Hvilken hunderace bør vi vælge? :-) {{forumTopicSubject}}
Jeg tænkte, at jeg ville spørge nogle hunde-eksperter til råds om dette, da min kæreste og jeg længe har overvejet at få en hund, og overvejer om det nu til foråret skal være. Men hvilken race skal vi vælge?
Lidt information:
- Vi bor i en 2.værelses lejlighed på Amager, tæt på natur og strand
- Stabil 'hjemmesituation': min kæreste er færdiguddannet, jeg skal læse til sommer. Vi har før haft kat og hest, og er vant til ansvaret
- Alene hjemme: Max et par timer nogle dage. Den skal dog kunne lære at være alene hjemme længere tid
- Motion: hunden skal kunne klare en skovtur på ml. 10-15 km, ved siden af min hest, samt 5 km løbeture
- Træning: hvalpe/agility træning 1 gang om uge
- Pels: Langt pels og nogen fældning ok, dog ikke i ekstreme mængder
- Jagtinstinkt: ikke for stærkt, da den vil skulle kunne enes med katte og andre dyr, når den fx er med i stalden
Vi har overvejet racer som Golden retriever, Finsk lapphund og diverse hyrdehunde, men regner ikke med at sidstnævnte vil være et godt valg for førstegangs hundejere..
Forslag er derfor meget velkomne!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.820
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 11
okt 2010
hvis i vælger en stor race, så husk den er længere om at være fuldt udvokset og man anbefalder at bære dem op og ned af trapper i starten
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.965
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
jul 2016
Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 16
Er ikke 100 procent sikker, men synes i burde læse på det, da det er forfærdeligt at få hund med nyre problemer????????
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Og så fælder en Golden meget. Man siger, at de har to fælder perioder, som hver varer seks måneder men med daglig børstning kan man undgå de værste hårboller på gulvet.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Synes også at det kan være en god idé at tage et par test. Det kan som skrevet, måske nævne racer i enten ikke har overvejet, eller vidste eksisterede.
13# hahahaha to fældeperioder på 6 måneder
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
jun 2015
Trine G - Det er godt nok en fantastisk smuk hund - ved du hvordan man får fat i hende Nette, og om hun har planer om kuld i 2017?
Jeg tænker absolut ikke at have snor i en hund, mens jeg rider Men nem at træne skal den jo derfor også være, når den skal gå fri...
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Jeg ville egentlig bare lægge et godt ord ind for Nette / Lapinette.. Det er gode hunde!
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 511 Svar: 12.478
Det er totalt forbudt i Kongelunden, på Sydvestpynten og ude på Fælleden, som vel er nogle af de bedste steder til tur-ridning.
Så den del skal du også lige overveje, selvom tanken om at motionere hund og hest på én gang er meget nærliggende
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Som Karina skriver - hvis hesten er på Amager, så er løse hunde "no go" alle de steder, hvor der er attraktivt at ride.
Det kræver MEGEN træning, at have så meget træning og kontrol over sin hund fra hesteryg, at man har 100 % tillid til den ignorerer andre forbipasserende hunde, cykler, harer der springer op osv.
En hund der kan løbe 15 km - er en relativt hardcore hund af "brugstype". Jeg tænker border collie, schæfer eller lign. - og det kræver så førnævnte træning, hvilket I ingen erfaring har med, da I er førstegangs-ejere.
Jeg vil sige I skal vælge en nem, sød hund uden det vilde jagt/hyrdeinstinkt og så nyde at have den med i stalden osv, men droppe turene på 15 km ved siden af en hest. De fleste hunde/racer kan sagtens klare en gåtur på 5 km.
Så kan I gå til træning med den, få en masse erfaring - og så evt opgradere til mere driftig hund næste gang.
jun 2015
Absolut stof til yderligere eftertanke fra jer alle sammen
Jeg er klar over, at hyrdehunde er for erfarne hundeejere, og derfor må jeg indse, at vi bliver nødt til at gå uden om fx Border Collien. Jeg vidste faktisk ikke, at der ikke må haves hund løs på Amager - men det giver jo egentlig ret god mening. Men derfor skal det stadig være en hund, der kan være med i stalden, og med i snor mens jeg så går ved siden af min hest.
En golden retriever synes jeg bare er rimelig stor, og da vi bor på 2. sal skal jeg kunne bære den op - det ved jeg ikke om jeg kan med en 30 kgs Golden?
Hvad med en Australsk Shepherd - er den ligeså krævende?
jun 2015
okt 2010
jun 2015
Der er også Finsk Lapphund og Tolleren - som jo også er en retriever, er der nogle der ved, om den er for avanceret til hvad vi kan tilbyde den?
Jeg tænker, at foruden motionen skal der absolut trænes lydighed, agility m.m og klikkertræning (sidstnævnte er jeg meget erfaren i)
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
okt 2010
jun 2015
Og ja, det er dælme svært at anbefale nogen noget, når man ikke kender folk, men der er vidst ingen tvivl om, at jeg vægter at både hunden og jeg skal kunne klare at bo under samme tag, og at jeg derfor ikke bare styrter ud og køber den første og den bedste hund
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
I øvrigt meget enig med Trine - det kommer meget an på, hvem/hvad I er udover de rammer du lige ridser op Og hvor "omstillingsparate" I er, når der dukker udfordringer op. Vælger man en hyrdehund eller jagthund, KAN man få udfordringer i form af noget jagt f.eks.
Ser man det som kæmpe problem - eller en træningsudfordring ?
Jeg tror de fleste kan nikke genkendende til, man har nogle billeder af hvordan livet med en kommende hund vil være - men at der meget ofte viser sig nogle issues, man ikke lige havde set komme. Især hvis man vælger racer, med noet mere "go" i. Man har måske forestillet sig det "go" vil være fedt til agility eller lign. - men når det så lige pludselig kommer i helt andre situationer, kan det blive et problem.
Men ja - ud og mød en masse hunde og deres ejere/opdrættere.
Og jo - løse hunde i Kongelunden, på Fælleden, Strandende osv er strengt forbudt herude. Det er store bøder hvis skovfogeden kommer forbi.
Hvilken hunderace bør vi vælge? :-)