21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Halal slagtning af supermarkedkød Halal slagtning af supermarkedkød
Faldt over et par artikler på FB - vores supermarkedkød og slagtermesterkød er åbenbart ofte halaslagtet - vi ved det bare ikke..
"hvad mener jeg mon om det" sidder jeg og overvejer.. Googler lidt for at finde ud af, om der er mere i halal slagtning end blot at dyret får en kniv i halsen så blodet strømmer... for det er vel sådan de fleste af os pastasalatdanskere ser halal slagtning..? .. jeg gjorde i hvert fald!
Nåmen Google ved jo meget, og her er kort hvad jeg fandt frem til:
-For at mindske smerten må dyret hverken føle sult eller tørst i tiden op til slagtningen.
-Dyret bør håndteres med ro og venlighed for ikke at blive nervøst.
-Andre dyr må ikke slagtes i dyrets nærvær.
Kniven skal være så skarp som overhovedet muligt, men må ikke skærpes i dyrets nærvær.
-Snittet skal være hurtigt og præcist.
-Strube og spiserør gennemskæres sammen med halspulsåren, men rygmarven må ikke beskadiges.
Dyrene bliver IKKE bedøvet inden halal slagtning, hvorimod "dansk slagtning" (jeg ved ikke lige om det har et fancy ord) bedøver dyret med en boldpistol inden det åbnes - men Den Veterinære Højskole i Hannover viser, at bedøvelse med boltpistol forud for slagtning skulle være mere smertefuldt for dyrene end halalslagtningen selv er (skøn undersøgelse.. eller noget..), så burde vi dyreelskende danskere ikke foretrække halal frem for dansk?
Derudover har en imam tilladt i 80érne, at dyrene gerne må bedøves med en ikke gennemtrængende boldpistol inden slagtning - så egentlig er det jo helt det samme, dyret får bare en velsignelse på et fremmed sprog; men uanset sproget er en velsignelse da en velsignelse, og det bude vi da ikke have noget imod?
Læggehøns og kornfede kyllinger bliver i flæng "halal slagtet" i hr og fru Jensens haver dagligt - hovedet på blokken og SÅ er der suppe og tarteletter.. Vi velsigner ikke hønen eller udfører specielle hensynstagne ritualer, men er det i virkeligheden så meget anderledes kan jeg ikke lade være med at tænke..
Jeg har dog lidt svært ved at forestille mig, at den helt korrekte halal slagtning foregår på det gængse slagteri.. Feks med ro om dyret, ingen andre dyr i nærheden, dyret må hverken føle sult eller tørst..
Med de forhold dyrene har på bondegårdene, så skal de da fodres, vandes og beroliges efter køreturen til slagteriet - holdes adskilt og nusses om..
Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at der på slagterierne tages sådan hensyn til det enkelte dyr, så det rent faktisk KAN kaldes halal - hvad mener du?
Og hvad mon muslimer vil kalde det, hvis hele ceremonien med halal ikke udføres, og må de mon så spise det overhovedet?
Mange tanker er sat i sving i det lille hoved... Men hvad mon man skal mene?
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
http://sondagsavisen.dk/2011/11/paa-bornpoultry-bliver-alle-kyllinger-halalslagtet-en-imam-sorger-for-at-slagtn.aspx
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE527022/laeserne-halal-maerke-paa-koed-er-fint/
(karina med mitte har gjort fodarbejdet, jeg debatterer bare videre *GG*)
jun 2005
jun 2005
Hvad man kan sammenligne med ved jeg ikke helt.. Jeg har aldrig før taget anden stilling til halal end bare "det er noget muslimer gør ved dyrene", men når det foregår på danske slagterier bliver man jo lidt NØDT til at tage stilling..
Men skal jeg tage mest stilling til hvordan dyret dør - eller hvordan det har levet?
jun 2005
Jeg googler lige lidt... ender med nogen bliver vegetarer *GG*
- Ikke mig, jeg har brug for bacon for at overleve!
jun 2005
boldpistol, hænges op i benene og tappes for blod...
indlæg en lille bøn og et solidt måltid inden, så har vi halal..
Er det så virkelig værd at skrive lange artikler om? er artiklerne for at provokere den uvidende dansker? jeg tænker det lidt...
jun 2005
jun 2005
Jeg synes ikke det lyder til der er den store forskel i hvert fald... lidt bøn og sådan ekstra, det smager mit kød vist ikke anderledes af tænker jeg *GG*
jun 2005
Dansk - boldpistol, dræning af blod
Halal - Bøn, boldpistol, dræning af blod
jun 2005
jun 2005
Vildt i lange baner! Jeg har masser af opskrifter hvis du skulle begive dig på den togt ; )
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
Vi kastrere da også rask væk smågrise herhjemme uden bedøvelse bare for at tage et eksempel.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
Nå håber forholdene er blevet bedre...og mener vi bør være kritiske ved begge metoder.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 368
Vågn lige op ikke...
I de dansker haver knalder man for det meste hønen en på skalden så den er slået ud, også så den ligger stille med hovedet på blokken.
Derefter slår man hele hovedet AF med en økse.
Dette har intet med halal at gøre, og hønen er død i det hovedet skilles fra kroppen.
Med boltpistol slår man hul på kraniet, og gøres det rigtigt fører man en tråd ned i hullet ind i hjernen, for at ødelægge denne, så dyret dør med det samme, hvis ikke det allerede er dødt.
Ser meget gerne et par link fra respekterede sider, omhandlende at boltpistol skulle være voldsommere for dyret end at snitte halsen over på det vågne dyr for derefter at hænge det med bunden i vejret og lade det forbløde.
nov 2007
Følger: 48 Følgere: 42 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 678
Jo de spræller på grund af nerverne..
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.352
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 906
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
Nu er det jo en lov at dyrene skal bedøves med en boltpistol og at halspulsåren skal skæres over. (link fjernet)
Hvis det bliver gjort ordenligt, så skulle dyret gerne dø når man bruger boltpistolen, men der sker fejl, derfor loven om afblødning.
Dyrene bliver rigtig stresset af at blive flyttet på slagteri. Man gør sit bedste for at lave regler der tilgodeser dyrene, men jeg tror det er rigtig svært at undgå at de stresser.
Jeg kan ikke forestille mig at det går så stille og roligt for sig på slagterierne. De ville ikke nå så meget, hvis de skal be en bøn for hver dyr og sådan noget.
Det bedste ville klart være hvis dyrene blev aflivet i deres vante omgivelser, men hygiejnemæssigt tror jeg ikke det er muligt, når det skal ud til butikker.
jun 2009
Jeg mener faktisk at man på slagterierne lader dyrene stresse af inden de skal slagtes. Altså fra de bliver læsset af og til de bliver aflivet. Ellers bliver kødet simpelthen sejt og umuligt at stege mørt. Men enig. De får nok ikke lov til at gå længere en allerhøjest nødvendigt.
nov 2008
: Det er muligt at de får lov til at stresse af, men helt afslappet bliver de sgu nok ikke. Lugten af død og de fremmede dyr og mennesker omkring dem hjælper i hvert fald ikke.
nov 2008
jun 2009
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
Det er gamle nydeder, og hvis folk først bliver forarget nu, har de misforstået noget..
På alle frosne kyllingeprdukter, er der med garanti halalmærke på - og man er ikke i tvivl om hvad det betyder, for det er ret arabisk
Det gør mig intet med halalslagtning. Jeg tror aldrig det er rart at blive slagtet, men det gøres hurtigt og præcist.
Halal slagtning af supermarkedkød