Foderhelvede Foderhelvede
Jeg har brug for hjælp til det evindelige foderkaos.
Jeg har en dalmatinerhvalp på 4 mdr., og som nogle af jer måske ved, så har dalmatinere nogle særlige foderbehov. De tåler ikke protein særligt godt grundet puriner (og proteinkilden bør derfor være fisk/fjerkræ fremfor okse og svin). Derudover har de et højere stofskifte end mange andre racer.
Dansk Dalmatiner Klub anbefaler at man skifter til hvalpefoder allerede når hvalpen er ca. ½ år, og at foderet indeholder 22-26% protein.
Min hvalp får pt. Royal Canin Dalmatian Junior, da det er det opdrætter anbefaler. Opdrætter anbefaler ligeledes at han fortsætter på dette til han er 15 mdr., som Royal Canin anbefaler det. Vores anden hund får Purizon, da jeg altid har været af den overbevisning at et kornfrit foder må være vejen frem. Dog tør jeg nærmest ikke andet end at følge opdrætters anvisninger, når nu racen har så specielle foderbehov.
Han skal have en utroligt stor mængde foder (så meget at han næsten ikke kan spise det), og hans afføring virker ofte løs i det. I det hele taget siger min mavefornemmelse mig bare, at det måske ikke er det bedste foder jeg hælder på ham, på trods af at de kloge hoveder (og den høje pris!) siger noget andet. Det er da garanteret et godt foder, men jeg er bare begyndt at spekulere over om der mon er et bedre foder jeg kan give ham..
Jeg har 2 sække hvalpefoder tilbage til ham, og når det er spist op vil jeg gerne skifte ham hen til voksenfoder.
Det kunne jo være dejligt praktisk hvis begge hundene kunne få det samme foder, og der er jeg så gudbenådet med en tæve der trives på stort set hvad som helst (dog bedst på kornfrit).
Jeg har derfor fundet nogle kornfrie foderprodukter og holdt de forskellige parametre op mod hinanden.
Hvilket af disse foderprodukter ville I vælge, hvis da overhovedet nogen af dem? Eller burde jeg bare følge opdrætters anvisninger og give ham Royal Canin hvalpe-foderet til han bliver 15 mdr.?
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 273
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 39 Hunde: 4 Emner: 80 Svar: 3.434
Det er dansk og det er kornfrit.
mar 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 861
Taste of the Wild er efter min mening et rigtigt godt bud.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.109
Ved ikke hvad der er med RC og opdrættere, tror der må være et eller andet med gode priser, for synes ofte man hører opdrættere der anbefaler det og kører med det, jeg har aldrig opfattet det som særlig godt ...
Har selv prøvet Kingsmoor Pure, godt foder, men mine fik lidt kedelig pels af det ...
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Jeg er i øvrigt ikke med på den fanatiske dømt ude af RC's produkter, de har fat i noget, rigtig mange hunde fungerer rigtig godt på deres foder;) og med hensyn til helt kornfri produkter, så er der faktisk rigtig mange hunde der slet ikke fungerer på det;)
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 809
Der findes vidst en tysk side hvor det er billigere men det var lige så du ku læse om det
Jeg bruger selv Taste Of The Wild Sierra Mountain (den med lam) hvor der er 25% protein. Den fungere han rigtig godt på.
Dog er det kun Laks og lam der er 25% i. bison og and er der 32 %.
Laks skal du bare passe på med til hvide hunde da laksen kan give rødlig skær i pelsen. Min westie lignede på et tidspunkt mere en Cairn Terrier fordi han blev brun/rød hen over ryggen
Vil så sige jeg har hørt flere forskellige foderproducenter, Bl.a Kingsmoore sige at det er en skrøne det med for højt proteinindhold. Det er noget med man skal kigge hvor proteinerne kommer fra. Har hørt flere af de foderproducenter på udstillingerne om det med højt proteinindhold hvor alle havde diverse argumenter for at det ikk var dårligt osv. Kan bare ikk huske det
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Jeg står pt. mellem at følge opdrætters vejledning fuldstændigt, eller at skifte hen til Taste of the Wild når han fylder ½ år.. Skal stadig lige blive enig med mig selv om, hvad der er bedst at gøre.
Kan se at det er TOTW der i proteinindhold og råfedt ligger nogenlunde tættest op ad RC'en og derfor ville jeg vælge den hvis det var.
Bonus er, at vores store tæve så også vil kunne få det samme mad - det ville gøre det dejligt nemt, særligt når de får lov at søge mad i haven.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Jeg har hørt en foderproducent fortælle mig at rå gulerødder skader nyrerne på hunden. Han ville sælge mig et slankefoder hvor jeg fortalte at Lotus får slankefoder allerede sammen med rå gulerødder. Jeg har spurgt alle de dyrlæger jeg har været i kontakt med siden og ingen af dem har nogensinde hørt det før......*GG* Behøver jeg at sige at jeg ikke giver voldsomt meget for deres "gode råd"?
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Det har meget at sige for mange hunde. Især os med allergihunde, os med seniorhunde (skal have mindre protein men af bedre kvalitet), dem med nyresyge hunde etc.
Foderproducenter vil sige hvad som helst for at sælge lige præcis deres produkt. Så det er meget meget vigtigt med kildekritik.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Mette - jeg har da altid hørt at de har skide godt af gulerødder? Dog nok mest pga. tænderne
Foderhelvede