2.094 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Lugten af hund og fodervalg Lugten af hund og fodervalg

Hej alle sammen!

Jeg har et spørgsmål vedr. foder og hvor meget ens hund lugter af... hm... hund. smiley

Da jeg købte Buddy, lugtede han selvfølgelig af hund. Men altså ikke på den dårlige måde - eller hvad vi nu skal kalde det. *GG*

Han er begyndt at lugte mere og mere af hund. Og man kan lugte ham, når han bare står ved siden af en smiley Ens fingre kommer også til at lugte, når man har kælet med ham, og jeg finder det nødvendigt at vaske fingre med det samme hver gang, jeg har rørt ved ham.

Vi har bare kommet ham i bad oftere end tidligere, men han er altså bestemt IKKE særlig glad for at komme i bad (kraftig underdrivelse *GG*) og kan se, at der som følge af hyppigere bade er kommet en smule tør hud.

Jeg tænker, at han 1) er blevet ældre og at 2) vi i starten brugte foder med et meget lavere proteinindhold.

Selvfølgelig kan der være andre årsager også, men han taber ikke mere hår end han skal og han klør sig heller aldrig. Har aldrig haft udslæt, hudsygdomme eller andet.

Der er nogen, der taler om, at et for højt proteinindhold i tørfoder kan give proteinforgiftning og at overskud af protein kun kan komme ud gennem pelsen. Med andre ord at jeg måske burde skifte ud til et foder med 20-25 % protein og se om det hjælper.

Er der nogen herinde, der har nogle erfaringer med det her?

Eller evt. andre tanker om, hvad der kan ændre lugten af hunden gradvist indenfor det sidste år?

Og til dem der ikke ved det, så fodrer jeg ikke kun med tørfoder smiley Han får f.eks. rå kyllingelår hver/hver anden dag (ca. 250 g) og rester af primært kød fra madlavning.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lugten af hund og fodervalg
  • #1   8. maj 2013 Måske skulle du stoppe med at vaske hunden...Mine 4 schæferh. har aldrig været i bad, og de får foder med meget protein, ingen af dem lugter ....

• #2   8. maj 2013 Lidt enig med Snow - ekstra hyppig vask virker ikke.

Som regel er problemet når hundene lugter ikke hverken foder, eller at de er "beskidte". Det skyldes istedet ofte, at hundene bliver våde tit, og er meget længe om at tørre. Kan det være årsagen med Buddy?

• #3   8. maj 2013 Lady lugter tit... Jeg ved dog hvorfor.... På vores gåture befinder hun sig mere rullende i græsset, jorden osv end på alle 4 ben, så gud ved hvad hun finder af lækker parfume smiley

Og jeg er sikker på at et bad bare gør at hun vil rulle sig dobbelt så meget på næste tur smiley

Så jeg tror ikke at et bad hjælper, men evt kan gøre lugten værre.

• #4   8. maj 2013 Hvordan ser det ud med underuld på den type Collie?

Måske han godt kunne bruge en tur til en hundefrisør og få taget ulden helt i bund.

Jeg synes ofte de begynder at lugte lidt af hund, når de bliver ældre, men jeg ville også være ked af, hvis det var så meget at man ikke kan røre hunden uden at lugte selv.

Proteinforgiftning ville jeg ikke bekymre mig så meget om, det er en lidt fiktiv diagnose, en skraldespandsdiagnose, som ikke rigtig kan bruges til så meget.
    Jeg ville vælge at skifte foder. Finde noget, der har nogle gode fedtstoffer i, så huden kan regulere udskillelsen af talg. (Det udskiller den en masse, af hvis huden er tør)

• #5   8. maj 2013 Prøv eventuelt at holde en pause med kyllingen. Måske han i bund og grund ikke har det så godt med den og får den lidt for ofte?

• #6   8. maj 2013 enig med at hyppig vask ikke er godt.. mine hunde kommer kun i bad hvis de har rullet sig i en kæmpe lort -.-
    mht foder, så fodrede jeg en enkel måned med noget Hills allergivenligt (mener jeg det var) havde fået sækken gratis, så sagde ikke nej, men på den ene måned, der kunne jeg se og lugte en forskel i pelsen på Bella.
    er så skiftet tilbage på kornfrit skifter lidt mellem Canida og Taste of the Wild. og der gik ikke længe før jeg så en klar forbedring i både lugt og pels smiley

• #7   8. maj 2013 Snow

Vi er gået fra aldrig at vaske og så til at vaske ca. hver halvanden måned. Han begynder så småt at lugte 1½-2 uger efter et bad og så prøver vi at holde lugten ud i lidt tid, indtil det går mig for meget på og så kommer han i bad.

• #8   8. maj 2013 Karina

Han bliver næsten aldrig gennemvåd, han kan ikke fordrage vand smiley

Når det regner, bliver han kun våd på overfladen og tørrer rimeligt hurtigt.

• #9   8. maj 2013 Snuden

Buddy ruller sig ikke særligt meget. Der er en enkelt solbeskinnet plet i haven, hvor han ruller i græsset, når det er godt vejr smiley

• #10   8. maj 2013 Hanhunde lugter tit af mere hund end tæver - tænker jeg.
    Mine hunde lugter kun når de er våde og er ved at tørre.

• #11   8. maj 2013 CH

Han har en del underuld under dækhårene.

Vi har børster til ham og børster ham igennem hver 2. uge.

Men ja, måske kunne det hjælpe at sende ham en tur forbi hundefrisøren. Det havde jeg egentlig ikke overvejet, da han har en rimelig overkommelig pels, der ikke kræver det store. smiley

• #12   8. maj 2013 Og ja, kunne da prøve at holde en pause med kyllingen, det er så desværre stort set det eneste rå, han vil spise, hvor der er ben ved. :S

• #13   8. maj 2013 Patricia P

Han er pt. allerede på kornfrit foder. :S

• #14   8. maj 2013 Malene

Ja, det er jo lidt svært at gøre noget ved smiley

Mikkels husky (hanhund) lugtede heller aldrig og heller ikke min cavalier (også hanhund).

• #15   8. maj 2013 Korn bliver altid angrebet som det første, sjovt nok *GG*

Hvilken proteinkilde er der i foderet? Måske hunden ikke fordøjer lige DEN kilde specielt godt og har brug for noget andet?

• #16   8. maj 2013 Der er 2 proteinkilder i: Kylling og laks.

Mja, må prøve at skifte over til noget andet, måske prøve noget uden kylling overhovedet.

• #17   8. maj 2013 Ak ja - det stakkels korn får skyld for mange ting *GG*

• #18   8. maj 2013 Det er da ihvertfald interessant at kigge på, når nu kylling er hovedbestanddelen i kosten smiley

• #19   8. maj 2013 Ja, der er bare rigtig meget af højenergifoderet, der har kylling som proteinkilde...

Men Hennes har da en, der er på laks, så det er da værd at prøve smiley

• #20   8. maj 2013 Har du prøvet med BARF altså udelukkede råt foder?
    Vores er fodret på BARF og lugter aldrig..

Nu tror jeg altså at der jer nogle racer der "lugter" mere end andre. Jeg ved at spidshunde er selv rensende og derfor for det meste ser pæne ud og jeg har aldrig oplevet at de lugter hvorimod jeg har mødt andre hunderacer der ofte lugter.
    Men det var da et forsøg værd hvis du har mod på det.

• #21   8. maj 2013 Veronika

Har desværre en kræsen hund, der ikke gider ben, indvolde, rå and, rå gris, rå hest så har droppet tanken om råfodring. smiley

Hvis bare kødet er tilberedt, så ryger det ned med største appetit smiley

• #22   8. maj 2013 Jeg er klar over, at der er delte meninger om mængden af protein, og at der heller ikke findes noget agligt belæg for det, men da vi fodrede med meget højt proteinindhold, da lugtede Lulu og havde en fedtet pels, så man fik belægninger på fingrene af at kæle for hende.

Nu er hun på og faktisk lugtfri (fraset hendes poter, der lugter af popkorn ;-)) - men det hjælper jo ikke dig, hvis din hund ikke gider råt..

Vi har også været igennem andre gode fodermærker, men med lavere proteinindhold, og der har hun heller ikke lugtet ret meget - jo, lidt i hovedet, hvis der var gået rigtig længe siden sidste bad, men ellers ikke.

Har du prøvet lam eller kanin som proteinkilde, måske?

• #23   8. maj 2013 agligt =fagligt *

• #24   8. maj 2013 Kathrine

Det er en gennemtrængende lugt og ja man får sådan noget "fedt" på fingrene. Men fedtet har nu altid været der? Det har bare ikke lugtet sådan.

Buddy fylder 4 til juli, så så gammel synes jeg da heller ikke, han er. smiley

Han har tendens til tandsten, fordi det ikke ligger til ham at ligge og hygge med et ben.

Jeg er ikke lige faldet over et højenergifoder ned lam/hest. RC, Hills, Olivers, Eukanuba, Arion, NutraNuggets/NutraGold, Acana bruger kylling.

Jeg fodrer pt. med Olivers Maxx Energy om morgenen og Tholo med kylling om aftenen.

• #25   8. maj 2013 Hm tak for dit indlæg Danielle smiley

Har hørt andre sige det samme, jo. smiley

Tja, det betyder jo nok et foderskift så. Hans pels er ellers så flot og blank og blød...

• #27   8. maj 2013 Uha, det er meget madlavning, når man har små børn også... smiley

Morgenmad til børn, madpakke til børn, eftermiddagsmad til børn, efter-eftermiddagsmad til børn, før-aftensmad til børn, aftensmad, mad til hund.

Hm, tror ikke jeg har disciplin til det i længden... Måske noget vådfoder i stedet så? Men er nu lidt bekymret for at kost med vådfoder/hjemmelavet mad gør hans tendens til tandsten værre endnu smiley

• #30   8. maj 2013 Jeg troede faktisk, vådfoder var roden til alt ondt, når det kom til tandsten smiley

De fleste anbefaler tørfoder til hunde, der døjer med problemet.

• #32   8. maj 2013 Hvad med ziwi peak - de har både tørt og vådt.
    Det er super foder med næsten 90 % kød - findes både som hjort - hjort/fisk - lam.
    Mine får hjort/fisk hvis jeg ikke har tilgang på råt...

• #33   8. maj 2013 Olivers selected fish er måske en mulighed. Dur fint også til højtydende.

• #34   9. maj 2013 Hold da helt op, ziwipeak er også dyrt, hvis man skal bruge det fast. Vådfoder lige under 400 g koster 29.95 kr og han skal have omkring 800 g om dagen.

Men tak for nogle ideer til hvad vi kan prøve smiley

Så vi har Hennes, Wolfblut og Olivers med hensyn til tørfoder.

Og rigtig mange mærker vådfoder på zooplus.

Og så mindst 3 måneder på hvert til at bedømme effekten... Damn, jeg synes, jeg har skiftet meget foder med ham... Buller trivedes på nærmest alt, men fik mest Eukanuba. Han må have været imprægneret indvendigt. smiley

Kommentér på:
Lugten af hund og fodervalg

Annonce