{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.676 visninger | Oprettet:

Idefix.
Idefix.
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12

Klikker {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet anbefalet en Klikker til min hund mht træning og opdragelse men hun er bange for den?

Jeg starter med at klikke sammentidig med jeg giver en godbid men hun tager ikke imod godbidden så snart den klikker og ser lidt skræmt ud når jeg klikker med den? Prøver komme med positiv opmundring osv men hun ser bare skræmt ud?

Hvad skal jeg gøre?

Ps, svare nok først senere da jeg er på arbejde...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klikker
  • #1   4. feb 2015 Det kan jo godt være en høj lyd, som hun ikke er vant til. Jeg tror bare det kræver lidt tilvænning, og så skal hun nok forbinde den med noget lækkert snart smiley

• #2   4. feb 2015 Sørg for at du ikke klikker hende lige ned i hovedet. Specielt indendørs kan lyden godt virke ret højt. Klik omme bag din ryg, eller nede i en lomme i begyndelsen indtil hun får forbundet klikket med noget positivt.
    Man kan også få nogle anderledes klikkere, der nærmest ligner en gammeldags lyskontakt, som har en lavere/blødere lyd. Den bruger jeg tit selv indendørs.

Er du blevet instrueret i, hvodan du indlærer klikkeren korrekt? For hvis du lige nu klikker samtidig med at du giver godbidden, så er det ikke helt efter bogen smiley

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#3   4. feb 2015 #2 Ups så har jeg nok gjort det forkert. Jeg har givet godbid og klik sammentidig.. Jeg er måske også kommet til at klikke hende i hovedet?

• #4   4. feb 2015 I denne her sammenhæng, må man så lige spørge om noget?

Hvad filan er forskellen på at bruge en kliklyd, sige dygtig, fløjte, prutte eller whatever?

• #5   4. feb 2015 Megapixel: ingen forskel. Klik er bare let, hurtigt og lyder ens hver gang. Du kan jo let betinge en pruttelyd på helt sammen måde smiley

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#6   4. feb 2015 #4 Jeg ved det ikke jeg er bare blevet anbefalet en klikker af en jeg kender som ved meget om hunde.. smiley

• #8   4. feb 2015 hehe, det kan jeg nemlig smiley

Jeg har altid bare syntes at 'dyyyygtig' virker ganske udemærket, så jeg har haft lidt svært ved at kapere hvorfor man skal have en dims der siger klik, prut, bøh eller andet.

• #9   4. feb 2015 Er du begyndt til noget træning, hvor I bruger klikkeren - og både lærer at bruge den, og teorien bag?

Ellers må du afsted på biblioteket efter enten bogen "Klkkertræning for din hund" af Egtved/Køste, eller "Klik til dig succes" af Ingerslev/Ullrich. For at klikkeren bliver et brugbart redskab er det altafgørende, at den bliver indlært korrekt.

Så læg lige klikkeren væk lidt smiley

• #10   4. feb 2015 MP: fordi at klikkeren er SUPER præcis og derfor er god til at præcisere øvelser med - man skal i hvert fald være super skarp hvis man skal kunne bruge ordet "dygtig" på samme måde som et hurtigt og ensartet klik smiley Klikkeren er jo i sig selv ikke selve belønningen; hvis man bruger "dyyygtig", bruger man ofte ordet som en belønning i sig selv smiley

• #11   4. feb 2015 Kys min...
    Grunden til at jeg - og mange andre - vælger klikkere er, at det er en kort, præcis lyd, der er ens hvergang. For jeg vil altså ikke hævde at jeg kan sige dyyygggtttiiiiggg i lige præcis det splitsekund, hvor hunden gør det rigtige (sindsygt vigtigt hvis man træner med shaping) Og jeg kan altså heller ikke sige det ens hver gang. Lige nu er jeg fx. hæs, og har næsten ingen stemme - og ellers vil jeg ikke afvise, at mit dygtigt nogle gange er noget mere begejstret end andre - og enkelte gange måske endda kommer til at lyde en smule anstrengt hvis træningen ikke lige kører på skinner.

Samtidig er klikkeren også ens,hvis der fx. er to voksne i husstanden, der begge træner hunden smiley

• #12   4. feb 2015 jeg har ikke helt styr på hvad det der shaping er, men måske har jeg bare ikke haft brug for at øve noget hvor man skal være så filans præcis.Til almindeligt husbehov har dyyyygtig ihvertfald været nok her.

• #13   4. feb 2015 Kys min...
    Selvfølgelig fungerer ros også helt fint i langt de fleste situationer. Men det er nok netop det "dygtig" er for mig. Det er ros, som jeg bruger i flæng - som ikke nødvendigvis har noget med indlæring af nye øvelser at gøre smiley

• #14   4. feb 2015 Idefix - du kan eventuelt melde dig til et klikker hold? Så kan træneren vise dig præcis hvordan du kan gøre, og hjælpe dig til at komme i gang smiley

Du kan eventuelt tage hånden med klikker om på ryggen under trøjen og klikke, så er det en lavere lyd end hvis den er "fri".

• #15   4. feb 2015 Klikkeren er vel mest et træningsredskab. For mig at se, er en af fordelene ved at bruge stemmen i stedet for klikker, at stemmen har man med sig hele tiden.

Klikkeren er mest til en træningssituation, hvorimod stemmen også kan bruges, hvis man vil rose i en almindelig hverdagssituation, hvor hænderne måske er optaget af noget andet og man ikke lige har klikkeren på sig.

• #16   4. feb 2015 Jeg vil heller aldrig bruge klikkeren som almindelig ros, men til indlæring smiley

• #17   4. feb 2015 Enig Fünke.
    Kun til indlæring af nye øvelser - eller finpudsning af gammelkendte øvelser. Fx. liiiggeee til at nørde plads-positionen helt på plads smiley

• #18   4. feb 2015 Jeg er så modsat. Synes klikkerne er træls til indlæring og ofte gør indlæringen langsom. Men når det så er indlært og der skal trænes præcition i øvelserne er den genial.

• #19   4. feb 2015 TS: Brug en kuglepen - den klikker med meget mindre lyd smiley

Jeg bruger selv at klikke med munden, da ord som "dygtig" og "godt" og sådan hurtigt bliver udvandet, da man bruger dem rigtig tit. Coco ved, at når jeg klikker med munden, var det rigtigt, det hun gjorde, og nu kommer belønning, og det er meget tydeligt, at hun ser forskellen på "dygtigt" og "klik". En anden ting er også at et klik er nemmere at komme med præcist i en øvelse end et langt ord som "dygtig", også når man mundklikker smiley

• #21   4. feb 2015 Brug evt. en anden klikker, eller slå klik med tungen istedet for

• #22   4. feb 2015 Jeg har lige i dag modtaget min første klikker, fordi jeg tænkte det kunne være sjovt at prøve. og så har jeg en fornemmelse af at casey måske vil fange tingene hurtigere hvis jeg begyndte at bruge den..

Men vil gerne lige høre om der er en af jer, der lige hurtigt vil lave en "step by step" anvisning til hvordan man bruger klikkeren korrekt fra start? smiley Gerne børnehave niveau smiley

• #23   4. feb 2015 Klik-godbid-klik-godbid osv, indtil han fatter at klik=der er godbid på vej, så kan du lade det gå lidt længere imellem klik og godbid smiley

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#24   4. feb 2015 Tusind tak for alle de gode råd. Jeg har aldrig "klikket" før men det lyder meget advanceret så jeg bør nok ikke gå igang med det uden instrukser.

Det er min tæve hun er simpelthen så uopdragen! og så der nogen der siger at en klikker er godt ??

• #25   4. feb 2015 klikkeren er et instrument til at fortælle hunden præsis hvornår den er dygtig..

Hvis hvis man træner sit, så klikker man lige når rumben rammer jorden.. Uden klikker vil man kunne være igang med at sige dygtig og så kunne hunden rejse sig og tro den er dygtig for at have rejst sig smiley

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#26   4. feb 2015 #25 Aha jamen så er det jo meget smart alligevel haha smiley

• #27   4. feb 2015 Ahh. . Nu tror jeg lige der gik et lys op for mig smiley

Klikkeren er altså det redskab man kan bruge,hvis man ikke er "hurtig nok" med ros og godbid?

• #28   4. feb 2015 Jeps smiley Især hvalpe har det med at rejse sig ret hurtigt smiley

• #29   4. feb 2015 Uhh, så har jeg vist fanget ideen smiley Så skal casey os bare lige fange den smiley

• #30   4. feb 2015 Haha, ja det er desværre ikke alle dyr der gør det smiley jeg har klikkertrænet katte og den ene fattede det bare ikke, så jeg opgav med den, men den anden gad, så det var fint nok smiley

• #31   4. feb 2015 Hehe, Casey er generelt lidt langsom til at fange ting, men tror en klikker kan hjælpe lidt smiley

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#32   4. feb 2015 Synes bare det er svært...
    Jeg har jo fået denne her Husky-blanding som boede hos et ungt par før som ikke kunne magte hende og hun er pisse uopdragen men jeg kan ikke gå til hundetræning med hende da hun slet ikke kan lide andre hunde og så fik jeg bare anbefalet at bruge den klikker derhjemme men hvis jeg bruger den forkert hjælper det jo ingen vegne... smiley

• #33   4. feb 2015 Det essentielle ved klikkeren er bare, at der for det første ALTID og UDEN UNDTAGELSER skal falde en godbid af, når man har klikket. Klikket er ikke i sig selv en belønning - det er blot en markør for, at nu kommer der snart en godbid. Derfor kan en klikker i teorien udskiftes med alt, der siger en lyd - det kan såmænd også være glimtet fra en lommelygte. Det er skidesmart, hvis man nu gerne vil lave en øvelse præcis, så hunden ved, at lige præcis dér gjorde den det rigtige, i stedet for at den først får godbidden, når den har rejst sig halvt op og derfor forbinder øvelsen med noget, man rent faktisk ikke havde tiltænkt.

Idefix, jeg tror ikke du skal være så nervøs for at gøre det forkert, det er ikke særligt avanceret når man har fundet fidusen. Klik-godbid. Klik-godbid. Når man har gjort det tilpas nok gange, prøver man at klikke, når hunden fx. ligger ved siden af sofaen og ikke er opmærksom på dig. Reagerer den, har den associeret klikkeren med godbid, og nu er du allerede et godt stykke på vej og har skabt en god, solid bund! smiley Og selvfølgelig gives der også her en godbid.

Du kan prøve at søge på google bare med "klikkertræning," og der vil allerede dukke en masse sider op, så du får et godt indblik i teorien bag. Det er altså slet ikke så avanceret, som det kan komme til at lyde, og derudover er det jo også super spændende læsning. Hvis din hund er meget uopdragen, eller du måske har problemer med hende, kan det jo være, at du skal kontakte en adfærdsbehandler, så du kan få nogle gode råd til, hvordan du lige tackler situationen? smiley

• #34   4. feb 2015 Nej det SKAL ikke falde godbid efter hver klik, hvis man fx laver en serie så kan godbiden bruges som en "så nu er serien slut" men klikkene indimellem fortæller de gør det rigtigt

• #35   4. feb 2015 Beltane: jeg tænkte faktisk lige på dét med en serie, hvor man klikker som en "fortsæt" og giver godbidden til sidst, men til start og med helt basal træning er det jo rimelig essentielt at der falder guf af ved hvert klik smiley

• #36   4. feb 2015 Ja det et rigtigt smiley hvis dyret gider det. Den kat jeg trænede blev "forstyrret" af godbidderne, så den fik først når hele træningen var forbi smiley

• #37   4. feb 2015 Hehe, min hund er selv så UFATTELIGT langsom, jeg prøver at træne target-stick og det er virkelig en kamp, og selvom jeg gentager dut-klik-godbid HVER gang, så har hun bare så enormt svært ved at fatte det smiley

• #38   4. feb 2015 Jeg er helt uenig i at der ikke skal falde belønning efter hvert klik, hvis klikkeren skal bruges til det den er bedst til,nemlig indlæring ved shaping så skal klikkeren betyde, det du gjorde nu var det rigtige, nu får du belønningen, det er der styrken ligger, at klikke i Flæng uden belønning er formålsløst og giver efter min mening ikke mening.

• #39   4. feb 2015 Bodil det kommer helt an på det individuelle dyr

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#40   4. feb 2015 Nu bliver jeg forvirret smiley ?

• #41   4. feb 2015 Nej det gør det ikke, hvis du vil klikkertræne, så er klikkeren et signal til hunden om at det den gør i dette splitsekund er det rigtige, nu kommer belønningen, det du beskriver er ikke klikkertræning, det er træning hvor du har erstattet din ros med en kliklyd

• #42   4. feb 2015 Hvis godbidderne forstyrre træningen, så er det ikke godt at bruge det bagefter hvert klik.

• #43   4. feb 2015 I klikkertræningen skal der falde en godbid efter hver eneste gang man har klikket. Også selvom man evt. har klikket på et forkert tidspunkt. Hunden skal vide at der ALTID kommer en godbid efter et klik.

Beltane det du beskriver med kun at give godbid til sidst efter en række klik, er ikke klikkertræning !

• #44   4. feb 2015 Men der er meget mere i klikkertræning, end det at have en klikker i hånden, jeg vil derfor helt klart anbefale TS enten at læse omkring metoden, eller endnu bedre, at starte på et træningshold der underviser i brugen af klikkertræning.

Det er en fantastisk måde at træne hund på smiley

• #45   4. feb 2015 Jo det er det, i og med klikkeren fortæller dyret det er dygtigt.

• #46   4. feb 2015 Beltane - Det er simpelthen ikke rigtigt det du siger. Jeg vil anbefale dig at læse lidt op på klikkertræning, for det du siger er simpelthen forkerte fakta.

• #47   4. feb 2015 Det har jeg sådan set gjort, men ikke alle kan trænes ens, der er simpelthen nogle dyr (individer) hvor godbidderne forstyrre træningen, men klikkene ikke gør. Jeg har klikkertrænet både katte, ponyer og hunde

• #48   4. feb 2015 Så må du komme med en kildehenvisning.

• #49   4. feb 2015 Der et tale om træning EFTER dyret har lært at klik = du er dygtig

• #50   4. feb 2015 Hvordan vil du have jeg skal komme med en kildeanvisning på en kat der ikke lever mere? Jeg har skrevet om den længere oppe.

• #51   4. feb 2015 Det er meget muligt at du træner på den måde og at det virker for dig. Men det er ikke klikkertræning. Og det er simpelthen forkert fakta at du påstår det.

• #52   4. feb 2015 Det er yderst naivt at tro at alle dyr opfanger klikkertrænning ens, det skal passes ind til hvert enkelt dyr for at få fuld udbytte af det. Og her taler jeg om erfaring. At i bruger godbidder hver gang er fint hvis det ikke forstyrre dyret, men hvis det forstyrre må man bruge godbidden som en "nu et det slut" knap

• #53   4. feb 2015 Labsen, der bruges klikker så er det klikkertrænning

• #54   4. feb 2015 En kildehenvisning er ikke fra dine egne erfaringer, men fakta i form af artikler, bøger, udtalelser eller andet valid "dokumentation" på en påstand

• #56   4. feb 2015 Og det er ikke noget jeg påstår, jeg taler af egen erfaring og ikke hvad alle mulige andre prøver på at bilde mig ind er det eneste rigtige, for som med så meget andet træning er det ikke kun EN rigtig løsning

• #57   4. feb 2015 Det er bare så tydelig at du simpelthen ikke aner hvad klikkertræning er
    smiley du erstatter dit "dygtig" med klik lyden:) det er altså ikke klikkertræning
    smiley

• #58   4. feb 2015 Labsen jeg kan ikke dokementere flere års erfaring. Jeg har klikkertrænet siden 2004 så det er ikke noget jeg bare finder på. Klikkertrænning handler om klik = du er dygtig.

• #59   4. feb 2015 Klik betyder ikke du er dygtig
    smiley

• #60   4. feb 2015 Beltane - Jeg giver op ! Du læser jo ikke hvad jeg skriver og dine påstande er forkerte.
    "Der bruges klikker, så er det klikkertræning"
    Klikkertræning er en træningsmetode, der strækker sig længere end det at have en klikker i hånden.

• #61   4. feb 2015 Klik betyder det du gjorde lige nu var rigtigt, nu kommer din belønning smiley

• #62   4. feb 2015 Tja det er nu ikke for at forvirre, men bare så de ikke tror de fejler hvis dyret ikke reagere som alle andre på klik-træningen for ikke alle reagere ens, så må man lave det så det passer

• #63   4. feb 2015 #55 Du har ret, men jeg synes nu det er mere synd, hvis nogle skal træffe en beslutning omkring træningsmetode på et forkert grundlag.

• #64   4. feb 2015 Og "du gjorde det rigtige " er det samme som at være dygtig smiley hvis i gider læse hvad jeg skriver så skrev jeg at ved nogle dyr forstyrre det at få godbid efter hvert klik. Nogle er ikke alle smiley jo når man bruger klikkeren som et redskab så er det klikkertrænning, ellers ville det jo bare være træning.

• #65   4. feb 2015 Labsen det er IKKE påstande, det er erfaring, så forstå det dog

• #66   4. feb 2015 Det er ikke et forkert grundlag at få flere erfaringer på banen. Jeg nedgøre ikke det i gør, jeg gør det skam selv hvis godbiden ikke forstyrre, hvis godbidden forstyrre bliver den brugt som en slutning

• #67   4. feb 2015 Jeg kan komme med en kildehenvisning. Karen Pryor snakker i sin bog "Don't shoot the dog" om at lave en serie, hvor klikkene bliver indikator for "fortsæt" - hermed ikke sagt, at man ikke på enkeltøvelser hvor man vil præcisere øvelsen konsekvent kommer med godbid efter klik, men at man kan - når der er godt styr på klikkeren - begynde at lave en serie af små øvelser, hvor hunden lærer, at her betyder klikket "fortsæt - der kommer en godbid til sidst".
    Det er dog ikke noget, jeg har overhovedet har prøvet, og hælder også mest til konsekvent at give godbid efter HVERT enkelt klik, men jeg har kun trænet klikkertræning i en begrænset periode med én hund, så ved ikke, om nogle dyr kan blive forvirrede af det (nogle hunde bliver jo i hvert fald frustrerede når man shaper).

• #68   4. feb 2015 Ja det er dine erfaringer - Men det er stadig IKKE klikkertræning. Du kan simpelthen ikke komme med påstande om en træningsmetode, som du tydeligvis ikke bruger.

Du træner dine dyr efter din egen metode, hvor du bruger kliklyden og det er jo rigtig dejligt for dig at det virker for jeres træning. Men jeg gentager hermed for sidste gang. Det er IKKE klikkertræning og nu vil jeg ikke spamme denne tråd mere, med at mundhugges med dig. Så medmindre du kommer med noget sagligt kildehenvisning, så har jeg ikke mere at sige.

Slut herfra.

• #70   4. feb 2015 Påstande er noget man finder på i den blå luft, så stop venligst med at kalde det for det.

Jeg har skrevet om EN kat jeg har gjort sådan med, hvis du gider læse hvad jeg skrev vil du vide hvorfor. At du sværger til det du gør er det eneste rigtige er yderst forkert og naivt

• #71   4. feb 2015 Jeg har heller ikke skrevet at klik er den eneste ros smiley

• #72   4. feb 2015 http://www.dogtraining.dk/omklikkertraening/omklikkertraening.html

Fandt lige denne hjemmeside, den virker rigtig overskuelig og synes også den forklarer det rigtig godt smiley

Så nu skal vi snart i gang smiley

• #73   4. feb 2015 Fünke: Er det ikke et fortsæt øvelsen, fremfor at klikket stopper øvelsen, men hvor der stadig gives godbid.

#70 Hvor læser du lige præcis henne i denne tråd at jeg mener at min træningsmetode er det eneste rigtige.... Det eneste jeg skriver er at du er forkert på den. Desuden klæder det virkelig debatten dårligt at du bliver personlig og kalder mig naiv.

• #75   4. feb 2015 Derinde står der også at klik bare betyder der er en beløning på vej, ikke hvornår den kommer..

Og inde i deres top 20-noget står der "9. Lever belønningerne på det strategisk mest hensigtsmæssige sted" - Hvis dyret så bliver forstyrret af klik - godbid så er det mest strategisk at bruge godbidden som en slut-belønning

Ydermere står der: "18. Varier belønningsfrekvensen, når en øvelse er indlært, så hunden ikke får belønning hver gang"

Så jo, det er skam klikkertræning det jeg har lavet med den kat smiley

• #76   4. feb 2015 Jeg er jo netop IKKE forkert på den i følge linket smiley

I og med du nedgøre det jeg lavet og siger det eneste rigtige er det du går, må det være fordi du mnener det er det eneste rigtige.

Det er dig der blev personligt ved at kalde mine erfaringer for påstande og derfor hentydet til det bare var noget jeg havde taget fra den blå luft..

• #77   4. feb 2015 Labsen: jeg ved ikke helt om jeg har forstået din sætning rigtigt: "Er det ikke et fortsæt øvelsen, fremfor at klikket stopper øvelsen, men hvor der stadig gives godbid" - altså jo, sådan som jeg kan huske hun beskriver det, så gives flere klik efter hinanden som "fortsæt", ja, og så gives godbid til sidst når hele "serien" er stoppet. Så klikkene imens serien står på stopper ikke øvelsen, nej. Skal ikke gøre mig klog på det, har kun læst en smule om det da hun nævnte det i bogen smiley

• #78   4. feb 2015 1 klik = 1 godbid

Belønningsfrekvenser - du skal variere hvornår du klikker - ikke klikke og så undlade godbid

• #83   4. feb 2015 Jeg gi til klikkertræning med Kaido og jeg fik en AHA oplevelse. Kaido var meget livlig og hoppede gerne op af folk, der gik forbi. Så jeg måtte hive hende ned igen. Hvornår klikker jeg?

• #85   4. feb 2015 YES, Rotterne. For klikker du for at hunden hopper ned, lærer du den at den skal hoppe op for at blive klikket og få godbid smiley

• #87   5. feb 2015 Rotterne> med hensyn til plads, så er spandeøvelsen rigtig god til det. Her er Wilma på 11 uger. Hun kom af spanden et par dage efter og har helt styr på hvor det kan svare sig at sidde.

Øvelsen er shapet.

http://youtu.be/hkoceyY5Cp4

• Idefix.
    Idefix. Tilmeldt:
    jan 2015

#89   5. feb 2015 Tror jeg har fanget det smiley
    tusind tak for alle de gode indlæg...
    Vi går igang med klikkertræning snart og så må vi se om vi kan hitte ud af det..

• #90   5. feb 2015 Når hunden søger positionen så konsekvent som Wilma gør her på videoen, så prøver man at fjerne spanden og gå det samme mønster som man gjorde da spanden stod der.

Hende her fattede det med det samme, det samme gjorde den ældste af mine. Den mellemste tog lidt tid, men hun er heller ikke den skarpeste kniv i skuffen lol.

Kender nogle der ligger et låg fra en spand ned, som mellemvej, det har jeg dog aldrig oplevet var nødvendigt.

Når positionen søges konsekvent på jord,så afventer jeg sit før jeg belønner. Det tager som regel meget kort tid.

Så begynder jeg et skridts øvelser, hvor hun skal følge mit ben og sætte sig hver gang jeg stopper... Og så udvider man til 2 skridt osv

Kommentér på:
Klikker

Annonce