463 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så

...populær?
Har den et godt temperament eller den bare en charmetrold?
Er det fordi den er handy?
Er det fordi racen er populær eller hvorfor er der så mange som vælger denne race?

Jeg synes simpelthen at der er SÅ mange Dansk/Svensk-gårdhunde og de er ALLE vegne!
Min nabo har to, der bor ihvertfald end 5 andre dk/s-gårdhunde i kvarteret og ude hos min far er der virkelig også mange, som dagligt lufter deres dk/s-gårdhunde.

Men når man ser på statistikker over populære hunde, så mindes jeg ikke rigtigt at have set dem på - ihverfald ikke med en top placering.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så
  • #1   14. apr 2007 det er en lille race - de fleste kender den - den er ikke ret dyr - der bliver avlet en del af dem og så tror jeg den er ret underholdende

• #2   14. apr 2007 ja det er en praktisk hund, den kan lidt af hvert smiley og så som susanne siger så er den ikke ret dyr

• #3   14. apr 2007 Tja der er ihvertfald et hav af dem på dba.dk!
    Nå, men var bare lige lidt nysgerrig, så tak for jeres svar:-)

• #4   14. apr 2007 fordi den er super charmerende,sjov,underholdende,og dejlig korthåret*gg*.
    og ser super smuk ud*ss*-især mollie*gg*

• #5   14. apr 2007 Bliver skisme lidt ked af at høre "der er et hav af dem på DBA. De hunden der sælges der, med mindre de har tavle, er sjældent helt ægte.

Du kan kun købe en ægte gårdhund hvis den har tavle eller forældrene i det mindste har - sådan er det.

Det er en ganske ny race, og der gøres et stort arbejde med at ensrette dens udseende, da den havde en tendens til at spænde for vidt i forhold til racestandarden. Derfor er der helt specielle regler for avlsgodkendelse. Men reglen siger også at hunde uden tavle kan få tavle, hvis det vurderes at den ligger inden for racebeskrivelsen. Det skyldes ene og alene at det er en ny race, og der skal flere i "flokken".

Det var fact om hunden. Samtidig vil jeg så tilføje at dens popularitet skyldes dens sind - den er ikke en terrier, men en pincher, det gør den blidere i sindet. Den er superintelligent og en meget selvstændig hund. Har du et rigtig godt forhold til din hund, så vil du arbejds-mæssigt kunne nå langt. Den tænker selv, og vil meget gerne arbejde, med det I nu finder på at lave.

Jeg har længe villet skrive ovenstående, men her var lige lejligheden, for jeg er godt klar over at mange tror deres gårdhund er ægte. Men det er som om alle har en gårdhund bare den ligner Kvik fra Matador - men Kvik er en foxterrier. Kender man begge racer, så kan man godt se forskel. Derfor kan det selvfølgelig også være svært at se om ens gårdhund er ægte. Derfor er udgangspunktet "en stamtavle".

Spam om for og imod tavle har ikke været min hensigt med dette indlæg. Der har jeg min mening, og andre har deres, så lad være med at fare i flint over mit indlæg, hvad angår med/uden tavle - det synes jeg er blevet diskuteret nok. Der skal være plads til alle her på HG tavle eller ej. Jeg ønsker bare med denne tråd at fortælle lidt om gårdhundens baggrund og den popularitet.

Jeg tror grunden til der bliver lagt meget mærke til den, er at fremgangen i racen inden for de sidste 4-5 år har været markant, og ja, så er det en størrelse hund, som mange finder passende til deres behov.

Selvom jeg har gårdhunde med tavle er det langt fra ensbetydende med at jeg ikke bryder mig om dem uden - det vil jeg gerne lige slå fast. Har man en hund til ren hygge og f.eks. agility, så er jeg helt på det rene med at hunden ikke behøver være ægte.

Jeg håber ikke jeg gør nogen ked af det, for uanset hvad, så er alle hunde dejlige og søde, og det er altid ens hund der er den smukkeste i hele verden - sådan er det bare - ingen har vel en hund som man ikke synes er den bedste i verden - LOL.

Ha' en god dag alle sammen i dette herlige vejr - havde bare lige behov for at informere lidt om racen.

• #6   14. apr 2007 flere gårdhunde uden tavle,bliver fremstillet ved udstilling og bliver godkendte,fordi recen er så ny,såå helt uægte er de jo nok ikke smiley

• #7   14. apr 2007 syntes egentlig ikke jeg ser så mange- syntes derimod der vælter med amstaffer over der hele- mest inde i byen, her i forstæderne hvor vi bor er det mest labber og golden. mærkeligt nok men når man først begynder at lægge mærke til en race, så ser man dem alle vegne.

• #8   14. apr 2007 Joan - det er ikke korrekt. Der skal indsendes en ansøgning til DKK, som bliver vurderet. Hvis så hunden vurderes som ægte, skal den stille for en dommer, som skal godkende om hunden kan få stamtavle.

• #9   14. apr 2007 "den er ikke en terrier, men en pincher"

Så lærte jeg også noget nyt i dag. Og sikke en dejlig race den er. Jeg har endnu ikke mødt en DSG som ikke har kunnet få mig til at smile

• #11   14. apr 2007 De kan godt nok være hys - vi har 3 af dem her på vejen, de to af dem har været gale, siden Sakki var bette. Til gengæld kender vi en han som han sagtens kan lege med...en rigtig glad og sjov fætter..;o)

• #13   14. apr 2007 Sanne: Begge hundene i Matador var Foxterrier - men selv jeg har været i tvivl indtil Lise Nørgaard - fru Matador, som bekræftede at det var to fox'er.

• #15   14. apr 2007 Her er et link til en hjemmeside om Kvik fra Matador:

(link fjernet)

Hilsen Gitte

• #17   14. apr 2007 Havde Dkk ikke lukket for godkendelser af flere D/S ??

• #18   14. apr 2007 Annika: Ikke så vidt jeg ved. Der er ændret i reglerne for avlsgodkendelse - dvs. det kan ikke ske ved at få en 2. præmie på en udstilling. Nu skal hunden stille til hunden til et af de avsgodkendelsesarrangementer der bliver afholdt både på Sjælland og i Jylland. Her bliver de bedømt efter en "facitliste" og får derved point. Får den ikke point nok, så bliver den ikke avlsgodkendt. Det skal lige tilføjes at det først er trådt i kraft i år - så hunde fra sidste år og tidligere er avlsgodkendt efter de gamle regler.

Kommentér på:
Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så

Annonce