2.341 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 64 Svar

To juleaftener - min håbløse svigerfamilie To juleaftener - min håbløse svigerfamilie

Jeg er så rasende, og har brugt det sidste stykke tid på at græde af raseri og frustration. Ja mine hormoner spiller i den grad ind, men det er et årligt tilbagevendende frustrationsemne.

Der har i min svigermors familie været tradition de sidste 15 år for, at der bliver holdt jul, med mad gaver og pakkeleg d. 23. For min kære svigerfamilie VIL se ungerne pakke gaverne op fra dem, ellers "vil de slet ikke give nogen", blev smidt som kommentar her til aften.

Det synes jeg og min bedre halvdel er for meget, og det var specielt ikke fedt for os at skulle holde jul d. 24. med en uoplagt dreng, der var yderst overstimuleret, og bare helst ville slappe af derhjemme.

Min mand smed så i dag en bombe jeg bestemt ikke havde turdet smide, han spurgte om vi ikke bare kunne udveksle gaver, og så holde den sædvanlige hyggeaften, men gemme gaverne til senere oppakning.
Mit forslag havde nok lydt at vi havde holdt det en uge før, for mit primære problem er at vi har store arrangementer 3 dage i træk. Og jeg havde slet ikke turdet tage den diskussion.

Jeg HADER den 23. for mig kan den ikke overstås hurtigt nok, og jeg synes vi er ALT ALT for mange mennesker i en lille stue stuvet sammen. Det er jap jap jap igennem maden, "hurtig" gaveoppakning, som godt kan tage nogle timer, og så rafleleg med kaffe og kage.

Summarsumarum blev at min mand startede denne debat, og lagde ud at det bestemt ikke var sjov for os længere.
Debatten udviklede sig til noget ubehageligt, min kære svigerinde på 18 med en søn skabte sig som en teenager, og kommentarer om at vores barn var blevet et år ældre og nok bare skulle vende sig til det røg overbord. Efterfulgt af kommentarer med at vi jo bare kunne ændre d. 24.

Jeg blandede mig først, og tændte totalt af da mine niecers far kommenterede med, at det jo nok var et spørgsmål om opdragelse, for det var ikke et problem for deres 4 børn. DER TÆNDTE JEG OG MINE GRAVIDITETSHORMONER AF: For det første har jeg en af disse "juleaftener" erfaret ham slå (nakkedrag) hans 1 årige knægt fordi han væltede et glas sodavand, dels er jeg så træt af dette fjols, som altid formår at ødelægge aftenerne for MANGE, sidste år skulle han rakke ned på folk på kontanthjælp/dagpenge uden arbejde, for der var rigeligt arbejde, på trods af han 75% af familien havde stået der, og alle endte med at gå hjem af samme årsag.
Jeg blev så rasende at jeg skrev til ham at det var for lavt at gå.

Min mand tager aldrig initiativ til at besøge sin familie, og jeg tror han føler sig overset og svigtet, hans mor kontakter ham så godt som aldrig.
Er der fødselsdage får vi det af vide to timer før, er vi heldige aftenen før, og de har alligevel den frækhed at klage over at jeg ikke er hjemme når de kommer uanmeldt (de to gange de har besøgt uanmeldt de sidste 4 år. Og at de aldrig ser os. De er altid inviteret i god tid til fødselsdage her.!

Jeg gider det ikke mere, det er aldrig andet end brok og påstyr, og giver mig kun store frustrationer. Min søn ved ikke engang hvem hans farmor er.!
Jeg har lyst til at lukke det hele ud i et brev til dem. Men det er jeg for konfliktsky til!

Det hele er endt ud i fordi min mand skrev at vi selv løste problemet og blev væk, da vi sagtens kunne bruge de 1500 kr. vi bruger på gaver den aften, på at glæde vores børn i stedet for at frustrere dem. At vores problem nu er at vi skal købe for mange gaver, så de andre har aftalt at vi trækker lod og køber en gave til en anden?!? Og så regner de med vi indordner os, og møder op.

Det har vi ingen planer om. Jeg havde ikke regnet med at blive mødt med enighed, men med den nedgørelse jeg har oplevet vil jeg ikke møde op, det vil jeg simpelthen ikke spilde min tid og energi samt penge på.

De andre mener åbenbart at vi ødelægger julen hvis vi ikke kommer, jeg tror snarere det end ikke vil blive set. Og jeg er fint afklaret med hvis vi ikke skal holde jul med folk vi kun ser 1 eller meget få gange om året.!

Hvad skal jeg dog gøre?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To juleaftener - min håbløse svigerfamilie
  • #1   8. okt 2013 Var jeg dig , så havde jeg meddelt at jeg og søn ikke agtende at troppe op d. 23. Ikke noget drama, bare "Vi kommer ikke".
    Så måtte min mand selv tage afsted, hvis han følte for det. Slut Prut Finale, ikke om jeg gad bruge 2. sek af mit liv på sådan nogle mindrebemidlede tosser!

• #2   8. okt 2013 Hold da op det blev et forvirret indlæg, men jeg er også meget forvirret lige pt.
    Beklager.

Måske det skal siges at jeg ikke er den første der overvejer at trække mig ud af familien, min ene svigerinde og en niece (datter af anden svigerinde) har gået samme vej. Og familiens juleaften går altså helt fint uden!

• #3   8. okt 2013 havde holdt jul for os selv...

Vi skal for første gang i år holde jul i vores eget hjem, og vil familien komme, må de gerne, men i år tager vi ingen steder, de må komme til os smiley

og det blir hold den 24, da det er den dag det er juleaften herhjemme.

• #4   8. okt 2013 jeg kan godt forstå dig - jeg var blevet hjemme.

Og respekt til din mand for at tage hul på bylden!

• #5   8. okt 2013 jeg ville også have valgt at blive væk, det kan heller ikke være sundt for dig med alt det stress over det smiley

• #6   8. okt 2013 Hvis din mand og du er enige om at det ødelægger mere end det glæder, og vælger at trække jer, så synes jeg da det er helt fair. Familie er familie, men det betyder også at ALLE bøjer og giver plads til hinanden.

Find fred med jeres beslutning, og nyd julen smiley

• #7   8. okt 2013 Anne Julie: Det er også min tanke, og mandens. Men jeg ved ikke om jeg er for egoistisk.
    Jeg gider bare ikke det ballade hvert år mere.!

• #8   8. okt 2013 Er du og din mand enig?
    Jeg synes det er vigtigt du og han finder fælles aftale for hvad i gør. Om han er ok med du melder fra, om han selv ønsker at melde fra, eller gerne selv vil se familien.
    Det er jo trods alt hans familie. Du behøver i mine øjne ikke tage hensyn til hans familie - men du er nødt til at tage hensyn til ham!

• #9   8. okt 2013 Jeg synes det lyder som om at din svigerfamilie er rigtigt dårligt selskab. Jeg er IKKE fan af at man får julegaver og fødselsdagsgaver på alle mulige datoer. Og jeg er heller ikke fan af at bror får en gave når søster har fødselsdag osv.

Jeg synes det er dybt barnligt at din svigermor mener hun SKAL se gaverne blive pakket op. I andre familier skiftes man til at se sin egen og svigerfamilien hvert andet år. Og det burde også kunne lade sig gøre for jer, hvis det er noget I orker.
    Jeg forstår udmærket din frustration, og jeg ville selv ikke gide at holde jul både d. 23 og 24, samt evt. julefrokost derefter.

Hvis det virkelig er kørt så langt ud at du faktisk ikke vil se dem længere. SÅ synes jeg at du skal formulere et længere brev i en god tone, hvor du beskriver dine følelser omkring stemningen mellem jer. Og at hvis de ønsker at se jer, så skal der ske drastiske ændringer.

Held og lykke med dette kaos smiley

• #11   8. okt 2013 Ja det står nok ikke tydeligt nok, det er manden der i første omgang har sagt at vi ikke kommer. Og det står han fast ved ligesom jeg. Vi vil meget gerne se dem, men vi kan ikke forstå at det behøver være sådan et gaveræs.

• #13   8. okt 2013 Jeg burde nok lige takke for at i har læst mit lange indlæg, og tak for jeres kommentarer, det er rart at se jeg ikke er helt ved siden af.

• #14   8. okt 2013 Jeg kan sagtens følge dig, men lad dem ikke ødelægge julen for jer.
    Meld fra hvis det er det I har det bedst med. Det er dem der skal blive gode igen, og gør de ikke det er de ikke værd at spilde tid på.

Vi vælger ikke selv vores familie..

• #15   8. okt 2013 Altså hvad skal I den 24. , det fremgår ikke rigtigt ??

• #16   8. okt 2013 Vel er det da ej egoistisk! Når nu de opføre sig som de gør, og jeres søn ikke har noget godt ud af at i kommer. Så lad være.

• #17   8. okt 2013 Jeg har kun læst dit indlæg og altså ikke de andre svar - så beklager på forhånd eventuelle gentagelser smiley

Hvis jeg stod i dine sko, så ville jeg melde ud, at jeg ikke ønskede at holde jul på den måde - ergo ville jeg blive væk.
    Det lyder heller ikke til, at din kæreste/mand ønsker at holde den 23. december på den måde.

Så måske skal I to sætte jer ned og finde frem til en måde at holde jul på, som passer til jer og jeres barn (snart børn) og familie. Og ender det ud i, at I ikke deltager den 23. december og altså heller ikke modtager gaver fra de resterende deltagere, så må det jo bare være sådan.

• #18   8. okt 2013 Du fortæller også min største frygt omkring julen, fødselsdage osv, når vi får børn. Har nogle svigerforældre der ikke kan helt sammen og en svigermor som kan være noget pigefornærmet.. plus vi har hold jul d.23 og 24 de sidste 2 år...

Når den dag kommer tror jeg bare jeg ville skære igennem og selv holde jul selv, så alt kan være hyggeligt og roligt..

• #19   8. okt 2013 Nicolai T: Det er lidt svært at forklare.
    For det første er det for os alle meget krævende at komme i min svigerfamilie, alle er ret egoistiske, Nogle ytrer ALTID sin mening, og flere år ender det ud i at folk er uenige, skændes, bagtaler hinanden osv.

Børn skal tilpasse sig, der vises IKKE hensyn. Nogle virker nærmest til at nyde hvis vi nu kunne overtale de andre til lidt forskelligt evt. de voksnes pakkeleg, inden børnene får lov at pakke ud.
    Pakkeleg måtte børn desuden ikke deltage i før for to år siden da min ældste svigerinde VILLE være med.

Sidste år endte det ud med at vi stod en stor flok mennesker i køkkenet, mens der sad en lille håndfuld i stuen og talte ned om kontanthjælpsmodtager.
    Sidste nytårsaften slog min 17 årige svigerinde min svigermors veninde, fordi hun provokerede. Det ene år havde vi medbragt min ene niece på 14
    år som var lidt upopulær, hun blev rakket ned, selvom vi blot havde håbet hun kunne have en god aften med sin mor og søskende som hun ellers ikke så. Vi endte med at køre øjeblikkeligt efter gaveudpakning.
    osv. i den dur.

Til det kommer at man stort set ikke kan komme rundt i den lille stue måske 20 kvm. hvor vi skal være godt 30 msk. og et juletræ.
    Der er EKSTREMT med larm, den der råber højest bliver hørt.

• #20   8. okt 2013 Hvis jeg var dig ville jeg ikke tage afsted men igen, det er op til dig selv..

• #21   8. okt 2013 Min søn er desuden måske en anelse følsom. Vi ser det ikke som en sygdom eller et problem, men accepterer at han har grænser for hvor meget han kan klare. Han er heller ikke så gammel.

• #23   8. okt 2013 Hvem er I sammen med den 24. ???

Kunne I ikke sige at I begynder at holde jul hjemme, og at I gerne vil dele farmor/farfar med den anden del af familien, således at de 2 kommer til jer den 24. men uden alle de andre som så kan holde den 23. sammen som de plejer ...

Her er vi flere søskende, og vi har alle årene efter vi har fået børn delt vores forældre , mens de levede mellem os hvert andet år ....

• #24   8. okt 2013 Hanne M. Det har været sådan de sidste 9 år, at vi holder med svigerfamilien d. 23 og med min mor d. 24 med de af min familie som ikke er hos deres sivgerfamilie.

Der har ikke rigtig været noget diskussion om hvor vi skulle være d. 24, for vi aldrig har været inviteret ud til min svigermor, da de aldrig er hjemme den dag.
    Og hvis det var et problem ville vi have splittet det op så vi tog familierne på skift hvert andet år. Men nu er det snarere blevet til et spørgsmål om at vi slet ikke har lyst til at komme hos svigerfamilien længere.

• #25   8. okt 2013 Nogen gange føler jeg næsten, at julen er roden til alt ondt. Ja, undskyld! Men der opstår altid så mange konflikter, når julen skal planlægges. Hvem holder jul hvor og med hvem.
    I sidste uge meldte min kæreste ud, at han gerne ville holde jul sammen med mig . og kun mig. Han lød nærmest vred ved tanken om, at der kunne blive flere indblandet.
    Jeg kan sagtens forestille mig en juleaften kun os to. Men hvad så med de andre, som jeg ikke ønsker at skuffe og som jeg også gerne vil være sammen med denne aften.
    Jeg oplevede det som et valg mellem ham og min familie.
    Gudskelov kommer min niece på 14 år et par dage senere og spørger, om hun må være sammen med mig juleaften. Det gjorde valget så legende let. For som sagt, vil jeg rigtig gerne være sammen med kæresten. Men jeg svigter ikke "mine" børn og slet ikke en juleaften. Så må kæresten og jeg fejre julen sammen 1, juledag.
    Hvad vil jeg egentlig sige med det? Hm.... jo, jeg tror bare man skal gøre det, der føles rigtig for en selv smiley

• #26   8. okt 2013 Ikke om jeg ville stå model til sådan et cirkus.... Puha det lyder som et helvede... ja undskyld, men jeg ville ikke kunne holde det ud.

• #27   8. okt 2013 Hanne M. Nu er det ikke så meget min svigermor der giver de helt store problemer men snarere mine svigerinder og to af mine niecers far. Min svigermor tager det ret roligt og sagligt.

Min svigermor er altid velkommen her, desværre holder de jul med min svigerfars familie d. 24. og jeg synes ikke at det skal gå ud over dem at jeg er håbløs.

• #29   8. okt 2013 Når jeg omtaler mine niecers far, er det fordi han af en eller anden grund stadig hænger fast i familien selvom hans kone (min svigerinde) meldte sig ud af familien for good, totalt og for altid. Og det strider derfor imod mine principper at kalde ham min svoger eller hvad han er.

• #31   8. okt 2013 Det kunne jo være farmor og farfar var med på at holde hvert andet år ved jer, det ved man jo ikke uden at spørge .....

• #32   8. okt 2013 Jeg tror bare jeg som mange af jer siger, skal falde på plads med vores beslutning. Pyha det har trukket tårer, men synes det letter en anelse at komme ud med noget af det.

• #33   8. okt 2013 Jeg ville også blive hjemme. Det er også øv for børnene, at de skal være blandt sådan nogle TOSSER!

Bliv hjemme smiley

• #34   8. okt 2013 Hanne: Uanset hvad skal vi nok finde ud af noget med min svigermor og svigerfar, ellers bliver de blot inviteret en anden dag i julen på lidt hygge og god mad. Det er jo trods alt deres børnebørn.
    Før holdt vi julefrokost med alle svigerforældre herhjemme, men jeg synes der har været så meget kaos i min svigerfamilie de senere år, at der ikke har været overskud til det.

• #35   8. okt 2013 Ok, ja synes det er vigtigt med farmor og farfar for børnene, og så stik du resten af familien hen hvor solen ikke skinner ......

• #39   8. okt 2013 Altså jeg synes jo næsten ikke der kan være tvivl om, hvad der er det bedste at gøre her. Hvis du og din mand er enige om, at I ikke har lyst til alt det drama d. 23., så skal I ikke gøre det. Men det lyder som en fin idé, at invitere farfar og farmor over en anden dag. :o)

Her holder vi også julefrokost/julehygge om eftermiddagen d. 25. december. Børnene får gaver, og mellem de voksne er der en lodtrækning, hvor man køber en gave til en anden, så alle får én gave. Har man ikke lyst til at være med i det, kan man bare melde sig ud af lodtrækningen - men man er altid velkommen. Her er det altid meget hyggeligt, og der er ikke pres på, at man SKAL komme. Sådan synes jeg, at en 'ekstra jul' bør være, det skal ikke være noget man frygter eller ikke orker at deltage i, for så skal man holde sig væk, og spare sig selv besværet. :o)

• #40   8. okt 2013 Jeg føler med dig, min søn på 5 1/2 år er særlig sensitiv, og kan heller ikke klare for meget stimulering. Sådanne børn skal man beskytte og passe særligt på, synes du gør det rigtige.

Lyder ikke som en hyggelig aften, og det ville jeg heller ikke byde min søn. Ved ikke om din søn er særlig sensitiv, men I er de tætteste på,ham, og hvis I oplever at han ikke kan klare to aftener i træk med jul, skal I da ikke det.

Du passer på dit barn, stå du bare fast på din beslutning med god samvittighed.

• #41   8. okt 2013 Så tilbyd dem at sætte Skype op eller filme det, hvis de altså VIL se deres ansigter når de pakker deres gaver op smiley

Så har du da kunne tilbyde det de sådan insisterer på smiley

• #42   8. okt 2013 Helt ærligt, jeg synes, det er barnligt, at de vil se gaverne blive pakket op..

Efter vi fik børn, så har vi altid holdt jul hjemme - dem, der ville, kunne komme. Det var take it or leave it, og så har den egentlig ikke været længere. Jeg er heller ikke tilhænger af at holde flere "juleaftener" - der er én, og det er den 24.

Jeg håber, I står fast også for jeres barns skyld, for det lyder helt ærligt ikke som et særligt hyggeligt eller sundt miljø smiley

• #43   8. okt 2013 Julen skulle gerne være en hyggelig tid, med mennesker man holder af. Nu er du , din mand , jeres barn og kommende barn en familie . Så hold den jul i ønsker, med dem i holder af. Rigtig glædelig jul til jer

• #44   9. okt 2013 Pyh ha. Jeg fik påpeget et par ting jeg følte behov for selvom jeg burde have holdt min kæft. Til gengæld har mine niecers stedmoder brugt de sidste 3 timer på at svine mig til på min person og børneopdragelse, hun mener hendes søn på dengang to væmmedes ved at sidde ved siden af min søn på dengang halvandet fordi han svinede når han spiste (dengang) og hun synes han var klam. Og andet i den dur.Jeg har forsøgt at holde mig sober, jeg gad dog ikke forsvare noget, da vi er af to forskellige verdener og til sidst skrev hun at alle tænkte sådan og snakkede åbent om at vores barn var uopdragent. Så spurgte jeg hvem alle var, og så skulle hun i seng. Hun nåede også at ramme mig på at jeg skulle være lære (mangler knapt to år, de foregående er bestået med glans,) samt at jeg åbenbart ikke gider mit barn.
    Men hvad havde jeg dog også regnet med da jeg skrev til hendes mand efter et angreb fra ham om hans opdragelse med nakkedrag (som endnu ikke er blevet benægtet) og hans negative ytringer om alt og alle.!

Alt i alt har det ikke været sundt for mit selvværd, og selvom jeg godt ved vores søn får mange roser, og jeg synes han opfører sig efter sin alder og at vi gør det godt nok, har det virkelig ramt mig.

Jeg endte med at skrive et brev til min svigermor om mine tanker, at jeg ikke ønskede at komme mere derude overhovedet. Hvorfor, og at jeg naturligvis var åben for aftaler med folk der gad os!

Men omvendt tænkt jeg at de kan rende mig hele bundtet hvis de taler sådan om os!

• #45   9. okt 2013 Det har taget mig 9 år at få sagt bare en smule om hvad jeg føler i forhold til den familie, og skulle jeg skrive det hele ville det tage mig måneder!

Jeg er lettet, totalt ødelagt og bange.

• #46   9. okt 2013 Har ikke læst alle kommentarerne.

Men synes ikke det lyder som om det overhovedet er en hyggelig dag eller noget I får ud af og så ser jeg ingen grund til at komme.

Mig og min kæreste har ikke børn, men I min familie har vi gjort det, efter mine forældre blev skilt at min søster holder jul for os alle hvert andet år, det var nok I starten mest tiltænkt mig og min bror så vi fik vores familie jul med både mor og far. Men nu er det blevet sådan at dem der kan og vil kommer. Det har så været sådan at vi førhen så holdte en hyggedag hvor vi afleverede gaver, men forrige år valgte vi så at vi bare afleverede gaverne og så måtte man pakke op den 24.
    Men vi holder så for det meste klippe klistre dag en dag I december hvilket er super hyggeligt og man skal ikke en masse andet.

Vi har så valgt at det år min søster ikk holder jul er vi hos svigerfamilien smiley

Og da begge vores familier har en julefrokost d. 25 (argh! Hader at skulle noget den dag) er vi til julefrokost ved den familie vi holdte jul med, og så holder vi nytår med den anden smiley

Vi har så en aftale I min familie om at man giver 50-75 kr pr mand I gave så alle kan være med, dog tæller børnene ikke med, dem må man give for det beløb man selv synes. smiley min svigermor giver også min kæreste vildt dyre gaver, men det har jeg ikke råd til at give hende for, så vi har også en aftale om en lille ting. Synes det er dejligt at det er ens for alle og alle har råd til at være med smiley

• #47   9. okt 2013 Jeg må erkende jeg simpelthen havde meddelt som jer, at jeg ikke kom. Jeg gider simpelthen ikke spilde min tid på sådan noget drama ( det har jeg desuden selv oplevet rigeligt af i min familie) .

• #49   9. okt 2013 Åhh gud.. Den evindelige rædsomme jul.. Min magiske jul smuldrede for mange år siden, det er et forfærde ligt ræs og en tid med konflikter og pengenød, altid..
    jeg smækkede hælene i for nogle år siden og fik stoppet en del af dette helvede.
    vi holder nu jul for os selv, min ene bror plejer at være med, samt min mor som jeg skiftes med min anden bror til at have "æren" af.
    vi gider simpelthen ikke det ræs, og ungerne er meget mere afslappede og har det hyggeligt. Mange traditioner som jeg føler mig kvalt i, fordi " det skal man bare" er vendt på hovedet, fx har ungerne fået gaver fra norgenstunden, så gaveræset om aftenen ikke er så over vældende og hektisk, flæske stegen har tit været lammekølle, og JEG spiser ris a la mande til morgenmad med en juleøl til den 25. Osv.. Så.. Gør hvad i synes fungerer for jer, så i får en dejlig jul der giver ro i sindet.. Og skid på hvad andre synes om det.

• #50   9. okt 2013 Nu vil jeg gerne understrege kraftigt at jeg i TS tilfælde er enig med jer alle, har også skrevet længere oppe .... MEN når det er sagt så synes jeg så også man skal passe på at ikke julen bliver en bare "som jeg vil/som vi vil" , den skal gerne være rummelig og jeg har det i hvert fald sådan at ingen, der ikke ønsker det, skal lades ude, sidde alene .....
    Mange indlæg herinde lyder sådan lidt s... på de andre, vi er os selv nok .... det er så heller ikke jul i mine øjne ....

Jeg vil på ingen måde have larm og ballade i julen, men jeg strækker mig nu gerne, gi´r lidt og ta´r lidt for at få et fornuftigt kompromis og en god jul for alle ...

Har selv 3, nu voksne børn, men da de var små var der juleaften, altid stor julefrokost ved mine forældre den 25. og ved svigerfamilien den 26. hvor vi for øvrigt de sidste år var omkring 18 i en lejlighed på 70 kvm , det gik fint ...

Det drejede sig om lidt ekstra planlægning, og lidt børne søvn på andre tider, fx var der i mange år en regel om at uanset alder, og uanset om man kunne sove, så var her 1-1½ time med fuldstændig ro på et eller andet tidspunkt der passede ind, nogle læste, de fleste faldt nu i søvn osv ....

Så ja, tænk på jer selv i Julen, men husk tænk også på de andre .... det er ikke et surt opstød, men kærligt ment ....

• #51   9. okt 2013 Her i vores familie er der specifikke regler holder vi ikke jul sammen giver vi ikke hinanden julegaver...
    Holder KUN 1 juleaften og det er den 24 dec...

Det er ikke sådan at det er skruet op til det største men vi holder på det skal hyggeligt og gerne med rolige børn der ved hvad tid osv vi gør de forskellige ting...

• #52   9. okt 2013 Jeg er helt enig med Anne Julie her.
    Ikke så meget bøvl og snak frem og tilbage, men kort og godt "Vi kommer ikke". Så må ungerne undvære de julegaver, og det tager de ikke skade af. Hvorfor bytte gaver med nogen, man ikke gider være sammen med? smiley

• #53   9. okt 2013 Meget enige med Miemiv!
    I år vil min mand og jeg lave 'rod i traditionerne'. Vi er simpelthen blevet trætte af at det altid er os, der skal ud og kører juleaften. Og efter et par år hvor vi har følt at vi har holdt jul i bilen for at nå både nordjylland, sydsjælland og Falster har vi fået nok. Så vi meddeler at vi holder jul hjemme hos os selv. Det vil nok slå min svigermor helt ud, da hun har sådan en ide om at hun skal 'samle familien + det løse' i tide og utide. Men altså nu gider vi ikke rakke land og rige rundt i julen mere + jeg hade at være i store forsamlinger og har det bedst med max 5 mennesker af gangen.

• #54   9. okt 2013 Holder i aldrig jul med dem

• #56   9. okt 2013 Batdog: klap klap! Lige efter mit hoved! smiley

• #57   9. okt 2013 Helt enig batdog.

Jeg har haft rigtig mange problemer med det der, med at ville være over det hele på en gang, fordi jeg følte jeg svigtede dem jeg så ikke var ved. Det har desværre været der rigtig meget med hensyn til mine forældre siden de blev skilt, og det slider helt vildt, selvom de jo selv siger at det ikke gør dem kede af det.

Men nu hvor jeg har min svigerfamilie også, og min søster er så sød at blive ved med at holde fælles jul hvert andet år, så er det ikke længere svært at vælge, for så er det hele min familie det ene år og hele hans det andet smiley

Og der er ingen sure miner hvis der er nogen der vælger ikke at komme. F.eks. kom min far ikke sidste år fordi han holdte jul med sin kæreste og hendes familie. Og selvom jeg da gerne ville have haft ham med, så jeg ham jo til julefrokost d. 25 istedet smiley

• #58   9. okt 2013 Julen skal være rar, tryg og hyggelig, uden ballade og sure miner, godt selskab, god mad, gode gaver til ungerne og vovserne, masser af dejligt slik og juleøl. længere er den ikke i min verden.

• #60   9. okt 2013 Enig batdog... butikkerne skal heller ikke pynte op, have julemænd, juleting, julemusik eller juletilbud, før 1 december

• #61   9. okt 2013 åh gud ja.. der har været år hvor julepynt og julemuzak har hærget siden midt i september... resultat = så ender jeg med at storørle ved synet af en nisse inden vi når december.
    Vi starter jo for helvede heller ikke påskekyllingerne 3. januar!

• #62   9. okt 2013 Var i Rema 1000 idag, der var der allerede juleslik fremme, chokoladejulemænd og hele baduljen... Dælme tidligt, sys jeg smiley

• #63   9. okt 2013 aldi har osse juleslik

• #64   9. okt 2013 Arhh Batdog, styr dig lige.. du lyder jo netop som en gnaven gammel kælling, lurede lige din profil du er jo for pokker kun lige blevet voksen! og nu har jeg for alvor fået midtvejskrise og vågner garanteret i morgen med en alvorlig depression!
    Så må jeg være en halvdød runken arrig jammerlap smiley

• #65   9. okt 2013 Og netto har Harboe Julebryg! JAAAAAAAAAAHHHHH se det er julehygge der er ok i oktober smiley

• #67   9. okt 2013 Åh ja, julen skal være hyggelig for alle, men er nu ret sikker på at nogen er nødt til at gå på kompromis med hvad de helst vil, for at enderne kan nå sammen, og nogen skal jo som regel ud og køre .....

mange vil jo gerne være hjemme, men det kan alle jo ligesom ikke hvis man også vil hinanden, og det vil vi da heldigvis i min familie ......

• #69   9. okt 2013 Batdog: jeg var nøjagtig samme alder som dig, da jeg fik samme flip og mejede mit småkrøllede halvlange blondinehår af, og fik eddersmarte chokolade og COLA farvede fartstriber i frisuren.. og dagen efter følte jeg mig også som en halvgammel kone.. det har taget flere år at få hår ned til skuldrene igen, gør det ALDRIG mere, jo fartstriber kan jeg godt finde på, men ikke lade frisøren gå amok med saksen.

• #71   9. okt 2013 Hahaha... smiley

• #72   9. okt 2013 Jeg har købt X-mas i Tyskland i søndags smiley

M.h.t. Juleaften, har vi stort set hvert år (i 8 år) været hos mine svigerforældre, som bor i samme by og min søn har været med hvert 2. år. De andre år er han sammen med sin far. I år tager vi måske op til min mor og søster, selvom svigermekanikken ikke ved det endnu. Jeg savner sgu lidt at være sammen med min egen familie. Det aftaler vi nok bare 1-2 uger før den 24. Jeg gider IKKE gå så højt op i sådan noget fnidder og magter i det hele taget ikke langsigtede aftaler. Min familie har nu heller aldrig brokket sig - kun sagt at vi er velkomne og de ville blive rigtig glade, hvis vi tog turen nordpå (inkl. overnatning)
    Måske bliver de (svigerfamilien) skuffede, hvis vi ikke kommer, men så kommer vi nok den 26. til julefrokost smiley

• #73   9. okt 2013 Hæ hæ Miv, jeg har x-mas fra sidste år - de er nok ved at være for gamle smiley

• #74   10. okt 2013 Man skal jo gøre det, man bliver glad af.
    Hvis I vil se nogle af dem, så gør det. Hvis ikke, så lad være.

I min familie er min søster og far dødeligt uvenner. Så den 23. tager min mor og jeg hjem til min søster og svoger. Så spiser vi sushi, uddeler julegaver som åbnes, og laver æbleskiver sammen omkring spisebordet, mens vi drikker champagne.

Nu har vi begge børn, så nu mødes vi kl 14 og starter tidligt, så alle får en god eftermiddag og børnene ikke bliver overtrætte og umulige.

Det er rigtig hyggeligt og dejligt, og vi har alle en god dag!

• #75   10. okt 2013 Jeg elsker jul;) gaver og mad og hygge, mine drenge kommer hjem alle sammen i år, uh det bliver dejligt;) måske er jeg også en "håbløs svigerfamilie" jeg ved det ikke;) måske jeg skulle spørge mine 3 søde svigerdøtre smiley
    Men julen er min fest og din fest;) det handler om glæde og ro, om gaver til dem man holder af, om fred i sindet og kærlighed;) bliver det til stres og jag, samvær med nogle man ikke gider og surhed så skal man melde fra;) ingen har glæde af det;)

• No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #76   21. okt 2013 Sikke en dejlig svigerfamilie smiley

Jeg kan sagtens forstå hvis i vælger at blie væk, julen skal være hyggelig for jer alle sammen, også for jeres søn, så hvis i kan mærke at han ikke kan rumme alt det der sker, så træk jer, og bliver folk sure og fornærmede, så må de rende og hoppe!

Jeg er måløs over den måde din svigerinde har snakket til dig, det kunne faktisk lyde lidt som min egen smiley

• #77   21. okt 2013 TS - Læste lidt i tråden..
    Du siger din søn er lidt følsom. Er han det man kalder særligt sensitiv?
    Det er jeg nemlig selv, og sådan som du beskriver jeres aftenener med svigerfamilien, ville jeg slet slet ikke kunne holde til.
    Jeg er 21 år. Blot til almindelige familiefødselsdage(med velfungerende familie, blot mange børn(læs: larm..)) kan jeg blive så træt og udmattet oppe i mit hoved, at jeg er nødt til at trække mig ind i et andet rum, uden larm, og lige hvile mig lidt.
    Til aftenener der kan trække lidt langt ud på aftenen, er jeg nødt til at informere min mor om at nu kan jeg altså snart ikke mere, da det er mig der skal køre bilen, og som regel er det 30 km vi skal køre fra nærmeste familie, og jeg er ofte så udmattet ovenpå familiearrangementer, at jeg nogle gange kan være bange for at skulle køre hjem(min mor har ikke kørekort).

Jeg synes i skal tænke på jeres søn først og fremmest. Han kan måske ikke give udtryk for det han føler. Jeg har først lært få år tilbage, hvorfor jeg nogle gange havde det som jeg havde, og har derfor tidligere ikke kunne sætte ord på og tage hensyn til mine behov, hvilket førte til mistrivsel.

Tænk på jeres søn, hvis han ikke magter det, så drop det. Ellers tilbyd at komme tidligere på dagen d. 23/12 KUN med bedsteforældrene og uden øvrige familie, og så spis æbleskiver, drik kakao.. Måske bare en times tid, og så hjem igen inden de øvrige gæster kommer.

• #78   22. okt 2013 Hold da op for en mundfuld at læse kære TS Jeg har altid fulgt mit hjerte hvad angår, hvem jeg vil invitere/være sammen med, juleaften, juledagene og fødselsdage. Året rundt vil jeg kun være sammen med dem der gør mig glad og ønsker det bedste for andre smiley Om det er jul eller ej, holder jeg det kun med mennesker som, elsker julen, der hjælper til med at gøre juleaften, til noget særligt smiley Vi har faktisk holdt vennejul i mange år, ind imellem har det også været familien. Når bare man er sammen med nogle dejlige mennesker, tænker man overhovedet ikke på om de er familie eller venner smiley Jeg har et skilt som hænger i min stue, den beskriver det så godt, så nu får du den her smiley Some Relatives Are Like Fires.......... The Sooner They`re Out.........The Better smiley :D smiley Ha en rigtig dejlig dag alle sammen

Kommentér på:
To juleaftener - min håbløse svigerfamilie

Annonce