Mellem størrelse race med drift Mellem størrelse race med drift
Havde lige en snak med en bekendt omkring valg af race.
Hvilke racer ville i foreslå, i forhold til disse kriterier:
1. vægtklasse 13-15 kg ca.
2. drift til at kunne klare sig godt i DCH programmet, hvis man har ambitioner om konkurrencer.
3. Ikke sart i forhold til vind og vejr, skal kunne/ville arbejde på trods af regn, kulde mm.
Selvfølgelig spiller andre ting ind i valget, men hvis der i første gang kun tages udgangspunkt i disse ting, hvilke racer ville i så tænke på?
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.495
En lille Border Collie tæve af arbejdslinier.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.369
Han er lige præcis pleaser nok til at synes det er fedt at være sammen om en opgave, men har også selvstændighed nok til fx at holde gejsten oppe i et feltsøg.. Mht. vind og vejr så arbejder han fantastisk uanset vejret! Det meste jeg har set ham påvirket af fx varme er at han drikker mere vand, men ellers arbejder han som han plejer
Hov - han er en Finsk Lapphund
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.918
jun 2008
Har selv en tysk pinscher, og hun arbejder super godt, men hun mangler nok lige den sidste gnist i forhold til DCH programmet, ikke at det ikke fungere ok og er sjovt, men det er hårdt for hende, især fordi hun jo skal arbejde længe af gange uden at blive belønnet.
jun 2008
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
I flere af de nævne racer vil der både være individer der er egnet til opgaven og andre som slet ikke er
Personligt går jeg efter en pumi eller en dansk svensk næste gang og måske skal den lave Dch-arbejde (hvis den og jeg føler for det).
jun 2008
Så spørgsmålet er, hvilke racer ville i forslå til en der virkelig gerne vil noget med træningen, DCH programmet.
jun 2008
feb 2013
Hvis ambitionerne er at kunne gøre det godt til konkurrencer (som i vil gerne have oprykninger og gerne pæne placeringer og stabile pæne point) så ville jeg gå uden racer som Finsk Lapphund, Kooiker, Schnauzer, Schapendoes, DSG og alle terrierracerne osv fra: Det er simpelthen for meget et spil i lotteriet om man får et eksemplar der egner sig. De findes men om man lige bliver matchet med en der har potentialet er jo ikke til at vide. Jeg kender fx et par finske Lapphunde for hvem apport og frit søg simpelthen har været showstoppere; hundene vil bare ikke have noget i munden.
Tollere er jeg lidt ambivalent med; der findes nogle virkelig gode eksemplarer som virkelig gør det godt. Men der findes dælme også nogen totalt driftforladte eksemplare, det er temmelig meget op af bakke med.
Så jeg holder på Kelpie eller en lille BC. Hvis du er heldig kan du finde en meget lille labradortæve af jagtlinier (de findes ned i den størrelse). DcH programmet passer enormt godt til dem.
Hvis man vil gøre det godt i DcH programmet så er drift uhyggelig vigtig. Man kommer ikke nogen vegne med en hund uden temmelig meget drift
feb 2013
mar 2008
Jeg er enig i at cockeren er en svær race at arbejde med i denne sammenhæng. Tror mest det er fordi en cocker der har fået lov at jage på egen hånd kan være utroligt svær at styre på fugle, men også fordi den kommer med et zig-zag-søgemønster, som i nogle tilfælde kan være en ulempe.
Som jeg skrev, så er det ikke alle individer indenfor de nævnte racer der kan gøre det godt, men er det ikke sådan med alle racer?
Plus at ejerens evner og kombinationen af hund og ejer har også en kæmpe betydning her.
Selv om det ikke er alle individer i en race der kan udføre arbejdet, er der måske en del der kan og dem finder man ved at kigge på forældrene: hvor samarbejdsvillige er de? konkurrerer de i et eller andet? Gør de det godt? Er der andre familiemedlemmer der klarer sig godt i sporten (eller en lignende sport)?
Synes man skal vælge hele hunden og ikke kun hundens konkurrenceegenskaber. Hvis man ikke kan ikke kan fordrage en border collie er det da lidt træls at skulle trækkes med sådan en de fem dage om ugen hvor man ikke løber agility. (jeg kan godt fordrage en border).
feb 2013
Jeg er da spændt på hvordan det skal spænde af med min dober i A-klassen
mar 2008
Hvis konkurrencer er højt på ønskelisten skal man selvfølgelig vælge noget der kan opfylde det krav.
feb 2013
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.234
feb 2013
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
- Lab
- Bc
- Tolleren
- Kelpie
Alle kan fås nogenlunde indenfor angivne vægtkategori.
Men spørgsmålet er, hvad er ambitionsniveauet? For hvis det er Eliten og Eliteturneringen, så er det ovennævnte racer jeg ville kigge på.
Hvis det er C-B og tildels A, så ville jeg kigge meget mere bredt og lure på de fleste nogenlunde samarbejdende racer i den vægtklasse.
F.eks FT springerne har jeg set nogle lækre eksemplarer af, det samme med Kleiner münsterländerne, koikere osv. osv.
I sidste ende afhænger det egentlig mest af kemi og hvilken type hund man passer bedst sammen med.
Har trænet sammen med to der begge er i Eliten - Den ene med en langhåret gravhund og den anden med en standart cocker.
Altså... De er på ingen måde repræsentative for racerne, men det siger alligevel noget om, at det korrekte match er vigtigt og man kan komme langt med den hund der passer bedst til ens temperament.
Omend det måske er en god ide at gå udenom molosserne og de helt små selskabsracer - Ikke at de ikke også kan trænes, men programmet lægger ligesom ikke rigtig op til den type hund
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
Bonus er at du også kan lave en masse andet med den.
Jeg fik selv Asti for knap halvandet år siden og hold da op, hun er alt og mere til. Tjek hendes side hvis det har din interesse, det der er opdateret er hendes resultater/stævner.
Hun er den skønneste hund at arbejde med, hun har utrolig meget drift og drive. Du skal selvfølgelig se dig for i linierne, da ikke alle har lige meget drift.
Hvis du ikke er her og nu du skal have hvalp, så kunne du da overveje at få en af Asti. Jeg planlægger at hun skal indgå i avl bl.a pga af hendes gode sind, drift, arbejdsegenskaber og sundhedsresultater, som der ikke kan sættes en finger på. Jeg har også taget DKK's opdrætter uddannelse, så den del er der også styr på. Du er velkommen til at skrive hvis du har et spørgsmål, jeg skal nok svare efter bedste evne og ved jeg det ikke, har jeg et bagland der gør som jeg kan trække på.
Som bonus kan jeg oplyse at jeg selv havde den tyske pincher oppe at vende, selvom den er smuk, kunne den simpelthen ikke leve op til det jeg gerne ville med den.
sep 2008
jun 2008
Spørgsmålet kommer af, at vi begge har tp, og begge træner/har trænet DCH program. Vi snakkede så om at begge hunde jo rigtig gerne ville træne, men de var ikke stabile i deres øvelser, samt at de mangler det sidste for at være rigtig tændte på træningen, + at de er ret påvirkelig af vind og vejr, tynd pelset uden underuld og ret kuldeskær. Men der er jo også mange ting vi elsker ved racen, og kom til at snakke om den meget ideelle størrelse, jeg kan ha min med i taske i bussen, og det er ret nødvendigt da jeg ingen bil har.
Vi kom så til at snakke om hvad der egentlig er af racer, der har driften til at gå et godt DCH program, men stadigvæk har en størrelse så de kan være med i en taske i bus.
Jeg er slet ikke der hvor jeg overvejer en hund mere, men er bare nysgerrig.
Men derfor er det ikke relevant at snakke racer på samme niveau som den tp, men findes der en race i samme størrelse som har godt med drift, så den ville kunne begå sig i DCH, som race, vi snakker ikke individer der kunne gøre det ok, men racer der ville klare sig godt.
sep 2008
Men det er jo også et temperaments sprøgsmål, jeg kunne f.eks ikke tænke mig en border collie, det er ikke min "type" hund og flere border ejere ville nok sige det samme om Kelpien.
jun 2008
De racer i forslår, som de "sikrer" racer, er nok dem jeg selv havde tænkt, dog ikke at man kunne få så små labber.
Dem jeg oplever programmet ligger godt til er helt klart retrieverne, og så schæferne, spanierne mm. På mit hold har vi en eurasier der går rigtig godt, men igen så kan man jo ikke sige at man bare skal købe en eurasier hvis man vil DCH, desuden kan den jo ikke hamle op med retrieverne, selvom den gør det rigtig godt.
Min egen er også super, hun kan arbejde uden at blive forstyrret af de andre hunde og hun vil rigtig gerne, hun har dog brug for en del støtte i de selvstændige øvelser, selvfølgelig kommer noget med erfaring og alder, men hun er ingen lab og det kræver rigtig meget af hende så hun bliver ret hurtig træt.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.457
jun 2008
Jeg er dog meget tilfreds med min hund, og tror vi er et godt match, og det ændre mangel på drift jo ikke på
jul 2012
Men ja du får dem sgu ikke til at lave IPO (!) men LP gør de gerne.
Der er selvfølgelig nogle sarte Sheltier derude, men med lidt forarbejde i linjerne får du en skør arbejdsmaskine, som også kan hyrde, dogdancing, eller løbe agility hvis det skulle tiltale ejer også.
mar 2009
Jeg skrev det fordi jeg har erfaring - Ainu og jeg går på C-hold i DcH, og jeg tror samtlige på mit hold vil skrive under på at han er konkurrencehund.. Og det er på trods af at han indtil han var 1.5 år ikke havde lært andet end at løbe i en udstillingsline! Apport var en by i Rusland for ham da vi startede, men han kom lynhurtigt efter det, så snart vi havde "knækket koden" - i dag apporterer han ALT.. Fire ud af seks lapphunde her i huset apporterer, og det er kun den ene der rent faktisk har fået det indlært.. Alle seks elsker at løbe rundt med ting i munden, de to ældste har bare ikke lært at komme tilbage med det
Ainu er ikke utypisk for racen - han er bare en Lapphund der rent faktisk fik en opgave og JEG vidste at jeg ville gå konkurrencer med ham.. Jeg træner ikke hver dag - langt fra! De fleste uger når jeg kun at træne dén ene gang vi er til træning, og alligevel rykker han med raketfart.. Det samme gør min Ollie og Tholie i agility, og Mystique i rally-lydighed..
At påstå at man ikke kan få en konkurrencehund ud af en lapphund, det er efterhånden en meget gammel myte, og vi kæmper en kamp med at få den ud af verden.. Racen har desværre fået et kedeligt ry som "den perfekte sofahund" og derfor ser vi også flere omplaceringer - fordi folk ikke tror man kan noget med en Finsk Lapphund, og derfor går ud fra at den ikke behøver at blive trænet..
Selvfølgelig kommer man ikke sovende til resultater med en Finsk Lapphund - men det gør man altså heller ikke ved BC, Labrador, Toller, osv..
9/10 af de hvalpe vi har sendt herfra har haft stor byttedrift i hvalpetesten, og hvis man som køber ønsker at udnytte dette, så gør man jo det fra starten af og kommer ikke først i tanke om det når den er 3 år gammel..
Ja undskyld mit sure opstød her.. I racen er vi så utroligt kede af at "folket" stadig holder ved de gamle myter omkring den Finske Lapphund, og hvis der sidder én derude og søger på Finsk Lapphund her på HG engang, så må de altså gerne se at en lapphund ikke bare er en smuk sofa-hund, men at den også er en race der skal arbejdes med og stimuleres - størstedelen af dem lige så meget, hvis ikke mere, end en Labrador, men ikke helt så meget som en BC..
Undskyld til TS! Hvis der er nogen der vil diskutere yderligere om racen, så er I velkommen på en PB
jun 2008
Omkring sheltien, der tænker jeg at den generelt er lidt for følsom til DCH programmet, der er mange øvelser hvor den er på egen pote og bliver belastet psykisk, f.eks. i rondering, hvor hunden skal løbe ud og gi hals af en fremmede figurant, det er en af de ting min har lidt svært ved, det kan være ret voldsomt for hunden.
Omkring lapphunden, jeg er ikke i tvivl om at den er god at træne med, jeg tænker bare ikke at den, i DCH programmet kommer op på siden af labberne/schæfer mm. Jeg har mødt flere på træningsbanen, som har klaret sig fint, men ikke som konkurrence hund i DCH. Fint at dine kan, jeg træner selv på C niveau, i DCH, men derfor er min hund altså ikke fuld af drift som labben, det kan ikke sammenlignes og jeg spørger ind til en race der som labben har den drift til at komme langt i DCH.
Du må gerne være uenig, det er derfor det er et debat forum, og alle har ret til deres holdning, det er bare ikke en lapphund jeg evt. skulle ha.
mar 2009
Ainu er fantastisk og jeg glæder mig til vi skal på konkurrencebanerne - så håber jeg vi kan gøre vores til at rykke lidt i nogle holdninger
jul 2012
jul 2012
jun 2009
Det synes jeg virkelig ikke nogen kan føle sig stødt af på sin races vegne?
Indenfor DcH programmet er schæferen, retrieverne, kelpien og bc'en de mest repræsenterede racer i Nordisk regi, som DcH programmet læner sig meget op af i de højere klasser.
Det er ikke et spørgsmål om, at andre racer ikke ikke er super gode som sportshunde - Men et spørgsmål om hvordan DcH programmet er bygget op og at det favorisere nogle racer.
Alt andet lige, så er det nemmere at løbe en E eftersøgning for en Kelpie eller BC (husk lige bringselsmelding også er tilladt, det er ikke kun gøen) end det er for en meget lille hund.
Et spor er væsentlig lettere at gå for en lab eller schæfer end det er for en fransk bulldog.
Og så skal vi samtidig også lige have lydighedsdelen oveni, som ikke bare kræver en vilje til at samarbejde, men også en ret god udholdenhed af hundene.
Spor, felt, eftersøgning og så lige en stak lydighedsøvelser, det er et ret heftigt program længere oppe i klasserne og derfor må mange hoppe fra med de racer som ikke finder kæmpe motivation i løbearbejdet og sporet. Det er simpelthen for hårdt.
Helt ærligt, så er det et program der ikke ligefrem lægger op til mangfoldighed i racer - Det KAN lade sig gøre, det kan vi jo se!
Men spørgsmålet gik på hvilke racer der er oplagte til programmet....
Og det er bc, kelpie og retrievere i den vægtklasse - Men man skal finde de små varianter af racerne for at holde sig indenfor vægtgrænsen.
Andre racer KAN også gøre sig gældende, det er slet ikke det.
Men som eksempel:
DM udtag i C pt: 10 af 40 er af andre racer end de nævnte (kelpie, retriever, bc og schæfer) og af dem er en del blandinger, maller eller tervueren.
i B: er det 4 ud af 35
I A: er det 1!!!! ud af 24, en norsk buhund
i E: er det 1, ud af 18 en tervueren.
sep 2008
Mange af de "skæve" racer falder altså allerede fra i B-klassen og endnu flere må kaste håndklædet i ringen i A-klassen.
Sidste år lå en Beagle i toppen i C-klassen, men dette gør den altså ikke til en god konkurrence hund og den klarer sig heller ikke godt i år i B-klassen.
Kelpien er en "sjælden" race og det er ikke en hr og fru dk går ud og køber, derfor dukker de oftest først op i B-klassen fordi de er fødte B-hunde. Der er flere Kelpier i både A- og E-klassen.
Det er muligt at flere racer gerne vil træne og lave noget, men der er altså stor forskel på niveauet man laver det på og hvad man laver. Nu er jeg også rally dommer og rigtig mange racer klarer sig rigtig godt og elsker det, og syntes det er skønt med mangfoldigheden i den sport. Men derfor vil de fleste af de hunde ikke kunne klarer i A-eftersøgning, enten på grund af fysikken eller for lav drift.
sep 2008
Som jeg forstår TS så ønsker hun netop en race som også kan være med i de højere klasser, så nytter det jo ikke at forslå racer som kun kan C-klasse, måske til nød en B-klasse. Hvis nogle af de racer der bliver nævnt i denne tråd, er så egnede som der gives udtryk for, så kan jeg da kun undre mig over at man ikke ser dem i de højere klasser, når de nu er repræsenteret i C- og nogle i B-klassen.
jun 2008
Der er bare yderpunkter, selskabshunde og hardcore brugshunde og så alle der imellem der hælder mere eller mindre til den ene eller anden side.
Så jeg mener bestemt ikke at den ikke kan bruges.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Jeg vil mene, at den vil kunne klare sig rigtig flot i DCH programmet, også i A klassen.
At de små hunde ikke kan klare en DCH rundring er jeg uenig i.
Min Dværg Pinscher på 30 cm og 3,6 kg har ingen problemer med det.
sep 2008
maj 2009
Og jo, du må gerne komme og se min Dværg Pinscher lave en eftersøgning.
Hun holder til det uden problemer.
sep 2008
jun 2009
Har set nogle af de små lette typer komme fint rundt på en eftersøgning uden at være halvt så forpustede som de større hunde.
Den lave kropsvægt og de lange ben gør, at man altså ikke skal afskrive dem bare fordi de er små.
maj 2009
Og ja, selvfølgelig er det i al slags terræn.
Nu er det nogle år siden jeg har meldt mig ud af DCH samt de andre hundeklubber jeg var medlem af, så dette med at træne efter konkurrencer gider jeg ikke mere, ellers havde jeg taget færdselsprøven og en sporhundeprøve.
Jeg ville nok slet ikke have haft DP'eren men stadig Malinois hvis jeg gad konkurrencer.
Men du er velkommen til at komme med ud og træne en dag.
Jeg træner kun lidt for sjov, blandt andet med en E hundefører (Labrador)og engang imellem med et par gamle venner fra PH.
jun 2008
Jeg kender til dansk spids og det er en fin hund, men igen hvis man har helt specifikke ambitioner om konkurrence indefor DCH så tror jeg ikke det er det sikre kort.
Det jeg spørger om i denne tråd er ikke hvilke racer kan jeg træne DCH program med, men hvilke racer har driften til at klarer sig hele vejen til tops i DCH programmet.
Igen jeg skal ikke ha anden hund, det var en snak jeg havde med bekendt om hvilke racer der findes, hvis nogle, i den størrelse der har drift til at blive en fantastisk partner hvis man ønsker at gå hele vejen ,med gode resultater, indenfor DCH.
feb 2013
Zarah har som sådan ret i at C og B klasserne ikke KRÆVER decideret drift. Man kan sagtens opnå pæne point med en hund uden drift. Meeeen det er nu stadig noget federe at træne og konkurrere - også i de klasser - med en hund med drift. Den totalt fede B-rondering Perle præsterede i Stevns i forrige week-end til et flot 10 tal får man altså ikke uden drift
Hvis målet er at gå hele vejen i DcH programmet med en 13-15 kgs hund så siger jeg stadig Australian Kelpie af arbejdslinier. Programmet passer som fod i hose til dem. Eller FT Springer Spaniel, Border Collie eller Lab af brugslinier (vi har i klubben en labrador på under 20 kg , der er E hund - totalt fed arbejdshund, som bare er strøget gennem både B og A klassen). Jeg kan da godt forstå at man kan føle sig lidt stødt når man i rosende vendinger anbefaler sin race som en super arbejdshund og så får at vide at den formegentlig ikke vil kunne gøre sig i de højere klasse. Men når ens egen erfaring kun strækker sig til C-klassen så skader det ikke at lytte til nogen, der har erfaring fra de næste klasser
Jeg ville ikke engang anbefale min egen Dobermann, der jo ellers er en brugsrace. Et eller andet sted har hun kapaciteten og driften mangler hun bestemt ikke. MEN hun er pokkers svær at gøre rigtig stabil i øvelserne og at træne med hende er til tider lidt af et tålmodighedsprojekt. Så om jeg kan nå at rykke op i E-klassen med hende er jeg da ikke 100% sikker på: Hun er 4 år nu og først lige blevet A-hund
feb 2013
Og der er pokker til forskel på intensiteten af den drift. Det skal faktisk være temmelig intenst og voldsomt, som i at den bare VIL have lov og faktisk gerne vil kæmpe temmelig meget for at få lov, og ikke lader sig 'slå ud af kurs' af forhindringer på vejen. Min egen oplevelse var at jeg faktisk ikke helt forstod den drift (virkelig stærke motivation for at få lov til noget) - og ikke mindst betydningen af den - før jeg selv stod med den mellem hænderne. Men ja, føreren spiller også ind og en dygtig fører der forstår sin hund godt kan nå langt med en ikke oplagt race. Mens en halvdårlig fører med en oplagt race kan skuffe fælt og aldrig rykke sig nogensom helst steder.
Jeg føler at jeg har brugt oceaner af tid i B-klassen med min Dober. Jeg havde store planer, men måtte sande at jeg lige skulle vende mig til den race før vi fandt melodien sammen. Blandt andet har jeg ikke fået udnyttet hendes drift optimalt fra starten af og istedet løb den lidt løbsk for mig på nogle lidt uhensigtsmæssige punkter
aug 2006
Det ER en lille bitte håndfuld racer, der har drift nok - og her taler jeg byttedrift og flokdrift), som det giver mening at anskaffe sig, hvis man ønsker at nå til tops i de lidt sværere lydighedsdiscipliner.
Hvis vi ser bort fra vægten som der specifikt bliver bedt om her er der efter min bedste overbevisng tale om disse racer:
Malinois, brugslinjer
Border Collie, brugslinjer
Schæfer, brugslinjer
Kelpie, brugslinjer
Labrador, brugslinjer....
Og det er vist det. Hvis målet er at nå til tops og man har talent, evner og erfaring for det, så er det i mine øjne tosset at hoppe ud i andre racer. Erfaringerne viser med al mulig tydelighed, at det er disse racer, der egner sig bedst til denne type program.
Der er en masse racer, der kan begå sig og som man kan få en masse fornøjelse ud af, men resultatlisterne viser deres tydelige sprog - man kan SE hvilke racer, der egner sig bedst.
Og er ambitionerne at stå på skamlen, så skal både hund og fører være til det.
Byttedriften er fuldstændig basal her. Der skal være mængder af den (og så alligevel en del mindre i DcH-programmet i forhold til det, jeg er vant til i IPO) ellers er det umuligt at motivere hunden til at holde spænding et helt program igennem - og endnu vigtigere - det er fuldstændig basalt i forhold til motivation af hunden i træningen.
Hurtighed og spænding får man ikke uden massiv byttedrift.
Flokdriften er også hamrende vigtig. Hunden skal søge mad, spise mad og den skal søge kontakt med sin fører. Den skal ikke nødvendigvis være pleasende, men den skal have massiv lyst til at arbejde sammen med sin fører.
Selvstændighed er også nødvendig - ikke dermed ment egenrådighed. Den skal kunne træffe valg, når den er på afstand af sin fører.
Det, der er svært for rigtig mange at forstå er, hvor nødvendig drift er. Jeg kender selv en bunke mennesker, som har valgt mindre driftige racer (her taler jeg så IPO, men det er samme sag), eksempelvis hunde af udstillingslinjer i forskellige racer, boxer, dober, rottweiler, hvid Schweizisk hyrde osv. og det ER bare et andet arbejde at begive sig ud i.
Man bruger max energi på motivation. Det er så stor en opgave at det dræner energien til andre opgaver. Og det koster altså skammelpladser når racerne konkurrerer mod hinanden.
feb 2013
Jeg er selv et ambitiøst konkurrencemenneske, der træner med en ikke helt oplagt race (godt nok brugslinie). Om det er mig der er komplet håbløs som hundefører skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror det nu ikke
aug 2006
Synes det er meget rigtigt når du skriver at dit udgangspunkt er et andet.
feb 2013
På spor er han i den absolut tændte ende. Han lærte lynhurtigt hvad en sporpind indebar og han kæmper for at komme hen til den, når han har spottet en sådan. Det er en stor udfordring at holde ham nede i tempo og han er SÅ slem til at springe gufferne over. Og det der med bare at holde igen gør ham hidsig og får ham til at kæmpe endnu mere for at komme frem
aug 2006
feb 2013
feb 2013
Og jo, der findes hunde der har potentialet til at gå alle disciplinerne perfekt og få 10-taller i det hele. Og så er man netop ovre i de brugsracer der er nævnt flere gange her i tråden
Nej, det er ikke ens at træne en BC, en malle, en lab eller en dober op til ronderingen, men resultatet skulle gerne se 'ens' ud for dommeren
Hvis man vil gøre det godt til konkurrencerne er det ikke nok at være god til en eller flere af delene i programmet. Nej, så man være god til alle delene på samme dag.
feb 2013
aug 2006
Det er lidt barsk for de hunde, der er to prutter høje og skal springe over et enmeter flugtspring med 650 grams apport i munden
jun 2008
Det har ikke været min mening at underkende nogle racer, men spørgsmålet var som Mette Marie og CH har forklaret, ingen tvivl om at mange racer kan træne DCH programmet, jeg gør det jo med min pinscher, jeg var bare nysgerrig på hvilke racer man skulle satse på hvis man vil stå øverst på skamlen, og om der fandtes sådan en race i en mindre størrelse.
Jeg synes jo DCH programmet er super spændende, fordi der er så mange forskellige typer øvelser, men det er et hårdt program, især mentalt for min hund, og mig i øvrigt
jun 2008
jun 2008
feb 2013
Ejer er i B-klassen med sin 'nye' DSG, der temperamentsmæssigt er lidt mere racetypisk. De har været i B-klassen i nogle år nu. Det er bare megasvært med den type hund og de havner som regel langt nede i rækkerne og langt fra noget der bare ligner de halve oprykninger.
Den slags hunde med baggrund som skadedyrsudryddere, vagthund og all-round jagthunde (terriers, pinchere (incl DSG), schnauzere) med stor selvstændighed er bare ikke oplagte som konkurrencehunde hvis man har ambitioner om at rykke videre i klasserne og måske få en pokal i ny og næ
Jeg kender DcH programmet og konkurrencerne rigtig godt og har mange års erfaring med lydighedstræning med terriers (med shaping og andre moderne metoder). Mine terriers har altid været trænet meget og jeg har brugt dem meget til konkurrencer. Jeg har haft en i DKK's LP3 klasse. Det helt store issue med den slags hunde er at man ALDRIG kan være sikker på at de nu gør det man beder dem. Nogen gange finder de selv på noget helt andet
aug 2006
aug 2006
aug 2006
Jeg er slet ikke enig med dig. DSG er en sjov race og mange har også god drift. Men det er ikke drift i det omfang, det kræver at man kan sige at racen som helhed har nok til at konkurrere med de nævnte racer.
sep 2008
En anden faktor der er vigtig er langtidsafdækningen, det ved jeg at TP'en ikke er glad for på en halv eller helfrossen underlag, eller våd for den sags skyld og jeg tror næppe det forholder sig anderledes for D/S'en, i hvert fald ikke dem jeg kender.
aug 2006
Der, hvor driften for alvor er nødvendig er i de højere klasser hvor kravene er større og opgaverne sværere
aug 2006
Det er fuldstændig selvregulerende sådan noget - samme mekanisme ser vi i IPO.
jun 2008
Som skrevet tidligere, er dette emne skreve på baggrund af nysgerrighed, i forhold til om der fandtes en oplagt race i den angivet størrelse og ikke fordi jeg skal ha anden hund, jeg er godt tilfreds med min nuværende
Hvis og når, ud i fremtiden, jeg skal overveje anden hund, og det ikke skal være tp, så tror jeg det bliver en lab, men det er så langt fremme og ikke noget der er sikkert.
aug 2006
Vi kan se at der kommer flere og flere maller o vores sport, og det handler udelukkende om, at de viser resultater.
Kelpie er jo også relativ ny i hundesporten og bliver mere og mere populær - fordi den dur til det.
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Når der bliver spurgt til en race med den tyoe potentiale som der beskrives her, så er det jo klart at det er den håndfuld, der bliver nævnt.
Der er skam udskiftning, men det kræver at man der resultater både på træningspladserne og til konkurrencer.
Det er i bund og grund et kynisk valg. Eliteudøvere vælger det, der kan bruges til formålet. Og er der en ny race, der viser potentiale - som eksempelvis kelpien - så skaffer de sig den
sep 2008
mar 2008
MEN der er også, i hvert fald indenfor nogle af de sportsgrene jeg kender til, en tendens til at vælge sikkert og konservativt, måske uden at undersøge om andre racer KUNNE klare opgaven lige så godt.
Altså: "Hende der vandt havde en border, det skal jeg så også have for at kunne vinde".
I nogle sportsgrene stilles der så store krav til hundens fysik og psyke, at nogle racer er total overlegne, men fx i rally eller dogdancing kan mange forskellige racer komme rigtig langt (og der er der også flere forskellige racer, men rigtig mange bordere).
jun 2008
Hvad får dig til at tro at ds kan klare sig på højde med de hardcore brugshunde?
Hvis der ingen der har brugt racen til formålet, så kan man jo kun gisne om at den vil egne sig og så er det jo ikke en "sikker" race at bruge, og det var det tråden gik ud på, hvilken race er sikker at vælge, hvis man gerne vil nå langt indenfor DCH programmet?
Så virker det lidt sært, i mit hoved, at foreslå nogle racer der slet ikke bruges pt. indenfor programmet.
Hvis jeg bare ønskede at vide hvilke racer der ville kunne træne DCH programmet, så var det jo det jeg ville spørge til. Jeg tænker at mange racer ville kunne træne programmet og ha det sjovt med det, men når det gælder så er der nogle racer der er bedre egnet end andre.
aug 2006
Jeg tror altså det er lidt ønsketænkning, Lenschow.
Elitehundeførere vælger ikke deres hunde ud fra fordomme, men ud fra hvad de kan vinde med. Det er ambitiøse folk og de tænker ofte ikke en pind på race, men på resultater.
Rigtig mange hunde starter i DcH - alle racer er repræsenterede og også en hulens masse blandinger.
Man kan se, hvordan de falder fra efterhånden som kravene bliver større. Og det ikke bare et spørgsmål om hvilke førere, de har - det handler mest af alt om hunden.
Samme mekanisme ser vi i IPO, som dog oftest er et program, der er knyttet til raceklubberne og derfor i større omfang får medlemmer med brugshunde.
Her ser vi det så tydeligt i IPO-dm for alle racer, hvilke der egner sig, og hvilke der ikke gør.
sep 2008
Trods det finder du ofte de få der er, på sejresskamlen eller i den bedre halvdel i mange forskellige hundesportsgrene(rally lydighed, agility, LP, dog dancing, nordisk og ikke mindst DCH programmet i de høje klasser som der spørges indtil her).
Så det med at det kun er kendte racer og de samme der bliver forslået/brugt igen og igen holder ikke.
Har en race egenskaberne, så finder den også vej i de respektive sportsgrene, hvor det virkelig har noget at sige at have en hund med gode drifter.
sep 2008
https://m.youtube.com/watch?v=l-s0Do0nLV0
https://m.youtube.com/watch?v=wA184Vs4Zeg
aug 2006
Det er lidt unødvendigt....
jun 2008
Min tyske pinscher klarer sig også godt, og hendes halv onkel har også klaret sig godt, selv den eurasier vi har på holdet klarer sig godt, men vil jeg anbefale disse to racer hvis nogle gerne vil konkurrere i A-E klasserne? nej det vil jeg ikke, for selvom hundene gør det super fint, så har de bare ikke en chance, det er rigtig hårdt for både hunde og fører at kommer igennem øvelserne og chancen for at de kommer helt til tops er ret lille.
Hvorfor er det så svært at acceptere at nogle racer klare sig bedre end andre i forskellige discipliner. Jeg er super glad for min hund, hun er skøn i hverdagen og på træningspladsen, men der er nogle begrænsninger og øvelserne ligger ikke alle lige til højre benet, vi kæmper f.eks. med apporten og rundering, det er nogle hårde nødder at knække.
mar 2008
(Jeg har hverken tid eller lyst
sep 2008
LP programmet er skræddersyet til Border collien, hvilket også betyder at de er klart overrepræsenteret i den disciplin.
Derudover kan man ikke bare sige, at der flest border, schæfere, labradors eller hvad der nu er, og at man bare skal købe sådan en for så er den hellige grav velbevaret. For ved de udbredte racer er der jo en kæmpe skare af hunde som er floppet på vej op (ved godt at det måske lyder lidt hårdt, det er ikke sådan ment).
Så man kan altså ikke sige, at man bare skal have den race der er flest af, så spiller alt for en.
Det er også et spørgmål om kemi og ønsker til hunden, hvis man ikke kan med border collies sind og adfærd eller størrelse eller pelsen er forkert i forhold til det man gerne vil have, er det måske labradoren af jagtlinjer, schæferen eller kelpien, som man kan komme til tops med og ikke border collien.
aug 2006
Ligegyldigt hvor glad jeg end er for schæferen og selvom den klarer sig rigtig godt i især IPO og også i DcH, så ville det ikke være en, jeg ville anbefale hvis nogen spurgte til en race, der er egnet til at nå toppen i Agility.
Man kan godt træne agility med den, men man skal ikke forvente at det bliver let at slå andre af pinden..
Sådan er det bare...
DcH programmet er ret meget anderledes end rally og kræver drift på et helt andet niveau.
jun 2008
Vi snakker forbi hinanden hvis vi ikke er enige om hvad vi diskutere.
aug 2006
sep 2008
aug 2006
Undtagen i IPO. Der falder de helt igennem. Det er også et oplagt eksempel på, at ikke alle hunde - drift eller ej - passer til alle programmer.
DcH er et program, som er afledt af, at klubben i tidernes morgen skilte sig fra Politihundeforeningen. Programmet har en del, der minder om denne form for brugshundetræning og det stiller nogle specielle krav til hundene.
Synes ikke der er noget odiøst i, at det program appellerer mere til nogle racer end andre.
aug 2006
Jeg har dog aldrig set en border score højt i hverken A eller B, men det handler nok om, at netop det at C er for svært gør, at meget få forsøger sig.
Har kendt en enkelt border, som var pensioneret agilityhund, som lavede både A, B og C, men han var desværre ikke hamrende glad for skud - dette kan for en del bordere også være dealbreakere i B.
aug 2006
Jeg har set nogle stykker komme fra DcH med en trænet hund og som har startet IPO - og det første der skal ske er, at der dælme skal noget fut i fejemøget
aug 2006
Der skal noget stamina til. Også selvom ejeren er ved at ryste i stykker af nerver.
Hunden skal stadig arbejde koncentreret, selvstændigt, frejdigt og præcist.
aug 2006
Der er dælme langt fra træningsplads til prøve. Ihvertfald i IPO.
Både B og C kan være udfordrende hvad det angår. I B er det et issue om hunden daler i drift eller går mere og mere i spænding - det har stor indflydelse på, hvordan øvelserne bliver udført, hvor korrekte de er og hvor stor frejdighed hunden udviser.
I C handler det om lydighed med et enormt driftmål foran næsen.
aug 2006
Enten er man klar eller også er man ikke - folk stiller almindeligvis ikke til konkurrencer i IPO medmindre de er sikre på at komme igennem og vise en fornuftig figur.
Uden det på nogen måde er en garanti for, at det er det, der sker.
Konkurrencer i IPO er ikke som i de fleste andre hundesportsgrene. Det er langt fra alle, der nogensinde når til en konkurrence, der går ud over små kredsmesterskaber, som de fleste steder finder sted en gang årligt. Det er heller ikke en selvfølge at man stiller hvert år til kredsmesterkaber - hvis overhovedet.
sep 2008
Vi kan snakke om overlegenhed hvis halvdelen af hundene var border collier, men det er altså langt fra tilfældet.
jun 2008
Når du skriver i DCH, i forbindelse med ds er det så DCH programmet eller rally mm.?
Jeg bliver lidt forvirret, over om vi snakker om det samme?
jun 2008
sep 2008
http://www.dchres.dch-dm.dk/Pages/Lydighed/ETurCandidates.aspx
Ligeledes kan du herunder se kvalifikationer til DM i A-klassen. Og jeg ser ikke, at der kun er én race der er dem alle overlegne som Pjevsen mener Border collien skulle være.
http://www.dchres.dch-dm.dk/Pages/Lydighed/DMUdtagelsePlaceringer.aspx
Og lad dig ikke skræmme af at Kelpie ikke dukker op som hver 3. eller 4. hund, det kan simpelthen ikke lade sig gøre med en race der er så få af. Men derfor kan den stadigvæk stå distancen i de høje klasser i dch programmet, hvilket E klassen også viser.
sep 2008
Størstedelen af dem Asti og jeg konkurrerer imod i C klassen er 2,5 år og op til 4 år og har trænet et helt år i C-klassen inden de gik ud til konkurrencer, det er ikke tilfældet med Asti som er kun lige fyldt halvandet år. Trods det ligger vi pænt højt på DM listen og har lagt meget højere, men vi har nu droppet alle konkurrencer frem til DM, fordi hun jo bare er en stor hvalp/unghund og hun skal holde i mange mange år frem.
Jeg kunne sagtens have ventet et år ligesom alle andre gør, med at gå ud til konkurrencer og så nærmest være sikret en placering til DM, men jeg ser ikke nogen grund til at fedte rundt nede i C-klassen længere tid en nødvendigt, desuden glæder vi os til eftersøgningen i A-klassen
Jeg håber da at hun også kan stå distancen til DM, men grundet hendes unge alder i forhold til de andre deltagere er det også forståeligt og acceptabel hvis hun ikke kan, da hun er en rigtig teenager lige nu. Så mest af alt, trods eventuelle placeringer eller mangel på dem til DM, er jeg bare stolt og imponeret over at jeg er kommet så langt med så ung en hund, som på inden måde er blevet presset frem
aug 2006
Hvis man ser rally over en kam, så er det jo et program, der henvender sig til hr. og fru Danmark og de små klasser er sværhedsgraden jo bestemt også til at overse.
Er alle racer nogenlunde lige repræsenterede her?
Hvor begynder de racer, der ikke egner sig til rally at blive sorteret fra?
aug 2006
Jeg tror ikke det er det, der handler om.
feb 2013
Inden man anbefaler DS, DSG, pudler, amstaffer, pittbulls, tyske pinchere osv osv osv og siger at de da sagtens kan bruges i DcH programmet og gå hele vejen så husk lige på at der er forskel på hunde og hvad de oprindeligt er lavet til. Det man skal bruge for - med rimelig sikkerhed - at komme til tops i DcH programmet er drift OG samarbejdsvilje.
sep 2008
Det er da så forkert som noget kan være, har du overhovedet set/prøvet en rally ekspert, champion eller åben bane i DCH, så vil du hurtig erfarer, at det kræver meget træning at få 90+ point i de klasser.
Det er kræves er bare meget anderledes end i DCH programmet, hvorfor man også ser en større brede på de racer der deltager.
feb 2013
Jeg tror snarere det handler om at de folk der tiltales af rally ikke tiltales af brugsracer
Jeg har lidt fornemmelsen af at jeg ville spilde min Dobers evner ved at bruge hende til Rally. Men jeg overvejede seriøst at prøve det med Stormy (min gamle irske terrier).
feb 2013
sep 2008
Derudover så er der altså rigtig mange som anskaffer sig border collier, labradors, kelpier med det formål at træne rally på høj konkurrence niveau. Du har ret i at de ikke anskaffer sig schæfer, maller mv. men de andre racer går også under kategorien brugshunde(for meget du får afhænger af linier ligesom schæferen).
sep 2008
Som der allerede er nævnt laaaangt oppe i tråden, så skal man selvfølgelig undersøge og sætte sig ind hvilke linjer man køber fra og det gælder ved alle racer.
feb 2013
feb 2013
sep 2008
Som sagt så står der allerede meget langt oppe i tråden som en af de første ting(også ved Kelpien) at man skal undersøge linjerne.
feb 2013
sep 2008
En hyrdehund skal kunne arbejde på afstand og dermed Kelpien. Så lige at bringe dem på banen i denne diskussion, kan jeg ikke se nogen grund til. Og da slet ikke når de rigtig har fundet deres niche sammen, hvor de tilligemed gør det pisse godt, i stedet for at kassere sin hund, fordi den af en eller anden årsag ikke har evnerne til det man først havde tænkt.
Ingen racer er den ultimative race, det handler om så mange faktorer der skal gå op i en højere enhed. Selv den bedste labrador hundefører ville sandsynligvis ikke nå særlig lang med en Border collie og omvendt med mindre vedkommende er meget engageret i at ændre den måde vedkommende træner på.
Lige i forhold til TS oprindelige spørgsmål og de kriterier hun har sat op, så er svaret Kelpie og måske en border collie, hvis hun er heldig at finde en så lille en. Men en lille border collie tæve er ikke ensbetydende med at den også føder border collier som er små som voksne. Og en opdrætter med respekt for racen, vil da forhåbenligt også forsøge at ramme racestandarten så godt som muligt, både hvad angår sind og størrelse.
sep 2008
aug 2006
Hvad er der sket med den, siden den ikke er så brugt?
I teorien burde den kunne fungere...
feb 2013
Og så TROR jeg måske at nogle hundeførere er blevet lidt snydt og har troet at det var som at træne med en BC. Det er det så IKKE og så kommer de ikke så langt
feb 2013
mar 2008
jun 2008
Igen at træne rally i DCH regi er ikke det samme som at træne DCH programmet og det er det denne tråd handler om.
Det er ikke en diskussion om dansk spids, i forhold til rally, agility eller andet.
Men en tråd om hvilke racer der klare sig godt i DCH programmet.
jun 2008
jun 2008
Men ok jeg holder mig bare fra min egen tråd fremover.
jun 2008
maj 2009
Synes faktisk at det er ret uforskammet at svare, at hun må finde sig i at der pludselig bliver talt om et andet emne.
Hvorfor ikke selv oprette en tråd om rally og Dansk Spids frem for at blive ved med at ændre emnet i mayas tråd.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
Mellem størrelse race med drift