1.334 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 83 Svar

Danmark afliver en ulovlig hund hver 4. dag Danmark afliver en ulovlig hund hver 4. dag

http://folketidende.dk/Indland/Danmark-afliver-en-ulovlig-hund-hver-fjerde-dag/artikel/383429

Må indrømme at jeg faktisk er overrasket over at næsten 600 ulovlige hunde er aflivet. Troede ikke at antallet var så højt smiley

Så tænk dig om, hvis du ønsker en muskuløs hundetype. Køb kun med stamtavle !!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Danmark afliver en ulovlig hund hver 4. dag
  • #1   16. okt 2016 Det er virkelig sørgeligt...

• #2   16. okt 2016 Altså jeg har det lidt sådan at DK jo kun kan aflive en ulovlig hund hver 4 dag, fordi folk fortsat avler med hovedet oppe i r*ven.
    Hvis folk gad overholde loven, så ville de her hunde jo hverken fødes eller aflives.

Og jeg er enig, stamtavle er vejen frem.

• #4   16. okt 2016 Ja, det er sgu trist smiley
    Og alligevel fortsætter folk med at lave og sælge store tunge hundetyper, blandinger, som kan ligne forbudte hunde. Forstår ikke at hvalpekøberne tør at tage chancen ???

• #5   16. okt 2016 Det der gør mig trist, er at hundene i nogle sager intet har gjort. Intet.
    Vi kan fable om, at ejerne kunne have gjort mere, men jeg er 100% sikker på, at rigtig mange af dem ikke har tænkt tanken, da de købte en labrador-blanding eller lignende.

- Det er nemt at være bagklog, og det kan sagtens være, at de ikke laver samme fejl igen.

Faktum er, at rigtig mange hunde, som ikke er ulovlige, står i risiko med den her lov, så længe de ikke har stamtavle. Jeg er fan af stamtavler, men ikke alle er mig...

- Loven bør laves om. Der er alt for mange hunde, som mister livet, uden at de nogensinde har gjort en flue fortræd. Se bare servicehunden, der blev aflivet...

• #6   16. okt 2016 Helt enig Alexandoria !! Ikke rimeligt at sunde og raske, velfungerende hunde aflives, bare fordi de tilfældigvis ligner en ulovlig blanding.

Jeg kigger ofte salgsannocer på nettet, og bliver frustreret hver gang jeg ser en annonce med stor blandingshund der er til salg. Hvorfor er folk villige til at tage chancen, og gamble med hundens liv ??? Forstår det ikke !!!

• #8   16. okt 2016 Der bliver aflivet 10.000-15.000 sunde og raske hunde årligt... det gør mig mere trist!

• #11   16. okt 2016 Hvor mange af de 600 har reelt været "farlige kampkræ" ?

• #13   16. okt 2016 Fra 2014.... og ja jeg tror det eneste mange har fejlet er dårlige ejere smiley

http://politiken.dk/forbrugogliv/ECE2362481/tusindvis-af-hunde-aflives-fordi-ejerne-ikke-kan-passe-dem/

• #15   16. okt 2016 Jeg skrev faktisk til Metroxpress (som svarede meget venligt igen) fordi de havde formuleret en af deres overskrifter om netop dette med at hundene bliver aflivet "selvom det stort set er umuligt at bevise, om en blandingshund er ulovlig eller ej".

Det handler sgu da ikke om "du kan ikke bevise den er ulovlig", og så længe den myte - eller misforståelse af loven - lever SÅ GODT videre, og bliver spredt igen og igen og igen, så står folk helt skråsikkert på at hunden ikke er i fare fordi den jo er en blanding af lovlige racer. Og vi ser det jo også herinde.. folk skyder sig selv i foden ved at være så vanvittigt insisterende på at "min hund er kun en blanding af lovlige racer så de kan ikke gøre noget"

Jeg er helt enig i at kunne finde gode OG dårlige ting ved raceforbuddet, men er så sindssygt træt af den ansvarsfralæggelse og UTROLIGT ringe selvindsigt man ser stort set alle vegne smiley

Shit, hvor ville vi hurtigt få det forbud afskaffet - tror jeg - hvis folk ikke gang på gang lige skulle vise HVOR meget de kan ødelægge det for de ansvarlige ejere

• #16   16. okt 2016 Det er jo ALTID andres skyld... altid... dumme love, dumt politi osv osv.. 1. vi stemmer selv på de her politikere, 2. regeringen giver de penge til den slags politi de vil have... Mange folk elsker denne lov, også selvom den på mange områder var unødvendig, og den gamle lov var ok, men blot ikke blev anvendt korrekt.. både fra politiets og domstolens side.

De 600 hunde bekymrer mig virkelig ikke ret meget sammenlignet med de 10.000-15.000 andre hunde.

• #17   16. okt 2016 Men det er jo desværre ikke så mærkeligt.
    Se hvor mange blandinger det konstant bliver oprettet herinde, der ligner ulovlige racer. Når folk ikke tænker sig mere om ved køb af hunde, så er det jo hvad der sker, med den lovgivning vi har

• #18   16. okt 2016 Ditte og ja herinde folk som spørger herinde, og så 24 timer senere er hunden hentet.. så useriøst...

• #19   16. okt 2016 Lige præcis
    Og argumentet er altid, de racer den er blandet af er ikke ulovlige og det står også i den papirer og så er det registreringen i dhr

• #21   16. okt 2016 Isabelle nej men så sælger det jo ikke... artiklen burde hedde "dumme mennesker køber hunde, som de ikke aner noget om, og de stakkels hunde bliver aflivet på bekostning af de dumme mennesker" og det har INTET med loven at gøre.

• #23   16. okt 2016 Altså mindre end de 10.000-15.000 eller de "ulovlige"??

• #24   16. okt 2016 Præcis Isabelle, og det bekræfter mit indtryk, at risikoen for at få taget sin look-a-like liste hund af politiet er ganske lille.

Det er rigtig trist for de hunde, det går ud over, men det er ikke nok til at skræmme hverken opdrættere af den slags hunde fra at avle, eller folk fra at købe dem. Hvis loven skal virke forebyggende, skal politiet gå ganske anderledes effektivt til værks, og der er vel ingen af os, der ønsker masse aflivning af hunde, lige meget hvad vi ellers synes om loven.

• #26   16. okt 2016 Ok.. enig.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
    #28   16. okt 2016 Louise der er netop derfor system er dumt.

"Vi stemmer selv på de politikere vi vil have"

Jeg har ikke stemt på nogen.
    men andre har så valgt at nogen skal bestemme over mig alligevel.
    Det har de ikke ret til.

• #29   16. okt 2016 Lars ja buhuu men det er nu engang sådan at et demokrati fungerer...

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#30   16. okt 2016 Ja.
    Men det er stadigvæk forkert.

• #31   16. okt 2016 Ej hold nu op... demokrati er nu den bedste løsning.

• #32   16. okt 2016 Men hvad er alternativet, Lars? Altså, hvilken styreform forestiller du dig at vi skulle have, hvis ikke den skulle være demokratisk?

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#33   16. okt 2016 Jeg har ingen løsning.
    Jeg ved bare at det er forkert og bestemme over andre.
    Det har ingen ret til, medmindre man frivilligt vælger at andre skal bestemme over en.

• #35   16. okt 2016 Jamen præcis... Et land uden nogle til at vedtage regler og love er sgu nok ikke et super fedt sted at bo.

• #37   16. okt 2016 Jeg vil hellere demokrati end anarki og enevælde...

Det står mig langt ud af halsen med det YNK folk kommer med, når de læser, at der er aflivet et par hundrede hunde pga listehundene er ulovlige. JA, det er frygteligt, at nogle hunde måske er aflivet ubegrundet, men det er ENDNU MERE frygteligt, at der er nogle mennesker, der køber hund med hovedet under armen og tror den hellige grav er velbevaret, bare de opdrager hunden godt nok.
    Ligner hunden noget ulovligt - så lad være med at købe den.
    Der er lavet SÅ mange bokser/lab ect. blandinger efter listehundene kom på. Hvorfor mon det blev de racer, der pludselig blev populære at sælge...?

Jeg synes det er tragisk, at der årligt næsten aflives 15.000 hunde pga dårlige ejere eller dårligt temperament, dårlig planlægning eller andet...Det finder jeg langt langt mere bekymrende end små 600 hunde...

Det er IKKE en menneskeret at have lov til at købe den hund man har lyst til, det er mere en menneskeret at tage hensyn til andre mennesker OG overholde loven!

Det var bare mit bøvs omkring det hér.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#39   16. okt 2016 Hold da op.
    Jeg har ikke skrevet noget med at der ingen love skal være.
    Selvfølgelig må man ikke skade og krænke andre mennesker eller deres ejendomsret.

• #40   16. okt 2016 Når der kommer en person hen til en border collie og spørger om det er en berner sennen, så kan vi vist godt konstatere at mange mennesker ikke kan se forskel på racer. Ikke alle er lige så hundenørdede som os herinde. De vil bare gerne have en bedste ven.

Vi kan godt blive enige om, at man "bare" kan lade være. Men jeg erkender til gengæld også, at alle ikke har den viden.
    Igen, det er nemt at være bagklog.

Jeg giver ikke politiet skylden. Heller ikke loven.
    Men jeg mener stadig, at loven skal ændres. I teorien kan en tavleløs labrador også aflives med den her lov. Det kræver bare en anmeldelse... Hvordan skal ejeren kunne modbevise dem? Det kan de ikke uden tavlen.

Jeg kan ikke, og vil ikke, nogensinde mene, at det giver mening at forbyde en hel race. Oplysning er vejen frem, ikke forbud. Hvis man ikke aner, hvordan man skal holde hund, så kan det egentlig være lidt ligegyldigt, om det er en rottweiler eller en amstaff, man anskaffer sig.

• #42   16. okt 2016 Hvilke love er så okay at vedtage og hvilke er ikke? Hvornår må man gerne bestemme over andre og hvornår må man ikke? Hvilke love er de rigtige at bestemme? Hehe, det kommer lidt langt ud, når ingen har ret til at bestemme over andre, men det har de så i et vist omfang - bestemt af hvem? - alligevel smiley

• #43   16. okt 2016 Er helt enig i at det er langt mere tragisk, at så mange sunde og raske hunde aflives af deres ejere, fordi hunden er blevet for besværlig/tidskrævende/ikke matcher de nye møbler eller ?
    Det er også er stort og seriøst problem, som der burde tages hånd om. Hvordan man løser det problem, udover oplysning selvfølgelig, aner jeg ikke.

Men en start kunne måske være, at folk også blev klar over at en blanding af lovlige racer, rent faktisk kan forlanges aflivet, ved mistanke om at den er en blanding af ulovlige racer. Måske det kunne få folk til at tænke sig lidt mere om mht. valg af race ?

• #44   16. okt 2016 Uanset hvad så ville mere seriøs avl hjælpe... der ses meget sjældent tavle avl på internater, og jeg er ret sikker på, at samme billede er gældende til aflivning hos dyrlægerne. Blandingshunde sælges, og derefter har de fleste ingen kontakt til avler.. hvis hunden ikke fungerer, så har de heller ikke kontrakt, hvor der står avler vil have hund retur. Derfor er der bare flere positive ting ved tavle avl i min verden.

• #46   16. okt 2016 Jeg er enig i at det er langt langt værre med de 10-15.000 sunde og raske hunde der aflives om året. Blot fordi de er i vejen.

Det andet kan ikke sætte mit pis i kog.
    Det er et par år siden loven blev lavet og folk avler stadig de ulovlige hunde og folk køber dem stadig, jamen så må de også tage konsekvensen af det uden at tude.
    Fejlen og ansvaret for de ulovlige hunde der aflives ligger ene og alene hos dem der avler disse hunde og dem der fortsat køber dem.
    Det er ikke min skyld, politiets skyld, politikkernes skyld, dyrlægens skyld, internaternes skyld eller andres skyld.

• #48   16. okt 2016 Det er der jo ingen der ved.
    Vælger du at købe en suspekt hund uden stamtavle, så må du også tage konsekvensen af det.

• #49   16. okt 2016 Det er ris til egen røv... loven er som den er og det er ret simpelt.

• #50   16. okt 2016 Præcis Louise, også derfor jeg ikke kan tage mig af det.

• #52   16. okt 2016 Tror selv på at jo mere hr og fru Danmark bliver gjort opmærksomme på, at selv en bokser/labradorblanding kan blive forlangt aflivet pga. den lov, jo større chance er der også for at hr og fru Danmark tænker sig om, INDEN hunden bliver købt.
    Det ville absolut være et skridt i den rigtige retning, hvis vi kunne får lært folk at tænke sig om, bare en lille smule inden hundekøb. Og hvis det så også kunne resultere i at de oven i købet blev sendt i retning af en seriøs opdrætter, så ville meget være vundet.

• #53   16. okt 2016 Ja men for dælen da... alle hunde er skønne, men JA hvis du anskaffer dig en hund, som ligner noget ulovligt, så er det en risiko man løber.. jeg har INTET skrevet om, at det ikke er synd ... for ja det er sgu da trist med alle de hunde som aflives.

• #55   16. okt 2016 Stadig ris til egen røv.

• #56   16. okt 2016 Uvidenhed ændre ikke på dette... Det er op til den enkelte at holde styr på, hvad der er lovligt.

• #57   16. okt 2016 Hvis man sådan for alvor OVERHOVEDET ikke er i stand til at vurdere hvad der kunne være suspekte træk ved en hund, så ville jeg da nok mene det er smart at dække sig ind ved at vælge en renracet hund hvor det ikke muligt smiley

• #58   16. okt 2016 Problemet er jo netop at folk ikke forstår at selv blandinger af lovlige racer, kan ligne en ulovlig race, og derfor risikere at blive aflivet.
    Når man ser hvor mange store blandingshunde der er til salg på nettet, er det helt tydeligt, at folk ikke forstår risikoen ved at købe store blandingshunde.

• #59   16. okt 2016 Nej men så må de jo lære det på den hårde måde.

• #60   16. okt 2016 Jeg ville bare ønske, at der blev gjort mere ud af at oplyse folk omkring problematikken med store blandingshunde, kontra ulovlige hunde.

Måske det ville resultere i at folk begyndte at købe hunde med fornuften, hos seriøse opdrættere. Så de useriøse ikke kunne sælge deres blandingshvalpe. Og måske det så også ville resultere i at knapt så mange hunde blev aflivet, lovlige og ulovlige.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#63   16. okt 2016 Isabelle.
    jeg synes stadigvæk at der skal være love.
    jeg vil frivilligt gå med til mange af dem.

Som sagt så har jeg ikke en løsning på noget.
    Men jeg synes stadigvæk at ting skal være frivillige smiley

Man kan selvfølgelig ikke bare skade andre. Det virker ikke i noget samfund.
    Det ved vi alle godt. smiley

• #64   16. okt 2016 Jeg forstår personligt slet ikke, at man tør tage chancen med en tavleløs hund, der kan forveksles med en ulovlig race eller blanding deraf.
    Nu er loven jo engang som den er, så hvorfor løbe den risiko? For hvad nu hvis....

Gad vide, hvor mange, der er bekendt med risikoen, men bare tænker: går den, så går den - kontra de uvidende.

• #69   16. okt 2016 Vi har en cane corso - den ligner jo bestemt en muskelfidus - den er 11 år og ALDRIG nogensinde har vi fået klager på den, blevet anmeldt eller noget andet, og vi bor i et villakvarter + hunden naturligvis kommer ud at gå hver eneste dag.

Enten har vi nogle enormt søde naboer / beboere i nærområdet - eller også kunne det måske lidt handle om, hvordan man gebærder sig med hunden ?

• #71   17. okt 2016 Selvfølgelig kommer det an på, hvordan man gebærder sig. På træningspladsen i går, fik vi pludselig besøg, at en mellemstor meget muskuløs sort hund, med et bredt hoved og et markant kæbeparti, som kom ind via et "ulovligt" hul i hegnet, og var helt ovre ved os, før ejeren nåede frem.

Jeg gik med det samme frem mod den, satte mig på hug, og fik den lokket ind til mig, så jeg havde fat i den, da jeg ikke lige syntes, det var hensigtsmæssigt, at den fik blandet sig med de hunde, der havde travlt med at løbe agility.

Ejerens udtalelse, da han kom var "guuuud, jeg troede ikke her var nogle. Han plejer at løbe løs her, men han kommer altså ikke, når jeg kalder"...

Altså... hvis jeg nu var bange for den type hunde, og IKKE havde turdet kalde han ind, og tage fat i ham. Hvis han istedet var løbet hen til den ikke særligt venlige tæve, der var i gang på banen - eller måske hen til én af hannerne, der var bundet af... Ja, så er der ret stor chance for, at der var opstået en konflikt, og at han også stod til aflivning i dag. ..

Hvis han nu istedet havde en ansvarlig og fornuftig ejer, der var kommet passerende på pæn afstand enten med sin hund i snor, eller ihvertfald under kontrol, så havde situationen været en helt anden..

• #72   17. okt 2016 Uha - pas på med den der med at tage fat i fremmede hunde ... det er ikke altid lige sundt smiley

• #74   17. okt 2016 I know Martine - men lige netop den type hund, er jeg faktisk ikke sjældent bekymret for som menneske.
    Jeg er noget mere bekymret ift. deres interaktion med fremmede hunde af samme køn smiley

• #75   17. okt 2016 Karina - faktisk go pointe smiley

• #76   17. okt 2016 Åh Vark der er bare ik noget bedre end konspirationsteorier smiley smiley

• #79   17. okt 2016 # det er da også helt ok.

Når nu politiet ikke har ressourcer til det hele, så må ulovlige eller muligt ulovlige men velfungerende hunde godt komme lidt ned i rækken af sager. Der er godt nok værre problemer end dem.

• #80   17. okt 2016 Ja det er sørme synd...... det er osse synd for de får som pt bliver brugt til 'bidetræning' for diverse muskelhunde.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#81   18. okt 2016 For mig handler det om at alle må gøre hvad de har lyst til, så længe man ikke skader andre mennesker.
    Så der er bare nogen moralske retningslinjer. Lad os kalde dem love.

• #83   18. okt 2016 Jeg kan virkelig slet ikke følge dig her, Lars. Kan du slet ikke se problemet i hvis alle bare skulle handle ud fra deres egen moral? Moral er jo forskellig fra person til person, så det der ifølge min moral er forkert, kan være helt rigtigt for andre.
    Jeg kan slet ikke forestille mig et samfund, hvor der ikke er nogle overordnede love at forholde sig til, men hvor man bare kan gøre hvad man har lyst til så længe man synes det er moralsk i orden.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#84   18. okt 2016 Jeg forstår godt din bekymring.

Men for de fleste af os er det bare logisk at man fx. Ikke må skade andre. Eller krænke folks private ejendomsret.

• #85   19. okt 2016 Lars: interessant tankegang. Men hvad så med dem, der mangler moral og almindelig fornuft ? Hvad stiller man op med dem, hvis der ikke findes love/regler at dømme folk ud fra ? Skal de bare havde lov at hærge, som de lyster ?

• #86   19. okt 2016 Jeg er såmænd ikke specielt bekymret, for jeg tror ikke rigtig det bliver sådan. Jeg kan som sagt bare ikke helt følge tankegangen. Der findes jo altså mennesker, som krænker andre mennesker og deres ejendom. I dag kan de blive dømt. Hvad gør man, hvis det ikke længere er en mulighed?

Og så er jeg da lidt nysgerrig efter at høre hvad det er for nogle love, der er så forfærdelige, at du vil have et land helt uden regler?

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#87   19. okt 2016 Jeg har som sagt ikke en løsning.
    Så har ikke tænkt alt igennem.

Men hvis vi alle fx. Måtte gå med våben, så tror jeg der vil være mindre kriminalitet.

Jeg tror heller ikke at det bliver sådan i min levetid. Men hvem ved, måske en dag.

• #88   19. okt 2016 Lars - det siger statistikkerne jo, at vi ikke ville?
    De stater i USA, hvor alle må bære våben har mindst lige så meget - og ofte voldsommere - kriminalitet.
    Det er bestemt ikke usædvanligt, at fx. røveri og indbrud ender med dødsfald. Det sker trods alt sjældent herhjemme...

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#89   19. okt 2016 Der er mange love som er latterlige.
    Igen handler det om frihed.
    Der er fx. En lov som siger at du ikke må indtage cannabis.

Du må da selv om hvad du indtager, bare du ikke skader andre.

• #90   19. okt 2016 Men nu er det jo så bare ofte, at fx. indtagelse af stoffer skader andre.
    Tror da fx. bestemt ikke det er særligt psykisk sundt for et barn at vokse op i en familie, hvor far eller mor er skæve en del af tiden...
    For ikke at tale om dem, der så vælger at køre bil, når de er påvirkede?

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#91   19. okt 2016 Nej men så skader man jo os andre, i de tilfælde!

Jeg kunne sagtens indtage det uden at skade nogen.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#92   19. okt 2016 Se evt. Denne video.

Det er netop pga. Lars at jeg tænker sådan idag.

https://youtu.be/hI-ibuZpvNk

• #93   19. okt 2016 Så sætter du jo også regler op? Cannabis skal være frit. Du må bare ikke indtage det, hvis du har børn... Eller hunde - som også kan gå hen og blive svigtet? Eller en partner? Og så må du iøvrigt heller ikke betjene køretøjer?

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#94   19. okt 2016 Du må ikke gøre noget som kan skade andre på den ene eller anden måde.

Kald du det bare en regel/lov.

Men det er bare sund fornuft.

• #95   19. okt 2016 Ja lad os alle bære våben.. det går så skide godt i USA!!!

• #96   19. okt 2016 Forstår eller ikke helt, hvilken præventiv virkning det ville have at bære våben når "man må ikke skade andre" betyder, at man ikke må bruge dem? smiley

• #97   19. okt 2016 Man tager sig til hovedet smiley

• #98   19. okt 2016 Ja man tager sig til hovedet... Christ!!

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#99   19. okt 2016 Se den video jeg har delt smiley

Hvad med i Schweiz?

Der er rekord mange våben og rekord lav kriminalitet.

Ville i selv turde gøre noget ved en person, velvidene om at alle andre + personen selv kan bære våben?

• #100   19. okt 2016 Ærligt talt, så ville jeg ikke have lyst til at leve i et samfund, hvor jeg vidste, at jeg kunne risikere at blive skudt, fordi der var én eller anden, der fik et flip i trafikken.. Eller lignende..

• #101   19. okt 2016 Jeg tror det ville skabe mere panik og utryghed i samfundet end det ville skabe tryghed..

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#102   19. okt 2016 Måske funke.
    Jeg tror det ikke.

• #103   19. okt 2016 Men Lars - der MÅ jo være en grund til, at alle samfund har valgt at have love? Oprindeligt var der jo ikke nogen, så ingen blev straffet for at stjæle, slå ihjel osv., medmindre man kunne gøre det selv? Så var det hele tiden den stærkeste (se bare på vikingerne) der undertrykte de svagere, og gjorde fuldstændig som det passede dem.

Uanset om man tror på, at mennesker kan være gode eller onde, så må du da ihvertfald erkende, at der er grader af egoisme, og at der altid vil være nogle, der er villige til at gøre en masse, for at opnå noget for dem selv, selvom det betyder at det nok ikke er superoptimalt for andre? Det er jo derfor vi har love og regler.

Hvis alle bare ønskede at leve i harmoni og kærlighed og ALLE var enige om, hvad det betyder, var det noget andet. Men sådan er mennesker jo bare ikke.

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#104   19. okt 2016 Det går meget godt i Schweiz.

Men giver dig ret. Det er da os en bekymring jeg har.

• #105   19. okt 2016 Jeg er nu ret overbevist om, at der er masser af love i Schweiz til at regulere folks opførsel.

• #106   19. okt 2016 Ja Lene... Det er jeg også. Arbejder sammen med en Schweiz´er, og han synes faktisk, at der er rigtig meget frihed her i DK smiley

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

#107   19. okt 2016 jeg kender en dansker som bor og arbejder i Schweiz. Han siger det modsatte. smiley

• #108   19. okt 2016 smiley smiley
    God læsning en onsdag formiddag. Får et godt grin.
    Man kan da ikke have fri ret til at bære våben - bare pga man føler for det..

Amerikanerne har i flere stater lov til at bære håndvåben eller eje halv automatiske våben...det er samtidigt det land, hvor flest civile bliver dræbt pga spader med våben bliver sure.

Misbrug eller forbug af stoffer er af logiske årsager forbudt. Føler du for at smadre din hjerne - be my guest, men tvivler på at nogen logisk tænkende mennesker er for frigivelse.

Anarki er som sagt ikke særligt tiltalende - og det er det du er fortaler for.
    Ingen love - ingen regler - ingen sikkerhed...Og ang moralsk eller etisk håndhævelse af folks omgang med hinanden kan du aldrig gøre, da nogen menneskers moral er lavere eller ikke eksisterende alt efter, hvilken opdragelse/opvækst de har haft.

smiley smiley

• #110   19. okt 2016 Det er faktisk en meget interessant diskussion du har startet her Lars. For der kan ikke være nogen tvivl om at et repræsentativt demokrati har sine klare svagheder. Det bliver svært at lave reformer der virkelig ændrer noget, fordi rigtig mange beslutninger der tages er på bagrund af et kompromis(altså ikke helt den løsning nogen ville have).

I Schweiz som flere nævner, har man jo et meget mere direkte demokrati, mange flere beslutninger bliver lagt ud til afsteming bland borgerne, ved ikke om det er vejen frem heller.

Med et repræsentativt demokrati, burde man stemme på nogle personer man mener har de samme værdier som en selv, også på mine vegne kan sætte sig ordentlig ind i de sager der kommer op i folketinget, også på et oplyst grundlag tage stilling til spørgsmålet.

Problemet som jeg ser det, er bare at det ikke virker til at vores kære politkere sætter sig ordentlig ind i sagerne og tager et oplyst valg. De agere på folkesteminger for at holde fast i magten. Og derved bliver der taget en masse tvivlsomme beslutninger.

Så alternative styreformer er altid er spændene diskussion, måske der findes en bedre måde at gøre tingene på.

• #111   19. okt 2016 Hvis mennesker i bund og grund var gode og i besiddelse af en god portion sund fornuft, ville et samfund, uden love og regler sikkert fungere helt fint.

Problemet er bare at vi mennesker i bund og grund er nogle egoistiske, amoralske, røvhuller. De fleste af os, ville muligvis opføre os nogenlunde fornuftigt, men så er der jo også lige psykopaterne, uden empati smiley

Selv med de love og regler, som vi har i dag, kan folk ikke finde ud af at opføre sig ordentligt. Hvis vi pludselig ikke havde love/mulighed for at straffe, ville det nok ikke forbedre folks adfærd.
    Hvad ville så forhindre folk i at begå indbrud, stjæle i supermarkedet, "låne" naboens lækre Porsche, bo "gratis" på luksushotel, køre 200 km/t gennem byen osv. osv. ?
    Spændende tanke, med lovløst samfund, men desværre totalt urealistisk smiley

• #112   19. okt 2016 Problemet er jo netop at der er en mængde mennesker, der ikke ser noget som helst galt i at tæske lidt på dem man ikke bryder sig om, skrotte færdselsreglerne osv osv.

Og hvis demokrati er noget skidt fordi flertallet skal ikke have lov at bestemme over de andre - så skal de her mennesker, der trods alt er i minoriteten, have lige så stor indflydelse som alle andre.

Hvem udstikker så de moralske og etiske regler?
    Det er ret let at sige "men man må jo ikke krænke andres ejendomsret og..." men det er der godt nok flere, som IKKE er enige i. Det du siger, Lars, er at man ikke har ret til at bestemme over andre, men det har man så alligevel når det gælder nogle bestemte regler som bestemte personer har fastsat?

Det flyder bare helt sammen når man siger at "ting skal være frivillige" og ingen har ret til at bestemme over andre, samtidig med at "Selvfølgelig må man ikke skade og krænke andre mennesker eller deres ejendomsret"

Selvfølgelig?? Det er ingen selvfølge i det samfund du beskriver, for her må ingen bestemme og fastsætte love og regler for andre. At du så mener at specielle regler - som du går ind for - alligevel skal gælde, det er selvmodsigende og stemmer ikke overens med det "frivillige samfund" du gerne vil have smiley

Kommentér på:
Danmark afliver en ulovlig hund hver 4. dag

Annonce