1.162 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Nye regler for avl Nye regler for avl

Der lægges op til nye regler for avl - se nedenfor.
Jeg er da helt enig, men hvad så med import? Jeg vil gætte på, at mennesker, der vil have en hund med fx åndedrætsbesvær, henter hunden fra udlandet.

https://www.avisen.dk/minister-klar-med-regler-for-hundeavl-racer-skal-un_792067.aspx?utm_source=NIDK&utm_medium=website&utm_campaign=getFeed&t=avdk

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nye regler for avl
  • #1   25. feb Lidt nede ad siden kan man finde udkast til faktaark: https://fvm.dk/nyheder-og-pressemeddelelser/2025/feb/nu-skal-det-vaere-slut-med-ekstrem-avl-af-hunde

Det må være lidt pinligt at være DKK, som syntes at “ansvaret tilbage til opdrætter” var en pisse god ide smiley

• #2   25. feb Og her er linket til udkastet til bekendtgørelsen - det er den første pdf: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/69693

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 926
    #3   25. feb Lidt mere i detaljer om hvad de ønsker at præcisere (Rødt er ønsker til ændringer).

Der mangler stadig boas graduering på flere racer, så i stedet for specifikt at skrive racer på, skulle der i loven skrives noget a la racer med boas gradueringer og blandinger heraf (Der er nye boas gradueringer på flere racer på vej end de 3 racer, der har nu).

Mærkeligt at de skriver regler for der er tale om revideret dyrevelfærdslov og den kommer til at gælde alle hunde uanset ophav (Skulle afhjælpe at der drives rovdrift på tavleløse hunde)

https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/94f8385c-ee20-4fc5-8ece-a905d6427977/Udkast%20til%20bekendtg%C3%B8relse%20om%20dyrevelf%C3%A6rdsm%C3%A6ssige%20mindstekrav%20til%20hold%20af%20hunde.pdf?fbclid=IwY2xjawIqS8RleHRuA2FlbQIxMQABHSfb1T5WFFt5xQ6lZkx6kdMtGYzSo2-nnS7pxpTJKOivlUlmEWd7JU-7cg_aem_5dd6Vz2xJGuCpimcfWhtXA

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

#4   25. feb DKK har budt ind med at lave en database. Databasen skal gælde for alle de kæledyr, der er omfattet den reviderede lov bl.a. katte.

• #5   25. feb Mærkeligt at de skriver regler for der er tale om revideret dyrevelfærdslov og den kommer til at gælde alle hunde uanset ophav (Skulle afhjælpe at der drives rovdrift på tavleløse hunde)

Nu er bekendtgørelser jo regler, også selvom de kommer i form af en revideret bekendtgørelse. Det er cirka sådan man laver love herhjemme smiley

Ift. tavleløse, så vil det jo have den effekt, at når en avler laver lortehvalpe på lortehunde, uanset om de har tavle eller ej, så hænger de på tilbagebetaling af købsprisen OG dyrlægeudgifter, hvis de ikke har opfyldt betingelserne i dyrevelfærdsloven. Det gælder selvfølgelig også DKK-opdrættere, som avler på syge hunde…

• #6   25. feb Det er da hellere ikke for tidligt at der sker noget.

Lise Lotte, vi skal nok ikke være så bekymret for importerne.
    I en nogle lande er man mere kritisk end her hjemme, og i nogle lande har man endda forbudt avlen af invaliderende ekstrem hunde. Og hvorfor importere sådan en hund når ikke man mere kan avle på den ? Jeg tror næppe, at Hr. og Fru Petersen rejser til for eksempel, Serbien Rusland eller Brasilien fordi de gerne vil have en ekstrem Fransk Bulldog eller lignende.

• #7   25. feb Egentlig utroligt, at der skal lovgives for noget så simpelt som at man naturligvis ikke laver hunde med et så ekstremt udseende, at det går ud over sundheden.

Hvordan kan der være købere til den slags hunde ?
    Vil den slags mennesker, også foretrække et handicappet barn, når de går og venter sig ?

Njet, kommer A L D R I G til at forstå det ... aldrig ...

• #8   25. feb Ok Anni, når jeg skriver "import", så tænker jeg også på de ulovligt importerede hunde, fx alt for unge og ofte syge hvalpe, der importeres og sælges til almindelige mennesker.
    Jeg tvivler på, at nye regler får fru Jensen til at spørge, om hvalpen er avlet efter reglerne.
    Indtil videre er der vist ikke meget folk overvejer ved køb af hvalp/hund.

Hvis folk gjorde sig lidt overvejelser før køb, og var lidt kritiske ved køb, så var vi vel kommet langt.

Det kommer egentlig ikke denne tråd ved, men er der andre, der har bemærket, hvor mange hunde - både unge og gamle - der videreformidles fx på Facebook?

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.283
    #9   25. feb Det er jo så charmerende med en hund, der ikke kan få vejret - åh de der kære gryntelyde, hundene siger, når de kæmper for at få luft smiley

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

• #11   25. feb Ok Anni, når jeg skriver "import", så tænker jeg også på de ulovligt importerede hunde, fx alt for unge og ofte syge hvalpe, der importeres og sælges til almindelige mennesker

Lise Lotte, det vil nok stadig ikke gøre den store forskel. Avlerne avler jo i forvejen syge hunde og bliver nok ved med der. Og køberne bliver nok også ved med at købe hos de der frygtelige hvalpefabrikker.
    Endvidere, så er det ikke kun gennem importen at de der syge/ekstreme hvalpe bliver solgt. De bliver desværre også solgt af danske hvalpefabrikker.

• #12   25. feb Nedenstående er fra artiklen i #10:

Således er den relative andel af hunde med stambog siden 90’erne nærmest halveret, så det i dag kun er omkring en tredjedel af alle danske hvalpe, som har en stambog fra kennelklubben. For nogle racer, fx den franske bulldog, gælder det for under 10 % af hundene, og det er sket samtidig med, at racen har opnået meget stor popularitet.

Hunde ligner på mange måder alle de andre »varer«, vi mennesker anskaffer os. De er præget af mode, og i Nederlandene, hvor der er indført meget restriktive regler for avlen af kortnæsede racer, har det ført til en markant stigning i antallet af importerede hunde. Hvis køberne vil have en kortnæset race, fx fordi den er moderne, så finder de en måde at skaffe den på.

• #13   25. feb Er du sikker på det med at købe i udlandet, Anni? Der er da fx folk herinde som har købt hunde i udlandet, fordi de ville have dem med et bestemt look (dvs fx ørene klippet i stykker..) Intet med avl at gøre jo...

• #14   25. feb A-S, ja det er jeg ret sikker på
    Selvfølgelig er der undtagelser, men hvor mange blandt andet kuperet hunde elker hunde med et bestemt look ser du rundt omkring i gadebilledet ? Hvor mange almindelige familiehundeejere kender du, som vil rejse til udlandet for at få en hund med et bestemt look ?

• #15   25. feb Man behøver jo ikke rejse til udlandet for det. Der er også steder som sender.. men jeg er nu enig med andre i tråden om at det vil stige.

• #16   25. feb Enig med Martine.
    Jeg forstår dog ikke hvorfor DKK ikke gik i forvejen for længe siden og satte flere krav.

Og så forstår jeg ikke hvorfor det kun er en lille gruppe hunde, der skal have krav om ting, hvorfor ikke sætte flere krav til alle hunde sådan generelt.

Jeg byder alle tiltag til at forbedre sundheden velkommen, for folk har jo for længst vist at de ikke selv kan finde ud af det.

• #17   25. feb Her er hvad DKK synes er smukt smiley

Ingen snude, og et røvhul der sidder oppe i nakken smiley

profilbillede
  • #18   25. feb Her ses vidunderet forfra smiley

profilbillede
  • #19   25. feb Det er også et problem ved katte....

Jeg forstår ikke mennesker der tager et dyr og ødelægger det

Og jeg fatter ikke at nogen mennesker vil honorere den indsats økonomisk

• #20   26. feb Jeg er ikke tilhænger af at politikere, der intet ved om avl af hunde, laver love om avl af hunde.
    MEN lad os antage at vi er enige om at vores lovgivere skal lave love der er race specifikke.
    Hvorfor er pekingesere, Komondor, kuvasz og blodhunde, der er racer jeg har været involveret i, og som har de samme problemer som de omfattede racer ikke på listen, bare fordi der ikke ikke er meget avl af dem i Danmark?
    Og hvis der er nogen der tror den her lov vil gøre en forskel, så er jeg villig til at lave et vædemål om at vi ikke ser EN dom, som følge af den her lov de næste 10 år

• #21   27. feb Og hvis der er nogen der tror den her lov vil gøre en forskel, så er jeg villig til at lave et vædemål om at vi ikke ser EN dom, som følge af den her lov de næste 10 år

Hvilke domme tror du, politikerne forventer der vil komme? Altså, hvad anser du som "domme som følge af den her lov"?

• #22   27. feb Anne har en god pointe her...

Er det symbol politik?

• #23   27. feb Jeg tror ikke det er symbolpolitik. Det er bare virkelig ikke gennemtænkt lovgivning. Der er sikkert ikke nogen der har spillet djævlens advokat under tilblivelsen. Og det skriger da til himlen at lave lovgivning for et ganske lille antal hunderacer, som man i princippet jo bare kan kaldet noget andet så gælder loven ikke. Og der så vidt jeg ved andre racer med flade snuder og præcis de samme problemer og racer med andre issues, der giver lige så dårlig dyrevelfærd.

• #24   27. feb Altså, har I LÆST udkastet? HELE udkastet? Eller hvorfor snakker I om “få antal racer”? De “få antal racer” gælder BOAS. Resten af loven gælder for alle hunde - se billedet herunder, og fortæl hvordan det kan være skidt fx at lovgive om, at en tæve ikke må avles på efter 2 kejsersnit. Et stort antal racer, og blandinger heraf, skal fotograferes for HD og AD.

Det kommer til at have kæmpe betydning økonomisk for alle hovsa-avlerne og pengemaskinerne, at man nu kan komme efter dem økonomisk, og ikke alene få købesummen retur, men også nemmere få dækket dyrlægeudgifter.

profilbillede
  • #25   27. feb "Hvilke domme tror du, politikerne forventer der vil komme?"

Helt ærligt tror jeg de forventer det samme antal, som jeg gør.

Der er så mange huller i det her.
    Begrænsning af antal af kuld, kan kun håndhæves/bevises ved stambogsførte hunde. Det samme gælder for alder af tæver.

Jeg må give Mette ret, der har manglet en "djævlens advokat ", da det her blev skrevet.
    Eller også har man ikke ønsket at lave noget der får reel virkning over for de brådne kar

• #26   3. mar Meningen var fra starten at der skal være en database for “alle de andre hunde” i stil med DKKs hunde web,og man bl a derigennem skulle kunne “fange” voldavl…

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 102 Emner: 27 Svar: 3.283
    #27   3. mar I 1967 blev det forbudt for lærere i Folkeskolen at slå eleverne. Det måtte min mor lige huske min engelsklærer på i 1968, efter jeg havde brokket mig over at få en på siden af hovedet af hystadelæreren, fordi jeg snakkede lidt rigeligt i engelsktimen smiley
    I 1985 blev det forbudt for forældre at slå deres børn. I slut 90'erne fik mine muslimske elever stadig bank af deres forældre smiley
    Ting tager tid - også på hundeområdet, men jeg synes, det er godt, at der bliver taget skridt i den rigtige retning fra politisk side.

Kommentér på:
Nye regler for avl

Annonce