964 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Halal slagtning af supermarkedkød Halal slagtning af supermarkedkød

Faldt over et par artikler på FB - vores supermarkedkød og slagtermesterkød er åbenbart ofte halaslagtet - vi ved det bare ikke..

"hvad mener jeg mon om det" sidder jeg og overvejer.. Googler lidt for at finde ud af, om der er mere i halal slagtning end blot at dyret får en kniv i halsen så blodet strømmer... for det er vel sådan de fleste af os pastasalatdanskere ser halal slagtning..? .. jeg gjorde i hvert fald!

Nåmen Google ved jo meget, og her er kort hvad jeg fandt frem til:

-For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden op til slagtningen.

-Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.

-Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.

Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes i dyrets nærvær.

-Snittet skal være hurtigt og præcist.

-Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men rygmarven må ikke beskadiges.

Dyrene bliver IKKE bedøvet inden halal slagtning, hvorimod "dansk slagtning" (jeg ved ikke lige om det har et fancy ord) bedøver dyret med en boldpistol inden det åbnes - men Den Veterinære Højskole i Hannover viser, at bedøvelse med boltpistol forud for slagtning skulle være mere smertefuldt for dyrene end halalslagtningen selv er (skøn undersøgelse.. eller noget..), så burde vi dyreelskende danskere ikke foretrække halal frem for dansk?

Derudover har en imam tilladt i 80érne, at dyrene gerne må bedøves med en ikke gennemtrængende boldpistol inden slagtning - så egentlig er det jo helt det samme, dyret får bare en velsignelse på et fremmed sprog; men uanset sproget er en velsignelse da en velsignelse, og det bude vi da ikke have noget imod?

Læggehøns og kornfede kyllinger bliver i flæng "halal slagtet" i hr og fru Jensens haver dagligt - hovedet på blokken og SÅ er der suppe og tarteletter.. Vi velsigner ikke hønen eller udfører specielle hensynstagne ritualer, men er det i virkeligheden så meget anderledes kan jeg ikke lade være med at tænke..

Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, at den helt korrekte halal slagtning foregår på det gængse slagteri.. Feks med ro om dyret, ingen andre dyr i nærheden, dyret må hverken føle sult eller tørst..

Med de forhold dyrene har på bondegårdene, så skal de da fodres, vandes og beroliges efter køreturen til slagteriet - holdes adskilt og nusses om..

Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at der på slagterierne tages sådan hensyn til det enkelte dyr, så det rent faktisk KAN kaldes halal - hvad mener du?

Og hvad mon muslimer vil kalde det, hvis hele ceremonien med halal ikke udføres, og må de mon så spise det overhovedet?

Mange tanker er sat i sving i det lille hoved... Men hvad mon man skal mene?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halal slagtning af supermarkedkød
  • #2   9. feb 2012 .. men det må man så gerne =)

• #3   9. feb 2012 Så vil jeg jo bare påstå at det IKKE er halal.. ikke korrekt i hvert fald..

Hvad man kan sammenligne med ved jeg ikke helt.. Jeg har aldrig før taget anden stilling til halal end bare "det er noget muslimer gør ved dyrene", men når det foregår på danske slagterier bliver man jo lidt NØDT til at tage stilling..

Men skal jeg tage mest stilling til hvordan dyret dør - eller hvordan det har levet?

• #4   9. feb 2012 Men dyrene på vores slagterier bliver jo ikke skudt som sådan... bare lammet og derefter skåret op.. tror jeg nok..

Jeg googler lige lidt... ender med nogen bliver vegetarer *GG*
    - Ikke mig, jeg har brug for bacon for at overleve!

• #5   9. feb 2012 jepp..

boldpistol, hænges op i benene og tappes for blod...

indlæg en lille bøn og et solidt måltid inden, så har vi halal..

Er det så virkelig værd at skrive lange artikler om? er artiklerne for at provokere den uvidende dansker? jeg tænker det lidt...

• #6   9. feb 2012 .. men halal i Dk har fået imamens tilladelse til at blive lammet.. men igen, undersøgelser viser at det er mindre smertefuldt for dyret bare at blive skåret op, end det er at få boldpistol først.. *dilemma*

• #7   9. feb 2012 Ja en jæger og et hovedskud ville være at foretrække... men når man nu lige SKAL tage stilling til om halal på danske slagterier er ok eller ej....?

Jeg synes ikke det lyder til der er den store forskel i hvert fald... lidt bøn og sådan ekstra, det smager mit kød vist ikke anderledes af tænker jeg *GG*

• #8   9. feb 2012 De bruger boldpistoler uanset hvad jo..

Dansk - boldpistol, dræning af blod

Halal - Bøn, boldpistol, dræning af blod

• #9   9. feb 2012 nej nu taler jeg bare om det der foregår på de danske slagterier jo, ikke hvad de gør i andre lande =)

• #10   9. feb 2012 Første skridt i den retning er at lade være med at købe kød fra andet end jægere =)

Vildt i lange baner! Jeg har masser af opskrifter hvis du skulle begive dig på den togt ; )

• #11   9. feb 2012 Sådan som dyrene bliver behandlet herhjemme både før og under selve slagtningen tror jeg ikke vi skal pege fingre af dem der slagter halal.
    Vi kastrere da også rask væk smågrise herhjemme uden bedøvelse bare for at tage et eksempel.

• #12   9. feb 2012 Jeg HAR været på et dansk svineslagteri og forestiller mig ikke det kan blive værre...stress i lange køer, skrig og døde grise, før de når så langt....kan det blive værre? FØJ!
    Nå håber forholdene er blevet bedre...og mener vi bør være kritiske ved begge metoder.

• #13   9. feb 2012 Halal slagtede kyllinger i de danske haver?
    Vågn lige op ikke...

I de dansker haver knalder man for det meste hønen en på skalden så den er slået ud, også så den ligger stille med hovedet på blokken.
    Derefter slår man hele hovedet AF med en økse.
    Dette har intet med halal at gøre, og hønen er død i det hovedet skilles fra kroppen.

Med boltpistol slår man hul på kraniet, og gøres det rigtigt fører man en tråd ned i hullet ind i hjernen, for at ødelægge denne, så dyret dør med det samme, hvis ikke det allerede er dødt.

Ser meget gerne et par link fra respekterede sider, omhandlende at boltpistol skulle være voldsommere for dyret end at snitte halsen over på det vågne dyr for derefter at hænge det med bunden i vejret og lade det forbløde.

• #14   9. feb 2012 Altså når jeg slagter kaniner fortrækker jeg boldpistol.. I stedet for andre avlere der bruger metoden med et slag i nakken og så kniv i struben..

Jo de spræller på grund af nerverne..

• #15   9. feb 2012 Bertz når et dyr bliver skudt med en boltpistol i panden så dør den i langt de fleste tilfælde med det samme. Det er rigtigt at det kun betragtes som bedøvelse og at det derfor er lovpligtigt at stikke den også. At den spræller er pga. nerver.

• #16   9. feb 2012 Grisene på et dansk slagteri bliver gasset, og derefter hængt op og halsen skåret over.

• #17   9. feb 2012 Bruger man boltpistol til halalslagtning?? Det har jeg aldrig hørt om.

Nu er det jo en lov at dyrene skal bedøves med en boltpistol og at halspulsåren skal skæres over. (link fjernet)

Hvis det bliver gjort ordenligt, så skulle dyret gerne dø når man bruger boltpistolen, men der sker fejl, derfor loven om afblødning.

Dyrene bliver rigtig stresset af at blive flyttet på slagteri. Man gør sit bedste for at lave regler der tilgodeser dyrene, men jeg tror det er rigtig svært at undgå at de stresser.

Jeg kan ikke forestille mig at det går så stille og roligt for sig på slagterierne. De ville ikke nå så meget, hvis de skal be en bøn for hver dyr og sådan noget.

Det bedste ville klart være hvis dyrene blev aflivet i deres vante omgivelser, men hygiejnemæssigt tror jeg ikke det er muligt, når det skal ud til butikker.

• #18   9. feb 2012 **Dyrene bliver rigtig stresset af at blive flyttet på slagteri. Man gør sit bedste for at lave regler der tilgodeser dyrene, men jeg tror det er rigtig svært at undgå at de stresser.**
    Jeg mener faktisk at man på slagterierne lader dyrene stresse af inden de skal slagtes. Altså fra de bliver læsset af og til de bliver aflivet. Ellers bliver kødet simpelthen sejt og umuligt at stege mørt. Men enig. De får nok ikke lov til at gå længere en allerhøjest nødvendigt.

• #19   9. feb 2012 margit N
    : Det er muligt at de får lov til at stresse af, men helt afslappet bliver de sgu nok ikke. Lugten af død og de fremmede dyr og mennesker omkring dem hjælper i hvert fald ikke.

• #20   9. feb 2012 Altså jeg har for nogle år tilbage været på et kyllingeslagteri. Vi så fra dyrene blev slagtet til de var pakket ind og det var altsammen meget stille og roligt. Det eneste vi ikke så var hvor dyrene var opbevaret inden de kom ind på et rullebånd, hængt op i fødderne og blev slagtet.

• #21   9. feb 2012 Stella* nej helt afslappede bliver de aldrig. Men det ville de jo heller aldrig blive andre steder. For hvis dyret skal slagtes hjemme på gården skal den jo stadig ud af stien og den skal holdes stille så den kan blive skudt. Så skal man ud i noget med en jæger der skyder dyret inde i stien eller ude på marken. Alt efter hvor den opholder sig. Lugten af døde dyr? jeg er ikke sikker på at det bekymrer en gris ret meget at dens sidemand er død og lugter af død/blod. Tvært imod. Hvis jeg har skudt og stukket en gris så er de andre MEGET hurtige til at komme hen og slikke både blod og hjernemasse op.

• #22   10. feb 2012 Alt dansk fjerkræ er halalslagtet og det meste andet kød også.

Det er gamle nydeder, og hvis folk først bliver forarget nu, har de misforstået noget..

På alle frosne kyllingeprdukter, er der med garanti halalmærke på - og man er ikke i tvivl om hvad det betyder, for det er ret arabisk smiley

Det gør mig intet med halalslagtning. Jeg tror aldrig det er rart at blive slagtet, men det gøres hurtigt og præcist.

Kommentér på:
Halal slagtning af supermarkedkød

Annonce