FØR forbudet.. blandinger af muskelhun FØR forbudet.. blandinger af muskelhun
sidder lige og tænker...
og ja måske bliver jeg frosset men PRØVER lige at bevare roen..
kan godt forstå at man her på HG ikke vil oprette hunde af de kommende ulovlige racer som man ikke må avle på.
men...
vi er endnu ikke forbi den 1/7. og hvis en hund er født FØR forbudet eller er købt FØR forbudet... hvorfor skal den så ikke ha lov at komme på HG.
synes det er at gå lige små sko nok...
måske er det bare min... men synes at det burde være okay disse hunde kan nå at komme ind endnu....
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
der skulle selvfølgelig FORBUDDET og ikke horbudet
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 194
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 1.967
jan 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 11
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Svar: 3
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 12
min dejlige malou blev slettet næsten lige da hun kom ind og hun er bare så dejlig og kunne aldrig gøre en flue fortræd !!!
det er jo ikke hunden den er gal med med ejeren, når det går galt !
apr 2008
Mener du ikke en muskelhund??
mar 2008
mar 2008
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 133
apr 2008
Håber jeg da ingen har og da slet ikke er stolte af
mar 2009
okt 2007
jeg havde et spørgsmål som blev besvaret... tak Nadia...
mar 2009
okt 2007
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.817
sonny hvad sker der for din kommentar jeg har en kamphund og jeg er skolt af det ?OMG SIGER JEG BARE:kom lige ind i kampen ik
jan 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Svar: 11
Skider bjørnen i skoven?
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 133
Tak nu er jeg med :o)
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
anne N: Undskyld mig - men hvordan vil du ændre problemet uden at lave en lovgivning omkring muskelhunde?
Ja den nye hundelov rammer en masse "uskyldige" muskelhundeejere men man er nødt til at lave en ens lov for alle for at forsøge at komme problemerne til livs - der er jo ingen af de "skyldige" muskelhundeejere der rækker hånden i vejret og melder sig selv - de mener jo allesammen at deres lille Fido ikke kunne drømme om at æde nogen, og det er først når den HAR ædt naboens lille tæppetisser der sker noget, men så er det ligesom for sent..
Nej jeg mener IKKE at alle kamp/muskelhunde er dræbermaskiner - jeg synes bestemt mange af dem er fantastiske hunde og sikkert lige så fantastiske familiemedlemmer, men faktum er at muskelhunde-problemet er eskaleret og en muskelhund laver altså væsentligt mere skade end en labrador gør hvis den bider en anden hund..
Om den nye lov hjælper aner jeg ikke en bjælde om, men vis jer da som den ansvarlige ejer og vær et eksempel for andre med samme race istedet for at brokke jer..
Men det er selfølgelig nemt for mig at sige - min race er ikke på listen
mar 2009
igen det er ikke hunden men ejeren der er glat i byen.
nå jeg smutter i seng inden jeg hopper på min pc, er virkelig ....... over alt det her.
så længe jeg har min hund så jeg da glad ! kan da ikke sove uden hende !!!
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.959
Men til oplysning til alle dem , der ikke fatter en sk** ... så KIK HER....
DET HER ER ....KAMP-HUNDE... NÅ..
(link fjernet)
okt 2007
seje KAMP-hunde...
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 1.654
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Ordet kamphund er registreret af Sprognævnet i brug i medierne tilbage i 2003, hvor B.T. skriver: "(Hunden) blev overfaldet og bidt ihjel af tre pittbull-lignende muskelhunde".
Det dukker op i medierne, men dets egentlige udgangspunkt er uklart. En dyrlæge har fortalt mig, at begrebet er omkring 10 år gammelt, men at han ikke selv kunne finde på at bruge det, fordi det er upræcist.
Man har tidligere brugt begrebet kamphund om racer, der er udviklet til brug i arrangerede hundekampe: pitbullterrier, bullterrier, amstaff, amerikansk bulldog og staffordshire.
Men nu glammede ordet muskelhund! Hvorfor opstår sådan et udtryk? Måske fordi der er en oplevelse af, at værdierne, tilliden, trygheden ved at være et menneske i et fællesskab lider skade. Forstavelsen muskel- har tidligere været brugt om væsner i dyreriget. Muslinger hed nemlig engang muskelfisk, og hør bare denne beretning fra 1800-tallet om pilgrimsvandrere, der har fået de berømte ibskaller som symbol på deres færd ad caminoen til Santiago de Compostela: "Pillegrimene bliver til bevis paa at de have været i Compostel ved Sct. Jacobs Grav overhængt med adskillige Muscheler".
Muskelhunden opfattes som en stor, frygtelig kæbe, der låser, når den bider, ligesom en musling heller ikke er til at åbne, så muskelhund og muskelfisk er gode paralleller.
I hvert fald er muskelhund et kun alt for godt symbol. Ordet skaber sin egen virkelighed af frygt og angst.
Muskelhunden!
Man ser den for sig, ondskabens superskabning med tænder, der låser om det sagesløse bytte, som den flår til ukendelighed.
Vi kender sådanne bæster fra fiktionen, dr. Jekyll blev til mr. Hyde, fredelige mennesker til varulve, og Baskervilles hund med lysende tænder og savlet slæbende efter sig.
Muskelhundens navn rummer blodtørst, utæmmet magt, den vold, vi frygter på gaderne, fordi medierne fortæller historier om den pludselige vold.
Bander, der skyder, terror, der spreder sig ud af pakker med kunstgødning, og angst. Angst og frygt.
Måske drømmer vi om den indre muskelhund, der rydder op i det moralske morads. Svage sjæle køber aggressive hunderacer for at beskytte sig. Det giver et identitets-kick at gå tur med en muskelhund, der står til de kemisk oppumpede overarme.
Et synonym til muskelhund kunne være køter, og køteren er jo altid de andre, de svinske, de beskidte, de bidske. Køter, der som ord er af middelaldertysk oprindelse, betyder oprindelig bondehund, altså en tarvelig hund eller en stodder. Muskelhunden har ligeledes denne klang af det tarvelige, det beskidte, det farlige, de andre!
Luigioz/Wikimedia
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Dette er hvad jeg typisk tænker på når jeg hører ordet "kamphund":
http://z.hubpages.com/u/1221329_f520.jpg
De hunde der, historisk set, er fremavlet til at være "kamphunde" er disse: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dog_fighting_breeds
Der er jo masser af hunde på den liste der igennem flere hundrede år IKKE er blevet avlet med henblik på hundekamp - men tiltrods for det, så vil de stadig have betegnelsen "kamphund"..
Dette er hvad jeg typisk tænker på når jeg hører ordet "jagthund":
http://fileserver.tinker.com/tinker/events/20/20317_main_image_1258733111.jpg
Her er en liste over hunde der er fremavlet til jagt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_dog (Den er opdelt i kategorier og man skal klikke på den bestemte kategori for at se en liste over de enkelte racer)
Dette er hvad jeg typisk tænker på når jeg hører ordet "brugshund": http://www.defencetalk.com/pictures/data/3208/medium/Aussie%20Military%20working%20dogs,%20very%20angry....jpg
Her er en liste over "brugshunde" og hvilken typer arbejde de udfører: http://en.wikipedia.org/wiki/Working_Group_(dogs)
Dette er hvad jeg tænker på når jeg hører ordet "muskelhund": http://xmb.stuffucanuse.com/xmb/image.php?&aid=1076&muscular-dog.jpg
Her er en liste over de hunderacer der har en procentvis høj muskelmasse ifht. deres kropsstørrelse: http://www.dogguide.net/muscular-dogs.php
Ordet "muskelhund" er altså rimelig fejlagtig brugt af medierne da de hunde på listen jo ikke er de samme som de hunde på listen over "kamphunde".. (Pånær et par enkelte gengangere)
"Muskelhunde" er, imo, brugt fordi det lyder skræmmende og det er noget folk kan relatere til - en hund med "muskler" må være farlig.. Men det er ikke mange bid episoder med døden til følge for hverken mennesker der eller dyr der har været med fx en Jack Russel..
Jeg synes hele den her debat er kørt fuldstændig af sporet (ikke lige den her tråd - men i al almindelighed) - og grunden her til tror jeg skal findes i at folk har jo følelser i klemme.. Dem der ejer en hund som nu er blevet forbudt føler sig uberettiget behandlet.. Og med god ret.. Fordi det er jo, efter min mening, ikke de seriøse opdrættere/ejere af disse hunde der har et problem - de kan jo styre deres hunde ligeså godt som vi andre kan.. Og dem der rent faktisk skaber frygten og alle problemerne, dem der optræder i diverse avisoverskrifter og så videre - det er jo aldrig dem man hører fra.. Dem hører man kun om!
Men efter min mening er den nye hundelov ikke brugbar - fordi de hunde der skabte problemet før - det er også de hunde der kommer til at skabe problemet fremover.. De mennesker de ejede hunde som var aggressive pga. forkert opdragelse/hundehold - de er da ravruskende ligeglade med om der er et forbud.. Og det eneste man kan gøre det er at aflive deres hunde - hvorefter de jo så bare kan anskaffe sig en ny.. Bevares - loven gør det måske sværere for dem i første omgang - men hvor der er en vilje - er der en vej.. Ligesom med al andet kriminalitet - så kan det ikke forhindres med en lov som rammer bredt..
Nå.. Det var vist hvad jeg havde at sige.. Ved godt det blev lidt langt, men har egentlig ikke kommenteret på den her nye lov før, fordi jeg synes at kan mærke at folk ikke tænker rationelt nu når de rammes i hjertet (Hvilket man jo heller ikke selv gør) og når folk går i forsvar så er det svært at debattere noget sagligt.. Men har tænkt meget over de her forvirringer omkring betegnelserne "kamphund", "jagthund", "brugshund" og "muskelhund" og ville lige give mine betragtninger videre..
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
NITTIB: Aih hvor var du, da Charlotte snakkede om hendes chiér og deres mundkurve *G* Hun havde nemlig desværre ingen billeder at vise :-))
Hunden:
Ihh hvor er det søde profil-billede du havde på før. Han ser jo helt farlig ud, med den kurv
Til tråden:
Tja HG er privat ejet, og kan gøre som de lyster.
jun 2004
Godt indlæg!
Det falder mig dog lidt for brystet når vi her taler om seriøse opdrættere....det er der åbenabart mange der mener de er herinde bla.
Dem så jeg betrakter som "de seriøse" (med undtagelser) er de der har ALT iorden på sit avl - så som mentaltest, HD osv
Og lige netop disse er desværre dem der for det meste holder sig langt væk fra tråde som denne
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Det bliver efterhånden brugt i flæang om mere end 50 racer, og hvis et amstaff kryds overfalder en anden hund, så er det også alle de andre hundes skyld, da de alle er kamphunde eller muskelhunde..
Der findes en del racer der går under den betegnelse som man aldrig har registreret bid fra, eller kun meget få, alligevel bliver alle sidestillet med hinanden, da de alle er kamp eller muskelhunde.
Selv racer som boxer, rottweiler og dobbermann bliver kaldt kamp eller muskelhunde, hvis man skal følge medierne, eller opfattelsen hos hr. og fru danmark.
Jeg er bedøvende ligeglad med, hvad en race er blevet avlet/brugt til for mange hundrede år siden. Det der interesserer mig er, hvordan den pågælende race er i dag, og hvor farlig/potentiel farlig er den i dag.
jun 2004
Når de både ligner og ser ud som samt opfører sig som en kamphund?
AST blanding? Eller?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.728
Det er store vogter racer, og de opfører sig som dem.
Hvis man tager det nye hundeforbud, så er det jo også mere et vogter forbud, end et kamphunde forbud..
Jeg ser intet negativt i ordet kamphund, og det må folk også gerne kalde mine hunde, jeg syntes bare man skal passe på med at bruge den betegnelse på alle hunde over 20 kg, eller alle der er bredere en en mynde.
FØR forbudet.. blandinger af muskelhun