Lugten af hund og fodervalg Lugten af hund og fodervalg
Hej alle sammen!
Jeg har et spørgsmål vedr. foder og hvor meget ens hund lugter af... hm... hund.
Da jeg købte Buddy, lugtede han selvfølgelig af hund. Men altså ikke på den dårlige måde - eller hvad vi nu skal kalde det. *GG*
Han er begyndt at lugte mere og mere af hund. Og man kan lugte ham, når han bare står ved siden af en Ens fingre kommer også til at lugte, når man har kælet med ham, og jeg finder det nødvendigt at vaske fingre med det samme hver gang, jeg har rørt ved ham.
Vi har bare kommet ham i bad oftere end tidligere, men han er altså bestemt IKKE særlig glad for at komme i bad (kraftig underdrivelse *GG*) og kan se, at der som følge af hyppigere bade er kommet en smule tør hud.
Jeg tænker, at han 1) er blevet ældre og at 2) vi i starten brugte foder med et meget lavere proteinindhold.
Selvfølgelig kan der være andre årsager også, men han taber ikke mere hår end han skal og han klør sig heller aldrig. Har aldrig haft udslæt, hudsygdomme eller andet.
Der er nogen, der taler om, at et for højt proteinindhold i tørfoder kan give proteinforgiftning og at overskud af protein kun kan komme ud gennem pelsen. Med andre ord at jeg måske burde skifte ud til et foder med 20-25 % protein og se om det hjælper.
Er der nogen herinde, der har nogle erfaringer med det her?
Eller evt. andre tanker om, hvad der kan ændre lugten af hunden gradvist indenfor det sidste år?
Og til dem der ikke ved det, så fodrer jeg ikke kun med tørfoder Han får f.eks. rå kyllingelår hver/hver anden dag (ca. 250 g) og rester af primært kød fra madlavning.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.483
Som regel er problemet når hundene lugter ikke hverken foder, eller at de er "beskidte". Det skyldes istedet ofte, at hundene bliver våde tit, og er meget længe om at tørre. Kan det være årsagen med Buddy?
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.982
Og jeg er sikker på at et bad bare gør at hun vil rulle sig dobbelt så meget på næste tur
Så jeg tror ikke at et bad hjælper, men evt kan gøre lugten værre.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Måske han godt kunne bruge en tur til en hundefrisør og få taget ulden helt i bund.
Jeg synes ofte de begynder at lugte lidt af hund, når de bliver ældre, men jeg ville også være ked af, hvis det var så meget at man ikke kan røre hunden uden at lugte selv.
Proteinforgiftning ville jeg ikke bekymre mig så meget om, det er en lidt fiktiv diagnose, en skraldespandsdiagnose, som ikke rigtig kan bruges til så meget.
Jeg ville vælge at skifte foder. Finde noget, der har nogle gode fedtstoffer i, så huden kan regulere udskillelsen af talg. (Det udskiller den en masse, af hvis huden er tør)
aug 2006
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 5 Emner: 100 Svar: 579
mht foder, så fodrede jeg en enkel måned med noget Hills allergivenligt (mener jeg det var) havde fået sækken gratis, så sagde ikke nej, men på den ene måned, der kunne jeg se og lugte en forskel i pelsen på Bella.
er så skiftet tilbage på kornfrit skifter lidt mellem Canida og Taste of the Wild. og der gik ikke længe før jeg så en klar forbedring i både lugt og pels
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.494
Vi er gået fra aldrig at vaske og så til at vaske ca. hver halvanden måned. Han begynder så småt at lugte 1½-2 uger efter et bad og så prøver vi at holde lugten ud i lidt tid, indtil det går mig for meget på og så kommer han i bad.
okt 2010
Han bliver næsten aldrig gennemvåd, han kan ikke fordrage vand
Når det regner, bliver han kun våd på overfladen og tørrer rimeligt hurtigt.
okt 2010
Buddy ruller sig ikke særligt meget. Der er en enkelt solbeskinnet plet i haven, hvor han ruller i græsset, når det er godt vejr
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Mine hunde lugter kun når de er våde og er ved at tørre.
okt 2010
Han har en del underuld under dækhårene.
Vi har børster til ham og børster ham igennem hver 2. uge.
Men ja, måske kunne det hjælpe at sende ham en tur forbi hundefrisøren. Det havde jeg egentlig ikke overvejet, da han har en rimelig overkommelig pels, der ikke kræver det store.
okt 2010
okt 2010
Han er pt. allerede på kornfrit foder. :S
okt 2010
Ja, det er jo lidt svært at gøre noget ved
Mikkels husky (hanhund) lugtede heller aldrig og heller ikke min cavalier (også hanhund).
aug 2006
Hvilken proteinkilde er der i foderet? Måske hunden ikke fordøjer lige DEN kilde specielt godt og har brug for noget andet?
okt 2010
Mja, må prøve at skifte over til noget andet, måske prøve noget uden kylling overhovedet.
okt 2010
aug 2006
okt 2010
Men Hennes har da en, der er på laks, så det er da værd at prøve
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 261
Vores er fodret på BARF og lugter aldrig..
Nu tror jeg altså at der jer nogle racer der "lugter" mere end andre. Jeg ved at spidshunde er selv rensende og derfor for det meste ser pæne ud og jeg har aldrig oplevet at de lugter hvorimod jeg har mødt andre hunderacer der ofte lugter.
Men det var da et forsøg værd hvis du har mod på det.
okt 2010
Har desværre en kræsen hund, der ikke gider ben, indvolde, rå and, rå gris, rå hest så har droppet tanken om råfodring.
Hvis bare kødet er tilberedt, så ryger det ned med største appetit
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.687
Nu er hun på og faktisk lugtfri (fraset hendes poter, der lugter af popkorn ;-)) - men det hjælper jo ikke dig, hvis din hund ikke gider råt..
Vi har også været igennem andre gode fodermærker, men med lavere proteinindhold, og der har hun heller ikke lugtet ret meget - jo, lidt i hovedet, hvis der var gået rigtig længe siden sidste bad, men ellers ikke.
Har du prøvet lam eller kanin som proteinkilde, måske?
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.687
okt 2010
Det er en gennemtrængende lugt og ja man får sådan noget "fedt" på fingrene. Men fedtet har nu altid været der? Det har bare ikke lugtet sådan.
Buddy fylder 4 til juli, så så gammel synes jeg da heller ikke, han er.
Han har tendens til tandsten, fordi det ikke ligger til ham at ligge og hygge med et ben.
Jeg er ikke lige faldet over et højenergifoder ned lam/hest. RC, Hills, Olivers, Eukanuba, Arion, NutraNuggets/NutraGold, Acana bruger kylling.
Jeg fodrer pt. med Olivers Maxx Energy om morgenen og Tholo med kylling om aftenen.
okt 2010
Har hørt andre sige det samme, jo.
Tja, det betyder jo nok et foderskift så. Hans pels er ellers så flot og blank og blød...
okt 2010
Morgenmad til børn, madpakke til børn, eftermiddagsmad til børn, efter-eftermiddagsmad til børn, før-aftensmad til børn, aftensmad, mad til hund.
Hm, tror ikke jeg har disciplin til det i længden... Måske noget vådfoder i stedet så? Men er nu lidt bekymret for at kost med vådfoder/hjemmelavet mad gør hans tendens til tandsten værre endnu
okt 2010
De fleste anbefaler tørfoder til hunde, der døjer med problemet.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 6 Svar: 261
Det er super foder med næsten 90 % kød - findes både som hjort - hjort/fisk - lam.
Mine får hjort/fisk hvis jeg ikke har tilgang på råt...
aug 2006
okt 2010
Men tak for nogle ideer til hvad vi kan prøve
Så vi har Hennes, Wolfblut og Olivers med hensyn til tørfoder.
Og rigtig mange mærker vådfoder på zooplus.
Og så mindst 3 måneder på hvert til at bedømme effekten... Damn, jeg synes, jeg har skiftet meget foder med ham... Buller trivedes på nærmest alt, men fik mest Eukanuba. Han må have været imprægneret indvendigt.
Lugten af hund og fodervalg