1.705 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Dårligt hundesprog Dårligt hundesprog

Hej HG

Når jeg læser på forummet herinde og på andre hundesider, støder jeg tit på udsagnet at nogle hunderacer har et "dårligt hundesprog". Hvilke racer er der egentligt tale om (synes især ofte det bliver nævnt ifm. listehundene?), og hvordan er det gået til at disse racer har fået et dårligt hundesprog?

Jeg forstår at det fx kan forårsage hundesprogs-problemer med de spidshunde der altid har oprullet/højt løftet hale, men hvad er det der gør at listehunde skulle have et dårligt hundesprog?

Det ville være spændende at høre hvad I ved.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårligt hundesprog
  • #2   24. mar 2015 Jeg synes det plejer at blive sagt omkring racerne med meget korte snuder og deres "grynten", som visse hunde ikke ved hvordan de skal reagere på.

• #3   24. mar 2015 Mine hunde har ikke haft problemer med hundesprog, men min mor havde en labrador der ikke havde noget hundesprog, min rottweiler var tit efter hende, dog stoppede jeg det gerne inden hun nåede at få fat på labben.., dog tror jeg at der var en grund til, at min mors hund ikke kunne finde ud af, at kommunikere med andre hunde, min mor fik hende som 5år og hos tidligere ejer var hun alene 14 timer i døgnet og uden kontakt til andre hunde, samt totalt overfodret, skulle smide 15kg og hendes underliv gik sig også en tur, vi gætter på, at tidligere ejer kendte lidt til det, men pyt, det blev fikset og ud over at hun var møg kedelig og hundesprogløs, var hun god som dagen er lang og utrolig tålmodig overfor min søn som dengang var 3-4 år.. Tror det betyder meget, at hunde får lov at være sammen med andre hunde og på den måde lære hvordan man kommunikere.. Vil så tilføje at min mors tidligere hund, er den første jeg har mødt, der havde et kommunikations problem,, har ikke mødt nogen andre, hverken labber eller andre hunde smiley

• #4   24. mar 2015 Synes faktisk min lab har ret fint sprog, men kan være "vild" når han leger. smiley

• #5   24. mar 2015 Har også ofte hørt det omtalt omkring div. listehunde. Tænker, at der menes den frembrusende måde mange af den slags hunde f.eks. hilser på.
    At det så gælder en LANG række racer og ikke kun listehunde er så en helt anden snak..

Jeg får jævnligt forskellen visualiseret med Myrna og Lulu. F.eks. i en hilsesituation: Myrna er langt mere afventende og stikket næsen laaaangt frem for at holde resten af kroppen på afstand, når hun møder en ny hund, hvor Lulu hilser med hele kroppen og gerne er helt oppe i fjæset på den anden.

At de intet sprog har er, efter min mening, en stor misforståelse. De har sprog, det er bare anderledes på mange punkter, og måske heller ikke altid ligeså synligt for "ikke-kendere"

• #6   24. mar 2015 Jeg tænker mere om nogle racer virkeligt konsekvent har et dårligt hundesprog? Har hørt det nævnt mange gange efterhånden, men finder det svært at tro på.

Selvfølgelig kan der være store variationer indenfor enhver race, men findes der virkelig racer der generelt har det problem?

• #7   24. mar 2015 Når dårlig hundesprog bliver nævnt i forhold til listehunde, tror jeg også, der tænkes på nogen af de episoder, man på et tidspunkt jævnligt kunne læse om, hvor amstaff lignende hunde angreb andre hunde og ikke stoppede, selv om den anden hund tydelig underkastede sig.

• #8   24. mar 2015 Men Lene er det ikke mere blot hunde, der har brister og ikke nødvendigvis dårligt hundesprog?

• #9   24. mar 2015 Jeg tvivler på, at nogen racer/typer pr. definition har dårligt hundesprog, men hundesproget varierer meget fra race/type til race/type.

Mange racer er normalt meget frembrusende, og mange andre racer bryder sig absolut ikke om den opførsel. Nogen racer grynter meget, ikke alle bryder sig om det.

• #10   24. mar 2015 Louise, jo det er det sikkert. Men omvendt går man skridtet længere ud og siger pitbull, så er der jo selekteret for, at de ikke selv underkaster sig eller stopper en kamp fordi modstanderen gør det.

• #11   24. mar 2015 Der ER hele racer, der har et anderledes sprog.. At det så ikke nødvendigvis er dårligt, men bare anderledes, er en anden snak.. Men jo, nogle racer er anderledes. Ikke kun individer.

• #12   24. mar 2015 Jeg har ikke hørt det så meget ved listehunde men jeg har da hørt fra en del at Dalmatineren skulle have et ret utydeligt hundesprog / kropssprog ifht. andre hunderacer ?

• #13   24. mar 2015 Tror det der menes med en del af listhundene og deres hundesprog er, at de kan være temmelig svære at læse for os mennesker med mindre man har en del erfaring. Ofte er de signaler de sender mindre end andre racer, dog sender de dem stadig.

Omkring racer med dårlige hundesprog tænker jeg mest på franske bulldogs som har en tendens til at stirre på andre hunde + de grynter.

• #14   24. mar 2015 Særligt Franske bulldogs har dårlig hundesprog, de er frembrusende og hopper ofte op i hovedet på andre hunde(som om de ikke har forstået at de har fået fire ben at stå på).
    Derudover har Labrador ofte også deres egne sæt regler i forhold til at møde andre hunde, men det er ofte kun indtil den bliver mental voksen som 3 årig, nogle gange senere.

• #15   24. mar 2015 Jeg tror mere det kommer an på hunden end på racen.. Nogle hunde kommunikere rigtig meget, og ikke kun med de "usynlige" signaler, mens andre er meget svære at aflæse

• #16   24. mar 2015 Der er jo forskel på at have dårligt hundesprog og at forstå hundesprog dårligt.

Jeg tror mere div. listehunderacer er dårlige til at opfange hundesprog, hvis det er det, der menes..
    Personligt møder jeg meget ofte hunde, som jeg vil sige, har dårlig forståelse af hundesprog, min egen er meget fintfølende og har et veludviklet hundesprog, men bliver ofte ignoreret af hormonbelastede unge hanhunde, som ikke tænker med andet end p..... smiley Der er det jo ikke nødvendigvis fordi nogen af parterne har dårligt hundesprog, men fordi en af parterne forstår den anden dårligt.

Det samme, tænker jeg, er tilfældet ifm. oprullede haler/ingen haler, stivbenet gang og opretstående ører smiley

• #18   24. mar 2015 Franske bulldogs har ofte dårligt hundesprog, men mange af dem er dælme også uheldigt stillet, da de fra "naturens hånd" har stirrende øjne, stiv gang, store opretstående øre og så siger de ofte underlige lyde. Og så er deres personlighed bare enormt pågående.

• #19   24. mar 2015 Slæde- og hyrdehunde har jeg oplevet har haft dårligt hundesprog med hensyn til andre racer. Da andre hunde ikke kan forstå deres hale sidder højt, samt deres meget intense øjne.

• #20   24. mar 2015 Aslan har et meget dårligt hundesprog, han er alt for frembrusende og det er der mange hunde som ikke kan lide. Dog efter den meget insiterende hilsen, fungere hans sprog helt perfekt.

• #22   24. mar 2015 Ok, jeg tror vi er enige om at listehunde ikke konsekvent har "dårligere hundesprog" end andre racer. Måske er det rigtigt at de bruger mere subtilt kropssprog end andre, det ved jeg ikke. Den eneste listehund jeg har kendt synes jeg har været meget fornuftig både med sprog og opførsel.

Men en pågående og/eller dominerende tilgang til andre hunde handler vel mere om hundens personlighed/adfærd end dens hundesprog? Den kommunikerer jo typisk helt fint, den er bare ganske enkelt dominant.... Eller?

• #23   24. mar 2015 Min race har et dårligt hundesprog da den tit møder andre hunde med oprejst øre og ligger vægten på fronten, mens den ingen hale har og så grynter den (kan tolkes som knurren) plus den så hopper op af den anden hund, mens mens den snakker for racen leger bryst mod bryst. Dog kaster den røven i hoved på den anden hund med ørene lagt ned.

• #24   24. mar 2015 Pågående er bestemt ikke = dominerende i min verden!
    En dominerende hund vil ikke have behov for at være pågående, den vil med sin tilstedeværelse og sit utroligt fintfølende sprog være i stand til at lade de andre vide, at den ikke finder sig i noget og de andre vil underordne sig den, fordi den udstråler så meget selvtillid.
    Pågående er nærmere = "please! Vær min ven, jeg vil bare være ven med dig" og det er næsten det modsatte af en selvtillidsfuld hund i min verden smiley

• #27   24. mar 2015 Jeg har nøjagtig samme oplevelse af labben som Maiken. De tonser på (i ivrighed og glæde) og mine hunde føler sig meget intimiderede af dette og sender et hav af signaler, som alle ignoreres. Jeg har meget høflige hunde, der begge har et meget tydeligt og letlæseligt kropssprog.

MEN jeg skal da ikke afvise, at en del af dem simpelthen har en dårlig opførsel (det er da hvert ikke god opførsel at ignorere, hvad andre "siger").
    Min genbo har også en labrador, han er sød, venlig og høflig overfor mine hunde, stille, rolig og logrende smiley

• #28   24. mar 2015 Begge mine har det som Ida Kristines. De tror det bedste om alle andre hunde og kan ikke forestille sig at det skader at hilse overstrømmende. Men bliver der sagt nej fra den anden hund, så er der fuld respekt.
    Jeg har 2 nylige eksempler. Vi går i skoven, flexiline, følges med en veninde med shih tzu. Vi møder en terrierblanding og mine tøser står jo og logrer med hele kroppen. Damen spørger om alle 3 er tæver? ja da. Så måtte hendes hund gerne hilse, for han kunne fint med tæver, men ikke med hanner. Han hilser på shihtzu tæven og det går fint. Så går Kaido, som er mester i dæmpende signaler hen imod ham og hun dæmper ALT hvad hun kan. Hun VED godt at hun er stor og kan virke farlig. Og så røg terrieren lige ud i hovedet på hende. Stakkels Kaido flygtede baglæns så langt snoren rakte. Hun har fået hug før selvom hun tydeligt dæmper.

Forleden var vi igen i skoven og vi møder 2 damer med franske bulldogs. Lotus og den ene franske (hanhund) kommer til at gå LIDT for tæt på hinanden, men Lotus ignorede den faktisk, da den gjorde udfald mod hende. Hun bakkede et par skridt og SÅ fik den ellers en skideballe. Den fik lige læst og påskrevet om hvordan man behandler gamle damer i skoven....... Min veninde og jeg gik og grinede og sammenlignede hende med Fru Møhge. Jeg er sikker på at Lotus fortalte ham at han var en skidt knægt. En ubehøvlet døgenigt!!!

2 vidt forskellige reaktioner, men begge tøserne fik SÅ meget ros, for de respekterede et nej på hver sin måde, men gik ikke til "modangreb". Tværtimod trak de sig begge.

• #30   24. mar 2015 Joo nadia én gang smiley hehe kan du huske da Chica var hvalp og skulle møde Cookie for første gang hvor hun viste tænder og knurrede af ham fordi han snorkede ?? Men bagefter fandt hun så ud af at han var god nok, men hold kæft hvor var det sjovt at se sådan en bette hvalp knurre af søde Cookie smiley men mere var der jo så heller ikke i det hihi

• #32   25. mar 2015 Forskellige racer har forskellige dialekter af hundesprog. Jeg synes det er forkert at tale om at hele racer har dårligt hundesprog. Der kan være individer der ikke har et ordentligt hundesprog af forskellige årsager. Jeg har især oplevet 'dialektforskellen' med mine irske terriers. Deres stive kropsholdning, høje haleføring og i det hele taget meget 'fremadrettede' og direkte facon kan virke meget provokerende eller overvældende på andre hunde, mens det samme sprog overfor racefæller ikke har set ud somom det var noget særligt. Jeg har stået med en irerhvalp på et hvalpehold bestående udelukkende af shelties og border collies. Min hvalp kom aldrig til at lege med nogle af de andre hvalpe; hans invitationer til leg blev fuldstændig mistolket af de andre hvalpe, der synes han var farlig. Omvendt fattede min hat af det der hyrdeleg og synes det var megaubehageligt at blive eye'et.

Kommentér på:
Dårligt hundesprog

Annonce