sandwichbrød-opskrift sandwichbrød-opskrift
Jeg skal til at være aktiv
Og spare penge samtidig *G*
Jeg vil lave nogle gode brød, jeg kan putte pålæg i.
Jeg kan ikke lide store korn, men det skal jo gerne kunne mætte lidt. Tænkte på grahamsmel måske?
Men altså en opskrift, hvis I har
Gerne både med bagetid, varmegrader osv *GG*
jul 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 296 Svar: 2.577
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
Men den vil jeg gerne have, den opskrift
jul 2007
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 296 Svar: 2.577
100 g gær
6 dl lunkent vand
4 dl ymer
240 g finvalsede havregryn
3 tsk salt
3 spks olie
2 dl hvede- eller havreklid
5-6 revne gulerødder
2 dl solsikkekerner
ca 1200 gram mel
Gæren røres ud i vandet
de øvrige ingredienser tilstættes og dejen æltes godt igennem
Det skal være en meget lind og lidt klistret masse
Stilles lunt til hævning i 3/4-1 time
Dejen slås ned og formes til FLADE boller (vægt pr stk ca 115-120 g)
Efterhæver på pladen 20-30 min
Bollerne pensles med æg eller vand og drysses med sesanfrø og havregryn''Bagetid; 15-20 min ved 200 gr. på miderste ovnribbe
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
Groft sandwichbrød
Brød 1 stk.
18 g kulhydrat, 0,5 g fedt og 425 KJ energiindhold per portion, kostfibre pr. 100 g = 5,5 g
Surdej:
½ l kærnemælk
100 g havregryn, finvalsede (ca. 3 dl)
150 g grahamsmel (ca. 2½ dl)
200 g rugmel (ca. 4 dl)
Dej:
2 dl vand
1 pk. gær (50 g)
2 tsk. salt
1 tsk. sukker
ca. 450 g hvedemel (ca. 7½ dl)
Fremgangsmåde
Ingredienserne til surdejen blandes sammen.
Skålen dækkes med f.eks. plastfilm og står ved stuetemperatur
i 12-24 timer.
Vandet lunes, og gæren røres ud i det.
Gærblandingen røres i surdejen.
Salt, sukker og hvedemel tilsættes – hold lidt af hvedemelet tilbage.
Dejen æltes godt igennem, dækkes til og hæver et lunt sted i
ca. 1½ time.
Dejen slås ned og formes til et brød, der lægges i en stor brødform
(ca. 3 l). En rugbrødsform er meget velegnet.
Brødet efterhæver i ca. 20 min.
Brødet bages ved 200° C i ca. 45 min. på nederste ovnrille.
Det bagte brød tages ud af formen og afkøles på en bagerist.
Servering:
Groft sandwichbrød serveres f.eks. til morgenmad eller mellemmåltid.
TIP:
Når dejen er i formen, vendes den på hovedet på en bageplade med bagepapir. Sådan efterhæver brødet. Brødet bages også i den vendte form. Der skal lægges noget tungt f.eks. en mursten for formen, så brødet ikke hæver ud under formen. På denne måde får brødet facon som et fabriksfremstillet sandwichbrød. Brødet bages på den næstnederste ovnrille.
---------------------------------------------------------------------------------------
Svedjerug boller
Ingredienser
1 liter vand
15 gram gær
70 gram finvalsede bygflager
20 gram salt
5 gram økologiske brændenælder
65 gram olivenolie
325 gram svedjerugmel
ca. 425 gram sigtet speltmel
Fremgangsmåde
Gæren røres ud i det kolde vand. Resten af ingredienserne tilsættes én ad gangen og dejen skal røres godt sammen. Konsistensen af dejen er fugtig og blød. Dejen stilles koldt i køleskabet i 12-15 timer. Herefter sættes bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir. Brug to skeer til at forme bollerne eller hænderne som er dyppet i vand. Bollerne bages ca. 25 minutter ved 220° i varmluftsovn indtil de har sprød skorpe og gylden farve. Det er vigtigt, at bollerne bages godt igennem til en god konsistens. De har en skøn smag!
---------------------------------------------------------------------------------------
Groft sandwichbrød
(fedt-fattig)
(1 stk.)
Ingredienser
25 g gær
3 dl. vand
¼ dl. olie
1 tsk. salt
350 g hvedemel
75 g grahamsmel
75 g fuldkorns hvedemel
Tilberedning
Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen godt. Stil den til hævning til dobbelt størrelse. Form dejen til et brød og læg det i en 2 l. form. Stil det til hævning 30 min. Anbring formen med bunden opad på smurt plade og bag brødet i en 200° varm ovn i 25 min. Fjern formen og efterbag 5 min.
Sandwich brød – godt saftigt brød også til madpakke (holder optil 3 dage) Tuesday, Jun 16 2009
Recipes merethe1 1:37 pm
15 g eller 1/4 del pakke gær
5 dl lunkent vand
3 dl kærnemælk eller 2 dl yoghurt naturel + 1 dl mælk
1 spk salt
350 g grahamsmel
400 g hvedemel
Olie til pensling
Bland alle ingredienserne sammen og sæt film på og sæt i køleskab ca. 8-10 timer.
Hæld dejen ud på bagepapir på en bageplade og lad hæve i 1 time – pensl med olie inden brødet sættes i ovnen og bages i 20 min ved 220°C.
Brødet er fantastisk flækket, smurt med pesto og fyldt med skinke/kylling og salat.
Rugklappere
Ingredienser:
* 50 g gær
* 3 dl. fingerlun vand
* 2 spsk. olivenolie
* ½ tsk. salt
* 2 spsk. honning
* 200 g rugmel
* Ca. 250 g hvedemel
Fremgangsmåde:
Udrør gæren i det lune vand, tilsæt olie, salt, honning og rugmel. Kom så hvedemelet i, først halvdelen og dernæst små dele ad gangen.
Æltes med 200 tag til en glat dej.
Hæver i 1 time.
Deles i 10 - 14 lige store stykker, der formes til flade rektangulære klapper.
Hæver 30 min. på bageplade tildækket.
Pensles med lidt vand eller olie og prikkes med en gaffel.
Bages ved 200 grader i 15 min.
Kan varieres efter behov - bl.a. med kerner og grovere mel-typer!
Jeg sætter dem til hævning MEGET længere end opskrifter dikterer! Giver det luftigste og bedste brød!
Semi dried tomat, hvidløg & oregano brød
-ca. 7 dl lunkent vand
-30 g. gær
-25 g. salt
-20 g. brun rørsukker
-20 g. acacie honning
-2-3 fed hvidløg
- en go håndfuld tørret oregano (efter smag og behag), (egentlig mest for aromaens skyld)
700 g. gluten flour mel
-200 g. fuldkornsmel
-100 g. rugkerner
-½ dl Crudo olivenolie (kvalitetsolivenolie, tro mig det gør en forskel)
-50 g semidried tomater (blended)
Fremgangsmåde:
- gær, salt, sukker, honning, olie, hvidløg, oregano blandes/opløses i ca. 4 (af de 7) dl lunkent vand
- mel blandingen proppes op i en stor rund skål (eller på bordet hvis du er go til at styre dine bevægelser ;p)
- her efter laver du en lille fordybning/grav i midten af meldyngen, og hælder langsomt den opløste blanding ned, samtidig med at du med 4 finger laver konstante cirkulære bevægelser
-tilsæt selvfølgelig vand/ekstra mel efter behov.
- når du har fået det hele blandet sammen, skulle du gerne stå med en stor klump farverig, velduftende, men knapt så sammenhængene dej, som nu skal tæves til ukendelighed over de næste 5-10 minutter. I starten ligner det ikke noget som kan blive til brød, men det gør det!
- Til sidst samler du det til én stor rund kugle, drysser LIDT mel udover, skærer et kryds i toppen (bare 1 cm dybt), putter et viskestykke (stramt) henover, og venter! 1½ time er fint, men det bliver endnu bedre hvis du venter 3.
-Du kan med fordel lade dejen hæve et sted hvor der er lunt, fx oven på komfuret, hvis ovnen alligevel er tændt.
-Hvis det er til pitabrød, og du vil være sikker på at de bliver rigtig 'puffy, og puster sig op i ovnen, kan du med fordel (efter første hævning) forme pitabrødene, og lade dem efterhæve under et viskestykke i 30-40 min, og SÅ smide dem i ovnen (temperatur, helst over 250 grader) i 7-10 min
(link fjernet)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
sandwichbrød-opskrift
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside