Kornfri Kost:o) Kornfri Kost:o)
Nu har jeg efterhånden læst og hørt rigtig meget om det med at droppe korn produkter helt i ens kost. Og jeg må nok indrømme at min krop kunne have godt af det:o) Så nu vil jeg prøve:o) Men har I nogle gode forslag til aftensmad uden korn produkter?:o)
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
Jeg vil nemlig prøve at skære kartofler, pasta og ris fra....
jun 2009
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.114
jun 2009
Men jeg spiser et hav af grøntsager, rå, kogte og stegte. Masser af salat og frugt. Yoghurt og nødder.
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.774
Vil du forklare mig hvad du spiser i løbet af en dag? Og hvad du altid har i huset?:o)
jun 2009
Men først vil jeg sige, at man (jeg i hvert fald) kan ikke leve 100% kornfrit - der er korn i rigtig meget - leverpostej, frikadeller, sovs osv osv.
Og man skal nok også passe på ikke at blande forskellige "indstillinger" sammen. F.eks. at være alt for "fedtforskrækket", være alt for fokuseret på kalorier, eller kun at købe frisk frugt og grønt. For mig ville det blive alt for uoverskueligt og for besværligt, hvis ikke jeg kunne gøre brug af færdigblandede salater og grøntsagsblandinger fra frostboksen.
Og så må man også indstille sig på, at man spiser noget oftere og større mængder, når man ikke får så mange fibre og stivelse.
Men i de forholdsvise kornfrie perioder spiser jeg yoghurt med bananskiver eller æbletern i til morgenmad. Drikker mælk, kaffe eller the.
Formiddag spiser jeg forskellige former for snack-gulerødder, bananer og andet frugt.
Frokosten består af salat. Gerne en færdigblandet fra Føtex *G* og så putter jeg forskellige rester i fra aftensmaden. Skiver af stegt kylling, frikadelletern, kogt æg, pålægsskinke i strimler osv osv. Og så har jeg gerne en bøtte med dressing, pesto, knust chili eller lign.
Eftermiddagen er altid drøj for mig at komme igennem, men jeg kan godt li' revet gulerod og æbler sammen, mandler, nødder og lign.
Aftensmaden er som regl det samme som resten af familien, dog spiser jeg grøntsager til i stedet for ris, pasta og kartofler. Og der gør jeg både brug af friske grøntsager, men også frosne wok-blandinger og andre spændende grøntsagsblandinger i stor stil
Er jeg sulten ved tv-tid, så blander jeg gerne bananskiver, mandler og rosiner
Når det, som nu, er en korn- og stivelsfattig periode, så spiser jeg ingen former for lyst brød, kun rugbrød. Spiser øllebrød (laver på pulver) om morgenen. stadig samme formiddags, frokost og eftermiddagsmad.
Til aftensmad spiser jeg også lidt det samme, men kan godt finde på at spise lidt kartofler, lidt pasta eller lidt ris - men stadigvæk, så består det meste af mit tilbehør af "grønt".
Hvis jeg spiser yoghurt til morgenmad, så kan jeg finde på at spise et stykke rugbrød til frokost.
Jeg har altid grøntsager i fryseren, frugt - især bananer, mandler og nødder. Altid gulerødder og gerne forskellige konserves-ting i skabet
Det var faktisk rigtig svært at komme ordentligt i gang, men det var også et spændende projekt.
Desuden kan CH sikkert give dig nogle flere fif, hvis hun kommer på banen her
aug 2008
Ehm må man godt spise øllebrød? Og er det i pulver godt? Elsker øllebrød men får det aldrig da jeg er en skovl til at få det lavet:o
Jeg synes jo egentlig det lyder til at du får korn produkter (hvede osv) Eller er det bare mig?
Har os haft CH inde over før, kom bare ikke rigtigt igang på det tidspunkt:o(
jun 2009
som jeg skrev:
"Men i de forholdsvise kornfrie perioder spiser jeg yoghurt med bananskiver eller æbletern i til morgenmad. Drikker mælk, kaffe eller the.
Formiddag spiser jeg forskellige former for snack-gulerødder, bananer og andet frugt.
Frokosten består af salat. Gerne en færdigblandet fra Føtex *G* og så putter jeg forskellige rester i fra aftensmaden. Skiver af stegt kylling, frikadelletern, kogt æg, pålægsskinke i strimler osv osv. Og så har jeg gerne en bøtte med dressing, pesto, knust chili eller lign.
Eftermiddagen er altid drøj for mig at komme igennem, men jeg kan godt li' revet gulerod og æbler sammen, mandler, nødder og lign.
Aftensmaden er som regl det samme som resten af familien, dog spiser jeg grøntsager til i stedet for ris, pasta og kartofler. Og der gør jeg både brug af friske grøntsager, men også frosne wok-blandinger og andre spændende grøntsagsblandinger i stor stil
Er jeg sulten ved tv-tid, så blander jeg gerne bananskiver, mandler og rosiner :)"
Og så perioder med korn- og stivelses-FATTIG kost.
Og der kan jeg finde på at spise øllebrød eller tage en skive rugbrød.
aug 2008
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
jun 2009
Men alene det, at gluten - hvede, byg og rug - er det største allergen overhovedet, fortæller mig, at det måske ikke er så sundt, som man går og tror. Nogle mennesker udvikler "rigtig" allergi (cøliaki), mens andre kun døjer med mindre symptomer.
Man er også ved at finde ud af, at gigtpatienten får det bedre uden korn og stivelse, og diætister rundt omkring er ved at indrette sig efter en ny kostpyramide, hvor korn/stivelse bliver rykket en tand op og frugt og grønt ned. Jeg begyndte netop pga. gigtlign. smerter i mine ben og håbede selvfølgelig på en effekt. Og det var der - men at hele min krop reagerede SÅ positivt, som den gjorde, var helt fantastisk.
Jeg kunne slippe min mavesyre-hæmmende medicin, og jeg slap af med en stor del af min hovedpine og langt de fleste migræneanfald.
Og så er der jo en hel lang historie om, hvordan folk kom til at lide af de livsstilssygdomme, vi har i dag, efter man begyndte at opdyrke jorden - men det er så en længere udredning
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg skal også nok vende tilbage senere (også i pb ;o) )
Jeg er lidt hængt op, så det kniber med koncentrationen, det skal nok komme igen ;o)
Bevæggrunden for at droppe at spise korn er for at øge velvære, smide kilo, tage kilo på, få et ordentligt toilet-mønster, komme af med oppustet mave - der er mange gode grunde til det.
Raffinerede kulhydrater er den store synder og her taler vi jo så om sukker, mel, lyst brød, pasta, hvide ris, kartofler - og alt, der indeholder produkter med højt glykæmisk indeks.
Det virker drastisk positivt på kroppen. Efter en uge begynder topmaven og ridelårene at forsviinde og maven stabiliserer sig.
Forskellen på hunde og mennesker er, at vi kan mærke utilpasheden hos os selv, men kun se den på hunde.
Men argumentationen kan være den samme - vi er ikke skabt til at spise korn. Vi har stenalderfordøjelse, og i stenalderen var der ikke den slags til rådighed i de mængder, vi spiser dem.
Man kan argumentere, at man heller ikke var sunde, høje, levede længe dengang, men kommer den generelle velvære ind i billedet.
Man får det SÅ godt i maven og i hovedet uden korn :o)
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 875
der blev jeg fanget- jeg følger lige med
jun 2009
Og jeg har også selv været inde omkring stenalderkost, men jeg har ikke tiden og overskudet til at gå i gang med en så drastisk ændring af min kost - men den kortfattige kost virker for mig. Får jeg for ondt i muskler og led, så dropper jeg helt korn. Men det kniber med at holde det dag ud og dag ind, uge efter uge. Men med et minimum af korn, så kører det også rigtig godt. Og det giver altså en helt utrolig energi
aug 2008
For mig handler det primært om at rygge med vægten, men efterhånden må jeg erkende at kroppen heller ikke fungere optimalt. Jeg er tit meget oppustet og har det rigtig dårilgt:o( Det gider jeg ikke blive ved med:o)
Jeg mener ikke at denne "diet" (vil jeg jo ingen gang kalde det) er en dum ide, da ingen kroppe er ens! Det er individuelt hvordan vi fungere bedst og jeg kan så absolut intet dårligt se i at skære kornprodukter væk. Man skal self bare sørge for at få fibre nok, hvilket man jo får igennem grøntsager:o)
jun 2009
aug 2008
jun 2009
Nej, det kan det da ikke... men du må da lige lave en opfølgning på tråden, så vi kan følge med i, hvordan det går med dig
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
Kornfri Kost:o)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside