{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Diskopolaps og hvalpe?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

I januar måned 2013 fik min pomeranian hund en diskopolas i ryggen. Hun er i dag 2½ år gammel, så det er ca. et lille halvt års tiden siden. Det stod meget slemt til med hende, og vi var tæt på en aflivning flere gange, men valgte at se om hun kunne komme sige med medicin (uden operation). Hun er nu i dag kommet sig RIGTIG godt! For få måneder siden var hun lam i begge bagben, og i dag kan hun nu løbe afsted igen. Til tider kan hun godt miste balancen lidt bagtil, og svaje lidt på bagbene, men det er ikke noget som påvirker hendes normale hverdag som sådan.
Inden hun fik en disko, har vores hensigt hele tiden været, at få hvalpe på hende, men vi er nu kommet vores tvivl om det er klogt når hun har haft en disko. Hvad mener I? Vil det være en for stor overbelastning for hende med hvalpe? Og tror I den kan komme tilbage hvis hun blive parret??

Skriv hvis I har spørgsmål! På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diskopolaps og hvalpe??
  • #1   23. jun 2013 Det ville jeg aldrig gøre! At en tæve får et kuld hvalpe er en kæmpe belastning for kroppen og i risikere at det går helt galt. Så nyd hende hellere som hun er nu smiley

• #2   23. jun 2013 Det ville jeg ikke gøre. Drægtighed og fødsel er en stor belastning for kroppen og det kræver at tæven er i fysisk god form. Du risikerer din tæves liv og førlighed

• #3   23. jun 2013 Tak for jeres svar! smiley

• #4   23. jun 2013 Jeg håber, at det er en joke, du må ikke engang overveje hvalpe på hende - hun har absolut ikke en fysik, der kan klare det.

• #5   23. jun 2013 Hvordan fik hun diskosprolapsen?
    Det er jo ikke en normal lidelse hos pomeranian, så noget tyder på en svag ryg. Ikke ligefrem avlsmateriale. Ud over dette, så er en drægtighed rigtig hård for tæven. Ikke en belastning jeg ville udsætte en svag tæve for, med mindre jeg var fuldkommen ligeglad med hendes ve og vel.

• #6   23. jun 2013 Kirsten R: Jeg spørg jo kun efter jeres mening, da jeg selv ikke ved det.

Julie P: Vi ved ikke præcis hvad der skete. Hun legede ude i hendes have da vi hørte et lille piv fra hende, og fra det ene øjeblik til det andet var hun simpelthen helt lam på bagbene. Vi kørte til dyrlægen dagen efter, hvor hun derfra blev sent akut på dyrehospital.
    Nej det er jo lige det - Det er mest gravhunde.Vi har snakket med den kennel vi købte hende af, og deres hunde har aldrig haft en diskopolaps, undtagen for 10 år siden, hvor en hund de havde solgt fik det. Men ellers ikke. Så det er jo ikke ligefrem avlig. Og vi er bestemt ikke ligeglad med hende!! Som der også blev skrevet højere oppe - Så heller bare nyde hende, og hun er blevet rask smiley

• #7   23. jun 2013 Jeg har selv haft en fransk bulldog der fik en diskusprolaps, hun var købt som avlshund, og jeg havde høje ambitioner for hende. Men da hun fik sin diskusprolaps, hvilket jeg ikke vil ønske at nogen skal opleve, aldrig har jeg hørt en hund skrige på den måde, hvorefter den så slæber bagparten efter sig. Hun havde dog lidt føling i poterne, så hun blev behandlet medicinsk. Og kom sig, så hun efter 1½ mdr ikke var til at se på, at hun havde haft en diskusprolaps.
    Men jeg ville ikke kunne se mig selv i øjnene i spejlet, hvis jeg havde fået hende parret og belastningen af hvalpene ville give hende en ny diskusprolaps, ej heller ville jeg udsætte mine hvalpekøbere for det samme, derfor valgte jeg at tage hende ud af avlen, inden hun overhovedet havde fået det første kuld. Det skal så siges at det var en degenereret disk hun havde, dvs forkalkning, hvilket er arveligt. Men selv en diskusprolaps der er kommet pga uheld, ville jeg ikke avle på, pga den belastning det er for tæven at få og bære hvalpene. Hvordan konstaterede din dyrlæge diskusprolapsen?

Så ja hun kan få et fantastisk liv som familiehund, når man tager hensyn til den, så den ikke får stød i ryggen.

• #8   23. jun 2013 Al respekt for i ikke bare sætter hende i avl!
    Så alvorlig en ting som diskoprolaps synes jeg i skal afholde jer fra at avle på.
    Først og fremmest for hende skyld. En vægt øgning på ofte 25-35% er en stor slid på kroppen og al det andet oven i..
    Der til kommer bekymring for kommende hvalpe og deres købere.
    Er man i tvivl om en hund egner sig til avl - så er man ikke i tvivl... Så er det et nej..

• #9   23. jun 2013 Amanda, det jeg er mest ked af er, at du har ikke bare har sat dig så lidt ind i, hvad det betyder for en hund at skulle have hvalpe, før du overhovedet overvejer "projekt" hvalp.

Der findes rigtig gode bøger omkring emnet, masser af sider på nettet - vil du ikke godt love mig, at hvis du igen overvejer hvalpe, så går du igang med at studere emnet nøje inden du går ombord.

I mit sind vil det at overveje hvalpe betyde, at jeg ville sætte mig ind i hele baggrunden for at få hvalpe, deriblandt hvilken belastning det er for hunden. At bære dem er jo kun en meget lille ting ud af mange. Arvelighed det samme.

Jeg ved godt, jeg bare er en gammel sur moster, men viden om og ansvar for det man gør er altså baggrunden for succes.

Og desuden så du skylder din hund at sætte dig rigtig godt ind i både hendes sygdom, dens følger og hvad du kan byde hende, og hvad du kan gøre for hende, for at hun får så godt et liv som muligt. Og det tror jeg egentlig også du er interesseret i, hun er jo en skøn lille dame, som du holder meget af. smiley

Kommentér på:
Diskopolaps og hvalpe??

Annonce