kastration. {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at vide alle fordele og ulemper ved kastration.
Jeg har søgt lidt på nettet men kunne godt tænke mig at, høre folks oplevelser med kastration på deres hund.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
-Overdrevet produktion af underuld (pelsen fælder året rundt og 'kruser' flere steder)
-Nedsat drive
-Overvægt
-Øget vækstperiode når kønshormonerne fjernes på for ung en hund. (Hundene bliver for høje og proportionerne forskydes)
-Problemer med at blive genkendt som hhv han/tæve fordi lugten forsvinder. Dette kan være et kæmpe stort problem for både hunde i flok og enehunde der søger legekammerater. Ofte ender det i adfærdsproblemer.
Nedsat drive er klart hvad folk kalder 'en nemmere hund', men det er jo ikke meningen at racen skal være nem, så hvorfor begive sig ud i en hel masse bivirkninger for dét formål?
Man kan i stedet vælge en race, der passer til en selv.
Der er kun meget få tilfælde hvor jeg ville anbefale en kastration af en slædehund, netop pga de mange følger der kan komme.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Derudover, naturligvis, risikoen der følger et kirurisk indgreb.
Fordele må være nedsat risiko for visse typer kræft og regulering af adfærd som følge af for voldsom produktion af kønshormon.
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
Egne observationer (som naturligvis er ganske uvidenskabelige): Væksten bliver virkelig fucked up ved tidlig kastraktion, langbenede og trangbrystede bliver de.
ulden, mat og for rigelig pels har jeg set rigtig meget af.
Usikre hunde der får det endnu værre (så måske er det ikke undersøgt nok til at kunne afskrive det som en myte?)
Til gengæld ser jeg ikke faldende drive, her tænker jeg meget på udenlandske konkurrencehunde. Jeg har selv en kastreret han som bestemt ikke mangler drive. Det kunne måske have noget at gøre med familiehunde der "får lov" at blive sløve og overvægtige?
Fordele: alt hvad der har at gøre med sex, så ved totalt oversexede hanner, ville jeg seriøst overveje det.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
Ift. manglende drive, som Griffen siger, og lidt hvad jeg læser ud af Pia K's indlæg, så handler det om, at nogle (ikke alle) hunde lettere tager på, når de er neutraliseret, og nej, en tyk hund gider ikke bevæge sig, selvfølgelig ikke, det er jo super hårdt. Det kan jeg i den grad skrive under på, da Coco en overgang var oppe på over 9kg, da hun var yngre (og ikke steriliseret). Jeg slankede hende ned til 7,5kg og fik en energibombe uden lige! Idag er hun steriliseret og ligger på omkring 8,3kg, hvilket jeg gerne så var mindre, men ja, det er sgu svært med en neutraliseret hund Til gengæld er hun blevet langt mere aktiv, da humøret er steget markant af at komme af med hormonerne, så hun aktiverer sig selv mere på vores ture, og går gerne lange ture op og ned ad bakkerne ude i skoven
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Min Nellie (tæve) er steriliseret, og det eneste der er ændret ved hende er at hun har en lille smule nemmere ved at tage på (ingen stor forskel), og faktisk er hendes pels blevet blødere. Hun er dog stadig lige så tosset som hun altid har været.
maj 2008
Han fik ændring af pelsen, men den var til at holde. Han vedblev at være meget hanhund, og andre hunde var ikke i tvivl om, hvad han var. Han vedblev også med at være en selvsikker og selvbevidst hund.
Han var en livlig, legesyg hund, faktisk lidt en vildbasse, og det ændrede sig heller ikke. Muligvis derfor blev han heller aldrig tyk, men vedblev at være en slank livlig hund.
Man hører så ofte, at neutraliserede hunde bliver for tykke, men det er jo altså ejerens ansvar, at det ikke sker. Ud over Sandy, der blev kastreret, har jeg haft en del tæver, der er blevet steriliseret, og de har heller ikke fået lov at blive tykke. Hos nogen af dem har jeg måtte sætte foderrationen lidt ned, og ja, nogen af dem føler sikkert, at jeg sulter dem, men hellere det end at de først for lov at blive for tykke og så skal tabe sig en hel masse.
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 349
men hvis der er noget galt, så skal han jo højst sandsynligvis kastreres.
Så vil gerne forberede mig nogenlunde hvis det er tilfældet.
aug 2006
Informationen kommer fra en udgave af "Hund og Træning" så vidt jeg husker Februar 2010.
Lene, Taktilskyhed er værgring mod berøring.
I forhold til drive, som nogle skriver om, så er der i min race en markant oplevelse af nedsat byttedrift hos kastrerede hanhunde. Og her taler vi arbejdende hunde.
Kun hos hanner, ingen forandring hos tæver hvad det angår.
aug 2006
jun 2016
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Det eneste, der har ændret sig med de tre, har været interessen for (løbske) tæver, og så har det liiigge taget toppen af, hvis de har haft tendens til at spille smarte overfor andre hanner. Det har gjort det nemmere, at have dem løs med andre hunde, og det har givet lige 10% mere fokus på træningspladsen.
Ingen af dem har ændret pels, drive eller anden adfærd - og ingen af dem har været/er overvægtige. Aqui er stadig 100% hanhund med stor ansvarsfølelse overfor resten af flokken og masser af attitude og udstråling.
maj 2008
Men i USA bliver mange pyreneere brugt som arbejdene vogterhunde, og de fleste af dem er kastrerede. De er helt vilde med at kastrere i USA. Og fra hvad jeg har kunne læse mig til, er det ikke mit indtryk, at de ikke er fuldt ud lige så gode vogtere som de fertile hanner.
jun 2016
maj 2008
Men, Isabelle, jeg har oplevet, at hundene virker lidt mere ømskindede i forbindelse med pelspleje, når de bliver ældre. Og det er uanset om de har været neutraliserede eller ej, eller om hvornår det er gjort.
Du tror ikke, bare det kan være det, der er problemet med Kela. Vi kommer ikke uden om, at det er en hårdere omgang for en hund med kastratpels at blive børstet igennem, og er den samtidig blevet lidt mere ømskindet pga. alder, så skal det gøres lidt mere forsigtigt.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Andre hunde kan ikke helt finde ud af om vores tæve er i løb eller ej, så nogen hanhunde kan godt være lidt ekstra interesseret i hende. Det sker heldigvis sjældent, og sker det, så går vi jo bare videre.
Begge blev kastreret som 5½ måneders, det var lidt for tidligt mht. deres adfærd. Vores anden tæve vil være 1½-2 år ved kastration.
Vores hanhund er kun interesseret i løbske tæver, hvis de er sammen i længere tid, dvs. ikke på gåture, men da vores egen tæve var i løb var han meget interesseret i hende.
Vores hunde kan ikke få nok af nusning af både os og andre mennesker. De har intet imod at man røre dem, men de vil ikke have at fremmede mennesker løfter på dem, så bliver de usikre - forståeligt nok.
aug 2006
Det er vist en sandhed med modifikationer... Der er vist ret ligeligt fordelt.
Men heldigvis er der i højere grad nu end tidligere folk, der er kritiske overfor brug af kastration pr. automatik.
Det er i øvrigt ret nyt - det er kommet inden for de sidste 6-7 år og det glæder mig, at argumenterne har betydet noget.
Jeg har aldrig set nogen argumentere mod kastration, hvis hunden har fejlet noget i sine testikler eller som følge af for stor produktion af testosteron.
aug 2006
Så at Isabelle oplever det, som de observerede, er vel ikke så usandsynligt?
maj 2008
Selvfølgelig er det ikke usandsynligt, at Isabelle kan opleve det med en af sine hunde, og nu har hun jo også uddybet det lidt.
aug 2006
Det er derfor, vi har så hårdt brug for at der bliver kigget på det af forskere.
Og det eneste, vi har at forholde os til lige nu er den metaanalyse, jeg refererer til.
Og ser ret tydeligt tendensen til at "bortforklare" resultaterne eller afvise fordi man ikke selv har oplevet dette eller hint...
Det er lidt ærgerligt nu, det er det eneste, vi i virkeligheden har at forholde os til, som er en smule objektivt.
maj 2008
Var der noget i artiklen om hvor udbredt taktilskyhed er hos neutraliserede hunde ?
aug 2006
Men det er jo så at finde i kilderne, om ikke andet.
Så vidt jeg husker forekommer taktilskyhed mest hos de kastrerede tæver, men jeg kan huske forkert...
Det har i øvrigt været nævnt før herinde - for det ved jeg, at jeg har gjort
maj 2008
jun 2016
Jeg vil gerne sætte mig ind i hvilke problemer og fordele det kan have, hvis det bliver nødvendigt.
Han er temmelig usikker og jeg frygter at det kan blive værre ved kastration.
jun 2016
Det bliver højst sandsynligvis kun den ene, der bliver fjernet hvis det er.
jun 2016
Dyrlægen sagde også at det nok ville være bedst at kun fjerne den ene, hvis den ændre sig.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
Jeg har fået verdens bedste træningspartner og jeg kan have højløbske tæver her hjemme hvor han bare snuser til dem. Plus jeg har en hund der vejer det han skal og spiser (han ville ikke spise mere end 70-80g før og nu spiser han op)
Det eneste ulempe var han blevet lidt usikker ved mød af hunde i snor og så han begyndt at flyve på vores hegn når der kommer nogle bestemte hunde forbi, men ved ikke om det er fordi han mangler kugler eller det fordi vi har fået en tæve i huset.
jun 2016
min største bekymring ville være hans nervøsitet, han er ved at have okay selvtillid men det kan en kastration jo "ødelægge" ved nogle hunde har jeg læst mig frem til?
dog har jeg ikke noget valg hvis der er noget galt med begge, det finder jeg så ud af og holder godt øje med ham.
vi håber at han slipper for sådan et indgreb
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.445
Det lyder godt nok voldsomt Altså jeg mener, så mange måneder siden er det jo heller ikke at han blev kastreret.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Jeg kommer ikke til at forstå, at nogen skærer i en hund uden grund, og i 9 ud af 10 tilfælde gør hanhundeejere det for at gøre livet nemmere for dem selv. De kan altid fortælle om en masse problemer, som bare umuligt kan trænes væk. Oftest er modningsfasen frygtelig, men størstedelen af de hunde falder til ro med alderen, og uden kastration. Hanhundeejere leder efter quickfix, da nemme løsninger bare fungere bedre end "hårdt" arbejde.
Sygdom er en helt anden ting, og ja så gør man, hvad der er nødvendigt.
dec 2008
dec 2008
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
dec 2008
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Han har slet ikke ændret sig mentalt overfor andre hunde - hverken eget køn eller modsat. Han er stadig lige så glad for andre hunde.
Synes heller ikke drivet i vores arbejde har ændret sig, så alt i alt en god beslutning for os
Han blev primært kastereret pga. han var meget påvirket af tæver i løbetid. Dvs. Ingen kontakt, mistede appetitten, stod konstant og piv i vinduet. Vi har rigtig mange tæver i nabolaget og desværre vælger de jo ikke løbetid i samme periode Nu er han kun påvirket af dem, hvis vi møder dem på vores vej og der skal de virkelige være højløbske og hvis der er en højløbsk tæve på træningspladsen kan han også være helt rundforvirret. Han var meget styret af hormoner inden....
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.445
Det lyder altså fuldstændig sindssygt med 8 kg. på så få måneder
Min Schæfertæve har tabt 8 kg og er nu pæn at se på
Jeg har ændret i foderet, mængden og kørt vådfoder og råt indover.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Har selv haft flere kastrerede hanhunde, og kendt en del kastrerede hanhunde, og har kun oplevet 1 gang at det gav en voldsom adfærdsændring (angst).
Generelt er jeg ikke begejstret for at kastrere hanhunde, fordi konsekvenserne ikke er undersøgt ordentligt. Men ved sygdom ville jeg ikke tøve med at kastrere.
jun 2016
vil bare gerne forberede mig hvis nu.
dec 2010
jun 2016
dec 2010
Vær obs på at det ikke nødvendigvis fjerner kønsdriften, og en kastrat stadig er i stand til at parre en løbsk tæve.
jun 2016
Han har haft andre problemer som gør at han ikke er så glad for fremmede hunde men dem han kender elsker han og det er alle hanhunde indtil videre.
dec 2010
jun 2016
dec 2010
Det gjorde min første kastrat. Han gik fra at synge kærlighedsserenader hele natten, til helt at miste interessen for damer.
kastration.