465 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Overstimulerer jeg min hvalp??? Overstimulerer jeg min hvalp???

Hejsa.

Jeg har en lille hvalp på 11 uger, som har extremt meget krudt i måsen! Jeg har haft hund før, men mener så bestemt, at hvalpe sover meget. Men det gør hende her ikke.
Hun sover de 8 timer hver nat. Så kan hun godt sove om formiddagen også. Men derefter sover hun ikke mere end max ½ time af gangen et par gange i løbet af dagen.

For mig at se, går hun rundt og keder sig. Piver lidt, bider i ting og sager. Ikke i leg, bare sådan noget gumle-noget. Jeg aktiverer hende med lege (ikke hver dag) med søgning af godbidder, vælte glas med godbidder under osv...
Men for at gøre hende træt, går jeg ture med hende. Vi har en fast rute som vi går 2 gange om dagen. Men derudover har jeg gået laaange ture med hende på stranden, ved søen... alle mulige steder. Hun får lov at hilse på hunde, andre dyr og mennesker. Hun er med når jeg besøger min søster og min mor og hendes hund. Er med i haven, når vi laver havearbejde. Er det for meget?
Jeg har en bæretaske med, når vi går langt, for så kan hun komme derop hvis hun blir træt. Men næh nej! Hun VIL selv!
Selvom hun, som idag har været ude på en 2 timer lang tur med hygge i græsset og leg med en anden hvalp, har hun været helt oppe og køre det meste af aftenen. Hun vil lege og kan ikke rigtig finde sig til rette, når hun så endelig ligger sig.

Mit spørgsmål er så, overstimulerer jeg hende? Får hun for mange nye indtryk? Jeg vil jo bare motionerer hende lidt, og det er lidt svært med den samme rute hver dag.

Håber at høre fra jer.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overstimulerer jeg min hvalp???
  • #1   18. apr 2005 Hej Rikke

1000 tak for dine erfaringer med det... Jeg havde det nemlig på fornemmelsen. Så jeg må trappe ned med de ture.

Ja det med alene hjemme, er jeg begyndt på. Og det går fint indtil videre. Håber det giver pote i sidste ende... det er jo en længere process, når det skal gøres rigtigt.

• #2   18. apr 2005 Hej Tina.

Jeg gik hjemme da jeg fik Gizmo, han var 8 uger da jeg fik ham og han var også en aktiv lille hund.. jeg gjorde meget ud af at han havde en masse legetøj og aktivitetsbold som han så fik mad i, han er en af de hunde der kun vil spise af bolden!!!!
    Jeg begyndte også med søgeøvelser da han var 10-11 uger gammel og med de normale komandoer sit, dæk osv... Og det nød han godt nok, han er stadig en aktiv hund i dag hvor han er 3 år, så hvis han ikke har været ude og løbe frit i skoven eller andre steder i mindst 2 timer om dagen så går han nærmest på vægene om aften, så der er altså nogen der bare er meget aktive selvom de er små...
    Men prøv dig frem og se hvad der virker på din dejlige hund..

• #3   18. apr 2005 Hahahaha...

Bella bliver også kaldt Damp-barn. Det var da pudsigt.

Måske er nogle hunde bare mere aktive. Men jeg tror nu I har ret i, at hun skal trappe lidt ned. Jeg kunne nemlig godt tro, at det er fordi hun er overtræt.

• #4   18. apr 2005 jeg har også læst at man især skal passe på hvalpes knogler når de er så unge og at de ikke tåler mere end 20 minutters aktivitet ad gangen - hvad enten det er motion, leg eller andet. Man kan risikere at de får HD af for meget motion som unge især hvis de har anlæg for det.

• #5   18. apr 2005 Jeg ved godt det med knoglerne... men så meget løber hun nu ikke.

HD??? Det lyder farligt? Hvad er det?

Altså jeg er da glad for, at jeg blev opmærksom på det så tidligt. Det har kun stået på en uges tid. Ellers sov hun mere eller mindre normalt.

• #6   19. apr 2005 Hofteleds dysplasi - grim grim sygdom men det er vist ikke så aktuelt med en lille hund - men vær forsigtig alligevel.
    Jeg havde slet ik det problem med nelly - hun sov 20 timer i døgnet da hun var den alder og nu sover hun måske de 16 timer stadig - hun sover fra kl 21 om aftenen til 7 og så lige en gå tur og morgenmad og lidt morgenhygge og så er hun væk igen - sover hele dagen under fars skrive bord kun lige afbrudt af en frokost gå tur og så vågner hun først rigtig op når vi andre kommer hjem men igen kl 21 så er hun færdig! Man skulle have været hund! Hun har det i hvert fald som blommen i et æg - mega forkælet!

• #7   19. apr 2005 Det er lige præcis det jeg er vant til. Vores anden hund (som bor hos min mor) var og er også sådan. Derfor lurede jeg lidt på det. Hvalpe er jo kendt for at sove meget.

Jeg tror at jeg vil lave nogle helt faste rytmer, så hun ved hvad der skal ske det meste af tiden. Måske gør det hende mere tryg.
    Dog skal hun stadig se nye ting. Det skal de jo i den alder. Men må nok tage den lidt med ro her.

• #8   19. apr 2005 Hej Tina.
    Jeg kan også godt genkende noget af det du skriver. Da Dina var lille var hun helt vildt "Damp-barn", vi var ved at få grå hår. Vi ringede til vores dyrlæge og spurgte hende om Dina nu var helt rigtig oveni ??? Hun sagde at vi skulle helt holde op med gåturene, så skulle hun nok falde til ro, og det virkede. I dag går vi kun ture engang i mellem, og så kan du tro, de begge er helt vilde. Men vi går ikke tur hver dag. Måske du skulle holde en pause med gåturene ?
    Med venlig vov
    Ann

• #9   19. apr 2005 En gåtur gør i de fleste tilfælde også en hvalp/hund mere aktiv når den kommer hjem. Prøv derfor i stedet at aktivere den lidt med leg når I kommer fra gåtur *S*

Når du skal lære hende at være alene hjemme, er det en god ide at gå den samme rute inden hun skal være alene. Så er der ikke meget nyt hun skal undersøge, og hun kan nok bedre slappe af når I kommer hjem. Jeg begyndte at gå ruten da Mille var et årstid, og jeg gør det stadig. Derfor ved hun hvornår hun skal være alene *S*

Held og lykke med "bette" skiden ;o)

• #10   19. apr 2005 Jeg kan helt sikkert bruge alle jeres råd!!!

Jeg vidste godt det med at aktiverer mentalt, og det gør jeg også med hende. Og hun klarer det rigtig flot!

Kommentér på:
Overstimulerer jeg min hvalp???

Annonce