Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så Hvorfor er Dansk/svensk gårdhunden så
...populær?
Har den et godt temperament eller den bare en charmetrold?
Er det fordi den er handy?
Er det fordi racen er populær eller hvorfor er der så mange som vælger denne race?
Jeg synes simpelthen at der er SÅ mange Dansk/Svensk-gårdhunde og de er ALLE vegne!
Min nabo har to, der bor ihvertfald end 5 andre dk/s-gårdhunde i kvarteret og ude hos min far er der virkelig også mange, som dagligt lufter deres dk/s-gårdhunde.
Men når man ser på statistikker over populære hunde, så mindes jeg ikke rigtigt at have set dem på - ihverfald ikke med en top placering.
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.480
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.816
Nå, men var bare lige lidt nysgerrig, så tak for jeres svar:-)
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
og ser super smuk ud*ss*-især mollie*gg*
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Du kan kun købe en ægte gårdhund hvis den har tavle eller forældrene i det mindste har - sådan er det.
Det er en ganske ny race, og der gøres et stort arbejde med at ensrette dens udseende, da den havde en tendens til at spænde for vidt i forhold til racestandarden. Derfor er der helt specielle regler for avlsgodkendelse. Men reglen siger også at hunde uden tavle kan få tavle, hvis det vurderes at den ligger inden for racebeskrivelsen. Det skyldes ene og alene at det er en ny race, og der skal flere i "flokken".
Det var fact om hunden. Samtidig vil jeg så tilføje at dens popularitet skyldes dens sind - den er ikke en terrier, men en pincher, det gør den blidere i sindet. Den er superintelligent og en meget selvstændig hund. Har du et rigtig godt forhold til din hund, så vil du arbejds-mæssigt kunne nå langt. Den tænker selv, og vil meget gerne arbejde, med det I nu finder på at lave.
Jeg har længe villet skrive ovenstående, men her var lige lejligheden, for jeg er godt klar over at mange tror deres gårdhund er ægte. Men det er som om alle har en gårdhund bare den ligner Kvik fra Matador - men Kvik er en foxterrier. Kender man begge racer, så kan man godt se forskel. Derfor kan det selvfølgelig også være svært at se om ens gårdhund er ægte. Derfor er udgangspunktet "en stamtavle".
Spam om for og imod tavle har ikke været min hensigt med dette indlæg. Der har jeg min mening, og andre har deres, så lad være med at fare i flint over mit indlæg, hvad angår med/uden tavle - det synes jeg er blevet diskuteret nok. Der skal være plads til alle her på HG tavle eller ej. Jeg ønsker bare med denne tråd at fortælle lidt om gårdhundens baggrund og den popularitet.
Jeg tror grunden til der bliver lagt meget mærke til den, er at fremgangen i racen inden for de sidste 4-5 år har været markant, og ja, så er det en størrelse hund, som mange finder passende til deres behov.
Selvom jeg har gårdhunde med tavle er det langt fra ensbetydende med at jeg ikke bryder mig om dem uden - det vil jeg gerne lige slå fast. Har man en hund til ren hygge og f.eks. agility, så er jeg helt på det rene med at hunden ikke behøver være ægte.
Jeg håber ikke jeg gør nogen ked af det, for uanset hvad, så er alle hunde dejlige og søde, og det er altid ens hund der er den smukkeste i hele verden - sådan er det bare - ingen har vel en hund som man ikke synes er den bedste i verden - LOL.
Ha' en god dag alle sammen i dette herlige vejr - havde bare lige behov for at informere lidt om racen.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 123
maj 2006
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Så lærte jeg også noget nyt i dag. Og sikke en dejlig race den er. Jeg har endnu ikke mødt en DSG som ikke har kunnet få mig til at smile
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
maj 2006
maj 2006
(link fjernet)
Hilsen Gitte
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
maj 2006