klinisk diætist????? nogen herinde??? klinisk diætist????? nogen herinde???
Hejsa...
som nogen måske kan kan huske, havde jeg en større krise i går mht uddannelse...
http://hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=461585
nu har jeg taget en personlighedstest på jobindex.dk for at have et eller andet udgangspunkt...
jeg fik så endt på uddannelsen ernæring og sundhed, og kom videre til klinisk diætist...
er der nogen klinisk diætist herinde, som har lyst til at fortælle kort om deres arejde?
altså både positive og negative sider ved jobbet, og hvad det egentlig kræver af en som menneske
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Det kan være alt fra folk der spiser for lidt (anoreksi piger fx) til folk der spiser for meget (fedme) til at lærer den hjerte syge hvordan de bør spise, eller sukkersyge patienten. Og alle skal jo så spise forskelligt efter deres livshistorie.
Men de kan også være ind over hvis folk slet ikke spiser selv (fx koma patienter) og derfor skal have sonde ernæring. Der går diætisten ind og hjælper med at udregne hvor meget og hvilket sonde ernæring der skal gives.
Mit indtryk af hvad det kræver, er en kæmpe del tålmodighed!! For det er langt fra nemt at lærer folk at ændre vaner. En ting er at fortælle dem det... Men at rent faktisk få dem til selv at ændre deres kost, der kommer meget psykologi ind i det.
Så kræver det nok også at man ikke dømmer folk - der er syge eller for tykke eller for tynde..
Og så kræver det self at man kan lide at arbejde med folk. Arbejder man fx sygehus kommer man meget tæt på mange folk, som også kan være ret så syge....
Håber du kan bruge lidt af det
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
tak....
jeg skal have snakket med min studievalgsvejleder, men synes stadig det er ret interessant... dog overvejer jeg at tage den engelske uddannelse Global Nutrition and Health, idet den giver så meget større muligheder, hvis jeg ikke er helt sikker på at jeg vil være klinisk diætist... men jeg ved, at jeg er meget interesseret i kost, sundhed og ernæring
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
klinisk diætist????? nogen herinde???