4.471 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Regler omkring feriepenge.. Regler omkring feriepenge..

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg har lige fået et brev om at jeg har feriepenge tilgode fra sidste år..Men Sidste år var jeg sygemeldt fra April til August, så jeg havde ikke "tid"/mulighed for at holde ferie.. Nu er jeg på kontanthjælp men sygemeldt..

Tror i jeg kan få mine feriepenge nu hvor jeg har været forhindret i at holde ferie?? De skal "bruges" inden 1 april i år..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regler omkring feriepenge..
  • #2   19. mar 2010 Okay.. Ahh.. Det er sgu en værre jungle at finde rundt i...

• #4   19. mar 2010 Smiler du bestemmer jo selv om du vil fortælle kommunen at du får udbetalt dine feriepenge. Det kommer vel an oppå hvad man har samvittighed og nerver til.

• #6   19. mar 2010 Daisie. nemlig i dag behøver man ikke arbejdsgiverens underskrift mere..

• #7   19. mar 2010 Daisie og Mandau - det gør man altså stadig nogle steder. smiley

• #8   19. mar 2010 Kai dem der sidder og udbetaler feriepenge ved da ikke om du er i arbejde eller ej.?? Så som skrevet før er det vel bare et spørgsmål om man har nerver og samvittighed til bare at gøre det. ;0))

• #10   19. mar 2010 Jeg er på kontanthjælp, fritaget for aktivering, så er vel sygemeldt. Jeg holdt 10dage sidste år, blev trukket dag for dag i kontanthjælpen. Har desværre også hørt om andre der bliver trukket krone for krone. Jeg har selv 8 dage tilbage som jeg skal holde, det er mere end hele min kontanthjælp, så det skal jeg sørme ikke gå glip af smiley
    Du skal nok en tur på ydelseskontoret, så ordner de resten for dig.

• #12   19. mar 2010 Daisie du skriver selv "Hvis du er ledig og modtager ydelser fra kommunen, er det din bopælskommune der skal underskrive dit feriebevis. "

kontanthjælp er vel en ydelse fra kommunen. Og så skal kommunen underskrive

• #14   19. mar 2010 Camilla. Ja det er også rigtigt og det gør man hvis man vil overholde loven. ;0)) ( Hvilket vi jo alle gør) Men der er også den mulighed at man bare selv underskriver og sender det ind. Smiler

• #15   19. mar 2010 Har ikke slet haft brug for at gøre det på den måde men kender da nogle stykker der har fået deres feriepenge udbetalt mens de var på kontanthjælp, uden at oplyse det. Og nej ved godt det ikke er lovligt.

• #16   19. mar 2010 jeg er student og arbejder ikke længere ved min arbejdsgiver, derfor skal kommunen skrive under på mit ferie kort

• #17   19. mar 2010 Du kan få noget udbetalt nu uden at blive trukket og resten kan du få udbetalt efter den 15. april.
    Kontakt din kommune på mandag.

• Zelda S
    Zelda S Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #18   19. mar 2010 Hvis man er på a-kasse og får udbetalt sine feriepenge uden at oplyse dem det, kan de så finde ud af det?

• #19   20. mar 2010 Ja, så det hjælper altså ikke at snyde, som andre herinde ''opfordrer'' til. Er du på A-kasse skal du oftest henvende dig til kommunen og få underskrevet det der.

• #20   20. mar 2010 Man risikere vel at komme til at betale en hulens masse tilbage , såfremt man bliver opdaget i at snyde kommune eller a-kasse, hvis man blot får udbetalt sine feriepenge, eller hvad ?

Eller kan de blot nøjes med at undlade at udbetale dagpenge/bistand næste gang, for det antal dage man fik udbetalt for ?

• #21   20. mar 2010 Man bliver trukket i den ydelse man får. Enten fra kommunen eller A-kassen. De venter ikke til næste gang.

• #22   20. mar 2010 Malene, mente jo bare det skulle opdages først, hvis man ikke underetter dem smiley

Tænkte mere på om man ovenikøbet kunne risikere en sigtelse for bedrageri ?

• #23   20. mar 2010 Følger lige med her. For jeg står selv i selvsamme situation. Jeg kan selv underskrive feriekortet, men skal oplyse det til a-kassen at jeg får udbetalt de penge jeg har fået dem udbatelt og dermed "holder ferie". Men det er klart jeg føler jeg har fuld ret til de penge som jeg har optjent og ingen a-kasse skal have en krone af dem da jeg har optjent hver en krone selv:(

• #25   20. mar 2010 Der har været mange andre emner om det her i Forum - så prøv og søg lidt efter det.
    Og som Daisie siger, så skal man være klar over at der jo altid er risici for at det opdages!

• #26   20. mar 2010 Ikke nok med at man skal betale det hele tilbage hvis man bliver opdaget. Der er også risiko for fængselstraf..... Så jeg synes det er et meget dårligt råd at komme med, at folk bare skal snyde.
    Desuden er det hele samfundet de snyder. Derved også "dig og mig." Det er også andre der skal gå og betale til det. Og hvor fair er det lige.

• #27   20. mar 2010 Smiler jeg kan nu ikke se det er så galt. Eller jeg personligt har ikke noget imod at folk hæver feriechekken ved siden af enten dagpenge eller kontanthjælp, Oftest sidder folk ret hårdt i det på enten dagpenge eller kontanthjælp og hvis såferiepengene kan give lidt ekstra luft i løbet af året synes jeg da bare det er fedt. Men igen det er et spørgsmål om hvad man har samvittighed og nerver til.

Om det er fair eller ej vej jeg ikke, der er så mange ting her i samfundet der ikke er fair, og jeg kan finde mange andre ting som jeg synes er mere groteske end at folk hæver deres fereipenge ved siden af offentlig ydelse. Jeg kan ikke se det er så meget mere snyd end når folk er i arbejde og så hæver feriechekken ved siden af, at man går på arbejde. Men det er der ikke ret mange der synes er forkert og hvorfor egentlig..?? Jeg har mit gode job og føler mig ikke snydt og jeg betaler gladeligt min skat og min A-kasse.

• #28   20. mar 2010 Mandau -
    Dem som er på A-kasse eller dagpenge kan jo bare vente ca. 1 år og så kan de få pengene udbetalt uden at blive trukket. Så det hjælper jo ikke og ''opfordre'' til det, når de kan gøre det på en legal måde, i det nye år og inden den nye ferieperiode.

• #29   20. mar 2010 Jeg opfordre skam ikke folk til at snyde, det er skam op til folk selv hvad de vil gøre... og du kan da kun få dine feriepenge udbetalt hvis du går ind under det der hedder feriehindring, så den der med at man bare kan vente et år på dagpenge og så få sine feriepenge ud den holder ikke, for du har jo masser af tid til at holde ferei når man går hjemme.

Hvilke situationer er feriehindringer

- egen sygdom
    - barsel- og adoptionsorlov, men ikke børnepasningsorlov
    - ophold i udlandet, forudsat at du er i et ansættelsesforhold, som ikke er omfattet af ferieloven under opholdet
    - overgang til selvstændigt erhverv
    - overgang til arbejde i hjemmet (hjemmegående uden selvstændig indtægt)
    - valg til borgmester, udnævnelse til minister eller lignende tillidshverv
    - indsættelse i fængsel eller anden tvangsanbringelse
    - lovligt varslede og afsluttede arbejdskonflikter
    - aftjening af værnepligt
    - tjeneste i forsvaret på værnepligtslignende vilkår
    - deltagelse i aktiviteter via en rådighedskontrakt med forsvarets reaktionsstyrker og SHIRBRIG
    - manglende penge til at holde ferie på grund af en uoverensstemmelse mellem dig og din arbejdsgiver om et krav på feriepenge, forudsat at du har rejst kravet inden ferieårets udløb
    - pasning af nærtstående syge eller døende, hvor du i en tidsbegrænset periode er tilkendt tabt arbejdsfortjeneste, løn eller vederlag efter serviceloven
    - orlov fra et ansættelsesforhold til pasning af nærtstående syge eller døende

Listen er udtømmende. Det vil sige, at stort arbejdspres, jobskifte eller lignende arbejdsmæssige forhold ikke er feriehindringer efter ferieloven.

• #30   20. mar 2010 Ja du kan da sagtens holde ferie når du vil - spørgsmålet er jo så bare om man bliver trukket i ydelsen man får eller ej.

• #31   20. mar 2010 Malene det er også det jeg mener, at man kun kan få sine feriepenge udbetalt uden at blive trukket i ydelse hvis man går under det der hedder feriehindring.

Kommentér på:
Regler omkring feriepenge..

Annonce