Hårdt angrebet af øremider og mærkning (katte) {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Dette er et ikke-hunderelateret spørgsmål, men jeg tror (ved), at der også sidder nogle kattemennesker derude.
Sagen er den, at jeg skal hente to katte. De er brødre og søde, rare, kælne katte. MEN!
De er meget hårdt angrebet af øremider (går jeg ud fra, at det er). Hende, der har dem nu, har desværre ikke helt magtet dem (altså ifht. dyrlæge mv.), så det har bare fået lov at stå til, hvilket betyder, at det ser ud til at have udviklet sig til noget betændelse. I al fald er der nogle steder i øret lidt gullige skorper, specielt ved den ene kat.
De skal selvfølgelig behandles, men når de er så hårdt angrebet, skal vi så regne med at dyrlægen skal rense ørerne op først? Jeg tvivler nemlig på, at det er muligt blot at dryppe dem i ørerne med et middel så slemt, som det er.
Derudover: de skal velsagtens holdes adskilt fra vores andre katte for at undgå smitte, indtil de er færdigbehandlede (eller i gang med behandling)? Det samme med mærkning - vi hælder lidt til at få dem chippet, men de skal vel også være fri for øremider, hvis de skal øremærkes, ikke?
Endeligt virker særligt den ene kat lidt 'snøvlet' - lidt som om han er stoppet i næsen. Derudover har han en tendens til at savle lidt, men der er ikke noget at se i munden. Kan det være pga. øremider?
Jeg håber, at det var til at finde rundt i mine spørgsmål. Jeg vil bare gerne kunne forberede mig nogenlunde på, hvad der skal gøres. Vi bestiller selvfølgelig en tid hos dyrlægen, inden de kommer hjem og tager dem derhen, når vi har hentet dem.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg ville være mere bekymret overfor snøvleriet og savleriet. Det kan skyldes dårlige forhold og stress, det ser man tit hos katte, men det kan også være andet, så ville pga. det alene holde dem adskilt fra jeres andre katte. Tror ikke det er øremiderne der er skyld i det.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
Mig bekendt så kan ørermider ikke have noget med luftvejene at gøre. Når du nu har katte i forvejen ville jeg ligge vejen forbi dyrlægen inden jeg tog dem med hjem, simplethen for at udelukke at det kan være noget smitsomt.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Og det ville jeg være meget mere bekymret for, for det smitter grelt og grimt
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 565
Der er ikke fuldstændig lukket ind til øregangen, men den virker noget hævet og rød, givet grundet irritation.
Jeg tænker næsten, at vi må se, om vi kan finde ud af en form for karantæne-løsning og så være ekstra opmærksomme på ikke at få rørt ved Alma og de andre katte, når vi har snakket med dem.
Jeg er nemlig også knap så glad for det snøvleri. Umiddelbart ser de ellers fine ud - klare øjne, OK pels og ved rimelig huld. Men jeg må overlade det til dyrlægen at undersøge ham nærmere.
Vi har haft lidt samme tanker ifht. øremærkning. Vores to andre er blot mærkede i ørerne, men vi påtænker at få dem chippet, da farven efterhånden er blevet lidt gnidret og tallene sværere at tyde. Så måske ender vi med at få gjort begge dele. Mit håb er så, at folk kan se, at de er mærkede i ørerne, og hvis det så ikke er til at læse, tænker de, at de måske har chip også.
De er nogle skønne katte, og vedkommende spurgte os direkte - så fik jeg hurtigt overbevist mine forældre og vupti, så er de snart en del af husholdningen.
Ifht. neutralisering - det er vel bedst? Vores to andre katte er også hankatte (kastrater), men de to tilflyttere er begge intakte - men slåsser i al fald ikke med hinanden. De virker generelt meget stille og rolige, strejfer ikke (er udekatte), men det kan måske være en fordel i forhold til sammenføringen med de andre...?
mar 2009
Har ikke personlige erfaringer, men Google-resultaterne er godt nok ikke rare.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1424 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.504
Hold øje med om de også har dårlig mave. Katte der har levet under dårlige forhold har ofte tarmparasitter.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.136
Susanne: En chip kattelem fungere mig bekendt med en chip i halsbåndet. Det er altså ikke den chip man putter ind under huden og registrere katten med.
mar 2009
Jeg synes blot, at det er godt, at du deler de tanker, About. Umiddelbart virker de bare ret friske (springer i træer, fanger mus, leger), og jeg tænkte umiddelbart, at de vil være mere 'dvaske', hvis det var grundet sygdom - men det kan jo selvfølgelig ikke udelukkes.
Afføring er fin - ejer havde på et tidspunkt problemer med, at de lavede meget og overalt (men ikke tyndt), men det forsvandt ved foderskift (de blev fodret med foder fra LIDL før).
jul 2012
jul 2012
mar 2009
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
jul 2012
Hårdt angrebet af øremider og mærkning (katte)