13. dec 2010 Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Kæledyrsejere bliver flået. Kæledyrsejere bliver flået.
http://folketidende.dk/Indland/Kaeledyrsejere-bliver-flaaet-Giganter-holder-dyrehandlere-ude-af-lukrativt-marked/artikel/387078
Er ikke i tvivl om at RC og Hills suverænt sidder på markedet for specialfoder til sygdomsramte hunde, hvilket jo selvfølgelig resulterer i høje priser
Spørgsmålet er jo så bare, hvad nu hvis man stod med en alvorligt syg hund, der skulle have specialfoder resten af livet, ville man så turde at købe et andet mærke, end det som dyrlægen anbefaler ?
Har kigget lidt på markedet, og der findes andet specialfoder, end lige de 2 mærker, men er det lige så godt ?
Nogen med syg hund, der har taget chancen og afprøvet et andet mærke, end det dyrlægen anbefalede ?
PS. Har ikke selv en syg hund, men da mine hunde er halvgamle, så kan jeg jo snart risikere at stå i situationen
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.728
Kiggede på ingredienselisten på et foder til hunde med nyreproblemer, og der var første ingrediens: korn
Jeg ville absolut ikke være nervøs for at afprøve alternative muligheder ved allergi, men ved ikke om jeg turde, hvis hunden havde nedsat nyrefunktion, leverfunktion eller ?
dec 2010
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.009
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.300
Men jeg ville nok ikke købe det af dyrlægen, jeg kender ikke hendes priser, men jeg tror generelt dyrlæger er dyrere end nettet f.eks. zooplus tror jeg også sælger nogle former for special foder.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Altså høre hvilket indhold, der er problematisk i hvilken dosis og det, der er godt og også dettes dosis.
Altså sætte mig ind i sammensætninger af foder mere end fodermærker.
Dyrlægerne er ikke hamrende glade for at give den info fra sig (hvis de i virkeligheden kender den), det har jeg prøvet før, da jeg skulle vælge foder til mine neutraliserede katte.
De ville gerne anbefale foder, men ville helst ikke fortælle hvilke stoffer og hvilke grænseværdier, der var aktuelle for kattene.
Det lykkedes - og det skal det også nok, hvis det bliver aktuelt med en hund.
dec 2010
Jeg ville dog være bekymret for selv at skulle sammensætte et foder til en syg hund (eller kat), så jeg ville ikke turde andet, end at følge dyrlægens anvisning mht. foder
dec 2010
Så jeg ved ikke, om jeg ville turde at afprøve et andet foder, end det som dyrlægen anbefalede ?
Min bullmastiff havde hudproblemer, og fik i mange år et specialfoder fra dyrlægen, til 650 kr. for 10 kg. På et tidspunkt, havde dyrlægen ikke fået det pågældende foder hjem, så jeg var tvunget til at købe et andet (fiskebaseret) foder hos dyrehandleren. Gav vist 250 kr for 15 kg. Hunden fungerede nøjagtigt lige så godt på dette foder. Så jeg ærgrede mig jo over at have betalt så meget, i så mange år. Siden da, har jeg ikke snakket foder med dyrlægen
Dog ville jeg være bange for ikke at følge dyrlægens anbefaling, hvis hunden var alvorligt syg.
dec 2010
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Hvis dyrlægen ikke kan forklarer hvad det er med foderet man skal vægte, så man kan vurderer forskellige mærkers egnethed, må man have en ny.
Jeg synes dog det er fair nok, de forklarer hvad de har haft af gode eller knap så gode oplevelser og erfaring med forskellige fodertyper i situationen.
Som min dyrlæge sagde omkring Asgers specialdiet. Grunden til vi anbefaler det her mærke er at vi har gode erfaringer med det og det er nemt for ejeren.Men at lave en urinforsurende foder er altså ikke den store videnskab.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.457
Men som skrevet før, så sælger RC, Hills osv. deres foder på navnet og så fordi ejerne tror på hvad dyrlægerne siger.
Mange dyrlæger vil rigtig gerne sælge det foder de selv sælger, uanset hvad hunden fejler eller ikke fejler.
En sæk foder til en hund med dårlige nyrer koster 639 kr. hos dyrlægen. For 12 kg.
En sæk foder med foder til en hund med dårlig lever koster 689 så vidt jeg husker.
Det er jo en sindssyg overpris!
Og det værste er nok at der til den pris ikke engang er noget kød eller andet i der er værd at råbe hurra for.
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 734
Der er mod sukkersyge, nyreproblemer, struvit, mave/Tarm og allergi.
aug 2008
aug 2008
Men de er tilgengæld ligeglade med om jeg køber foder hos dem. Hvilket jeg ikke gør.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.483
Jeg fik anbefalet først Hills og så Specific fra dyrlægen, men hun ville ikke spise noget af det.
Så jeg endte med at købe stort set alle de varianter ind, som jeg kunne finde på nettet, fordi uanset hvad, så var jeg jo nødt til at få noget diæt-foder i hende, før hun kunne begyndte at få det bedre.
Da hun fik det bedre, og kvalmen/madleden forsvandt, begyndte hun at kunne spise de oprindelige varianter også.
Hendes favorit i både våd- og tør-foder er Integra, som kan købes hos Zooplus.
Men lige pt. har jeg både RC, Hills, Bosch og Integra tørfoder hjemme - og jeg har det samme plus Rinti i vådfoder..
Min erfaring har været, at de "billige" mærker har fungeret fuldt ud lige så godt for hende.
Hun var 12,5år, da hun fik diagnosen, og dyrlægen egentlig mente hun stod til aflivning, men her 1,5 år efter lever hun stadig i bedste velgående, som 14-årig.
Da jeg virkelig havde svært ved at få mad i hende, hjalp min dyrlæge mig også, med at finde frem til en opskrift på hjemmelavet mad til hende - så jeg føler bestemt ikke, at de har prøvet at prakke mig "deres" mærker på.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Jeg har ikke den overbevisning at dyrlægerne er foder eksperter, og det kan godt være de siger de ikke tjener ret meget på at have de produkter i butikken, men hvorfor har de så ikke et større udvalg? Og det altid er de samme produkter man ser?
Hvis min hund var syg, og skulle undgå noget bestemt i foderet, ville jeg have det konkret afvide, hvad det er, og så ville jeg forsøge at finde et bedre og billigere alternativ, end de produkter de har hos dyrlægen, som ofte er RC produkterne de anbefaler.
Rigtig ofte går dyrlægen også med skyklapper på, fx. når de ser overvægtige hunde. Ofte siger de også bare at hunden skal have light foder? Ja det kunne også være hunden fik alt for meget foder, og for mange godbidder, eller forkert kost generelt (rugbrød, og kun rester fra aftensmaden fx.)
Og måske for lidt motion. Men det er en anden snak.
aug 2007
Og når man står med en hund, hvor nogle af symptomerne er nedsat appetit, kvalme og decideret madlede, så er man (IMO) nødt til bare at finde noget, som de vil spise
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
fx. hvis ens hund skal have foder med et højt indhold af protein, så leder man efter det bedste protetin foder man kan finde og hvis den skal have et lavt indhold af ris jamen så leder man efter foder med lavt indhold af ris
tænker jeg ville gøre det samme hvis hunden havde nedsatte funktioner, der er det selvfølgelig bare andre ting man kigger efter
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.106
tænker at man kan lave meget selv, men har man mange hunde, og/eller store hunde er det jo et stort arbejde...
men hvad med et foder og så tilsat naturmiddel der evt afhjælper lige det ens hund døjer med, fx er der måske noget til at understøtte nyrefunktion, hvis det er eksemplet ...
Til understøttelse af leverfunktion bruger man fx noget der hedder MarieTidsel, det er i kapsler, dem skille jeg bare ad og drysser indholdet i det hjemmelavede foder ... eller af og til over deres tørfoder ....
ved ikke om hjemmelavet vil være billigere i længden, men måske ..
aug 2008
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
Begge de to jeg har nu fodre jeg med RC - almindeligt foder Maxi Adult og Medium Junior. Jeg er fint tilfreds og har to hunde der trives på deres foder.
Mht om dyrlægen forsøger at prakke en noget foder på så er min oplevelse at min egen dyrlæge ikke forsøger at prakke mig foder på. De har et rimeligt begrænset udvalg af foder og har kun forskellige veterinærdiæter. De har ikke foder til raske hunde. Men de gange jeg har måttet anvende Fakse som vagtdyrlæge virker det somom at de som standard også lige forsøger at sælge en noget foder med.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
Har man en hund med lidelser i nyrene eller leveren så skal man dælme kigge sig godt for mht foder; det er ikke sikkert at billigere er lig med lige så godt - det afhænger helt af hvad det er hunden fejler.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Senere fik hun en anden diagnose hos anden dyrlæge.
Jeg vil ikke betale prisen for Hills, den er helt ude i hampen, og de gange jeg førhen har forsøgt at fodre med det, går hundene fra maden - så jeg ville helt klart finde noget andet foder selv. Kunne jeg ikke finde noget hunden kunne trives på, fordi den er meget syg, ja så måtte den jo aflives.
aug 2007
Ift. Lanka, er der dog "kun" tale om nedsat nyrefunktion formentlig pga. alder. Så i hendes tilfælde, er det "bare" et spørgsmål om at begrænse protein (og sørge for at det er gode proteinkilder) og i vidste muligt omfang natrium, fosfor og kalium. Og de kriterier lever alt det foder op til, som jeg indtil videre er stødt på
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Så i skulle have set vetsygeplejerskens øjne og kæbe da jeg forklarede hende det ikke var prisen jeg fandt træls. Men det at indholdet i min optik er ringe.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Lotus er TTA opereret og opererende dyrlæge (iøvrigt en af de ebdste i Europa ifølge andre dyrlæger) sagde at efter operationen skulle hun på J/D reduced (opererende dyrlæge er ikke min normale dyrlæge, så vedkommen var klar over at jeg ikke ville købe foderet der...... Jeg har hevet min hund igennem en operation/genoptræning til 25.000,-........ Skulle jeg så begynde at "gamble" med det super resultat og hendes helbred af etiske årsager, fordi nogle mener at Hills er skodfoder? Ikke tale om. Iøvrigt giver jeg omkring 400,- for 12 kg. i England.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
aug 2006
maj 2007
dec 2010
Omvendt så ville jeg så bare ikke være voldsomt begejstret hvis det her dyre foder, så mere eller mindre kun består af korn
Men havde jeg en alvorligt syg hund, så er jeg ikke sikker på at jeg ville turde at gamble med hundens helbred, og afprøve alternativer. Medmindre at dyrlægen bare kom med en opskrift på hvad foderet skal/ikke skal indeholde.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 350 Svar: 14.454
Ja, der er da ingen andre årsager
Prøv at læs tråden igennem og se, hvor mange hunde der har fået det markant bedre på RC eller Hills - så må vi jo bare konstatere, at der jo alt andet lige findes fodertyper, der er dårligere end "skodfoder" - og seriøst, dem gad jeg dæleme ikke at fodre med ...
jan 2006
Hos RC forskes der i stor stil - det er jo også derfor, at vi kan læse om de hunde, der har prøvet det ene og det andet, og først fik det bedre, da de kom over på RC´s skodfoder.
Og også derfor, at andre foderfirmaer betaler for RCs forskningsresultater til brug i fremstillingen af eget foder.
Tingene hænger sammen
jan 2006
Folk, der fodrer med RC kan altså godt tænke og vælge rigtigt udfra vores hundes behov
jan 2006
Jeg tror i grunden ikke jeg har nogen "holdning" til foder? Det tror jeg faktisk er farligt, for så er det jo kun det og det og ihvertfald ikke det andet, der virker.
Det blir en overbevisning baseret på en tro - og uden skelen til hundens bedste.
Lidt i stil med min enormt venstreorienterede og lettere fødefanatiske veninde, bosiddende på Christiania i slutfirserne ... Overbevist vegetar og det skulle hendes barn også være - med det resultat at ungen blev massivt fejlernæret ...
Det skulle være så godt ..
jan 2006
Hundene også iøvrigt.
maj 2007
aug 2008
Jeg ser da ikke nogen der skriver andet.
jan 2006
Jeg prøvede Essentials på min nye og der blev sprøjtelakeret i hundegården.
Kæresten prøvede Orijen på sin og dens pels blev strid, tør og glansløs ...
Jeg må vist bare for nu leve med, at jeg kun bruger RC grundet navnet og pga det dyrlægen (som jeg aldrig diskuterer foder med iøvrigt) siger.
Det kan ihvertfald ikke være fordi det virker til vores hunde
aug 2008
Men tilgengæld skider begge hunde i gennemsnit en gang mere i døgnet end normalt og det er ikke småting der kommer ud, det er ikke tyndt, men mængden er stor.
Og det giver jo også fin mening eftersom at fyldstofferne som de ikke kan optage, skal ud igen.
På kornfrit skider de ca. en gang om dagen, nogle dage to.
Det de skider mindst på, det er af og til så jeg næsten når at blive bekymret for forstoppelse, det er råt, men igen, det giver jo mening, for der optager de nærmest alt.
Mine fungere bedst på kornfrit, råt og vådfoder, så selvfølgelig er det det, de får.
Havde de fungeret bedst på foder med korn, så havde de fået det.
Nu er jeg så heldig at det foder mine hunde fungere på, er det jeg helst vil betale for.
Jeg vil nemlig ikke betale for korn og affald og da slet ikke til overpris.
aug 2008
Det troede jeg da også selv da jeg købte min første hund for 9 år siden. RC var bare ih og åh så godt og købte man det, ja så var man med på moden. Jeg blev da heldigvis klogere, hvis ikke jeg var blevet det, så havde jeg stadig købt RC med korn og skrammel i, til overpris, mens mine hunde stadig sked enorme mængder, 3 gange om dagen.
Min mor der altid har købt kattemad i supermarkeder, er begyndt at købe RC til steriliserede katte, når det er på tilbud, for hun har hørt at det er rigtig godt foder .. Min mor aner intet om foder eller hvad godt foder er, hun går ikke op i det, men det har hun hørt, så nu køber hun det engang imellem.
Min kollega køber RC til hendes hundehvalp, for den skal jo have hvad den har brug for, mens den vokser ... Den udtalelse fortæller mig at hun ikke har forstand på hundefoder, for alt foder skal jo opfylde nogle krav for at måtte bruges til foder, så i princippet kan alt foder bruges.
Hendes anden hund får iøvrigt foder fra Lidl og det hænger jo ikke helt sammen.
jan 2006
Sådan må det være ??
jan 2006
dec 2010
Det samme gør sig gældende for hundene, som trives fint på begge typer foder (dog skider de mindre på kornfrit).
Så jeg er bare så heldig, at jeg kan vælge det foder som jeg synes bedst om
Min gamle dyrlæge (som ikke forhandlede foder), anbefalede faktisk RC, netop fordi de var bedre til at teste deres foder, end alle andre. Om det stadig passer skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved bare at det vigtigste må være at se på om ens dyr trives på det man fylder i dem, og så ellers være ligeglad med hvad andre mener
jan 2006
Jeg fodrer med RC - et foder, som du har ekstremt dårlige erfaringer med, med grædende efter sukker katte, og iøvrigt føler dig middel-meget overbevist om, at mine dyr er fejlernærede og det bare ikke har vist sig endnu (hvor gammel skal en corso være, før den gider dele dens elendighed med os andre, mon ???) - og det må jeg jo så bare leve med at du tror.
Vide gør du ikke - og det er jo derfor, at det er en i bund og grund så ligegyldig diskussion vi er ude i.
Tilgiv mig for at finde din måde ekstremt bedrevidende og missionerende .. jeg føler mig overbevist om, at det ikke er din mening, det kommer bare rigtigt meget ud på den måde
aug 2006
Synes der er en eneste rettesnor i denne forbindelse og det er, om hunden trives eller hunden ikke gør.
Og så er det for mig uendeligt ligegyldigt om hunden får pedigree, lever af leverpostej, får RC, Essentials, TOTW, råt, om den får kornfrit, om den får diverse tilskud osv...
Det eneste, der er vigtigt er, at det virker.
Erfaringen er jo for de fleste, at de helt billige produkter er nogle, der medfører en del output og sjældnere at hunden fungerer max på det. Men nogle gør - og så er det da idiotisk at skifte.
Jeg forstår ikke hele den religiøse snak om Hill's og RC - hvis det virker, så virker det.
Min første hund fik Hill's hele sit liv og fungerer fremragende på det - mine andre har fået Olivers, har fungeret fremragende på det.
Jeg har nogle fodermæssige kæpheste, som mine valg træffes ud fra, men jeg kan sgu da ikke pådutte andre mine kæpheste....
Vi taler ikke om endegyldige sandheder her - øvelsen må være, at kigge på sin hund. Og det er da uden tvivl prøvende nok for rigtig mange.
dec 2010
Det har fået mig til at tage det her med fodring lidt mere afslappet. Ja, mine hunde bliver fodret med kornfrit foder pt. fordi jeg godt kan lide tanken om at jeg får masser af kød for mine penge, og så er jeg stor tilhænger af at hundene leverer små kompakte hundelorte. Men om jeg bliver ved med at fodre sådan, afhænger helt af hvilke hunde jeg får i fremtiden, og hvad de trives på.
Så det må være op til den enkelte at beslutte hvilket foder der fungerer bedst
aug 2008
Jeg ser som sagt ikke at nogen skriver andet.
dec 2010
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 340
dec 2010
Min mastiffopdrætter oplevede at hendes hanhund begyndte at dreje forpoterne udad på RC til gigantracer, og skiftede derfor foder. Hendes opdrætter havde anbefalet foderet, men måtte siden trække anbefalingen tilbage, da flere af hendes hvalpe voksede forkert på det
Da jeg i sin tid havde min bullmastiff, anbefalede min daværende dyrlæge, at jeg holdt mig langt væk fra foder til gigantracer, da der var problemer med sammensætningen af foderet, så hundene voksede forkert.
Har siden da hørt, at man har fået rettet op på problemet, så gigantfoderet nu fungerer godt til de store racer. Men det kunne være interessant at høre om du har hørt om, eller oplevet problemer med foder til gigantracer ?
jan 2006
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
Men mener også hun har skrevet, at det kan afhænge lidt af linjerne, da nogle opdrættere oplevede problemer med det mærke til lige præcis deres hunde.
Så som med alt andet indenfor foder, er det nok ikke så ligetil. Desværre!
apr 2006
Nu er det mange år siden jeg har haft hvalp så der kan være sket meget siden, jeg fodrede med hvalpefoder til gigantrace i starten men gik hurtig over på voksenfoder og da der kom racespecifikt foder til GD gik jeg over på dette, og skiftede til Hills J/D omkring 6-7 års alderen og fortsatte med det.
apr 2006
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
jan 2006
dec 2010
Mine mastiffer fik 1/2 hvalpefoder og 1/2 voksenfoder fra de var 6 mdr. + kalktilskud. Det fungerede fint.
Dejligt at høre jeres erfaringer
Har for øvrigt haft flere dyrlæger, som har sagt at mht. fodring af store (kæmpe) hunde, så vil de ikke rådgive omkring det, men anbefaler i stedet at følge opdrættes foderanvisning. Det synes jeg et eller andet sted er betryggende.
aug 2007
maj 2007
Jeps, vi er dovne og fodrer med skrald.
aug 2007
Det kræver ellers mere energi for mig, at gå ud i skuret og hente tørkost, end at hive en frossen hestbøf op af fryseren og stikke dem
aug 2008
Jeg fodre med tørkost, vådfoder og råt ..
Doven på halv tid?
aug 2008
aug 2008
dec 2010
aug 2008
Dog er der intet i vejen med vores valg af race
Og jeg kan også godt lide John ..
Når han tier stille
aug 2006
dec 2010
Nej, spøg til side. Schæferen er en kær og alsidig hund
PS. Hvor ville her være kedeligt uden John
dec 2010
aug 2006
Næ næ, SÅ mange danskere kan ikke tage fejl, det er RACEN.
aug 2008
Vi er jo nogen med god smag
dec 2010
aug 2006
Man skal have schæferhund, have styr på Grundtvig og Olsen Banden, du ved
aug 2008
Sorry for OT
dec 2010