1.191 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

ENDELIG vågnede pressen! ENDELIG vågnede pressen!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-48297463:modehunde-smugles-ind-i-landet.html

SÅ må vi bare håbe at det bliver råbt højt nok til at det gør en forskel!

Er selv offer for en sådan omgang (eller min kæreste var, da jeg ikke selv har valgt min hund).

Min franske pige er indsmuglet fra Ungarn, med alle de sygdomme der følger med.

Gør nu noget for at FORBEDRE racen/racerne!!!!

Udbud og efterspørgsel burde IKKE eksistere inden for hundeavl som det gør inden for materielle varer!!

Spred budskabet!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ENDELIG vågnede pressen!
  • #1   17. feb 2012 Hvis folk købte hunde som de køber elektronik og biler ville det se meget bedre ud for landets hunde. Sjovt nok er mange ikke blege for at smide mange tusind kroner efter computere, mobiltelefoner og andre ting. Men en hund, som for det meste, bliver et medlem af familien, den må ikke koste alverden......

• #2   17. feb 2012 Det har du helt ret i Anne Julie, men mener også at det er forkert bare at "lave nogle flere hunde" i forhold til at få produceret flere computerskærme/tv/telefoner.
    Det sidste kan man lave uden etiske og moralske skrupler, hvorimod det første handler om liv og velfærd for et levende væsen.

Der er LYSÅR til forskel i min verden.

• #3   18. feb 2012 Ja, hvis bare folk undlod at købe fra den slags skruppelløse personer og istedet undersøgte markedet grundigt, og valgte ud fra opdrætter og ikke ud fra udseendet.
    Vi er glade for at have købt vores fra et trygt stueopdræt - også selvom vi måtte betale en del for ham. Men vi mærker så tydeligt at han har haft en god og tryg opvækst.

• #4   18. feb 2012 man kunne jo også lade være med at støtte disse smuglere
    og vågne op ved hver enkelt advarselstegn der måtte være . Hvilket der helt sikkert må være en del af ...

• #5   18. feb 2012 Anne Julie -100% enig. Og så er det da tankevækkende at RIGTIGT mange af hvalpefabrikkerne, hundehandlerne osv har været diskuteret på nettet mange gange, og derfor kan findes via ca 5 min på google.
    Dvs at det altså ikke engang kræver super grundigt arbejde at finde frem til evt problemer med en avler/handler, men blot en lille bitte smule undersøgelse.
    Self er der tilfælde hvor man virkeligt er blevet SNYDT, men i mange tilfælde mener jeg ikke der er tale om en køber der er blevet snydt, idet køber er vidende om at hvalpen er fra *indsæt selv østland*, ikke har en sundhedsbog o.l.

Anne -den forstår jeg ikke helt. Hvad mener du med "lave nogen flere hunde"? Det er jo ikke mangel på hunde der får folk til at købe hos hundehandlere, så er ikke sikker på jeg forstår hvor det kommer ind i billedet?

• #7   18. feb 2012 ja det er helt oppe i pressen et par dage og så blir det glemt igen.
    stakkels hunde stakkels hvalpe.

• #8   18. feb 2012 Mette -det har du desværre nok ret i. Det bliver jo hevet frem engang imellem, typisk i forbindelse med at et kuld hvalpe aflives ved grænsen eller at en eller anden føler sig snydt og går til EB e.l.
    Men det lader ikke til at folk lærer af det.

• #9   18. feb 2012 Michelle, det jeg mener er, at hvis der ikke var den store efterspørgsel på bla. franske bulldogs - der er billigere end dem med tavle, ville hundene jo ikke blive smuglet ind.

Det handler om udbud og efterspørgsel, og i den ligning er der også en faktor der hedder pris. Hvis man ikke vil betale prisen for en hvalp med papire og ordentlig opvækst, begynder man at lede efter noget billigere. Det er helt klart manglende viden (var det bestemt også i min kærestes tilfælde!), og nu håber jeg at pressen kan hjælpe lidt med til at informere om dette problem og få sat mere fokus på det.

• #10   18. feb 2012 Anne -så synes jeg du skal bruge bare ½ times tid på google. Det har været oppe i pressen RIGTIGT mange gange. Mest opmærksomhed tror jeg det fik, da en eller anden kendis (kan sgutte huske hvem det var) fortalte i et interview at hun ville købe en basset hos en kendt hvalpefabrik og derefter blev "overfaldet" af vrede hundeejere på både hjemmesiden, i pressen mm.

Men det har som sagt været oppe mange gange. Desværre lader det ikke rigtigt til at have en effekt.

Og helt ærligt tror jeg ikke det gør en forskel om der blev produceret flere hunde. En dansk opdrætter kommer ALDRIG til at kunne konkurrere med de priser hundehandlerne har (de af dem der ikke sælger hundene som værende danske og til helt alm dansk pris altså) -ikke hvis de skal opdrætter bare nogenlunde samvittighedsfuldt.

Og de folk der vægter prisen s højt at de er villige til at støtte dyremishandling (for det er jo det det er) gør det jo uanset hvor meget det er i medierne.

for køber man en hvalp velvidende at den er fra et eller andet østland (og vel at mærke ikke er importeret fra nøje udvalgt kennel osv) så behøver man ikke pressen til at fortælle en at det ikke er helt hundevenligt det man har gang i.

• #12   18. feb 2012 Nu har jeg ikke for vane at google efter nyheder. Det er ofte lidt mere indviklet end at finde dem på div. nyhedssider...

Jeg er meget vel klar over problemet, og at det har været bragt op før er fantastisk, da det er noget der ikke kan bringes op ofte nok! Der er behov for viden omkring køb af hund.
    Nu virker det jo meget naturligt for os herinde på HG hvordan man køber hund, i og med at det bliver debatteret herinde, men den debat er desværre ikke så almindelig uden for HG og derfor klapper jeg i hænderne over at det bliver bragt op.

Det skal uden tvivl bringes op 20 gange mere før hele DK fatter det, men bare man når 30-40 potentielle hvalpekøbere hver gang synes jeg man er kommet langt!

Vi får ikke overbevist hele familien Danmark med denne artikel, I KNOW! Læser en Master i Business Communication, så jeg ved hvordan ting spredes og fungerer i et samfund!

Men uden opmærksomhed på emnet bliver det tabubelagt, udebatteret og til sidst underforstået accepteret i vores samfund, lige som sodomi!

Jeg kan selv sige at jeg er blevet klogere og det er min kæreste også, vi lærte det dog på den hårde måde, og af skade bliver man klog.

Derfor siger jeg SPRED nyheden og del linket så det bliver et af de mest læste, derved bliver det bragt op i go'morgen eller go'aften Danmark, som er de HELT rigtige programmer med de HELT rigtige målgrupper. At bringe det i 22-nyhederne rammer antageligvis ikke det rette segment (uden at jeg har videre undersøgt eller analyseret programmernes segmentering).

• #14   18. feb 2012 Jeg er helt enig i at det er på tv og og i pressen folk skal have sådanne informationer, nye hvalpekøbere er ikek her på HG, de finder først siden efter de har købt hvalpen.

I min familie er der lige to der har købt hvalp, en kusine på den ene side der har købt lab uden tavle og forældrene ikke undersøgt for noget som helst - men det er en formel 1 siger de - ja ja.
    den anden er en niece i en anden gren af familien der for et år siden aflivede en elsket hund pga HD, nu har de fået en blanding mellem flatter og lab - ingen tjek af forældrene.
    Jeg sukker dybt og tænker, hvorfor faen spørger de ikke lige mig, om jeg kan hjælpe med at finde en god og sund hvalp efter tjekkede forældre - men sådan tænker mange dersværre ikke, de finder en annonce på DBA med et sødt bilelde af en hvalp og så er det det. Ligger avleren så umiddelbart tæt på, så er det jo rigtig godt, og er hvalpen tilmed billigere end andre på DBA, ja så er det hele jo bare fantastisk!!!

• #16   18. feb 2012 Anna -self kan ingen vide alt, men helt ærligt betyder det heller ikke så meget for mig om folk går til en super dygtig og erfaren opdrætter, eller om de køber hos nogen der "bare lige skal have et hyggekuld" (hos sidstnævnte er der ofte mange "mangler", men hundene har det jo trods alt normalt godt).
    Menafhenter man hvalp på en rasteplad efter den er transporteret til DK bag i en varebil før den er 8 uger gammel, så er der jo ikke bare tale om at man ikke hr vidst bedre. Man behøver ikke vide en masse om hunde eller hundekøb, for at kunne indse at det ikke er optimalt, ligesom man heller ikke behøver ret meget hjerne for at regne ud at hvis de er villige til at sælge hvalp på den måde, er det usandsynligt at de er mere samvittighedsfulde overfor avlsdyrene.

Det kræver heller ikke en masse hundeviden at blive mistænksom når man får tilbudt en hund til halvdelen af hvad sådan en normalt koster. Hvis det var et tv ville enhver jo blive mistænksom, og lyder noget for godt til at være sandt, er det det i reglen osse.

Så efter MIN mening, handler det ikke så meget om at folk ikke ved bedre som om at de vender det blinde øje til.

Enkelte hundehandlere ER temmeligt snu, og formår at få det til at fremstå som hvalpe født herhjemme under ordnede forhold -om ikke andet for et utrænet øje (har dem f.eks. gående inde i huset, sammen med en voksen tæve, der dog ikke er hvalpenes mor... men det kan en uerfaren køber jo ikke altid se). Og sådan nogen kræver self en del research ikke at falde i, og jeg forstår absolut at nogen alligevel får købt fra sådan et sted.

MEN det er jo ikke sådan de fleste hundehandlere sælger deres hvalpe...

Så selvom jeg absolut ikke brokker mig over at det bringes op igen, så tror jeg mere det handler om at ændre folks indstilling til hunde/hundekøb, end om at fortælle at en forhutlet lille hvalp uden nogen form for papirer, som endnu ikke er 8 uger og som man afhentede (til halv pris self) på en rasteplads nr grænsen (overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen) ikke har haft det godt

• #20   18. feb 2012 Jeg tror ikke folk vil snydes, men de tror ikke på at det gør en forskel hvor hvalpen er født og tilbragt de første 8 uger, og ofte bliver det udlagt sort eller hvidt, en tavle hund = dyrt men godt eller en ikke tavle hund = billigere, dårligere, og hundefabrik. Men der findes jo heldigvis en mellemting, der findes også fine hunde i danmark uden tavle, der ikke kommer fra en hundefabrik - heldigvis:-) og som ikke behøver være hverken dyre eller syge.
    Jeg tror at for mange er DKK en by i rusland som er for de udvalgte ( læs udstillings - avel interesseret)og derfor tror jeg heller ikke at DKK nye kampagne kommer til at have nogen særlig virkning, desværre. Derimod ville en kampagne fra dyrelæger nok have en større indflydelse, da de ikke har nogle "personlige intresser i klemme) men jeg håber jeg har fejl, vi skal have stoppet disse hundefabrikker, nu.

• #21   18. feb 2012 Vi slipper ikke for hundehandlerne, før hvalpekøberne vågner op!
    Det der med at redde en hund fra hundehandlerne... blah - siger jeg bare. Dem der gør det, støtter jo netop den ulovlige handel!

Køb hvalp hos registreret dansk opdrætter, så støtter i et grundigt forarbejde og et seriøst opdræt.

• #22   18. feb 2012 Nicolai&Marlene:Køb hvalp hos registreret dansk opdrætter, så støtter i et grundigt forarbejde og et seriøst opdræt.
    Så enkelt er det vist ikke, hvad med de ups hvalpe , hvad med udviklingen af nye raser, og sidst med ikke mindst kunne man jo frygte indavl når efterspørgslen stiger hos de registrerede opdrætter. så jeg tror ikke at din løsning stopper hundefabrikker, snarere tværtimod, sorry

• #24   18. feb 2012 Maj-Britt : ja du har ret hvis alle opdrættere er ærlige, hvis ikke så er indavl muligt og med en større efterspørgsel kan man jo frygte at nogle fristes smiley
    for du vil da ikke fortælle mig at alle avlere er mere ærlige og har en højere moral end gennemsnittet af andre danskere , eller? .-)

• #26   18. feb 2012 Jeg er ikke så bange for indavl, som jeg er for monopol og forbud/ kontrol. Jeg nævnte indavl som et eksempel, og undre stadig hvordan man vil kontrollere ups hvalpe og følge med i udviklingen af nye raser, hvis man "kun" tillader tavle hunde.. Jeg tror på at der skal være plads til alle , tavle eller ikke tavle, renraset eller blandinger der findes gode og dårlige hunde i begge kategorier, men hundefabrikker skal VÆK de behandler ikke hundene efter loven og i flere/ mange tilfælde er der tale om mishandling, det er ikke acceptabelt. Men vi skal nok også tage vores lyserøde briller af, og erkende at så længe der er penge at tjene så er der mennesker der vil have 20 -30 hunde til salg, det er ok med mig ( mener dog ikke at det er den bedste måde ) men så længe de behandler hundene ordentligt og efter loven, og hvis loven ikke er god nok ( det er den iflg mig ikke) så må vi lave den om.

• #27   18. feb 2012 Ja Charlotte det har du ret i men de er vel knapt objektive i mine øjne.

• #28   18. feb 2012 En af mine kolleger bad mig, HELDIGVIS, om hjælp til at finde en hund. Hun vidste hvilken race det skulle være og havde fundet en på DBA. En sød lille hvalp. Billig endda. "Stueopdræt uden tavle, for det var bare en familiehund".

Yeah ringht. Nu er der ligesom mere i at købe hund end prisen!!

Så jeg sagde at jeg ville gerne hjælpe hende på EN betingelse. At hun gav noget mere og købte en jeg fandt med DKK tavle. Ellers ville jeg ikke. Hårdt sagt ja, men det er en lille race og en race som oftest importeres fra østlandene og DET kunne jeg ikke anbefale.

Jeg vidste så at der er en MEGET seriøs opdrætter af denne race herinde. Skrev til vedkommende og vi fandt HVALPEN som han klart kunne stå inde for.

Min kollega er SÅ taknemmelig og indrømmer åbent at havde jeg ikke været der, havde hun købt fra DBA.

Det er ikke altid skidt at købe fra DBA og det er ikke altid skidt at købe uden tavle. Men i dette tilfælde ville hun ikke ANE hvad hun skulle kigge efter Så hun kunne så nemt som ingenting være faldet i kløerne på en hundehandler/"importør"/whatever.

• #29   18. feb 2012 Når nogen står og skal købe hunde, så står de jo ligeså uvidende, som når jeg skal ud og købe enbrugt bil - jeg aner ikke hvad jeg skal se efter, hvad der er godt ift prisen, hvilke forhahdlere jeg kan stole på, hvad jeg skal spørge ind til.
    Derfor er det altid godt at alliere sig med nogen der ved noget og som kan stille de rigtige spørgsmål.

Hvis folk så samtidig gjorde sig ligeså umage når de kiggede efter hund, som når de købte bil - så var vi jo allerede kommet et godt stkke vej.

Kommentér på:
ENDELIG vågnede pressen!

Annonce