jeg selv spiser. Min mor plejer at lave én banan og en med hindbærsyltetøj

• #9   18. nov 2017 To forskellige, det er sjovest smiley

• #11   18. nov 2017 Af nysgerrighed, når der nu siges der skal være to lagkager fordi så kan alle smage; Hvorfor skal lagkagerne så ikke være ens? Det ville give mere mening i min optik - to forskellige blir i mit lille hoved da det samme som en lagkage og en gulerodskage? smiley

...jeg havde også taget gulerodskagen over lagkagen, gulerodskage smiley

• #12   18. nov 2017 Kan ikke hjælpe med mængder, vil blot vide hvad tid er det og hvor foregår det? smiley

• #13   18. nov 2017 Jeg vil også gerne vide hvornår vi skal komme? smiley

Ej, jeg ville lave 2 portioner boller, måske 2,5 portioner - 2 ens lagkager, alternativt en stor og en lidt mindre? - en gulerodskage - en pose gulerødder og 1 eller 2 agurker smiley

• #14   18. nov 2017 Hvis der kun er lidt kage, vil en som jeg springe over, for jeg ville ikke spise, med risiko for at der ikke er nok til andre. Så ville jeg nyde, at så sparede jeg da de kalorier. Der vil blive spist mere, hvis der er mere. Hvis familien ikke er så begejstret for lagkage, så lad være med at lave den? Herhjemme gør jeg det aldrig. Flere kan ikke lide den og med de små børn er det en af de meget "beskidte" kager at spise, så jeg går for gulerodskagen. Igen, du kender dine gæster smiley

2 boller
    2 cookies
    0,5 l. sodavand pr. person

drop slikket.

hvorfor gulerødder og agurk?

• #17   18. nov 2017 Jeg ville lave 2 ens lagkager, 2 eller 3 portioner boller, resten kan nemt fryses eller spises dagen efter, 1 gulerodskage, og så udelade slik, men derimod købe chips, gulerødder, agurker og dip.
    Kakao og sodavand tænker jeg at du bare køber som du synes, det kan jo gemmes, både det åbne og det uåbnede.

• #18   19. nov 2017 Rollo, jeg tænker lidt det samme, haha smiley

CTS 2,5 potion boller er ikke rigtig en mulighed, eftersom der går 1 æg til pr. potion... Og jeg vil ikke bøvle med at bruge halve æg smiley Så tænker enten 2 eller 3 potioner og bollerne er meget frysevenlige, så kan sagtens fryse ned bagefter, hvis det er..

Trine, hvorfor gulerødder og agurk? Tjaaah - fordi det smager godt? smiley

Rotterne, jeg har desværre ikke overskud til også at bage lagkagebundene selv - og generelt er jeg faktisk totalt sucker for sådan nogle købe ting og bakeoff, jeg ELSKER det smiley

Tak for svar alle sammen smiley Jeg tænker jeg lige skriver til min kære moar og hører hende, hvad hun tænker mht. 2 lagkager vs. 1 lagkage og 1 gulerodskage smiley

• #20   19. nov 2017 Haha, jeg kan ikke lide flødeskum smiley Men det kommer selvfølgelig på alligevel smiley

• #21   19. nov 2017 Hvis der kommer vaniljesukker i fløden inden den piskes smager den meget bedre - men jeg er heller ikke typen der er ret glad for flødeskum. Men med vaniljesukker i bliver det straks super lækkert smiley

• #22   19. nov 2017 Helt enig Trine. Jeg bruger også en lille smule vaniljesukker i flødeskum og det gør en forskel.

• #23   19. nov 2017 F. øvr. serverer du kaffe / te også ? Det har ikke været nævnt, men måske er det bare en selvfølge.

Kakao er jo noget sødt stads, og selv om en kop smager godt, så trænger man (eller i hvert fald jeg) til en kop kaffe bagefter. Hvis det er et valg mellem kaffe/te eller sodavand, så ville jeg til en hver tid vælge kaffen. Og jeg kan se, at det jo er mest voksne, der kommer, så mon ikke en del ville sætte pris på en kop te eller kaffe.

• #24   19. nov 2017 Jeg allierer mig med min mor, som tager kaffe med. Og the har vi selv smiley

• #25   19. nov 2017 2-3 portioner boller
    2 - Portioner cookies
    2 - lagkager ( ens )
    1 - gullerodskage
    2 - poser Chips + dip
    1 - stor pose matador ell stjerne mix
    3-4 - 2 liters sodavand

Det kan godt være at der er lidt for meget, men hellere for meget end for lidt..

• #26   12. dec 2017 Nå - vi blev 14 mennesker (der var et par afbud).
    Der blev lavet 36 boller (2 portioner) og er ca. 10 tilbage.
    Der blev lavet 1 gulerodskage og 1 lagkage, der er lidt over 1/2 lagkage tilbage + 2/3 gulerodskage.
    4 liter varm kakao + 1 liter kold, + der var 1 liter mere klar til opvarmning, men det var ikke nødvendigt - der var ca. 1 liter varm kakao tilbage..
    4 liter sodavand, der var 2 liter tilbage smiley
    Cookiesne blev droppet

Til gengæld blev alle grøntsagerne ædt, haha!

Jeg er godt nok glad for jeg ikke lavede 2 lagkager + gulerodskage, det havde der ikke været plads til i køleskabet smiley !

• #27   12. dec 2017 Den sundhedsbølge der, der er en trussel for al fornuftig lækkersult..

• #28   12. dec 2017 Det er godt nok ikke meget de spiser smiley

• #30   12. dec 2017 De må godt nok have været syge de stakler, det der er spist ville 4 "normale" mennesker jo have kunnet klare.

• #31   12. dec 2017 Skal måske lige nævnes at den ene af de 14 er min lillebror, som spiser ultra lidt - og så er der mig. Jeg nåede kun 1 bolle, jeg havde alt for tralvt med at være værtinde, til at spise :P! Så jeg nyder godt af lagkagen i dag, hehe smiley :D

• #33   12. dec 2017 Holy shit, det er da vist ikke kage der er blandt favoritterne smiley

• #34   12. dec 2017 Med de "mængder" de har spist kan jeg godt se at min liste måske var lige overdrevet nok smiley Men kan bare så godt lide boller og lagkage og ville hade at løbe tør smiley

• #35   12. dec 2017 Milla, du kendte jo tydeligvis dine gæsters appetit eller mangel på samme, så det var da godt, at du ikke lyttede alt for meget til os andre. smiley
    Men ja, det er altid lækkert med rester, og lagkage er næsten altid endnu bedre dagen efter.

• #36   12. dec 2017 Kold lagkage til morgenmad er luksus smiley

• #37   12. dec 2017 #36 JEG ER SÅ ENIG!! smiley smiley

• #38   12. dec 2017 Endelig en der er enig! Andre synes det er klamt smiley

• #39   12. dec 2017 Her kan lagkage også spises på alle tider af døgnet smiley

• #40   12. dec 2017 Vi æder 2 lagkager 8 mennesker haha

Kommentér på:
Familiefødselsdag - mængder

Annonce