Angrebet af kat! Angrebet af kat!
Jeg har lige været ude at gå med mine tre hunde i buldrende mørke, vi bor i et villakvarter.
Mine hunde hader katte og stod det til dem, så skulle alle katte dø.
På vores tur går vi forbi en kat der står med krummet ryg, vi opdager den først da vi er næsten forbi, så vi går bare videre. Normalt ville mine hunde på dette tidspunkt gå amok og gø og kaste sig frem i snoren, men det gjorde de ikke, fordi der kom en dame imod os der tale til os og ønskede glædelig jul, så hundenes fokus var på hende.
Vi stoppede op og snakkede lidt, hundene stod og hilste på hende og pludselig sagde hun - åh nej den skide kat. Jeg vendte mig rundt og så så katten komme løbende imod mig, hvæsende og med krum ryg. Den sprang lige ind i min flok af rimeligt store hunde og så skal jeg love for at de begyndte at gå, de var klar til at slå ihjel. Det var kl 1 om natten,, så det var lidt øv.
Jeg begyndte at trække mine hunde videre imens de gøede og forsøgte at få fat i katten, men den var udenfor deres rækkevidde, for de de jo var i snor. Den angreb igen, men ikke ind midt i flokken og jeg gik videre. Den forfulgte os op ad vejen nok 30 m.
Jeg er ked af at jeg ikke fik sparket den væk - møgkat - ellers burde jeg have sluppet hundene løs, så skulle den nok få benene på nakken, men jeg ønskede ikke at mine tre hunde begyndte en forfølgelse igennem folks haver midt om natten.
Er det normal opførsel fra en kat ligefrem at angribe på den måde, det har jeg aldrig oplevet før og her løber ellers mange hunde rundt?
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 884
Godt der ikke skete hverken dig, katten eller hundene noget!
Jeg har før hørt om katte der angriber mennesker, men det lyder da lidt voldsomt. Forhåbentligt var den ikke smittet med noget, så den går og lider eller kan smitte andre, men det er lidt svært at bedømme situationen når man ikke selv har stået i den.
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.732
Godt I overlevede
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
apr 2011
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.777
Specielt én gang hvor vi blev angrebet bagfra af en kat, der bare satte sig fast i Silas hud. Staklen havde ret store sår efter. Mine var også klar til at æde katten og ejerne stod bare og grinede.
Synes det er super træls og selvom hundene på ingen måde er i livsfare, er det ikke fair at katte må tillade sig den opførelse. Men hvis hundene så meget som tænker på at galpe tilbage, så skal man styre sin hund.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 805
Vi boede sådan lidt ude på landet hvor alle kendte hinanden og mange af hundene rendte løs, men lige det stykke hvor katten boede holdte hundene sig helst fra
Og katten forlod heller ikke deres grund og det vej foran grunden..
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Jeg ved godt, at det normalt ikke lige er årstiden for killinger, men vi har haft både et lunt efterår og forvinter, og så er det ikke ualmindeligt med sene kuld.
feb 2007
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.872
Det er en vildkat (hankat) som bliver fodret af en nabo.
Den er tudegrim, mangler begge ører, og har ar over det hele.
Dina kan godt lide katte, og går pænt forbi den, men hun forstår nok ikke dens sprog, for så ville hun spæne forbi den i rædsel.
Vildkatten "Monsteret" sidder altid på en træstub og hvæser, når vi går forbi.
Nogle dage er den mere hidsig end andre, og den kan finde på at spæne over mod os, når vi går forbi.
Den er virkelig frygtindgydende, så jeg hiver altid Dina afsted og vi passerer på så lang afstand som muligt, fordi jeg er bange for, at den skal rive hende i øjnene.
Hvis jeg kunne gå en anden vej i skoven, så ville jeg gøre det. Den kat er virkelig uhyggelig. Men den er nok vant til at klare sig, for på de 300 meter der er til skoven, skal vi også forbi 7 løse hunde, som føjter omkring. De har sikkert allesammen respekt for "Monsteret"
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 65 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.423
Har hørt om det før - hidsige katte, der overfalder hunde - så helt så unormalt tror jeg nu heller ikke det er.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.494
Han hedder Monty og er kastreret
Men han har over 1,5 - 2 år fået respekt for mig, så han angriber ikke mere. Han ser kun vred ud, når vi går forbi. For en måneds tid siden kom vi til at gå tæt forbi ham, fordi gadelampen var gået ud. Så ham først da vi var lige ud for ham, han sad 1 m væk.
Jeg har smidt vand efter ham, skældt ud, blokeret ham angrebsvejen med en sneskovl og et hårdt nej etc. etc.
Men for søren hvor er det rart, at det efterhånden er længe siden, han har angrebet os:)
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.883
Den hersker over et stendige langs ejerens grund i et villakvarter. Første gang kom den pludselig springende ned på ryggen af Ayla og angreb hende og jeg fik den værfet væk efter lidt tid. Heldigvis for hende har hun rigtig meget pels og den var ikke helt oppe i hovedet på hende, så hun slap uden skrammer.
Men i dag er hun bange for katte,,, Når man går forbi kan man bare høre den der syngen/knurren af en meget sur kat lige inden den angriber, og så stryger vi meget gerne over på den anden side i en helvedes fart.
Den er løbet efter os et par gange, lortekat
Jeg var også meget overrasket over at en kat kan være så territorial, men igen, de er jo frygtløse. Jeg kom gående med 3 hunde på i alt 170kg. sååå
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Normalt? Det tør jeg ikke udtale mig om, men lidt usædvanligt er det da, omend det jo så åbenbart sker fra tid til anden.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
Meeen tænker dog stadig, sikken en selvtillid sådan en kat har (eller så er den bare dum). Hvis den direkte kan kigge på en hel flok af hunde, og stadig tænke: i am the king
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 9 Svar: 95
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Den angriber alle hunde den kommer i nærheden af. En golden har måtte sys i nakken og på ryggen og en westie måtte behandles for betændelse i såret. Disse 2 var for øvrigt sammen og i snor da katten angreb dem sidste sommer.
Alle med hund som bor i denne kats område er bange for den.
Næh store og mellem store hunde er nok ikke i livsfare men en kat KAN altså godt gøre skade. Og hvad hvis det er en lille Chi det går ud over en dag?
TS: I den her situation lyder det som om det er en kat som har gjort den slags før. Læk mærke til damens kommentar - åh nej den skide kat. Måske damen kan fortælle hvor kræet bor og så prøve at snakke med ejer? Hvis dette ikke får dem til at holde kræet inde så klage til beboer foreningen eller noget?
Maria: En kat som den er sur på alle hunde uden at de behøver gøre andet end at være til.
apr 2011
Ja damen kender tydeligvis katten, og hun løb frem mod den inden jeg fattede hvad der var ved at ske, hun ville jage den væk - men den var hamrende ligeglad. Men vi fik da vist vækket alle dem i kvarteret der var gået i seng ha ha - så nu går rygtet nok, at de skøre collier er gået helt amok i galskab!!
apr 2011
jun 2010
Det er faktisk ikke så svært at katte sikre sin have så ens kræ bliver på egen grund.
Det er ikke kun sådanne psyko katte som kan gøre skade. Almindelige katte gør også skade på for eksempel fugle og egern bestanden. Det er ikke kun skade dyr de tager.
nov 2012
jun 2010
Hvorfor skulle man dog hade katte blot fordi man mener katte ikke skal færdes frit i naturne/vejen?
Jeg har for øvrigt haft katte hele mit liv. lige til jeg blev allergisk, Jeg elsker katte og savner det meget. Men mine katte har altså aldrig generet andre eller slået vilde dyr ihjel. De var nemlig alle som en inde katte.
Jeg mener at når et menneske anskaffer sig dyr påtager de sig et ansvar for det dyr og dyrets færden/handlinger. Det er ikke naboen eller nogen andens problem. Katte lorte i naboens bede for eksempel er lige så meget no go i min verden som efterladte hundelorte. Kan man ikke holde sine hos sig bør man ikke anskaffe dette dyr. End of storry. Sådan er det i det mindste i min verden.
Det har intet med had at gøre men alt med respekt for sine omgivelser at gøre
nov 2012
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Kort proces, og 1 stk død misser....
Jeg ville så ikke engang skælde hundene ud.....
Sjovt som nogle kattemennesker bare ikke tænker over konsekvensen af, at lade deres aggressive kræ løbe rundt......
jun 2010
Nej det er hverken sjovt eller sødt. Det kan koste øjne hos hunden. Mere hos en lille hund. Det kan også koste katten livet hvis den angriber den forkerte hund.
Men det tænker ikke alle på. Jeg kan huske engang som barn en af mine forældres venners kat var også psyko når den så hunde. Ejeren fortalte stolt og gerne om hans modige kat som angreb vejens hunde. Vi unger som ikke tænkte over eventuelle konsekvenser syndes da også det var sjovt. Lidt alla Disney film.
apr 2007
Jeg ville da ikke have det godt med, at mine hunde aflivede en kat med tænderne.....
Men blev de angrebet af sådan et kræ, og udfaldet blev sådan..... tjah.... "katten bad selv om det"....
jun 2010
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.130
sep 2011
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 43
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
jun 2010
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 605
jun 2010
1 det er ikke alle katte som har adresse skilt på.
2 Det er ikke alle ejere af den slags katte som kan se det er kattens/ejers egen skyld. Jeg ville ikke gide risikere at blive lagt for had. (Eller at min hund blev stemplet som dræber)
Derudover. Hvis en kat opføre sig sådan og alligevel render ude tyder det på en vis ligegyldighed fra ejers side. Hvis ikke over for deres kat så i det mindste over for min hund. Hvis de er ligeglade med min hund hvorfor skulle jeg så ikke være det med deres kat?
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 65 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 354 Svar: 14.423
Har iøvrigt selv to katte og de er da meget søde ...
Hvorfor spørger du ?
jul 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
apr 2011
En anden aften hvor jeg gik med mine hunde gøede Alba af en kat, men vi gik så bare videre. Vi passerede en mand der troede hun havde gøet af en hund der gil et stykke derfra. Jeg sagde til ham, at det var en kat hun havde set og sa sagde han "Pis også hun ikke åd den"
apr 2007
Der er en del katte her i kvarteret også, men aldrig i vores have heldigvis....
Men det skal nok gå galt en dag, hvor jeg så skal ud og skrabe en kat op fra græsplænen
Selvom man nok burde bede katte ejeren, om selv at komme og gøre det beskidte arbejde!
Har je helt seriøst lyst til, hvis det sker, for jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvordan det kan blive MIN skyld, at mine hunde flår en andens kat
apr 2011
Mine har aldrig tagen en kat, men der ser ud som om de rigtig gerne ville, hvis de fik lov. Det eneste den ene har taget var en rotte og en muldvarp.
feb 2007
Katte skal da også opleve livet og få motion.
Jeg har før gået tur med mine katte i snor, og jeg får hver gang grimme kommetarer fra hunde ejere, pga. deres hunde gør og skaber sig - samt hunde der forsøger at æde mine katte. Det tør jeg ikke længere, så hellere lade dem løbe løst, hvor de i det mindste har større chance for at komme væk.
Min have er så indhegnet, så se holder sig oftes inde på vores område - af og til møder jeg dem dog i vores lille by, når de er ude.
jul 2007
jul 2007
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.494
jul 2007
Lov om mark- og vejfred
Lov om mark- og vejfred har flere paragraffer af betydning for katteejere.
§1 omhandler pligten til at holde sin kat inde på sin egen grund. § 3 omhandler katteejeres erstatningspligt. Kommer en kat ind på anden mands grund, skal kattens ejer erstatte den skade, katten forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skader, katten forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilfører legemsbeskadigelse. § 14 giver andre ret til på en hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende katte fra sin grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten skulle komme til skade eller omkomme, når man fjerner katten.
Som katteejer har du ret til at få udleveret din kat mod du betaler for de skader, katten eventuelt har forvoldt på den anden mands ejendom. Nedskydning eller anden form for drab af katten må kun finde sted, hvis kattens ejer er blevet advaret i forvejen og inden for det seneste år. Hvis man ikke kender kattens ejer, er det nok at indrykke en annonce i et lokalt dagblad, med advarslen samt en kort beskrivelse af katten
jul 2007
Lov om mark- og vejfred
Lov nr. 107 af 31. marts 1953 Jf. lovbek. nr. 818 af 11. december 1987
Følgende ændringer indarbejdet Bek. nr. 454 af 16. juni 1999, Lov nr. 232 af 2. april 1997 (LF 71
96-97), Lov nr. 1082 af 20. december 1995.
Kapitel I
Almindelige bestemmelser
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i
fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt.
Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.
§ 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands
grund, indtræder også,
når husdyr kommer ind på en dets ejer tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende
brugsret.
Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten
over disse tilkommer en anden.
Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bestemmelser omfatter tillige gader, pladser og stier
Kapitel II
Erstatning for skade forvoldt af husdyr
§ 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den
skade, dyret forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning,
beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om
skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det
legemsbeskadigelse.
Stk. 2. Erstatning kan dog ikke kræves, hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af
skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der skyld på begge sider, afgøres det efter
fejlenes beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller helt bortfalde.
Stk. 3. Om erstatningskravets gennemførelse gives der regler i kap. VII.
§ 4. Denne lovs regler finder ikke anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af hunde.
Stk. 2. Det ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end besidderen, berøres ikke af
nærværende lov. Det samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes af
erstatningsreglen i § 3, stk. 1.
jun 2010
Her hvor jeg bor er der en sø hvor mange lufter deres hunde. Der bor en mand der nede han lufter sin kat. Hans kommentar til os. Ja folk kigger jo noget men ellers går det fint.
Ved du godt det er ganske nemt at katte sikre din have? Alt der kræves er et hegn og at toppen hælder 45 Grader ind mod haven. Vi forlanger hunde ejere sikre deres have hvorfor så ikke katte ejere?
feb 2007
Min have er kattesikret, men da jeg bor lige ned til vandet og ikke må stille hegn op ned til stranden, så løber kattene af og til ned på stranden og op i byen - har dog aldrig hørt klager om det, bor i en lille by og alle folk på vejen kender mine katte og nyder når de kommer og besøger dem. Deres katte er også velkommende i vores have.
Hvis der var en der så det som en problem, ville jeg selvfølgelig sørge for at katten ikke kom på deres grund.
Bliver bare lidt irriteret når jeg læser om folk der hentyder til vil lade deres hunde æde ens kat, på offentlig grund. Jeg er så også mere katte person end hunde, så det er muligt det er derfor det er et følsomt emne.
Synes bare at døden/drab naturligvis skulle være sidste udvej, uanset hvad.
Jeg ville i hvert fald aldrig skyde en hund eller lade min hund æde en kat - selvom den kom ind på min grund.
apr 2007
Og hvor mange skrammer, det ville give både hund, kat og ejer?
I mit tilfælde, ville det så være to hysteriske hunde....
jun 2010
1 min have er meget lille og jeg har måtte opgive at have blomster da de konsekvent bliver gravet op. (den bløde jord hvor der er ny plantet er åbenbart bedst at skide i.)
2 jeg måtte opgive at have mine fugle ude i haven om sommeren efter jeg fandt en kat (naboens) på toppen af buret igang med at fiske.
3 de katte som kommer her er sky over for fremmede og hader hunde. Så hverken Calle (som elsker katte) eller jeg har nogen fornøjelse af dem.
feb 2007
Mener du på offentlig grund eller privat område?
På offentlig grund burde du vel have styr nok på din hund, til at den ikke ser rødt og farer i flæsket ved synet af en kat. På privat grund, ja det er jo så blot en sørgelig risiko for katteejer. Men hvis man ikke vil gøre sit bedste for at stoppe dette, fatter jeg det ikke.
Calles Mor:
Man kan da sagtens have fugle i haven med katte, jeg opdrætter papegøjer og parakitter, de er stort set alle i min have, hvor der også går fremmede katte. Der skal man bare sikre fugleburet/volieren for ræve, katte osv.
Men ja, det er død belastende at have ubudne gæster, hvis de skader ens område, have eller hus.
Jeg forsøger også at holde mine katte der hvor de må være, men alle dyr kan stikke af, hvis man benægter dette synes jeg lige man skal pudse glorien, og det burde ikke være døden for dem, hvis/når det kan undgås.
jun 2010
Det foregik naturligvis kun om dagen når jeg var der. Men en tur på toilettet var altså tid nok for naboens kat. Nej den fik ikke fysisk skadet mine fugle men de var da noget chokeret.
Yasmin: Jeg vil våge den påstand at ingen hunde ejere har så meget styr på deres hunde de kan nå at stoppe den i at lukke munden om en kat som angriber. Her er det jo altså disse situationer med angreb vi taler om. Mener ikke der er nogen her som siger det er ok bare at lade hunden angribe en tilfældig kat.
apr 2007
Sker det, som tråden i øvrigt handler om, er det da ret svært, at undgå nærkontakt (og her ville det resultere i døden for katten)
Sker det i min have.... tjah....JEG stikker ikke fingrene imellem hysteriske katte/hunde..... så må ejeren holde sin kat inde.....
Og som skrevet længere oppe, burde kattejeren selv komme, og skrabe resterne af misser op fra min græsplæne!
feb 2007
Det er de færreste katte der går til angreb på en hund, eller frivilligt går hen til en hund - så heldigvis for det.
Men så længe du har styr på dine hunde, så er jeg tilfreds, for så burde det ikke ske, og ingen katte eller vildtliv kommer til skade.
Calle's Mor:
Jeg kan ikke se hvordan en kat skulle kunne få fat i en fugl, i et lukket fuglebur - men ja, chokeret bliver fuglene helt sikker, og jeg ville helt sikkert også jage katten bort, og kontakte ejeren hvis det fortsatte, altså hvis det som du beskriver skete i min have.
jun 2010
I virkeligheden er det jo fuldstændigt ligegyldigt. Det var mine fugle, mit bur, min have, men bestemt ikke min kat. Jeg har vel for pokker lov til at have mine dyr i min egen have i fred? Hvis jeg nu havde marsvin/hamster/mus og lavede en løbegår til dem var det så også ok at naboens kat lige kom forbi?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.130
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
jeg sparkede og ramte.. men det stoppede ikke kattene.
de fløj et par meter og kurrede hen ad vejen, vendte og angreb igen.
Sindssyge krapyler !!
apr 2011
apr 2011
Angrebet af kat!