Sygdomme hos Tolleren {{forumTopicSubject}}
Hej alle toller-kendere
Jeg faldt for nogle år siden for denne skønne race, og har nu snakket med kæresten om at vi engang i fremtiden vil anskaffe os sådan en
Jeg har derfor sat mig ind i racen og dermed også læst hvad der er af sygdomme hos denne race, og vil meget gerne vide hvordan jeg som køber så vidt muligt undgår at få en syg hund med hjem?
Jeg er helt med på at de alle skal HD-testes, og denne test kan man så forlange at få at se, men hvordan kan man undgår de andre sygdomme?
Man vil jo helst ikke ende op med en syg hund.
Det bekymrer mig også at der endnu ikke findes nogle retningslinjier for IMRD og SRMA, da man endnu ikke ved præcist hvordan den nedarves.
Hvordan pokker garderer jeg mig som køber?
-Tinna
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Punkt 1 køber du med en DKK tavle.
Punkt 2 køber du KUN hos en opdrætter som tester for de sygdomme, som du er bange for.
Punkt 3 bør du forvente at se et stykke papir fra dyrlægen hvorpå der står at hunden er testet for de ting (hvis du ikke kan finde det på "hundeweb").
Punkt 4 så er der ALDRIG nogle garantier uanset hvad du gør. Men du kan gøre dig selv den tjeneste at tjekke så meget som muligt og så kan du ikke gøre det bedre.
Punkt 5 er at, alternativt, købe en voksen toller som er gennemtestet. Meeeen så er prisen også oftest en helt anden.
Men at købe en hvalp er som at spille i lotteriet. Dog er dine odds bedre, jo mere der er undersøgt i anerne.
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
http://www.shaggy-tollers.dk/
Ingen problemer overhovedet.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Sygdomme hos Tolleren