915 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Cocio
Cocio
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402

Match ml. hvalp og hvalpekøber Match ml. hvalp og hvalpekøber

Disse spørgsmål er primært henvendt til opdrættere og er af ren og skær nysgeerighed (hvalpekøbere må selvfølgelig gerne byde ind med info om, hvordan det var der, hvor de købte hvalp)

Det er mit indtryk, at det er lidt forskelligt fra opdrætter til opdrætter, hvordan hvalpe og købere matches. Er det korrekt?

Altså at nogen steder vælger køber hvalp, mens de andre steder får "tildelt" en hvalp?

Og hvor kommer venteliste-placeringer ind i billedet? (altså hos de, der har ventelister). For hvis opdrætter matcher hvalpe og købere, har den vel reelt ingen betydning - altså udover at jo højere man står på listen, jo større er sandsynligheden for at få en hvalp i kuldet eller??

Og hvis de "tildeles" hvilke kriterier kigger man så bl.a. på som opdrætter - altså hvordan ved man, hvem der passer sammen?

Ja, det er som sagt bare af ren og skær nysgerrighed, så håber at nogen vil byde ind, så jeg kan blive lidt klogere på emnet smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Match ml. hvalp og hvalpekøber
  • #1   24. okt 2012 Spændende emne - jeg læser med smiley

• #2   24. okt 2012 Jeg kan kun fortælle om mine oplevelser for mig som køber.

Jeg har før prøvet, hvor opdrætter valgte en hvalp til mig. Jo, den var den sød, skøn og helt fantastisk, men vi havde aldrig det der stærke, tætte bånd, som man har mellem hund og ejer.

Her med Silje, valgte jeg hende selv. Og det er jeg virkelig glad for. Jeg ved hvad jeg leder efter ved en hund, og hvad jeg gerne vil undgå. Vi er rigtig tætte, og der er et helt andet forhold i mellem os. Både kærligheds- og træningsmæssigt.

• #3   24. okt 2012 Jeg tror på, at der kan findes en mellemvej afhængig af racen..
    Da jeg købte Bertha valgte jeg i samråd med opdrætteren Bertha.. Hun rådede mig på vej ud fra mine ønsker, men i princippet måtte jeg vælge mellem de tre tæver, hun havde..

Og det synes jeg er den rette måde at gøre det på. Opdrættererne kender i langt de fleste tilfælde (forhåbentligt) hvalpens sind, og derfor bør man som køber lytte godt efter..

Nu er Mastiff-racen en forholdsvis nem kærlig race, og hvis man bliver accepteret som køber fra start af, bør køberen kunne håndtere, den hvalp de vælger uanset, om det er en han, tæve, frembrusende eller ej.. Ellers burde de slet ikke have hund til at starte med..

Og gør man det på den måde betyder pladsen på ventelisten selvfølgelig noget,

• #4   24. okt 2012 Ved vores opdrætter lavede vi en "ønskeseddel" altså vi ville gerne ha en han hund som var sort.... da cito blev så stor så der ku laves en test på ham var vi så så heldige at han passede perfekt til os ifølge opdrætter..

der var dog en familie der ønskede en tan farvet tæve og de havde os valgt en, men hende fik de ikk lov til at få/købe pga det testen viste..

• #5   24. okt 2012 Vi venter hvalp(forhåbentlig klar til jul), og her er der ventelister. Det virker somom køber ytre hvilket køn og evt. farve de er interesseret i. Hvis der forefindes en efter deres beskrivelse i kuldet(og de ikke er langt bagud i ventelisten) vil de blive nøje vurderet i forhold til det at have hund, den pågældende race, hvad de kan tilbyde og i forhold til hvalpens sind. (Om der er match).
    Tror først det besluttes omkring 5-6 ugers alderen hvem der skal have hvilken hvalp, da der fremgår tydeligere her hvilke hvalpe der har størst potentiale til udstilling.

Vil selv foretrække at køber råder mig i forhold til hvilken hvalp der passer til os, hvilke der vil egne sig bedst til udstilling osv. Men ser helst jeg selv kan træffe afgørelsen smiley

• #6   24. okt 2012 Jeg gik efter farve ved de første hunde jeg købte. Det var en stor fejltagelse. Nu går jeg efter køn og så ser jeg efter bygning. Jeg fortæller opdrætter hvad jeg går efter, og så i fællesskab, ser vi på hvilken der vil opfylde mine behov bedst. Jeg vil meget gerne have en sort/hvid tæve på et tidspunkt, men det er svært at få sådan en, der ser ud som jeg vil have den. Derfor, jeg vil aldrig selv gå efter en bestemt farve, selvom der er nogle jeg ikke vil have. Jeg vil have den, der passer mine krav bedst: imødekommende, opsøgende, fart over feltet og ikke lader sig skræmme af noget - og så selvf en evigt logrende hale

• #7   24. okt 2012 Dkk cocker.. vi var så heldige at Cito er alt det der som vi gerne ville ha samtidig med at han var en han:) og sort... heldet var med os og han er den bedste..

• #8   24. okt 2012 Min opdrætter foreslog en hvalp til mig, den hun mente vil passe bedst til mig, og det var jeg enig i... smiley

• #9   24. okt 2012 Vi valgte Zantos i samråd med opdrætteren.

• #10   24. okt 2012 Jeg har selv valgt mine, men det var ud fra kønnet og pelstypen. Der var ikke rigtig særlig mange valg, men jeg er nu glad for dem jeg endte med.
    Nu skal jeg selv have hvalpe i 2013 og en af hvalpe-bestillerne synes at jeg skal vælge hunden. Det har jeg sagt nej til, for det kender jeg ikke racen nok til (mit første kuld) og slet ikke personen. Derfor lavede vi en aftale om at få lavet en til flere hvalpetest og sammen beslutte hvad der vil passe bedst.

MEN jeg tror altså også det afhænger af hvor mange hvalpe der kommer. For min race kom der i 2011 i gennemsnit kun 3,6 hvalpe i hvert kuld, så der er jo ikke så mange personligheder at vælge imellem. Da kæresten havde sine lab-hvalpe kunne køberne helt klart tage en reel beslutning angående personlighed mellem de 8, hvorimod der ved hans JRT parring kun kom en enkelt hvalp til den ene køber.

• #11   24. okt 2012 Jeg valgte Funky. Han havde faktisk taget hende fra til sig selv, og til at starte med ville han slet ikke sælge til mig da jeg aldrig havde haft racen før. Jeg kørte så til Jylland alligevel (fra Sjælland) og så tæverne. Funky var hende der havde de evner jeg søgte og jeg orienterede ham om at det var hende ellers var jeg ikke interesseret. Han tænkte meget over det og endte med at sælge. Siden er vi blevet gode venner og han har tilbudt mig flere hvalpe ganske gratis;-) og har aldrig fortrudt at han solgte til mig. Men den gæve jyde måtte æde sin stolthed;-)

• #12   24. okt 2012 Indtil nu har vi bare valgt selv, men jeg ville virkelig ikke have noget imod, at en opdrætter ville give nogle gode råd angående et godt match. Det er trods alt opdrætter der går op og ned ad hvalpene og kommer til at kende alle de små særheder.

Den opdrætter jeg påtænker at få hvalp fra næste år vælger til en vis grad også hvalpen - ud fra bla. krav om udstilling/ikke udstilling, køn og pels og forventninger til hvalpen.

Kommentér på:
Match ml. hvalp og hvalpekøber

Annonce