Kloge HG´ere Kloge HG´ere
Ja, bli´r man ikke - af at være herinde ???
Jeg har f.eks lært, at hvis man ikke kan rykke en kat med enten vand, småsten eller lidt høje råb, så skal man søge førtidspension.
Jeg har også lært, at det er bedre at have en hund, der ikke kan trække vejret, end at sætte pighalsbånd på en der kan.
Derudover har jeg lært, at hunde fødes ens - det er op til ejeren at putte mod i dem.
Lært har jeg også, at man bare skal skrive, at man kender en (eller muligvis flere), der er eksperter i de emner, man sidder og debatterer - sandheden er her ingen hindring - det gælder bare om at få ret.
Og så har jeg dæleme også lært, at DCH hunde går spor ligesom en IPO-hund - vel og mærke en IPO hund, der opnåede 98 points til et VM. Det er "som at se DCH-hundene", har jeg lært.
Man bliver så klog herinde
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 350 Svar: 14.442
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Jeg læste det i hvert fald som at DCH stiller større krav end f.eks. sweissspor, og at DCH har øget deres krav i forhold til førhen, men at IPO stadig er sværest
jan 2006
jan 2006
Heller ikke for mig . ..
jun 2014
jan 2006
Ja
jan 2006
Men det er lidt morsomt - fordi vi taler jo forbi hinanden. (Altså ikke du og jeg, men sådan generelt).
For et par år siden fik jeg en aussie - og jeg kom via den i kontakt med andre aussie-ejere.
En beskrev sin hund som en "rød trænings-djævel, der altid ville træne og var helt vild og så´n"
Jeg kiggede på min og tænkte - "hmm .. jeg må sq ha købt katten i sækken" - for hun var bestemt ikke i nærheden af at være vild eller træningsdjævel.
Nå, vi aftalte at mødes et par stykker, hvor hende med djævlen også kom og OMG !!!
Hvis den var vild så ....
Men - ja, pointen her er at HUN syntes den var det.
Jeg havde en malle, som JEG syntes der kunne være mere drøn på.
Forestil dig, at hende med aussien og jeg var rendt ind i hinanden - vi var kommet frem til, at hendes aussie var LANGT vildere og LANGT mere arbejdsivrig end min malle - som jeg jo ville beskrive som "kunne være mere træningsivrig".
Men i forhold til hendes aussie var han jo eksplosiv - forstår du hvor jeg vil hen ?
Det er nok en af grundene til, at vi herinde ind imellem taler forbi hinanden - og sådan skal det jo være.
Men - når man så ser tingene på video - så synes jeg det er underligt, at man ikke kan se det .. ik ???
jan 2006
Man kan tilføje "for racen".
Deva kørte ret hurtigt og var faktisk enormt aktiv for racen - og det er nok det, der er værd at få med .. sammenligningsgrundlaget
jan 2006
Det er på ingen måde det jeg mener
jan 2006
Hvis man føler sig færdiguddannet så er man da først færdig.
Nu overtolker jeg måske ? I så fald undskylder jeg - men jeg tror den der er til mig ?
Er den, skyder du rigtigt meget over målet ...
jan 2006
jan 2006
Nej nej nej nej
Det har intet med sagen at gøre - alle de skitserede ting er udtryk for mine oplevelser herinde - hvis nogen synes det er latterliggørelse, må det stå for deres egen regning.
Jeg forsøger på en humoristisk måde at karikere visse af brugere herinde - længere er den ikke.
Hvis du nu fortalte hvad du syntes forskellen er på at træne en hund til et IPO spor kontra dch spor. På en ordentlig måde, i en god tone og på et videnskabelig grundlag så vil du nok kunne omvende mange der er af anden mening.
Du har jo enorm viden på området så bare slå dig løs.
Hvorfor ?
Jeg er ikke ude på at "omvende folk" - det er da bragende ligegyldigt hvad de mener eller ikke mener ?
Hvis man ikke evner at se et verdensklassespor, når man står overfor et, så skal jeg da ikke være den, der forsøger at forklare hvordan tingene hænger sammen.
Mit incitament er ikke at få ret - så ville min omgangskreds og antal af medlemmer i min familie være noget større ...
Så nej, du skyder langt over målet lige her.
Så er det jo op til dig, om du vil tage min forklaring for gode varer eller ej - det vil jeg ikke blande mig i.
Nu har jeg forklaret det - så kan jeg ikke gøre mere, hvis du vælger at være låst i din opfattelse
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg har gennem årene lært mange ting herinde, tror jeg - men nok mest ting jeg ikke vidste noget om i forvejen.
Og samtidig har jeg set så ufattelig meget fejlinformation. Lidt koncentreret omkring brugshunde, brugshundesport, miljøet og os brugshundeentusiaster.
Meget af det formet ud fra fordomme, andenhåndsfortællinger, misforståelser og rene gæt.
Det kan nok ikke undgås i udgangspunktet, men man kan da håbe på, at der lyttes en smule, når der forsøges at forklare.
En anden ting, der er lidt bøvlet herinde er at vurdere folks indsigt. Spcielt fordi sammeligninger kan være fuldkommen ubrugelige (jvf. IPO-DcH spor).
Jeg har eksempelvis selv vurderet AG som værende en god kilde for mig, hvis jeg har spørgsmål om agillity, som jeg ved 0 om.
Men i forhold til brugshundespørgsmål, ville jeg end ikke overveje at spørge herinde pt.
I perioder har det givet ok mening, men ikke lige nu, ikke for mig ihvertfald.
Og at lære nyt om min race sker heller ikke herinde - men jeg lærer bunker om andre racer og jeg lærer noget om de mennesker, der har dem.
Nå, men jeg er jo stadig efter mange år, så det må under alle omstændigheder give et eller andet.
aug 2006
jan 2006
Som sagt, du vælger selv hvad du tror - det vil jeg ikke forsøge at "omvende dig" i
Intet af det jeg har skrevet, er iøvrigt taget ud af kontekst .. blot lige for at slå det fast.
Men fair nok - kan man ikke lide emnet, findes der heldigvis andre, man kan kaste sig over.
jan 2006
Det er da underholdende - imo ihvertfald. Om ikke andet, så et interessant studie i menneskelig adfærd
jan 2006
Og samtidig har jeg set så ufattelig meget fejlinformation. Lidt koncentreret omkring brugshunde, brugshundesport, miljøet og os brugshundeentusiaster.
Meget af det formet ud fra fordomme, andenhåndsfortællinger, misforståelser og rene gæt.
Jeg er helt enig i det der .. hvis det har interesse
jan 2006
Dine indlæg er som altid, fantastiske - sry, men det er det altså
Et godt ipo-spor - er et, hvor hunden i ensartet tempo følger sporet hele vejen rundt, med snuden i hvert eneste fodspor. Den må ikke have temposkift på noget tidspunkt, heller ikke efter knæk (som man ser en del) og den skal lave opstarter efter fundne genstande ved at stikke snuden i det første fodspor efter genstanden og herefter rejse kroppen op og lade den "følge efter".
Den skal arbejde med høj koncentration, vilje og fuldstændig selvstændigt. Det er sådan omtrent det
jan 2006
Bingo - jeg må med slet skam erkende, at den eneste hundebog jeg har læst er "Ulvehunden" af Jack London
Så har kæresten godt nok købt "Gemeinsam Erfolgreich“, som jeg ind imellem lige kigger i, hvis jeg har et problem og søger inspiration - men ellers .. nej, man læser sig ikke til hundetræning, efter min mening
aug 2006
Det er SÅ skægt og det mest pudsige paradoks fra bog- og teorielskeren
Og så fandt jeg mig selv lave ca den samme anbefaling herinde forleden
Hunde er bare en føle-ting for mig og ikke en læse-ting
aug 2006
Masser af inspiration og ideer, gode råd og klap på ryggen.
DET var guld!
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
PS: Har ingen børn, men har da en god meters penge i pighalsbånd, i overskud fra slut 70erne..
aug 2006
Hvad er hårde og bløde metoder?
BATDOGS indlæg beskriver ret tydeligt at tingene ikke er så simple.
okt 2016
Hårde metoder er i mine øjne = tvang og straf
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
okt 2016
Mener du, at man kan opdrage et barn uden at være lidt hård engang imellem?
"Hippie-folket" kan måske mangle lidt disciplineret tilgang til træningen..
okt 2016
Nej, det er sikkert ikke reglen. Det er bare hvad jeg ved selvsyn ofte har konstateret..
Mener du seriøst, at man kan sammenligne hundetræning med børneopdragelse direkte?
Nej, men mener at man kan drage visse paralleller...
okt 2016
Ja, det er en sandhed for mig, men jeg har jo ikke monopol på sandheden..
aug 2006
okt 2016
I bund og grund handler det vel om meningsudvekslinger i stedet for right or wrong..
apr 2016
Følger: 7 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 576
Faktisk er Martine ifølge min opfattelse ikke den hårde type når det kommer til at træne hunde..
Hun har vist at det kan være vejen til succes, frem for de gamle hårde metoder
aug 2006
At man beslutter sig for såkaldte positive metoder betyder langt fra altid at det er positivt for hunden jvf Batdogs gode indlæg #45.
aug 2006
Jeg selv har oplevet en hund, der hapsede en figurant som følge af brug af negativ straf...
Der er talrige eksempler..
aug 2006
Hvad er det du efterspørger præcist?
Et eksempel har jeg lige skrevet..
aug 2006
Total fejltræning, som jeg lærte rigtig meget af.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.681
Batdog, sinkeærinder?
aug 2006
Ingen metode er positiv i sig selv og til hver en tid.
Det afhænger af en masse.
Derfor mener jeg at begrebet positiv metode er helt forfejlet og handler langt mere om moral end etik og om mennesker end hunde.
aug 2006
Og så kan mennesket føle sig nok så positiv i sine metoder.
jun 2014
Helt generelt med hundetræning kan man jo bare ikke regne med at det der virker for hund A, også virker for hund B - og man bliver nødt til at prøve sig frem.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.979
Vi kunne eks. sidde og spise aftensmad og pludselig som skudt ud af en kanon, røg Alfa op af sin kurv, eller hvor hun nu lå og slappede af og nærmest kravlede trygget rundt i stuen, med sænket hoved og svag logren med det yderste af halen.
Jeg kunne simpelthen ikke greje, hvad hvorfor hun reagerede sådan. Indtil en dag, hvor jeg pludselig fangede sammenhængen. Hun reagerede, når ordet "nej" blev brugt i en almindelig samtale og var simpelthen smaskfrustreret over ikke at vide, hvad hun blev stoppet i. For hun lå jo bare og slappede af oftest endda i egen kurv.
Det tog tre måneder at "afkode" nej helt og indsætte en anden stopkommando.
Hun var en hund, der var meget opmærksom på tale og lynhurtigt opfangede verbale kommandoer eller bare enkelt ord, der betød noget, for hende positivt.
Efter den episode brugte jeg det nye stop ord (njet) med omtanke og foretrak i højere grad at stoppe hende fysik, ved eks. at løfte hende eller puffe hende ned fra køkkenbordet, hun var langt mindre følsom overfor en fysisk irettesættelse end en verbal.
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 206
Det syntes jeg er meget interessant at høre
aug 2006
Men det betyder dælme da ikke at vi er grove fysisk, verbalt overfusende eller negative overfor vores hunde!!
Jeg tager afstand fra den polarisering.
aug 2006
aug 2006
Er det så stadig positiv tilgang?
aug 2006
Det kan være endog meget negativt at afholde hunden fra det, den forsøger at opnå.
Det kan få en hund helt ud over kanten af stress og frustration.
jan 2006
Hun har vist at det kan være vejen til succes, frem for de gamle hårde metode
Det er nok noget af det pæneste, nogen har skrevet om mig herinde - tusind tak, dine ord gjorde mig faktisk ret glad
aug 2006
At være utydelig, kræve noget hunden ikke har lært, ignorere frustration fordi metoden er rigtig - DET er hård træning i min bog, og mit hjerte bløder når jeg ser det.
aug 2006
Det er noget underligt noget, så sort/hvidt. Det ligner nogle gange en massiv gang kollektiv splitting..
jan 2006
Jeg har haft 3 maller - og hold op, der var / er forskel på dem.
Den ene elskede at slås - det var virkelig fantastisk for ham, så det var den måde jeg belønnede ham på.
Den anden elskede at spæne efter en bold - så var det det, vi gjorde.
osv ...
På samme måde - så var den påvirkning der skulle til for at få dem til at ændre adfærd, forskellig.
At træne alle 4 maller ens / belønne dem ens / påvirke dem ens .. nope, det ville ikke være OK, for de havde ikke samme tærskel eller glæde ved de samme ting.
Denne ensretning af metoder er nok i virkeligheden den største fjende - at man holder op med at kigge på individet og mener, at metoden helliger målet.
Intet kunne imo være mere forkert.
Jeg har hørt om ejere, der har fået lov til at stå i hele og halve timer på afstand af resten af holdet, fordi deres hunde tændte hysterisk af ved synet af andre. Istedet for at korrigere hundene i opførslen, så fastholdt man denne - og det kommer jeg aldrig til at forstå ?
Ja, "ejeren burde jo ..." - ja, men det gjorde ejeren jo ikke og nu står vedkommende med det her problem + en max stresset hund - og i "positivismens" hellige navn, får vedkommende ingen hjælp, men blot en eller anden fesen besked om at "give den en godbid når den ikke gør af de andre hunde - og hvis den gør, så skal du gå længere væk".
At "trænere" vil være bekendt at tage penge for sådan en gang *biiip* træning er mig en gåde.
aug 2006
Jeg har i de 11 år jeg har været tæt på IPO oplevet måske en lille håndfuld hundeførere, der trænede strafbaseret.
Alle tudse gamle mænd, der vandt kredsmesterskabet i kreds 27 i 1987....
Max unfair træning!
Jeg ser kun belønningsbaseret træning, med varierende brug af positiv straf.
De to er ikke hinandens modsætninger.
jan 2006
Ærgerligt at du er så fastlåst i dine meninger .. og det er ikke nedladende eller noget, jeg mener det på en positiv måde.
jun 2014
aug 2006
okt 2010
Fysisk kunne hun tåle meget ubehag uden at fortrække en mine. Hun rev ofte sine vildtkløer til blods og sagde ikke et kny. Brækkede en klo som blødte voldsomt og som jeg var nødt til bare at klippe af, da vi var på en lille skærgårds ø uden dyrlæge, hun fortrak ikke en mine. Var ikke bange for hverken skud eller fyrværkeri.
Men at føle sig irettesat uden grund, det kunne hun slet ikke kapere.
aug 2006
Det kan være alt fra at stramme linen op, sige nej, klapoe hunden en eller bide den i øret..
Og i min verden kan det også være et tilført ubehag at afholde hunden fra sit driftsmål.
aug 2006
Og ikke mindst hvad belønningsbaseret træning er.
jun 2014
Jeg kom til at tænke på situationen ifbm. batdogs indlæg om indkald.
aug 2006
aug 2006
For mig KAN det være det afhængigt af hundens følsomhed, men klassisk vil man sige, at de afholder han fra noget han ønsker, så er det negativ straf.
Negativ =fjerne noget, positiv = tilføre noget.
jan 2006
INGEN straf, ingen negative påvirkninger - KUN positivt.
Når hun luftede hunden, skete det i en flex line - for den skulle jo have mulighed for at bevæge sig.
Til spørgsmålet hvad hun gjorde, hvis hunden stoppede op og snusede og hun selv godt ville videre var svaret "så forsøger jeg at lokke ham videre, men jeg vil ALDRIG trække i snoren"
Til selvsamme spørgsmål, blot afrundet med "åd lort" istedet for "snusede" .. ja, så røg det positive lidt på jorden ....
aug 2006
Altså brugshundemiljøet får skyld for at være hårdt og negativt, men der arbejder hundene dælme da for at få belønning, ikke for at undgå straf!
jan 2006
Nej er for mig et STOP ØJEBLIKKELIGT HVAD DU HAR GANG I !!!
Det kunne jeg aldrig, aldrig finde på at benytte i min indlæring, for jeg vil godt have en hund, der arbejder frit og med høj energi.
jun 2014
Jeg har måtte konkludere at det er simpelthen bare ikke muligt for mig. Jeg er stadig i gang med at finde min måde at gøre tingene på, og de bunder da også i at mine hunde skal have så få korrektioner som muligt og så meget ros som muligt - men det ER umuligt for mig at undgå at sige nej i hverdagen, hive i snoren når hunden er på vej hen til noget den ikke skal osv..
Jeg har en video herinde, hvor jeg bruger "nej" ifbm. træningen af Nicki. Det er så erstattet af "hov" i stedet, fordi det er mere neutralt, men stadig en god markør for, at hun gør noget hun ikke får belønning for lige nu
jan 2006
Hunden forstår jo ikke de her nuancer - det er nok lige kækt nok at tro, at hunden tænker "nå ja, det ER jo lort jeg æder, så klart må hun trække i mig".
Eller hur
aug 2006
Hvis der steder, der bliver brugt belønning er det dælme på IPO-træningspladserne..
aug 2006
jan 2006
Markerer fejl ???
aug 2006
Det kostede jo så vores figurant en god gang blå mærker.
Det dur ikke til alt og alle og kan blive voldsomt frustrerende specielt hvis hunden er i høj drift.
jan 2006
Jeg har det på fra starten af - jeg bruger en metode, hvor jeg ikke er bange for at fortælle hunden præcis hvad jeg vil have den til. Derfor får han at vide når "tampen brænder" - og når den ikke gør.
Jeg har set alt, alt for mange frustrerede kede-af-det hunde, med førere, der ikke ville hjælpe dem til at forstå hvad det var de skulle.
Det vil jeg ikke udsætte min hund for - derfor viser jeg ham fra starten af, hvad der er rigtigt og hvad der ikke er
aug 2006
Hvorfor?
jan 2006
Så "udelukkende positivt" er altså en sandhed med modifikationer ?
jun 2014
Med Nicki dur det ikke, fordi det skaber usikkerhed hos hende helt generelt.
Med Easy dur det ikke, fordi jeg forsøger at shape ham til at blive ved med at tilbyde - så jeg har kodet ham til at hvis 1 twist ikke virker, så virker 2 måske. Derfor dur det ikke at han f.eks. begynder at twiste når jeg siger dæk, og jeg så ignorerer - for så står han altså og twister 8 gange (og det er ikke en overdrivelse, det ER sket ved et uheld).
Derfor har jeg en markør der nu hedder "hov".
aug 2006
Det er spildt arbejde - derfor vælger man naturligvis det andet.
Men vi kommer ikke udenom at der er kæmpe udfordringer i forhold til at være fair i træning...
Men belønninger bruger man. Kender ingen, der ikke gør.
aug 2006
Venter til den tilbyder at stoppe selv?
Eller sviner i ærmet fordi den intet forstår?
aug 2006
Men var han blevet påvirket negativt af et a-a, ville han være røget tilbage til opdrætter...
Så ville der seriøst være noget galt
aug 2006
Hvad er polariserende?
At mene at der er flere veje til rom og at intet virker hver gang og på alle?
jan 2006
Sådan en hund ville jeg personligt ikke kunne arbejde med. De SKAL være mere hårdføre end at et simpelt a-a får dem til at blive forsigtige og taber gnisten.
En god konkurrencehund er jo netop kendetegnet ved en vis portion hård- og belastbarhed.
Det er det ihvertfald i min sport - rally og AG er muligvis noget, der ikke fordrer disse imo meget skattede egenskaber.
aug 2006
aug 2006
Det burde ikke være relevant at sige a-a flere gange i streg når man shaper.
jan 2006
Hvis han rykkede dem - når jeg for at stadfæste øvelsen lokkede ham med en guf eksempelvis - sagde jeg a-a til ham og når han så stod stille med benene, så fik han fest og sin præmie.
At tilbageholde præmien og selv lade ham regne ud at han bare skulle stå stille, ville imo være unfair.
Jeg er meget stor tilhænger af, at man hjælper sin hund til forståelse så meget som muligt
aug 2006
aug 2006
jan 2006
Som jeg skrev - jeg gider ikke at gå med en hund, der så let bliver slået ud af kurs. Det er ikke brugbart i min sport - men som sagt, det kan være at det er fint nok i AG eller rally og "den slags" blødere sportsgrene.
Min bliver mere opmærksom og ser seriøst ud som om han tænker ved de her a-a´er .. han bliver mere ivrig og lægger sig i selen for at gøre det rigtigt.
Han kører så også voldsomt i sin drift og jo mere drift, jo større motor og jo bedre accept af "nederlag" .. det siger MIN erfaring mig
jun 2014
Jeg starter mine øvelser uden kommando - shaper øvelsen frem ved at klikke for alt i den retning. Når adfærden sidder der, så sørger jeg for at belønne for adfærden 2-3 gange og så siger jeg kommandoen og afventer at han tilbyder selvsamme adfærd. Hvis denne adfærd nu er twist, og jeg sagde "twist" og han mod forventning lavede en sit, så siger jeg "hoov" og evt. "prøv igen". Men normalt under indlæring belønner jeg jo så meget for adfærden op til jeg indlærer det verbale signal, at han ikke tilbyder andet..
Problemet opstår, når han har lært en adfærd og så hellere vil bruge den end aaalle de andre ting han kan. Bakke er særdeles populær for tiden, så der har vi en del "hov"'er, men det skal nok komme
okt 2010
Dybest set synes de fleste hunde at ringtræning er dødssygt hvis det overdrives, så det gælder om at finde en balance, hvor hunden bevarer gnisten og det synes jeg er nemmest, hvis jeg korrigerer. Uden korrektion ville vi skulle træne langt mere intensivt
Eks. jeg vil gerne have at de bevæger sig frit i slap line, men både Bianchi og Cala vil rigtig gerne fremad og er ret ligeglade med om linen er stram, her bruger jeg a-a, når de er ved at komme ud i stram line og roser selvfølgelig når tempoet er rigtigt, det fungerer helt fint og de er hverken trykkede eller i tvivl om, hvad jeg gerne vil have dem til.
jan 2006
Men når det "bare" er tricks, skal man jo ikke fejlmelde ??
jan 2006
jun 2014
aug 2006
Det er ret radikalt ikke at bruge fejlmeldinger når man shaper en øvelse imo.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
jan 2006
Okay - lidt ærgerligt
aug 2006
jan 2006
Jeg skrev muligvis - dette et simpelt lille ord, der indikerer at man er i tvivl om hvorvidt det er rigtigt, det man skriver.
rally og AG er muligvis noget, der ikke fordrer disse imo meget skattede egenskaber.
Prøv at lægge låg på din aversion og lev op til det "jeg gider ikke personfnidder" som du prædiker.
jan 2006
Endnu et eksempel på forskellen i dine sportsgrene og min.
At indlægge "tænketid" ? Nope - det ville aldrig give mening i IPO, så det var nok alligevel ikke helt forkert det jeg skrev og som du var hurtig til at afskrive som "uvidenhed"
jan 2006
Det er jo altid nemmere at kalde folk for uvidende end at forholde sig til det de skriver - men ihvertfald godt, at du ikke ligger under for personfnidder og aldrig bliver personlig
aug 2006
Bare ikke til hunden
Nogle gange fortjener hundeførere en lille time out
jan 2006
Det gør det jo på ingen måde i IPO
- og selvbelønning kan der jo på ingen måde være tale om .. hmm ...
Jeg var også i tvivl om hvorvidt jeg havde ret - derfor skrev jeg MULIGVIS istedet for blot at postulere at sådan var det.
jan 2006
Hvorfor gør de mon det ?
jan 2006
Bare ikke til hunden
Nogle gange fortjener hundeførere en lille time ou
jan 2006
Næppe noget svar på mit spørgsmål om hvorfor de her racer gør sådan.
Mange racer slår da fra hvis belønning udebliver og de blot får fejlmarkering. Så får du da bare fingeren og så daffer de af.
Hvorfor gør de mon det ??
jan 2006
dec 2008
Så er vi tilbage til hvad hunden indeholder. Det gåpåmod kan man ikke træne ind i en hund der ikke har det.
dec 2008
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 206
Vidste fx ikke at der er så stor forskel på trænings metoder og har aldrig hørt om shaping eller frishaping før.
Så et sit er ikke bare sit, man kan også lære at sidde ordentligt
jan 2006
Nu var det dig jeg spurgte
Men fair nok, hvis du ikke ved det - din beskrivelse af en hund som "giver fingeren" er lidt for meget disneyficering af en hunds motiver.
Der er en meget simpel forklaring på, hvorfor nogle hunde kan trænes på en måde hvor man blot holder belønningen tilbage - og nogle ikke kan og mister interessen.
Manglende drift på den belønning man holder tilbage - det var faktisk blot der jeg ville hen - for det troede jeg ærligt talt du vidste
jan 2006
Din lange opremsning er overflødig - det er kort fortalt, som jeg også skriver, manglende drift på belønning.
okt 2016
Har svært ved at se hvad hundes drifter, har med belønning at gøre, altså medmindre, man har pillet alle drifterne og glæden ved arbejdet ud af hunden, og dermed dens motivation for arbejde og belønning. Hvis hunden ikke er glad når den bliver belønnet, så skal man måske kikke lidt på (be)lønningerne..
jan 2006
Det er også OK
jan 2006
Du skrev da vist noget om at den "gav fingeren" - det er en disneyficering.
Din konklusion med “mangler drift på belønning” står ret alene.
Det er jeg ikke enig med dig i.
Er belønningen en hare i flugt f.eks - så er det de færreste (om nogen overhovedet) hunde, der ikke vil finde det spændende nok til at eftersætte.
Hvis du taler om belønning i form af løbsk tævetis - så vil majoriteten af hanhunde finde det spændende nok, til se stort på andre ting.
Hvis belønningen er stor / spændende / interessant nok, vil hunden ikke vælge den fra - når den gør, er det fordi den ikke har drift nok på den ting, den sættes i udsigt.
Det er bare sådan det er
aug 2006
Har hunden drift nok på belønningen, vil den gøre alt for at lykkes og aldrig vælge muligheden for belønningen fra.
Min gamle hund knækkede det ligament, der holder knæskallen på plads og det skete ligesom han blev belønnet.
Han skreg forfærdeligt - og så løb han hen og hentede bolden.
Han var ikke en specielt driftstærk hund men han var højt motiveret.
Der er ingen tvivl om, at manglende interesse er lig med manglende motivation som er lig med manglende drift.
Har de drift nok, arbejder de igennem hvad som helst.
Ikke dermed sagt at det er hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt for alle..
Men drift skal der være, ellers er det dødfødt.
jan 2006
Hvis der er angst, frygt eller smerter med i billedet så skal du først ind og løse dette.
Nu taler du om påvirkning og at hunden arbejder fordi den ikke ønsker den konsekvens der er tale om, hvis den ikke gør.
Det har jo ikke noget at gøre med, at hvis belønningen er stor nok for hunden, så vælger den den ikke fra.
Som jeg skrev - det er et spørgsmål om drift på belønningen - er den ikke stor nok, så har hunden intet incitament til at lægge sig i selen.
Men jeg er helt klar over at hunde ikke har finger og de dermed ikke kan “give en fingeren” Det troede jeg også at du var.
Jeg er af princip imod at tolke eller forsøge at forstå baggrunden bag folks skriv herinde. Jeg synes det er grobund for en masse misforståelser, så derfor er det nemmere bare at skrive hvad du mener.
Det er jo en udbredt misforståelse, at når vovse ikke gider at apportere for 5. gang er det fordi den er for klog "nu har du smidt den væk 4 gange og hvis du bliver ved med at smide den væk, gider jeg altså ikke blive ved med at hente den til dig."
Nope - manglende drift på den belønning, det udløser.
jun 2014
aug 2006
Få nu fyret op for belønningen og få fyldt på driftbeholderen, så hunden synes det er værd at arbejde for.
Og herefter følger en masse træning for føreren i at lære hvordan man stimulerer drift.
aug 2006
Noget der tager en krig at forklare.
Det har jeg gjort et ton af gange her på stedet og vælger med omhu hvornår jeg kaster mig ud i det.
Jeg er ikke sikker på hvad hensigten med dit spørgsmål er, så jeg venter lige med hele den svada til jeg er blevet mere klar på, hvad du vil bruge svaret til.
jan 2006
Jeg tror det er dig selv du sidder og diskuterer med lige nu ?
Du har lavet lange og en del indlæg hvor du med forskellige krumspring og mange forklaringer dog må komme frem til det jeg hele tiden har skrevet :
Det kommer an på hvor meget værdi belønningen har for hunden.
Så er det i og for sig irrelevant, om det regner, om der er egern i skoven, og vandstanden er højere end vanligt, om FCKs oldboyshold afholder den årlige udflugt ..
Er hundens lyst til belønningen stor nok vil den ignorere alle udefra kommende påvirkninger ..
aug 2006
Det er nemlig utydelig hvad der er hvad og hvad folk mener.
Jeg er sådan set ligeglad med hvad folk kalder det. Jeg er mere ude efter løsningsforslag
Jeg har ikke lavet indlæg om en boxer?
Men ja, jeg bruger både ordet drift og motivation.
Det er to forskellige ting, motivationen drives af driften på belønningen.
Lav drift på belønning = lav motivation.
Og er motivationen gået fløjten, så skal der skrues op for driften. Dette gøres ved enten at skifte til noget, der er et bedre driftmål for hunden, eller gøre det eksisterende til et bedre driftmål for hunden.
jan 2006
Hvem taler om problemløsning ? Det er da vist kun dig.
Jeg fortæller bare hvordan tingene hænger sammen - det er grundet det, jeg har skrevet så mange gange at det må være feset ind hos selv de mest langsomme - ikke et ord om problemløsning .. det var ikke det vi talte om.
At du springer i tingene og nu mener, at jeg ikke evner problemløsninger - jamen slå dig løs .. er det ikke sådan ???
jan 2006
Super
Det var såmænd blot for at smide en meget kort video hvor resultatet af guidning, positiv indlæring og a-a´er foreløbig har ført min hund i hans indlæring.
Det, som jeg her synes er værd at bemærke er at han er usigelig sikker på hvad han skal - og at han ikke er trykket eller vigende på noget tidspunkt.
Men han er anvist - hele vejen - og er aldrig blevet overladt til at selv finde løsningsmodeller - han er helt sikker på hvad han skal, som han har været igennem hele indlæringen. Netop pga jeg har vist ham hvad jeg forventede
https://www.youtube.com/watch?v=MfXVIUwispg
okt 2016
Nej, det er flot arbejde, og han ser ud til at arbejde med glæde
jan 2006
Kloge HG´ere