Kan jeg opfylde en Corgis behov? Kan jeg opfylde en Corgis behov?
Godaften til alle jer på HG.
Jeg har længe læst med på sidelinien og har nu fået min egen profil, da jeg har en del spørgsmål.
Jeg har længe ønsket mig en hund og det ser nu ud til, om to års tid, at kunne lykkedes. Jeg har været igennem mange racer, store som små. Men er efter at have fulgt min mors Corgi Cardigan, gennem halvandet år, fuldstændig faldet for racen. Hun ( Frida ) er det mest fantastiske hundevæsen, jeg længe har mødt. Men er tvivl om jeg kan opfylde denne skønne races behov.
Jeg vil gerne have en race, der er glad for børn. Mennesker generelt, derfor skal den ikke være reserveret overfor fremmede. En race der er samarbejdsvilling, da jeg gerne ville kunne lave alle mulige former for aktiviteter med den. Ellers skal det være en familie hund, i den forstand, at jeg hverken er interreseret i at udstille den eller bruge den i alvsarbejde.
Hvis alt går efter planen flytter jeg og min søn på 8 i et rækkehus med en lille have, sammen med min kæreste og hans datter på 9, til sommer. Det ligger i udkanten af byen i et skønt natur område, hvor der er masser af plads til udfoldelser. Vi har pt. to skønne kastrerede hankatte, som vil kunne få lov til at løbe fri og fange mus. Bla. En af grundene til jeg gerne vil flytte, da de her hvor jeg bor nu, er inde katte og trives ikke i dette. Jeg tænker at hvis/når hvalpen kommer vil jeg tage fri fra arb et par uger, så vi kan lære hinanden at kende, den kan føle sig tryg og vi kan få startet op på alenehjemme træningen. Jeg arb pt 32 timer og skulle da gerne fortsætte med det til den tid. Min kæreste går lige nu hjemme, men det kan jo ændre sig. Jeg tænker at hvalpen vil være alene hjemme mellem 6-8 timer om dagen. Og at børnene pga deres alder vil komme til at deltage meget i hvalpen. Hovedansvaret vil selvfølgelig blive mit.
Jeg har ikke planer om at gå til agility eller andet, dog skal vi til hvalpe motivation. Derimod har jeg læst nogle super gode bøger om mental aktivering og vil bruge meget tid på dette Jeg har læst en del om Corgien på div hjemme sider og deres egen klub side. Vil selfølgelig også rette henvendelse til kenneler, men vil dog gerne være sporet ind på hvilken race, inden jeg henvender mig.
Det skal lige siges at jeg har haft hund som barn, men ellers ikke.
Til slut har jeg lige et par spørgsmål, da der er meget delte meninger på nettet og hos folk jeg har spurgt.
Kan en Corgi holde til cykel ture, hvis man sørger for den løber i trav?
Er der nogen der har erfaringer med Corgi og katte? Jeg tænker om den vil se dem som objekter, der skal hyrdes konstant.
Hvor mange timer om dagen motionerer/mentalaktiverer i med Corgi jeres hunde? I mit hoved tænker jeg en hund, der er vant til at løbe på marker hele dagen, efter får, har brug for en del. Men igen er det meget forskelligt hvad jeg har fået af svar. Jeg vil bare nødig, få en hvalp som kræver mere end jeg evner.
Så del jeres tanker kære Corgi ejere. Er det realistisk, eller helt ude i hampen?
Og jeg har sikkert ikke fået halvdelen med i teksten, så spørg gerne, hvis i er tvivl om noget.
På forhånd tak for svar
Hilsen Ditte.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Du lyder som en fornuftig, gennemsnitlig corgi-ejer. Jo, det er en race med rigtig meget gennemløb i hovedet, som skal kanaliseres ud i noget fornuftigt, ellers sørger den selv for underholdningen
Det er en fantastisk familiehund, når man husker at den ikke skal involveres for meget i situationer der tænder hyrdegenet, specielt i sammenhæng med børn. Den kan komme til at forskrække børnene med gøen og napperi hvis legen går for vildt til.
Den har behov for daglig afvekslende aktivering,men allermest har den brug for at være meget sammen med sin familie. Den vil hellere end gerne med overalt, bare den må være sammen med jer.
Jeg har sendt mange hvalpe ud i hjem med katte og har ikke oplevet nogen problemer, i særdeleshed hvis hvalpen vænnes til kat fra starten og gerne også at katten er hundevant.
Hvad cykelture angår, så er det først og fremmest no go indtil corgien er mindst 2 år gammel. Det værste man kan gøre ved en dværgvækstrace er at overanstrenge den mens den vokser. Derefter kan den godt holde til at trave ved siden af en cykel hvis den bliver trænet op til det lidt efter lidt, og man ikke kaster sig ud i mange kilometer uden pauser. Tilføjet: men store mængder motion er ikke det den har mest brug for, og det kan på ingen måde erstatte hjernearbejde. Meget motion vil bare give en corgi med krudt i hovedet og fantastisk kondi
okt 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 42
okt 2013
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
okt 2009
nov 2008
okt 2009
nov 2008
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.411
Tænker lidt, at det måske er fordi hun ikke er vant til børn eller bare den type kærtegn, din søn giver hende
okt 2013
Kris: Haha. Jeg mente nu også at hun ikke er vant til den slags kærlighed, men kan godt se det var dumt formuleret
Kan jeg opfylde en Corgis behov?