2.781 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 75 Svar

Kæledyrsejere bliver flået. Kæledyrsejere bliver flået.

http://folketidende.dk/Indland/Kaeledyrsejere-bliver-flaaet-Giganter-holder-dyrehandlere-ude-af-lukrativt-marked/artikel/387078

Er ikke i tvivl om at RC og Hills suverænt sidder på markedet for specialfoder til sygdomsramte hunde, hvilket jo selvfølgelig resulterer i høje priser smiley

Spørgsmålet er jo så bare, hvad nu hvis man stod med en alvorligt syg hund, der skulle have specialfoder resten af livet, ville man så turde at købe et andet mærke, end det som dyrlægen anbefaler ?

Har kigget lidt på markedet, og der findes andet specialfoder, end lige de 2 mærker, men er det lige så godt ?
Nogen med syg hund, der har taget chancen og afprøvet et andet mærke, end det dyrlægen anbefalede ?

PS. Har ikke selv en syg hund, men da mine hunde er halvgamle, så kan jeg jo snart risikere at stå i situationen smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kæledyrsejere bliver flået.
  • #2   3. nov 2016 Men hvad så hvis man f.eks har en hund der har nedsat nyrefunktion ? Så ville råt jo nok være NO GO ?
    Kiggede på ingredienselisten på et foder til hunde med nyreproblemer, og der var første ingrediens: korn smiley

Jeg ville absolut ikke være nervøs for at afprøve alternative muligheder ved allergi, men ved ikke om jeg turde, hvis hunden havde nedsat nyrefunktion, leverfunktion eller ? smiley

• #4   3. nov 2016 Det var netop Virbac, som jeg kiggede på (det var vist hos Zooplus). Spørgsmålet er jo så om det er billigere der, i forhold til hos dyrlægen ?

• #8   3. nov 2016 Jeg ville nok følge dyrlægens anbefalinger, men ville prøve at finde foderet billigere udenlands. En del RC specialfoder kan købes billigere i England.

• #11   4. nov 2016 hmm jeg ville aldrig fodre mine raske hunde med RC (som også er noget af det min dyrlæge sælger) men jeg har en rigtig god dyrlæge, og hvis en af mine blev syge og skulle have special foder, så ville jeg nok holde mig til dyrlægens anbefaling, MEDMINDRE jeg kendte nogen der havde stået med samme sygdom og kendte et bedre fodre som stadig levede op til det hunden havde brug for. Men ellers nej, jeg er slet ikke nok inde i den slags til at kunne vurdere, det vil jeg ikke udsætte min hund for, så hellere fodre med et foder der er OK, men måske ikke det allerbedste. smiley

Men jeg ville nok ikke købe det af dyrlægen, jeg kender ikke hendes priser, men jeg tror generelt dyrlæger er dyrere end nettet f.eks. zooplus tror jeg også sælger nogle former for special foder.

• #12   4. nov 2016 Kender jeg mig selv ret, så ville jeg tale med dyrlægen om, hvilke ting, det kræves for at foderet er optimalt for en hund med den aktuelle lidelse.

Altså høre hvilket indhold, der er problematisk i hvilken dosis og det, der er godt og også dettes dosis.
    Altså sætte mig ind i sammensætninger af foder mere end fodermærker.

Dyrlægerne er ikke hamrende glade for at give den info fra sig (hvis de i virkeligheden kender den), det har jeg prøvet før, da jeg skulle vælge foder til mine neutraliserede katte.
    De ville gerne anbefale foder, men ville helst ikke fortælle hvilke stoffer og hvilke grænseværdier, der var aktuelle for kattene.

Det lykkedes - og det skal det også nok, hvis det bliver aktuelt med en hund.

• #13   4. nov 2016 Jinx: Har nærstuderet emnet, omkring katte, da jeg har perserkatte, som har stor risiko for nyresvigt (har mistet flere katte pga. nyresvigt smiley ). Kan se at det er samme anbefalinger til hunde, der gør sig gældende.

Jeg ville dog være bekymret for selv at skulle sammensætte et foder til en syg hund (eller kat), så jeg ville ikke turde andet, end at følge dyrlægens anvisning mht. foder smiley

• #15   4. nov 2016 Tror heller ikke at dyrlægens foder nødvendigvis er bedre, end andre mærker. Men når det handler om hundens overlevelse, ved alvorlig sygdom, er det jo ultra vigtigt at hunden får et gennemtestet og optimalt foder.

Så jeg ved ikke, om jeg ville turde at afprøve et andet foder, end det som dyrlægen anbefalede ? smiley

Min bullmastiff havde hudproblemer, og fik i mange år et specialfoder fra dyrlægen, til 650 kr. for 10 kg. På et tidspunkt, havde dyrlægen ikke fået det pågældende foder hjem, så jeg var tvunget til at købe et andet (fiskebaseret) foder hos dyrehandleren. Gav vist 250 kr for 15 kg. Hunden fungerede nøjagtigt lige så godt på dette foder. Så jeg ærgrede mig jo over at have betalt så meget, i så mange år. Siden da, har jeg ikke snakket foder med dyrlægen smiley

Dog ville jeg være bange for ikke at følge dyrlægens anbefaling, hvis hunden var alvorligt syg.

• #17   4. nov 2016 Jinx: tror at jeg ville falde i søvn, hvis jeg skulle slæbe mig gennem den artikel lige nu smiley

• #18   4. nov 2016 En god dyrlæge anbefaler et foder der har en bestemt funktion i disse situationer. Ikke et bestemt mærke.
    Hvis dyrlægen ikke kan forklarer hvad det er med foderet man skal vægte, så man kan vurderer forskellige mærkers egnethed, må man have en ny.
    Jeg synes dog det er fair nok, de forklarer hvad de har haft af gode eller knap så gode oplevelser og erfaring med forskellige fodertyper i situationen.

Som min dyrlæge sagde omkring Asgers specialdiet. Grunden til vi anbefaler det her mærke er at vi har gode erfaringer med det og det er nemt for ejeren.Men at lave en urinforsurende foder er altså ikke den store videnskab.

• #20   4. nov 2016 Dyrlægens foder er ikke bedre end alt andet foder.
    Men som skrevet før, så sælger RC, Hills osv. deres foder på navnet og så fordi ejerne tror på hvad dyrlægerne siger.
    Mange dyrlæger vil rigtig gerne sælge det foder de selv sælger, uanset hvad hunden fejler eller ikke fejler.
    En sæk foder til en hund med dårlige nyrer koster 639 kr. hos dyrlægen. For 12 kg.
    En sæk foder med foder til en hund med dårlig lever koster 689 så vidt jeg husker.
    Det er jo en sindssyg overpris!
    Og det værste er nok at der til den pris ikke engang er noget kød eller andet i der er værd at råbe hurra for.

• #21   4. nov 2016 PET balance fra maxi zoo er fodre til syge hunde.
    Der er mod sukkersyge, nyreproblemer, struvit, mave/Tarm og allergi.

• #22   4. nov 2016 Og det koster ikke i nærheden af RC osv.

• #24   4. nov 2016 Mine dyrlæger siger at de tjener meget lidt på det .. Men om det passer ved jeg ikke.
    Men de er tilgengæld ligeglade med om jeg køber foder hos dem. Hvilket jeg ikke gør.

• #25   4. nov 2016 Lanka har nedsat nyrefunktion.
    Jeg fik anbefalet først Hills og så Specific fra dyrlægen, men hun ville ikke spise noget af det.
    Så jeg endte med at købe stort set alle de varianter ind, som jeg kunne finde på nettet, fordi uanset hvad, så var jeg jo nødt til at få noget diæt-foder i hende, før hun kunne begyndte at få det bedre.
    Da hun fik det bedre, og kvalmen/madleden forsvandt, begyndte hun at kunne spise de oprindelige varianter også.

Hendes favorit i både våd- og tør-foder er Integra, som kan købes hos Zooplus.
    Men lige pt. har jeg både RC, Hills, Bosch og Integra tørfoder hjemme - og jeg har det samme plus Rinti i vådfoder..

Min erfaring har været, at de "billige" mærker har fungeret fuldt ud lige så godt for hende.
    Hun var 12,5år, da hun fik diagnosen, og dyrlægen egentlig mente hun stod til aflivning, men her 1,5 år efter lever hun stadig i bedste velgående, som 14-årig.

Da jeg virkelig havde svært ved at få mad i hende, hjalp min dyrlæge mig også, med at finde frem til en opskrift på hjemmelavet mad til hende - så jeg føler bestemt ikke, at de har prøvet at prakke mig "deres" mærker på.

• #26   4. nov 2016 hvis jeg havde en syg hund med forskellige nedsatte funktioner ville jeg uden tvivl undersøge marked og sammenligne indholdet i de forskellige poser mad smiley

• #27   4. nov 2016 Jeg ville aldrig fodre med det dyrlægen har, fx RC, Hills mv.

Jeg har ikke den overbevisning at dyrlægerne er foder eksperter, og det kan godt være de siger de ikke tjener ret meget på at have de produkter i butikken, men hvorfor har de så ikke et større udvalg? Og det altid er de samme produkter man ser?

Hvis min hund var syg, og skulle undgå noget bestemt i foderet, ville jeg have det konkret afvide, hvad det er, og så ville jeg forsøge at finde et bedre og billigere alternativ, end de produkter de har hos dyrlægen, som ofte er RC produkterne de anbefaler.

Rigtig ofte går dyrlægen også med skyklapper på, fx. når de ser overvægtige hunde. Ofte siger de også bare at hunden skal have light foder? Ja det kunne også være hunden fik alt for meget foder, og for mange godbidder, eller forkert kost generelt (rugbrød, og kun rester fra aftensmaden fx.)
    Og måske for lidt motion. Men det er en anden snak.

• #28   4. nov 2016 Nanamusen - efter "normale" standarder, så er alt nyrefoderet "skod-foder"...
    Og når man står med en hund, hvor nogle af symptomerne er nedsat appetit, kvalme og decideret madlede, så er man (IMO) nødt til bare at finde noget, som de vil spise smiley

• #29   4. nov 2016 Karina - selvfølgelig efter "noramle" forhold er special foder til hunde med diverse problemer dårligere, det indeholder jo andre ting! Men tænker vel hvis ens hund har nedsat nyrefunktion skal den have mere af det ene mindre af det andet, så derved kan man vel jage det bedste foder til sin hund, selvfølgelig skal hunde dog også haven noget den vil spise! ellers er fodret jo ikke godt for den smiley
    fx. hvis ens hund skal have foder med et højt indhold af protein, så leder man efter det bedste protetin foder man kan finde og hvis den skal have et lavt indhold af ris jamen så leder man efter foder med lavt indhold af ris smiley
    tænker jeg ville gøre det samme hvis hunden havde nedsatte funktioner, der er det selvfølgelig bare andre ting man kigger efter smiley

• #31   4. nov 2016 skotterne har det med at få forhøjede levertal ... ved at der er flere der laver maden selv, og så tilsætter et naturmiddel ... så ved man da hvad der er i .... har selv prøvet det i perioder hvor den ene drak voldsomt meget, og fik konstateret let forhøjede tal ... det virkede prompte...

tænker at man kan lave meget selv, men har man mange hunde, og/eller store hunde er det jo et stort arbejde...

men hvad med et foder og så tilsat naturmiddel der evt afhjælper lige det ens hund døjer med, fx er der måske noget til at understøtte nyrefunktion, hvis det er eksemplet ...

Til understøttelse af leverfunktion bruger man fx noget der hedder MarieTidsel, det er i kapsler, dem skille jeg bare ad og drysser indholdet i det hjemmelavede foder ... eller af og til over deres tørfoder ....

ved ikke om hjemmelavet vil være billigere i længden, men måske ..

• #32   4. nov 2016 Min erfaring er også at de billigere alternativer af sygediæter er mindst lige så gode som RC, Hills, Specific osv.

• #33   4. nov 2016 Jeg har haft en hund med en nyredefekt, der gjorde at nyrene ikke optog aminsyren cystin fra urinen. Dvs det ender som krystaller og til sidst sten i blæren. Min havde været symptomfri og derfor anede jeg intet om det før han i en alder af 5 år pludselig fik tilstoppet urinrør i tirsdag aften. Babu babu til dyrlæge, operation osv - megadyrt. Hans defekt krævede et foder med lavt proteinindhold, helst proteiner der giver så lidt som muligt af nedbrydningsproduktet cystin. Samtidig skal foderet holde urinen let basisk da cystinkrystaller dannes i sur urin. Der findes kun ET foder på markedet der er designet til dette (at fodre for at undgå struvitsten ville gøre ondt endnu værre for en hund med cystinuria). Og ja, det er et RC produkt og ja, læser man på deklarationen så tænker man 'skodfoder'. I første var min tanke også købe jeg det til en start og finder på noget andet han ad vejen. Men altså min hund var ret vild med det foder, pelsen var flot (noget man er meget obs på når man har trimmehund), hans beholdt sine muskler trods lavt proteinindhold og han dannede ikke krystaller i urinen igen (jeg fik tjekket urinprøve fra ham en gang om måneden i starten og siden en gang i kvartallet), så jeg besluttede at så var det da bare det han fik resten af livet. En stor sæk med 15 kg kostede 690 kr og hunden spiste ca 200 g om dagen. Dvs. 9,20 kr om dagen. Det synes jeg ikke var dyrt og jeg tror ikke jeg kunne have lavet hjemmelavet mad til den pris. Hjemmelavet mad ville formegentlig også give mig højere dyrlægeregninger idet JEG ville føle at jeg nok var nødt til at få tjekket ham lidt oftere for at være på den sikre side: Jeg ville for alt i verden undgå at udsætte min hund for et tilstoppe urinrør en gang til. Det var dælme ikke sjovt at se sin hund så panisk og så meget i smerte.
    Begge de to jeg har nu fodre jeg med RC - almindeligt foder Maxi Adult og Medium Junior. Jeg er fint tilfreds og har to hunde der trives på deres foder.
    Mht om dyrlægen forsøger at prakke en noget foder på så er min oplevelse at min egen dyrlæge ikke forsøger at prakke mig foder på. De har et rimeligt begrænset udvalg af foder og har kun forskellige veterinærdiæter. De har ikke foder til raske hunde. Men de gange jeg har måttet anvende Fakse som vagtdyrlæge virker det somom at de som standard også lige forsøger at sælge en noget foder med.

• #35   4. nov 2016 Mht fx nyrelidelser så skal man passe morderligt gå på. Man kan ikke bare købe et foder til 'nyrelidelser' - selvom det er billigt - man er nødt til at sætte sig grundigt ind sin hunds sygdom og agere ud fra det. Havde jeg fodret min hund med "Happy Dog Sano-Croq N fuldfoder til hunde med nyre-, lever- og hjertelidelser til 449 kr. for 15 kg " så ville jeg formegentlig have kostet ham flere operationer og i sidste ende livet (der er grænser for hvor mange gange man kan sprætte et urinrør op og få det at gro sammen igen i brugbar stand!). Prisen for at fodre min hund med dette foder ville blive 7,5 kr pr dag. Dvs. en besparelse på 1,7 kr pr dag eller 620 kr om året. Sammenholdt med hvad en operation for blæresten koster så er det peanuts smiley Efter 12 år ville det dyrere foder have overhalet prisen på operationen smiley
    Har man en hund med lidelser i nyrene eller leveren så skal man dælme kigge sig godt for mht foder; det er ikke sikkert at billigere er lig med lige så godt - det afhænger helt af hvad det er hunden fejler.

• #36   4. nov 2016 Min gamle hund blev på et tidspunkt diagnostiseret (fejlagtigt) som multiallergiker og hun skulle have samme dyrlæges Hills foder. Det var hammer dyrt og min hund ville ikke spise det. Jeg valgte, at hun ikke skulle dø af sult i hvert tilfælde, så jeg købte noget andet der hed ProNature og det elskede hun, og det trivedes hun på.

Senere fik hun en anden diagnose hos anden dyrlæge.

Jeg vil ikke betale prisen for Hills, den er helt ude i hampen, og de gange jeg førhen har forsøgt at fodre med det, går hundene fra maden - så jeg ville helt klart finde noget andet foder selv. Kunne jeg ikke finde noget hunden kunne trives på, fordi den er meget syg, ja så måtte den jo aflives.

• #37   4. nov 2016 Mette Marie - helt enig. Hvis der er andre faktorer, der spiller ind, så er man selvfølgelig nødt til at være OBS på det.

Ift. Lanka, er der dog "kun" tale om nedsat nyrefunktion formentlig pga. alder. Så i hendes tilfælde, er det "bare" et spørgsmål om at begrænse protein (og sørge for at det er gode proteinkilder) og i vidste muligt omfang natrium, fosfor og kalium. Og de kriterier lever alt det foder op til, som jeg indtil videre er stødt på smiley

• #38   4. nov 2016 Og så lige en kommentar til prisen. Asgers dietfoder købt ved dyrlægen er billigere end det gode økobaserede foder vi ellers gerne ville fodre med.
    Så i skulle have set vetsygeplejerskens øjne og kæbe da jeg forklarede hende det ikke var prisen jeg fandt træls. Men det at indholdet i min optik er ringe. smiley

• #41   4. nov 2016 Jeg er en af de grumme, som fodrer med Hills J/D.....

Lotus er TTA opereret og opererende dyrlæge (iøvrigt en af de ebdste i Europa ifølge andre dyrlæger) sagde at efter operationen skulle hun på J/D reduced (opererende dyrlæge er ikke min normale dyrlæge, så vedkommen var klar over at jeg ikke ville købe foderet der...... Jeg har hevet min hund igennem en operation/genoptræning til 25.000,-........ Skulle jeg så begynde at "gamble" med det super resultat og hendes helbred af etiske årsager, fordi nogle mener at Hills er skodfoder? Ikke tale om. Iøvrigt giver jeg omkring 400,- for 12 kg. i England.

• #42   4. nov 2016 Min hund er multiallergiker og meget kræsen. Han får RC anallergenic og Prescription Diet Z/D. Han kan bedst lide RC, så det får han

• #43   4. nov 2016 Man skal gøre det, der virker... så enkelt er det heldigvis smiley

• #45   4. nov 2016 Ja, men når man så ikke er så klog at man kan regne ud, hvad der skal mest i af hvilke ingredienser og man kan få det hele i ET foder. Hvorfor så "eksperimentere" med andet i kornfrihedens navn?

• #47   4. nov 2016 Et eller andet sted kan jeg godt acceptere at prisen er højere på et specialfoder, hvis det også indebærer at der er forsket og testet en masse, for at fremstille det optimale foder til en bestemt sygdom.
    Omvendt så ville jeg så bare ikke være voldsomt begejstret hvis det her dyre foder, så mere eller mindre kun består af korn smiley
    Men havde jeg en alvorligt syg hund, så er jeg ikke sikker på at jeg ville turde at gamble med hundens helbred, og afprøve alternativer. Medmindre at dyrlægen bare kom med en opskrift på hvad foderet skal/ikke skal indeholde.

• #48   4. nov 2016 Det foder min hund får, er lavet af bl.a fjer. Der er også soja og majs, ikke skyggen af kød. Han er allergisk overfor alt dette, men indholdet er blevet hydroliseret, så hans krop ikke kan genkende allergenerne i foderet. Det har da sikkert været både svært og dyrt, at forske sig frem til det, så jeg betaler prisen for maden, da han elsker det

• #52   5. nov 2016 Men som skrevet før, så sælger RC, Hills osv. deres foder på navnet og så fordi ejerne tror på hvad dyrlægerne siger.

Ja, der er da ingen andre årsager smiley

Prøv at læs tråden igennem og se, hvor mange hunde der har fået det markant bedre på RC eller Hills - så må vi jo bare konstatere, at der jo alt andet lige findes fodertyper, der er dårligere end "skodfoder" - og seriøst, dem gad jeg dæleme ikke at fodre med ...

• #53   5. nov 2016 Et eller andet sted kan jeg godt acceptere at prisen er højere på et specialfoder, hvis det også indebærer at der er forsket og testet en masse, for at fremstille det optimale foder til en bestemt sygdom.

Hos RC forskes der i stor stil - det er jo også derfor, at vi kan læse om de hunde, der har prøvet det ene og det andet, og først fik det bedre, da de kom over på RC´s skodfoder.
    Og også derfor, at andre foderfirmaer betaler for RCs forskningsresultater til brug i fremstillingen af eget foder.

Tingene hænger sammen smiley

• #56   5. nov 2016 Jinx - det virker en smule fjollet det du skriver i dit sidste indlæg, startende med ... " Din holdning omkring at RC .... " i betragtning af at jeg havde en allergihund, der levede på råt i 9 år af dens liv, da den ikke kunne tåle tørfoder af nogen art, og jeg havde været forbi Orijen, Acana og WB.

Folk, der fodrer med RC kan altså godt tænke og vælge rigtigt udfra vores hundes behov smiley

• #58   5. nov 2016 My mistake - læste det som "din".

Jeg tror i grunden ikke jeg har nogen "holdning" til foder? Det tror jeg faktisk er farligt, for så er det jo kun det og det og ihvertfald ikke det andet, der virker.
    Det blir en overbevisning baseret på en tro - og uden skelen til hundens bedste.
    Lidt i stil med min enormt venstreorienterede og lettere fødefanatiske veninde, bosiddende på Christiania i slutfirserne ... Overbevist vegetar og det skulle hendes barn også være - med det resultat at ungen blev massivt fejlernæret ...

Det skulle være så godt ..

• #61   5. nov 2016 Har aldrig hverken hørt om, eller oplevet det du skriver, Lenschow - vores katte fik også RC og når vi ind imellem løb tør eller bare i perioder skiftede lidt rundt, åd det bare det istedet.
    Hundene også iøvrigt.

• #62   5. nov 2016 Og jeg har prøvet det "fantastiske" kornfri foder på mine. Aldrig har det haft så grim en pels og skidt så meget. Så jeg fodrer med det, som MINE hunde fungerer på. Jeg har prøvet et utal af fodermærker og varianter. Og de fungerer begge rigtig godt på J/D.......... Men hvad folk ellers fodrer med, skal jeg da ikke blande mig i.

• #63   5. nov 2016 Men vi fodre vel alle med det vores hunde trivedes på??
    Jeg ser da ikke nogen der skriver andet.

• #66   5. nov 2016 Mette -
    Jeg prøvede Essentials på min nye og der blev sprøjtelakeret i hundegården.
    Kæresten prøvede Orijen på sin og dens pels blev strid, tør og glansløs ...

Jeg må vist bare for nu leve med, at jeg kun bruger RC grundet navnet og pga det dyrlægen (som jeg aldrig diskuterer foder med iøvrigt) siger.
    Det kan ihvertfald ikke være fordi det virker til vores hunde smiley

• #69   5. nov 2016 Når mine får foder med korn i, så klør Zenta sig helt ekstremt, hun minder om en loppebefængt hund, hun klør sig sågar i søvne, Laika reagere ikke på korn.
    Men tilgengæld skider begge hunde i gennemsnit en gang mere i døgnet end normalt og det er ikke småting der kommer ud, det er ikke tyndt, men mængden er stor.
    Og det giver jo også fin mening eftersom at fyldstofferne som de ikke kan optage, skal ud igen.
    På kornfrit skider de ca. en gang om dagen, nogle dage to.
    Det de skider mindst på, det er af og til så jeg næsten når at blive bekymret for forstoppelse, det er råt, men igen, det giver jo mening, for der optager de nærmest alt.

Mine fungere bedst på kornfrit, råt og vådfoder, så selvfølgelig er det det, de får.
    Havde de fungeret bedst på foder med korn, så havde de fået det.
    Nu er jeg så heldig at det foder mine hunde fungere på, er det jeg helst vil betale for.
    Jeg vil nemlig ikke betale for korn og affald og da slet ikke til overpris.

• #70   5. nov 2016 Men problemet er at mange kender RC, Hills osv. udfra navnet og derfor automatisk tror at foderet er det bedste af det bedste.
    Det troede jeg da også selv da jeg købte min første hund for 9 år siden. RC var bare ih og åh så godt og købte man det, ja så var man med på moden. Jeg blev da heldigvis klogere, hvis ikke jeg var blevet det, så havde jeg stadig købt RC med korn og skrammel i, til overpris, mens mine hunde stadig sked enorme mængder, 3 gange om dagen.
    Min mor der altid har købt kattemad i supermarkeder, er begyndt at købe RC til steriliserede katte, når det er på tilbud, for hun har hørt at det er rigtig godt foder .. Min mor aner intet om foder eller hvad godt foder er, hun går ikke op i det, men det har hun hørt, så nu køber hun det engang imellem.
    Min kollega køber RC til hendes hundehvalp, for den skal jo have hvad den har brug for, mens den vokser ... Den udtalelse fortæller mig at hun ikke har forstand på hundefoder, for alt foder skal jo opfylde nogle krav for at måtte bruges til foder, så i princippet kan alt foder bruges.
    Hendes anden hund får iøvrigt foder fra Lidl og det hænger jo ikke helt sammen.

• #71   5. nov 2016 Lenschow - ja, det må være det ... det har ikke vist sig endnu på vores 11 1/2 år gamle Corso eller min 8 1/2 år gamle ex-konkurrence hund HVOR dårligt det er.
    Sådan må det være ??

• #72   5. nov 2016 Katten blev iøvrigt også kun 17 år ... det havde nok set anderledes ud, hvis den havde fået noget godt foder smiley

• #74   5. nov 2016 Mine katte levede fint af både Hills og RC i mange år, og lige nu lever de fint af kornfrit foder.
    Det samme gør sig gældende for hundene, som trives fint på begge typer foder (dog skider de mindre på kornfrit).
    Så jeg er bare så heldig, at jeg kan vælge det foder som jeg synes bedst om smiley

Min gamle dyrlæge (som ikke forhandlede foder), anbefalede faktisk RC, netop fordi de var bedre til at teste deres foder, end alle andre. Om det stadig passer skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare at det vigtigste må være at se på om ens dyr trives på det man fylder i dem, og så ellers være ligeglad med hvad andre mener smiley

• #76   6. nov 2016 Jeg synes at 17 år er en fin levealder for en kat - og jeg synes iøvrigt ikke, at det på nogen måde skal komme over til at "jeg kender en / jeg har selv haft .. osv osv" - konkurrence for den vinder du jo alligevel altid med dit "det er umuligt at forstå når man ikke selv har haft det så hårdt/så svært/været så langt ude/haft så gamle katte" - og helt seriøst ... den disk gider jeg ikke ind i.

Jeg fodrer med RC - et foder, som du har ekstremt dårlige erfaringer med, med grædende efter sukker katte, og iøvrigt føler dig middel-meget overbevist om, at mine dyr er fejlernærede og det bare ikke har vist sig endnu (hvor gammel skal en corso være, før den gider dele dens elendighed med os andre, mon ???) - og det må jeg jo så bare leve med at du tror.

Vide gør du ikke - og det er jo derfor, at det er en i bund og grund så ligegyldig diskussion vi er ude i.

Tilgiv mig for at finde din måde ekstremt bedrevidende og missionerende .. jeg føler mig overbevist om, at det ikke er din mening, det kommer bare rigtigt meget ud på den måde smiley

• #80   6. nov 2016 Det er sgu da heldigt at hunde i deres natur er ret tilgivende overfor den næring, der bliver den tildelt...

Synes der er en eneste rettesnor i denne forbindelse og det er, om hunden trives eller hunden ikke gør.
    Og så er det for mig uendeligt ligegyldigt om hunden får pedigree, lever af leverpostej, får RC, Essentials, TOTW, råt, om den får kornfrit, om den får diverse tilskud osv...

Det eneste, der er vigtigt er, at det virker.

Erfaringen er jo for de fleste, at de helt billige produkter er nogle, der medfører en del output og sjældnere at hunden fungerer max på det. Men nogle gør - og så er det da idiotisk at skifte.

Jeg forstår ikke hele den religiøse snak om Hill's og RC - hvis det virker, så virker det.
    Min første hund fik Hill's hele sit liv og fungerer fremragende på det - mine andre har fået Olivers, har fungeret fremragende på det.
    Jeg har nogle fodermæssige kæpheste, som mine valg træffes ud fra, men jeg kan sgu da ikke pådutte andre mine kæpheste....

Vi taler ikke om endegyldige sandheder her - øvelsen må være, at kigge på sin hund. Og det er da uden tvivl prøvende nok for rigtig mange.

• #81   6. nov 2016 Så for nogle år siden en test af foder til hunde. De testede både de dyre fodertyper og de billige (fra supermarkedet). Alle de testede fodertyper til hunde indeholdt alt hvad en hund behøver for at leve.
    Det har fået mig til at tage det her med fodring lidt mere afslappet. Ja, mine hunde bliver fodret med kornfrit foder pt. fordi jeg godt kan lide tanken om at jeg får masser af kød for mine penge, og så er jeg stor tilhænger af at hundene leverer små kompakte hundelorte. Men om jeg bliver ved med at fodre sådan, afhænger helt af hvilke hunde jeg får i fremtiden, og hvad de trives på.
    Så det må være op til den enkelte at beslutte hvilket foder der fungerer bedst smiley

• #82   6. nov 2016 Men igen, alle fodre vel deres hunde med de de trivedes på.
    Jeg ser som sagt ikke at nogen skriver andet.

• #83   6. nov 2016 Zenta: Helt enig, nogen er måske bare mere "religiøse" omkring fodring, end andre smiley

• #84   7. nov 2016 Jeg fodrer med Hills J/D/ Metabolic og har gjort det i mange år. Har også fodret med RC til GD tidligere, jeg har og haft hunde der trives godt på dette. Det er nu ikke kun dyrlæger der har patent på de typer af foder, man kan købe det på nettet, så det er fra gammel tid. Der er aldrig nogen dyrlæge der har anbefalet mig dette, jeg har fodret efter erfaring med produkterne.De fleste dyrlæger jeg kender går ikke ind i diskussion om fodring af gigant racer, opdrættere ved ofte bedre mht. fodring smiley

• #85   8. nov 2016 Lene: Har du oplevet problemer med at GD voksede "forkert" på RC til gigantracer ?
    Min mastiffopdrætter oplevede at hendes hanhund begyndte at dreje forpoterne udad på RC til gigantracer, og skiftede derfor foder. Hendes opdrætter havde anbefalet foderet, men måtte siden trække anbefalingen tilbage, da flere af hendes hvalpe voksede forkert på det smiley
    Da jeg i sin tid havde min bullmastiff, anbefalede min daværende dyrlæge, at jeg holdt mig langt væk fra foder til gigantracer, da der var problemer med sammensætningen af foderet, så hundene voksede forkert.
    Har siden da hørt, at man har fået rettet op på problemet, så gigantfoderet nu fungerer godt til de store racer. Men det kunne være interessant at høre om du har hørt om, eller oplevet problemer med foder til gigantracer ?

• #86   8. nov 2016 En GD-opdrætter jeg kendte, fodrede altid sine hvalpe op på RC. Jeg kan ikke helt huske hvilken variant det var, men det var ihvertfald det foder, som GD´erne voksede mest fornuftigt på, kan jeg huske hun sagde ...

• #87   8. nov 2016 Jeg "kendte" engang en GD opdrætter, som fodrede med en variant af RC til schæfere, mens de voksede. Jeg er i hvert fald næsten helt sikker på, at det var den til schæfere.
    Men mener også hun har skrevet, at det kan afhænge lidt af linjerne, da nogle opdrættere oplevede problemer med det mærke til lige præcis deres hunde.

Så som med alt andet indenfor foder, er det nok ikke så ligetil. Desværre!

• #88   8. nov 2016 Ann-Marie, jeg har ikke selv oplevet problemet men rigtig mange har. Der er rigtige mange meninger om dette, men de fleste opdrættere jeg kender går over til voksenfoder (ikke nødvendigvis RC) allerede fra omkring 6 mdr. alderen, måske endda tidligere.
    Nu er det mange år siden jeg har haft hvalp så der kan være sket meget siden, jeg fodrede med hvalpefoder til gigantrace i starten men gik hurtig over på voksenfoder og da der kom racespecifikt foder til GD gik jeg over på dette, og skiftede til Hills J/D omkring 6-7 års alderen og fortsatte med det.

• #89   8. nov 2016 Jeg ved også der er en opdrætter der bruger RC German Shepard og hendes hvalpe vokser op på det og hun har god erfaring med dette, vi tænker nok på den samme.

• #90   8. nov 2016 Ja, højst sandsynligt Lene smiley

• #91   8. nov 2016 Jeg er også med - og nu I skriver det, så kan jeg godt huske, at det var german shepherd varianten, de fik smiley

• #92   8. nov 2016 Jeg kender en opdrætter, som bruger RC til medium hunde, til sine hvalpe, med gode resultater.
    Mine mastiffer fik 1/2 hvalpefoder og 1/2 voksenfoder fra de var 6 mdr. + kalktilskud. Det fungerede fint.
    Dejligt at høre jeres erfaringer smiley Hvis næste hund bliver stor, følger jeg opdrætters anvisninger til punkt og prikke, hvis ellers det lyder fornuftigt, og ellers spørger jeg herinde smiley
    Har for øvrigt haft flere dyrlæger, som har sagt at mht. fodring af store (kæmpe) hunde, så vil de ikke rådgive omkring det, men anbefaler i stedet at følge opdrættes foderanvisning. Det synes jeg et eller andet sted er betryggende.

• #95   9. nov 2016 Så alle os, der ikke fodrer 100% med BARF - fodrer faktisk vores hunde med skrald.. Ok... godt så.... Tak for den... smiley

• #97   9. nov 2016 Karina:

Jeps, vi er dovne og fodrer med skrald.

• #98   9. nov 2016 Åh ja - jeg glemte doven..
    Det kræver ellers mere energi for mig, at gå ud i skuret og hente tørkost, end at hive en frossen hestbøf op af fryseren og stikke dem smiley smiley smiley smiley smiley

• #99   9. nov 2016 Hvad er jeg så?
    Jeg fodre med tørkost, vådfoder og råt ..
    Doven på halv tid?

• #102   9. nov 2016 Så så, din charmetrold smiley

• #104   9. nov 2016 Ja det er vildt at tænke på at du og jeg har samme smag i noget som helst smiley

• #105   9. nov 2016 Janni og John: I er sgu begge 2 mærkelige i jeres racevalg smiley Men jeg kan nu godt lide jer begge alligevel smiley smiley smiley smiley

• #106   9. nov 2016 Det er jeg glad for at høre smiley Og i lige måde smiley
    Dog er der intet i vejen med vores valg af race smiley
    Og jeg kan også godt lide John ..
    Når han tier stille smiley

• #107   9. nov 2016 Så så Ann-marie, racevalget kan de sgu ikke klandres for, de to smiley

• #108   9. nov 2016 I burde begge sendes på opdragelseskursus, så I kunne få en "ordentlig hund", med store muskler smiley smiley smiley smiley
    Nej, spøg til side. Schæferen er en kær og alsidig hund smiley Bare ikke en hund for mig smiley
    PS. Hvor ville her være kedeligt uden John smiley

• #109   9. nov 2016 CH: Du skal da også med på kursus, sammen med Janni og John smiley

• #110   9. nov 2016 HAHA - husbonden min ville dælme få sin sag for til træning, tror jeg *GG*

Næ næ, SÅ mange danskere kan ikke tage fejl, det er RACEN.

• #111   9. nov 2016 Hørt CH!
    Vi er jo nogen med god smag smiley

• #112   9. nov 2016 Hmm....måske jeg så bare ikke er "rigtig" dansker ? smiley

• #113   9. nov 2016 Haha - sikkert ikke Ann-marie, du kan sikkert finde en test som bekræfter det et eller andet sted...

Man skal have schæferhund, have styr på Grundtvig og Olsen Banden, du ved smiley smiley

• #114   9. nov 2016 Selv i Olsen Banden er der en Schæferhund med smiley
    Sorry for OT smiley

• #115   9. nov 2016 Har vist nok svenske aner (langt ude), måske det forklarer min kærlighed for muskelhunde, fremfor schæfer ? smiley smiley

Kommentér på:
Kæledyrsejere bliver flået.

Annonce