1.830 visninger
|
Oprettet:
¤ Heidi Spangfort - I Love My Amstaff ¤
6. apr 2009 Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 72
6. apr 2009 Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 72
Fordele/ulemper ved kastration {{forumTopicSubject}}
Hej. I næste måned er min Amstaff 9 mdr. gammel, og jeg har overvejet at kastrere ham. Kan I fortælle mig nogle fordele/ulemper ved at kastrere min hanhund? Og hvordan det foregår?
Jeg har hørt at det tager 10 dage inden stingene forsvinder, så derfor har jeg overvejet evt. at gøre det i min efterårsferie, for at være sammen men ham hele tiden, så der ikke går noget galt.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 72
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Det fysiske kønspræg kan også blive påvirket.
Mange hunde har det svært med neutraliserede hunde, fordi de bliver usikre på hvad det er for en.
Stofskiftet øges og hunden kan blive iriterrende madglad.
Jeg er ikke enig i at hunden ikke kan udvikle kønsaggression.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
For mig er et kirurgisk indgreb noget man gør, når der er medicinsk eller adfærdsmæssig indikation for det, og hvor det er klart, at det løser et konkret problem.
Kastration kan have fordele og kan have ulemper, som der står i Henriks gode link.
Og man kan desværre ikke forudsige resultatet.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Han behøver ikke humpe alt og alle, eller tisse om kap med andre hanhunde. Han er mere rolig og mindre stresset omkring tæver end mange han hunde, og det er super rart.
apr 2009
apr 2009
apr 2009
apr 2009
Og min venindes Amstaff er ligepludselig også blevet aggressiv over for andre hanhunde.. Hun tør ikke lade ham være sammen med andre hanhunde. Det er bare kommet ligepludselig. Jeg kan ikke præcsi huske hvor gammelhan er, men jeg mener han er omkring 2½ år gammel Ved ikke om det kan have noget at gøre med at han ikke er kastreret ?
aug 2006
Der er undersøgelser der viser, at neutralisering af hunde både har tendens til at øge aggression generelt, øge nervøsitet både ved andre hunde og generelt. Også hos hunde, der ikke i forvejen har adfærdsproblemer
Desværre er videnskabelige undersøgelser en mangelvare og de få der er, er der ikke mange der har lyst til at tage alvorligt.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
aug 2006
Jeg er ikke imod kastration, men jeg er imod at man laver kirurgiske indgreb, der har store konsekvenser for hundens liv på mange fronter, når der ikke ligger en sundhedsmæssig indikation for at gøre det.
Jeg mener ikke at en hanhund får et bedre liv eller et lettere liv - det handler ganske enkelt om at man som ejer tilpasser, opdrager og stimulerer sin hanhund.
I forhold til at få hvalpe - det er ret enkelt. Hold hunden væk fra løbske tæver.
Fordele/ulemper ved kastration