Har lært at gå på trapper :O Har lært at gå på trapper :O
Hej alle
Felia er jo egentlig ikke ret gammel, hun er 3,5mdr. og idag, har hun da lige lært sig selv hvordan man går op til sin mor når jeg lader dem være i stuen..
Jeg bor for 14dages tid hjemme hos mine forældre som har trappe (der er slid'sikkert' tæppe på hver trin).. I den gamle lejlighed har hun ikke 'turde' tage mere end to trin af gangen, for så at jeg sku bære hende ned derefter (kylling) - men i morges tog hun så turen op til mig, det gik altså fatisk bare fint - ingen rigtig usikkerhed hos hende, andet end de første par trin..
Men men, jeg kan ikke rigtig finde ud af min egen holdning til det, om det er ok.. Hun er jo en meget robust hvalp for det første, hun gik meget sikkert op (nu har hun gået op 3 gange idag, hun gjorde det mens min mor var herhjemme alene, hun havde nemlig ikke ´set det første gang) - men, hun går kun ovenpå, hvis det er fordi jeg e deroppe (eller min mor), det er ikke noget hun gør for udfordringens skyld..
Min anden chi, går ALDRIG op og ned af trapper - det kunne hun simpelthent ikke drømme om, så har aldrig tænkt dybere over om det er okay for mig?
Nogle der vil hjælpe med lidt for og imod?
God sommerdag/weekend til alle
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.866
- Paya lærte lynhurtigt at gå på trapper da vi fik hende som 8 ugers (selvlært!), og det havde jeg det faktisk fint nok med. Men var naturligvis obs på hende når hun skulle op/ned!
- Shika kunne gå fint på trapper da vi fik hende som 7 måneders.
- De bliver dog altid båret ned af trapperne her i opgangen og går selv op (da jeg har fået at vide at det ikke er såå godt for deres ben er at gå ned, da de får stød i benene. Og at gå op af trappen er det godt for deres muskler).
- Men, det siges jo ikke at være så godt for deres ben når de ikke er så gamle. Men når det kun er nogle få gange dagligt tror jeg ikke der kan ske noget?
- I din kommende lejlighed har de jo ikke tilgang til trapper, så der slipper du for at være urolig : )
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.031
aug 2009
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
Jeg glemte jo netop at skrive at i min nye lejlighed er der ikke trapper, så det vil ikke være en 'dagligdags'ting for hende at gå op og ned :-))
Hun kan faktisk også kun gå op nu
Jeg kan bare huske at jeg to gange har haft læst tråde med MEGET blandede meninger omkring at gå på trapper osv
Jeg skåner dem jo ved sofa og sengen, der ligger fast puder som en slags trappe
Men endelig, kom med nogle meninger
Men Det trøster mig da at hører at det er ned af, det siges at de får mindst skade af - tror kun hun tør gå op nemlig ;-))
apr 2009
Men tror ikke du skal frygte noget mht PL, hofter mv., når det er så sjældent de går på trapper (men snak evt med din dyrlæge, om de har en holdning til det)?
- Du skal nok mest af alt frygte chancen for at hun falder ned - Så sørg for at vise hende hvordan trappen bruges korrekt og at hun skal koncentrere sig på trappen. Ikke lege og lalle på trappen! : )
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Jeg har det sådan at hvorfor lade dem gøre det når de kan blive løftet?? Og så ville jeg slet ikke ha nerver til det, ville hele tiden og igen kunne se at de trak på benet eller noget og garanteret havde udviklet patella;o))
Jeg bilder mig selv ind det må slide benene og det ønsker jeg ikke, mine får opbygget gode muskler ved daglige gode gåture og svømning...
Jeg ved ikke om det kan være årsag til Patella, men det bilder jeg også mig selv ind at det kan, hvis en hund i forvejen har lidt dårlige ben tror jeg måske det kan gøre sådan at hunden får endnu dårliger ben... Det her er noget JEG tror, men har jo ingen beviser for det:o)...
Men jeg ville slet slet ikke lade en hvalp der ikke er fuld udvokset gå på trapper....:o)
Jeg er meget pylret med mine og løfter dem også ned af de div. trappetrin fx på bytur(alt over 2-3 trin) Jeg er crazy I know, men sådan tænker jeg;o))
Men nej skal jeg se realistisk på det tror jeg ikke det skader i ny og næ at lade sin chi gå på trapper, men kan bare ikke se hvorfor man skulle gøre det, når de er så små at de kan løftes:o)
aug 2009
Men ok, der kommer snart baby i familien, så der vil der nok komme gitter - men omvendt, kan jeg bare huske i den ene tråd at hvis ikke de lære det, når der er trapper til gængeligt vil de måske bare vise mere interesse for dem?
Jeg tror også hun får lov til det når vi er herhjemme - hun bliver jo båret ned, for der tænker jeg at der kan være størst sansynlighed for at falde forover og ned :s og dét frygter jeg, da Fie i julen faldt ned af trappen
Ikke sjovt!!!!!!!!!!
Fru Robbie: Jeg har også haft det helt fint med at Fie aldrig har vist interesse for trapper, hverken hos min mor eller i mit eget hjem, hun står bare forenden af trappen og kigger op hvis vi går ovenpå, men hun har aldrig prøvet at komme op
Men at bære hende op, hver gang jeg går ovenpå, ville også være lidt overburderet herhjemme
Men nej, det er jo svært egentlig at vide, om det bare kan styrke eller om det kan gøre 'skade'/slide benene? Tænke tænke..
Men ved ikke om det lyder 'indlysende' for mig at det styrker musklerne, for igen - tænker jeg, at der er grund til man hører om alle de forholdregle mht. hoppe op og ned, osv - og eksp. trapper
Når vi er hos Jesper, går Fie faktisk nogle gange op af trapperne (opgang), så dét kan hun godt - men også kun i opgang ;p Sjovt nok
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 505
maj 2009
Min dyrlæge mener eksempelvis at en chi skal behandles som en HUND, det gør hun meget ud af at fortælle hver eneste gang. Og når jeg spørger om sådanne ting, så ville hun brøle at det er en hund og den selv afgrænser sig hvis det ikke er godt for den.
Men en anden dyrlæge måske ville fraråde det.
apr 2009
(link fjernet)
apr 2009
Men mine vil ALTID komme til at ligge i sengen om natten, så ender vi en dag med 2 etager, vil hundene skulle gå på trapper. Dog har jeg altid helst ville have et hus i et plan
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Ej tør i godt at lade hende løbe op og ned af trapper når i ikke er hjemme?? Altså, tænker på hvad hvis hun falder og slår sig??
Vi har boet i hus i 2år og ikke en eneste gange gik de på trapper selvom vi havde 1sal. De blev løftet hver gang de skulle med derop(og det var hver dag for soveværelset var deroppe). Det var bare helt naturligt at de ikke selv gik op.... Havde det ikke været det og ville de prøve at hoppe op havde jeg købt en låge så de ikke gik derop indtil det var indlært 100%.
Men man må jo selvfølgelig helt selvom hvad man udsætter sine hunde for:o).... Sådan er min holdning bare til trapper.. Små hunde skal ikke gå på trapper...
aug 2009
Men det er jo også kommet fuldstændig ud af den blå luft, at hun kan
Nå men, altså - synes det er noget af et dilemma, mest af alt også fordi hun er hvalp - men igen, hun har SÅ LANGE ben og er SÅ robust, men ved ikke om det gør en forskel?
Jeg tror faktisk jeg med det samme lige ringer og spørg min dyrlæge - dem har jeg også fuld tillid til
maj 2009
apr 2009
Det er klart at var det en stejl og glat trappe, ville jeg skærme den af eller nægte dem adgang til rummet hvis de var alene.
Men en almindelig trappe, evt. med skridsikkert underlag kan jeg ikke se er et problem.
Men nu er vi jo alle så forskellige i vores hundehold, og dét synes jeg der skal være plads til : ) Ingen gør jo noget for at skade ens hund, og vi kender alle vores hund bedst.
maj 2009
Det giver hende SÅ meget ro og tryghed at kunne være i vores seng når vi ikke er hjemme, hun er en helt anden "alene hjemme hund" hvis vi lukker rum af, ryster og har det rigtig skidt, så det er hvad vi har valgt er bedst for hende :- )
aug 2009
Men, jeg har lige talt med dem fra Karlslunde (der er to specieliseret i små hunde med knæ osv) og, den ene sektretæren talte med, fortalte at det er næsten værre at skåne en hund for trapper, end at lade den gå - fordi den opbygger faktisk også noget muskulatur af trapper - MEN, en hvalp bør selvf. ikke rende op til 2. sal eksplvis. eller, gøre det som hverdagsting - men er der trapper i f.eks. ens mors hjem eller andet, bør man ikke skåne dem, de mener de skal lærer at gå på trapper - det kan nødvendigvis ikke skade mere, når det IKKE er hver dag de skal rende op og ned
Så Felia får lov at rende på trapperne herhjemme, når vi andre smutter op, og vi bære hende jo ned
Men, det er faktisk mere hårdt for dem at rende op af, end ned af
Men det er nu sundt nok for dem, at de som andre hunde får lov
Så dét 'råd' hænger jeg mig ved - de er også super dygtige derude
apr 2009
Tilgengæld får de ikke stød i benene ved at gå op, som de gør ved at gå ned.
Derfor det generelt er bedst for en hund at gå op af trapper, end ned af trapper. Derfor mine går op af vores trapper, men ikke ned af vores trapper..
Men det er jo op til folk selv hvad de gør, jeg er personligt ligeglad med om folk har angst for trapper, eller om de lader hund rende på trapper. Det er jo folks eget valg, tror ikke på det kan ødelægge en hund at gå på trapper i ny og næ.
aug 2009
apr 2009
aug 2009
apr 2009
aug 2009
Men ja, hun bliver en stooor trunte, gør hun
apr 2009
Ja Paya er ihvertfald vild med Felia - Men kan godt være Paya synes mindre godt om hende, når hun vokser Paya over hovedet! Haha..
aug 2009
Haha, bare vent, Fie skal nok sterelliseres i efteråret - så skal du se en fedeberg hun sikkert bliver ;))
apr 2009
Men det er godt med hundevenner - Mon Shika kan blive én af dem engang? Hmm.. NEJ! ;D
Ja jeg har også overvejet at få Shika steriliseret, men det er bare for at hun kan blive lidt fed :') Smil.. Men jeg har det lidt sådan, at kan det undgåes vil jeg helst dét, synes selv det er et stort indgreb hvis det ikke er nødvendigt. Men nu må vi se hvad det ender med : )
aug 2009
Jamen, jeg gør det så også pga. Fie sidste gang blev indbildsk, og det tror jeg bare huun gør igen så - det gør de jo som regel.. Så det er derfor, jeg har valgt det med FIe
apr 2009
aug 2009
Men jo, hun reagere i hvert fald på det, den stakkel - så der er ikke grund til hun løbende skal gå det igennem
apr 2009
Hvad skal du give for at få hende steriliseret og hvor? Er det ikke 3-4000,- det koster? Eller har du ikke undersøgt det så nøje endnu?
aug 2009
apr 2009
Men ja, de bliver jo først falsk drægtige 2 måneder efter de er blevet ''parret'', altså 2 måneder efter deres højløbskhed. Da det jo er dér de skulle føde deres hvalpe.
Men ja, der skal gå noget tid efter, så de ikke bliver ''fanget'' i deres skøre tilstand.. Smil.. Sådan har jeg ihvertfald opfattet det : )
aug 2009
Men ok, halv chi, kvart ræv, kvart stork
A-S: Jo, det er Mette so skrev det i en anden tråd - og det lød jo også som en super god måde at gøre det på - nu må jeg se når tiden nærmer sig
apr 2009
aug 2009
apr 2009
Mit mål er 1400 gram, og gerne 1500 gram med en lille topmave :') Ville klæde hende.. Smil..
aug 2009
Ej, det er nok bare 'naturligt' hun har taget det på
apr 2009
Hun er 21 måneder nu, så det er på tide at det sætter sig :')
aug 2009
Ja, vi hepper på det sætter sig på hende nu
apr 2009
Men jep, osten købes kun for hendes skyld. Står altid og ser efter den fedeste ost jeg kan finde, og så sniger jeg de i kurven! *GG* Folk tror jeg er totalt kalorietæller.. Høhø! Og dét kan jeg ikke prale af, fatter hat af dén slags.. Blondine? Hmm.. He!
Men kan sagtens have noget med stofskiftet at gøre, tror jeg bestemt det har..
Men Paya tager altså også lidt på at Shika's opfedningskur - For kan jo ikke stå for Paya's våde og tiggende øjne :'))
aug 2009
haha, neeej - kan godt forstå, at du ikke kan stå for Paysens dådyrsøjne
apr 2009
Mums, rent smør - Er der noget bedre? ;P
aug 2009
Nej, de sætter stor pris på deres morges smør ;p Adr!! Men, forstår faktisk heller ikke Fie er så mager, hun fpr fransk leverpostej(den med aller mest fløde i) og en klat smør ?
apr 2009
Men pas på Felia og alt dét junk, hun ender som en negerbolle med drys! ; ))
aug 2009
apr 2009
aug 2009
apr 2009
aug 2009
Har lært at gå på trapper :O
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside