HD og hvalpe HD og hvalpe
Jeg søger folk som vil dele deres viden og erfaring med mig ang. hvalpe og HD.
Vi har længe vidst at Freya har dårlige hofter og har gjort hvad vi kunne for at det ikke skulle bliver værre end det allerede er...
Her i weekenden er det så blevet meget slemt - hun kan næsten ikke rejse sig fra gulvet og må prøve 3-4 gange før hun får mumsen med op...
Hun humper på bagbenene efter at ha ligget ned og man kan se hun har ondt.
Kunne være rart at høre fra folk som har haft lignene oplevelser med hvalpe med HD lignene symptomer - i alderen 5 - 7 måneder alderen - ja bare i det hele taget hvordan andre har oplevet deres hund har reageret og hvordan de har hjulpet den...
er virkelig i vildrede over hvor slemt det er blevet i løbet af de sidste par dage...
Skal lige sigea at jeg nok tager til dyrlægen i orgen og får hende tjekket hvis det fortsætter...
Håber der er nogen der vil dele ud af deres erfaringer og oplevelser ;o)
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.800
Får hun glucosamin og alle de der andre gode ting for hofter og led?
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Har i overvejet at få lagt guld i hendes lænd/hofter?
Jeg ville måske også hjælpe hende op når hun forsøger at rejse sig!
nov 2004
døjer med HD hos Tulle - prøv og hør hende ad!
jul 2005
Følger: 19 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 1.947
Nicola : Vi hjælper hende også op når hun ikke selv kan - hvis vi er i nærheden af hende... men jo ikke altid man lige er der når hun rejser sig...
nov 2004
jul 2005
jul 2005
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 159 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.779
Prøv at kontakte Karlslunde dyrehospital (ved godt det ligger langt fra jer) men de er MEGET dygtige på det område mht hofte problemer.
Hvad endte det forresten med mht Freya's opdrætter der ville have hende igen?
sep 2005
Følger: 156 Følgere: 159 Hunde: 20 Emner: 798 Svar: 2.779
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 213
Vil også anbefale jer Karlslunde hvis i har mod på en køretur, Ozzy har løse hofter hvor lårbenshovederne sidder helt ude af skålene og han har fået det ene fjernet og skal nok på et tidpunkt også det anden når/hvis smerterne eller gigt kommer, men vi fik gjort det på Karlslunde de er super dygtige og har virkeligt godt og nyt udstyr som mange dyrelæger ikke har ,til at check de ting derude kan klart anbefale dem.
Du kan evt, går ind og kigge på deres hjemmeside og læse om det.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Omkring guld: en let og næsten smertefri "operation" som kan hjælpe en del hunde. Der er dog ingen beviser for hvorfor det hjælper og det hjælper kun en del af hundene (50-70%) og kun i en periode (ofte 3-4 år) og der kan gå fra 0-6 måneder inden effekten ses. Så for nogle hunde er dette en rigtig god løsning, men altså ikke for alle.
Omkring glucosamin og andre kosttilskud, så hjælper de med at opbygge (vedligeholde) ledbrusken og på produktionen af ledvæske, hvilket kan give en forbedring af hundens tilstand, men hvis leddene er meget skadet, så må man ikke forvente mirakler.
Man kan også skifte foder til f.eks. Royal Canin Mobility Support, men igen må man ikke forvente mirakler hvis leddene er svært beskadiget.
I sidste ende (og jeg ved godt at dette kommer til at lyde hårdt) bør man efter min mening overveje om det er fair at lade hunden leve. Mange vil så sige at jamen hunden virker glad, men hunde lægger sig jo altså ikke over i et hjørne og græder selvom de har ondt. Og halter hunden, så har den altså ondt.
Men jeg ved godt at det er utroligt svært og at man vil gøre alt for at hjælpe hunden, men en så ung hund med så store hofteproblemer er altså kronisk syg og jeg har meget svært ved at forestille mig at den ville kunne få et liv uden smerter (måske kan man dæmpe smerterne, men jeg tror ikke at man kan fjerne dem).
Jeg har selv aflivet en 1 års hund efter en påkørsel hvor hunden sagtens kunne have været reddet, men hvor den ville være blevet kronisk halt og det ville jeg simpelthen ikke byde hunden. Men det er en utrolig svær beslutning og meget, meget hårdt.
Håber du finder en god løsning for Freya.
mar 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 3.415
mar 2006
jul 2005
Her er en fortsættelse af min tråd omkring Freya's "opdrætter"
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=45005
Orker ikke at genfortælle den ;o)
jul 2005
Jeg kender godt Karlslunde dyreklinik - det er der vi får tjekket Freya's øjne...
Ja jeg har også gået med den tanke at det måske var bedre for hende at få fred... Det er jo ikke kun hofterne hun døjer med - men også hendes dårlige øjne - hvilket hun også har en del smerter af...
På Karlslunde sagde de med hensyn til hendes øjne - at der var stor sansynlighed for at hun ville udvikle grå stær i en tidlig alder - hvis hun så også allerede nu døjer med hofterne - er spørgsmålet om ik jeg ville gøre hende en tjeneste ved at lade hende få fred...
Det er en hård beslutning - ja - men vil jo KUN Freya det bedste...
Jeg vil prøve at kontakte Karlslunde i morgen og høre hvad de siger og så få en tid hvis de synes det er nødvendigt...
Vi havde jo håber på at hendes hofter ville kunne holde noget længere end som så - men tror det må være i samråd med dyrlægen hvad der skal ske...
Jeg er glad for at der var nogen der ville dele ud af deres erfaringer - det skal i have stor tak for ;o)
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Har selv erfaringer med en hun der har haft ondt....
Tempo hjalp det faktisk at FJERNE alle tilskuddende, samt skifte til et foder uden GLuk og msn....
Så som noget nyt fra mig - ! lad være med at give tilskud før du ved hvad det er , holder nok lidt med din dyrlæge... ikke i den alder.. der bør det ikke være nødvendigt - har selv lært det på den hårde måde..
Det at jeg har fjernet hans mobility boost og foder med msn og gluk. har hjulpet ham til selv at justere sin aktivitet, hvor før løb han på væggene og endte med at have kanon ondt om aftenen.
Tempos er formodentlig vokseværk da vi ingenting kan finde på ham.
Vi bruger FAKSE dyrehospital til led/knogleting!
mar 2006
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Må jeg spørge hvad en sådan operation koster ?
jul 2005
jul 2005
Ja det er jo det og hun har jo stort set haft ondt on and off siden vi fik hende hjem...
Men det tog til i fredags hvor hun fik store problemer med at rejse sig når hun ligger ned...
Men vi må se hvad dyrlægerne siger i morgen...
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 340
Jeg har lige skrevet til jer privat.
Hej fra Lene og Athena
jul 2005
Men jeg plejer at bruge Karlslunde dyreklinik når det er ting uden for min egen dyrlæges områder - og de er også rigtig gode og har en masse viden omkring HD.
Så tror jeg bruger dem... smiler
HD og hvalpe