618 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

spor? spor?

nu vil jeg gerne prøve at gå noget spor med min hund.

min mor har hørt, at man kan blande noget vand med nogen skinke i, tun vand blandet med almindelig vand, eller vand fra cocktailpølser i f.eks en drikkedunk, der kan lave en god stråle.

så ligger man en godbid/cocktailpølse eller andet i den ene ende, hvor man starter og så laver en lang linje med dette vand fra den til den anden belønning som skal være forenden af denne vand-streg (er det til at forstå?) smiley og så skal hunden så starte ved godbidden og derefter følge den lange vand-streg hen til belønningen for enden.

Misha er vandt en gang imellem og få skinke strimler eller andet lækkert spredt ud over græsset i haven (en lille have) eller også kan jeg finde på at gemme fars rundt omkring i forskellige højder osv. som hun så skal finde.. så hvis jeg nu laver den her med spor, så tror jeg at hun vil tåge rundt og ikke gå efter linjen, altså gå lige frem.

jeg har ikke en sporline, da jeg synes de vikler sammen i en pærevælling konstant og jeg gider ikke stå og rode det ud altid! så har en longe (til heste) og en flexline jeg tænker jeg kunne bruge hvis det var, så hun kunne gå selv.

men hvordan griber jeg det bedst muligt an? måske vil hun tro det ligger over hele græsarealet? skal jeg gå bag ved hende og lade hende ''trække mig'' lade hende gå et stykke foran mig? skal jeg sige noget inden? som en slags ''værsgo/sæt igang''?

håber jeg kan få nogen gode råd, så min hund kan komme til at bruge sin snude og sin hjerne smiley

- undskyld hvis det blev lidt langt, rodet og uoverskueligt, men håber nogen kan finde rundt i det alligevel smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spor?
  • #1   6. sep 2012 Du skal ikke lægge godbid til at starte med, men skrabe lidt i jorden så du selv kan se hvor du skal starte og så hælde en god dosis duftevand over :). Og så start med 20-25m til hun har fanget ideen og øg derefter distancen smiley

• #2   6. sep 2012 okay, super smiley skal jeg gå bag ved hende (i en lang line)? skal jeg sige noget til hende? skal jeg bare lade hende suse rundt, eller hjælpe hende tilbage på sporet hvis ikke hun helt fanger den til at starte med?

• #3   6. sep 2012 Jeg ville ligge godbidder i starten; både for at vække hendes interesse, men også for at få ro på opstarten.. smiley

Og ja, hun ska have snor på så du ka støtte hende smiley Ikke nogen lang line for så ka du ik hjælpe hende..

Hvorfor ligger du ik et godbidsspor i stedet for at bruge vand?

• #4   6. sep 2012 Så længe hun arbejder (søger efter sporet), så ska du bare lade hende arbejde.. Men er hun på "skovtur", så hjælper du hende tilbage.. smiley

• #6   6. sep 2012 Michelle med mini: fordi jeg tror hun vil tro det er ligesom når jeg spreder maden i haven så.. med det her er det jo bare en lugt hun kan følge og ikke mad smiley

• #7   6. sep 2012 Michelle, det burde hun sagtens kunne lære smiley

Jeg har i hvert fald lavet begge dele med hundene; bruger bare forskellige kommandoer smiley Også lurer de hurtigt ritualerne smiley
    Når jeg ligger spor til Asti, så er starten markeret med en sporpind, og det er eneste tidspunkt Asti har sele på.. Så alene de to ting gør at hun ved hva det er vi skal igang med smiley

For hyggens skyld gemmer vi også mad på fx et træ, eller gemmer en bold hun ska finde osv.. Og hun ka sagtens adskille det smiley

Men du ka selvfølgelig sagtens lave det med "mad-vand" i stedet smiley

• #8   6. sep 2012 hvad er en spor pind? smiley

okay, så jeg kan godt få hende til at sætte sig ved sporets start f.eks og så sige ''spor!'' som kommandoen søge/værsgo'/sæt i gang (agtigt) ? smiley

• #9   6. sep 2012 Bare en pind man sætter i jorden, der hvor man starter sporet - det gør det nemmere at finde igen på marken fx smiley
    http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7156&varenr=04-1401-001&varegrp=1401&name=vareliste

Ja smiley

Når jeg har lagt spor, så henter jeg Asti i bilen og går hen mod sporet.. ca. 1-2 meter derfra giver jeg hende sele på, og fører linen under maven (hendes sele sidder med ringen på maven) og holder godt fat smiley Også får hun en søge-kommando.. Jeg bruger "søge" på sporet og "find x" når hun ska søge efter bold eller mad på gåturen.. Men jeg brugte "spor" til Hazel..

Husk ikke at ligge det så langt i starten; hellere et kort spor hvor hun får succes smiley

• #10   6. sep 2012 nåååh på den måde smiley

jeg har ikke bil, men kan jeg ikke bare sætte hende et stykke væk og så hente hende når jeg lige har lagt sporet. (jeg gør det på et lille græsareal, for det er tættest på og hun må ikke så langt) jeg bruger søge til når hun skal finde ting i haven. hun kender ikke ordet ''spor'' f.eks så skal jeg bare bruge ordet søge, som hun kender?

hvorfor sidder den under maven? hvad er det foren sele?

okay smiley

• #11   6. sep 2012 Jo, det ka du sagtens smiley Du ka også ligge det i haven..

Jeg går forskellige steder fordi hun ska lære at gå på forskelligt underlag, da hun gerne skal kunne bestå sine IPO prøver.. Men når det "kun" er for aktiveringens skyld, så er det slet ik nødvendigt smiley

Kommandoen vælger du helt selv.. Jeg synes det er bedst at bruge forskellige kommandoer, men jeg har intet belæg for det smiley

Jeg ved faktisk ikke hvorfor man har snoren siddende under maven.... Det er bare sådan jeg har lært det smiley Vi bruger denne sele til Asti: http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=7838&varenr=02-1301-171&varegrp=1301&name=vareliste
    Og denne havde vi til Hazel: http://www.kenjan.dk/default.asp?ID=5&show=vare&vareid=10770&varenr=02-1309-000&varegrp=3402&name=vareliste

• #12   6. sep 2012 okay, smiley men når hun lære det, kunne det jo også være sjovt med forskelligt underlag. men hun må ikke gå så langt lige pt, så det må lige være lige her over på græsset til at starte med smiley

ja, jeg vil også gerne have forskellige kommandoer, så jeg finder bare på et.. skal jeg få hende til at sætte sig ved starten af sporet (ved sporpinden)? og så sige f.eks spor og så afsted? smiley

for mig ser det der ud til at ringen sidder i nakken/på ryggen som vores?
    http://dogsfirst.dk/shop/k9-julius-seler-30c1.html?gclid=CPDOtt3PobICFYO9zAodaUEA-A

• #13   6. sep 2012 Michelle

Jeg har fået at vide at den skal være under maven, for at de vender sig til at snuden skal holde ved jorden.. hvis du trækker bare lidt i linen når den er "normal" så bliver hovedet jo løftet fra jorden. (-:

• #14   6. sep 2012 hmm. okay, kan bare ikke lige se hvordan den skal sidde under maven.. smiley

• #15   6. sep 2012 Jeg bruger ikke sele, bruger bare halsbånd (-:
    Skal ikke lige kunne sige hvordan man gør med sele (:

• #16   6. sep 2012 Helt bestemt smiley Når først hun har lært det, er det jo bare med at vedligeholde og øge sværhedsgraden smiley

Nej, jeg ville få hende til at sidde lidt fra sporet mens du gør hende klar, og så gå over til sporet og give hende kommandoen.. I starten kan du samtidig med din hånd vise hende sporet smiley

Hehe, det gør den også smiley Forskellen på dem jeg linker til og den du linker til er, at mine kan vendes 180 grader, så jeg har ringen på maven smiley

• #17   6. sep 2012 Monica - tænkte godt den tanke, men det gør sig jo bare ik gældende når man bruger sele.. Den trækker jo ik hovedet ned smiley

• #19   6. sep 2012 Michelle

Hm. Nej, det jo rigtig nok.. Mon det så bare er i indlæringsfasen den egentlig "skal" være der .. så de får fornemmelsen af det med hovedet?

• #20   6. sep 2012 Trine

Hehehe .. du siger noget ..

• #22   6. sep 2012 Michelle med mini: aarh okay, det havde jeg ikke lige set smiley Misha holder gerne snuden i jorden, så det er ikke problemet. hun elsker faktisk at snuse smiley

Trine p: ja jeg gad delme ikke gå spor hvis nogen gravede mig i skridtet smiley ej, det kan jeg godt se, det er ikke så smart til hanhunde. smiley

• #24   6. sep 2012 Trine P - hanhundene går nu fint med snoren mellem benene smiley Hazel havde også snoren fastgjort på ryggen, da vi gik kaninslæb.. Men ved ipo-spor der sætter man da af en eller anden grund på maven smiley

Michelle - Asti holder også selv snuden i jorden.. Ved ik hvorfor jeg ik har spurgt hvorfor snoren ska under maven, er vidst ret autoritetstro - gør bare som der bliver sagt smiley

• #25   6. sep 2012 Enig med Trine! Ingen grund til at købe nyt udstyr.. smiley

• #27   6. sep 2012 Trine p: okay, jeg har også en longe (staves?) man bruger den til hest, den er ret lang... den kan jeg vel bruge? ja, kan altid købe noget, hvis nu hun bliver lidt for sej til det! må hunden gerne trække afsted? smiley så jeg skal altså bare gå bag ved og lade hende styre det? men hjælpe hende tilbage hvis hun nu er på skovtur lige pludselig.. smiley ???

Michelle med mini: det kender jeg godt, så får man også sjældent skæld ud smiley

kender i det med man bare gerne vil finde en hobby med sin hund? smiley ligesom med sine børn. en tid hvor hund og ejer bare F****** hygger sig sammen! smiley jeg troede det skulle være agility og det gad jeg virkelig godt, men det er ikke en mulighed. og synes det lyder så sejt at man går spor med sin hund og det der kanin slæb. smiley og når hun godt kan lide at finde ting med snuden i haven, så tænkte jeg hvorfor ikke? smiley jeg bliver glad så længe hun er glad. så det er næsten lige meget hvilken hobby det måtte være smiley

- kender i til andre ting/hobbyer jeg kunne gøre med min hund, hvor den ikke må hoppe?

• #29   6. sep 2012 Jeg ville ikke bruge så lang en line her i starten - jeg har stadig kun en 3 meter på Asti, og vi har vel gået spor i snart et halvt år... Tror kun hun har omkring en meters penge at råde over; på den måde ka jeg bedre styre hende så hun ik løber sporet smiley

Jeg elsker også at træne med hunden; synes det er fedt at have det samarbejde og opleve hundens glæde ved det smiley

Har du prøvet rally? Det er en sjovere udgave af lydighed smiley

• #30   6. sep 2012 Hvis du ikke har gået meget spor så ville jeg ikke starte med at spraye, men ligge godbidder efter hvert 5 skridt og ikke lave knæk eller andet. Da jeg startede med Tjalfe brugte jeg fiskefrikadeller i små bidder lig et par stykker ved start og træd lidt idet og slæb fødderne hen ad græsset og ved slut også flere små bidder. Når den bliver rigtig god kan man koge nogle pølser og hælde vandet på en blomsterforstøver og lave knæk. Og når den er mere øvet kan man ligge små bokse med godbidder på sporet hvor at hunden så skal dække ved dem. Ellers spørg om råd hvor du går til træning. Tjalfe har en sele og lang linie på når han går spor.

• #31   6. sep 2012 Trine p: okay takker. jeg må have min kæreste eller mor med ud når det skal prøves det med hvor mange meter der osv er ikke min stærkeste side smiley tror den er 15 meter hehe.

Michelle med mini: kan jeg ikke bare lade være med at give hende hele linen? hvorfor kan jeg egentlig ikke bruge flexline?

det er super fedt! nej har ikke prøvet rally, hvad går det ud på? smiley

• #32   6. sep 2012 hvis jeg skal gøre det med godbidderne skal jeg have nogen med ud, er høj gravid, så kan simpelthen ikke bukke mig så tit smiley men som jeg skrev, tror jeg bare hun vil tro at maden er spredt ud for alle vinde hvis jeg kun brugte godbidder til at lave et spor.

jeg går ikke til træning med Misha smiley

kigger lige det der rally der smiley

• #33   6. sep 2012 synes det ser en smule indviklet ud smiley fik i hvert fald hovede pine. kan man gå til rally altså som hundetræning?

• #35   6. sep 2012 okay, må jeg prøve smiley men er det ikke noget der skal gå hurtigt?

• #37   6. sep 2012 okay, jeg vil lige undersøge det nærmere så smiley

tusind tak for alle de gode råd og den gode vejledning. jeg vil så snart jeg kan komme igang! det kribler og krabler i kroppen for at få det prøvet hehe smiley

Kommentér på:
spor?

Annonce