Match ml. hvalp og hvalpekøber Match ml. hvalp og hvalpekøber
Disse spørgsmål er primært henvendt til opdrættere og er af ren og skær nysgeerighed (hvalpekøbere må selvfølgelig gerne byde ind med info om, hvordan det var der, hvor de købte hvalp)
Det er mit indtryk, at det er lidt forskelligt fra opdrætter til opdrætter, hvordan hvalpe og købere matches. Er det korrekt?
Altså at nogen steder vælger køber hvalp, mens de andre steder får "tildelt" en hvalp?
Og hvor kommer venteliste-placeringer ind i billedet? (altså hos de, der har ventelister). For hvis opdrætter matcher hvalpe og købere, har den vel reelt ingen betydning - altså udover at jo højere man står på listen, jo større er sandsynligheden for at få en hvalp i kuldet eller??
Og hvis de "tildeles" hvilke kriterier kigger man så bl.a. på som opdrætter - altså hvordan ved man, hvem der passer sammen?
Ja, det er som sagt bare af ren og skær nysgerrighed, så håber at nogen vil byde ind, så jeg kan blive lidt klogere på emnet
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.332
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
Jeg har før prøvet, hvor opdrætter valgte en hvalp til mig. Jo, den var den sød, skøn og helt fantastisk, men vi havde aldrig det der stærke, tætte bånd, som man har mellem hund og ejer.
Her med Silje, valgte jeg hende selv. Og det er jeg virkelig glad for. Jeg ved hvad jeg leder efter ved en hund, og hvad jeg gerne vil undgå. Vi er rigtig tætte, og der er et helt andet forhold i mellem os. Både kærligheds- og træningsmæssigt.
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
Da jeg købte Bertha valgte jeg i samråd med opdrætteren Bertha.. Hun rådede mig på vej ud fra mine ønsker, men i princippet måtte jeg vælge mellem de tre tæver, hun havde..
Og det synes jeg er den rette måde at gøre det på. Opdrættererne kender i langt de fleste tilfælde (forhåbentligt) hvalpens sind, og derfor bør man som køber lytte godt efter..
Nu er Mastiff-racen en forholdsvis nem kærlig race, og hvis man bliver accepteret som køber fra start af, bør køberen kunne håndtere, den hvalp de vælger uanset, om det er en han, tæve, frembrusende eller ej.. Ellers burde de slet ikke have hund til at starte med..
Og gør man det på den måde betyder pladsen på ventelisten selvfølgelig noget,
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.046
der var dog en familie der ønskede en tan farvet tæve og de havde os valgt en, men hende fik de ikk lov til at få/købe pga det testen viste..
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Tror først det besluttes omkring 5-6 ugers alderen hvem der skal have hvilken hvalp, da der fremgår tydeligere her hvilke hvalpe der har størst potentiale til udstilling.
Vil selv foretrække at køber råder mig i forhold til hvilken hvalp der passer til os, hvilke der vil egne sig bedst til udstilling osv. Men ser helst jeg selv kan træffe afgørelsen
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
mar 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 155 Svar: 1.046
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.510
Nu skal jeg selv have hvalpe i 2013 og en af hvalpe-bestillerne synes at jeg skal vælge hunden. Det har jeg sagt nej til, for det kender jeg ikke racen nok til (mit første kuld) og slet ikke personen. Derfor lavede vi en aftale om at få lavet en til flere hvalpetest og sammen beslutte hvad der vil passe bedst.
MEN jeg tror altså også det afhænger af hvor mange hvalpe der kommer. For min race kom der i 2011 i gennemsnit kun 3,6 hvalpe i hvert kuld, så der er jo ikke så mange personligheder at vælge imellem. Da kæresten havde sine lab-hvalpe kunne køberne helt klart tage en reel beslutning angående personlighed mellem de 8, hvorimod der ved hans JRT parring kun kom en enkelt hvalp til den ene køber.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.586
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.687
Den opdrætter jeg påtænker at få hvalp fra næste år vælger til en vis grad også hvalpen - ud fra bla. krav om udstilling/ikke udstilling, køn og pels og forventninger til hvalpen.
Match ml. hvalp og hvalpekøber