Hundetøj - Artikel {{forumTopicSubject}}
Jeg skal skrive en artikel til et medlemsblad, om brugen af hundetøj, og vil derfor gerne have jeres hjælp, som jeg får hver gang
Stille nogle spørgsmål som I gerne må svare på, enten kort eller langt. Og I må gerne selv fylde mere på. Vil læse det hele igennem og bruge det, når jeg skal skrive. For skriver jeg denne alene, kommer artiklen nok mest til at handle om hvad jeg synes om hundetøj, og det er ikke helt meningen
1. Synes du det er ok at bruge tøj til hunde?
2. Synes du det er ok at klæde en hund på for sjov, hvis hunden ikke er generet af dette fysisk?
3. Hvad siger din hund til at få tøj på? Er den ligeglad eller bliver den nedstemt?
4. Er der for dig en forskel på om tøjet er en neutral farve eller om det er i en fancy farve med bling bling osv?
5. Hvad mener du om sko, solbriller, kasketter m.m.?
6. Er det forkert at man avler racer, der ikke kan holde varmen selv? Eller er det forkert at have racer i lande, hvor de ikke kan holde varmen?
7. Bruger din hund tøj, hvorfor? Og hvilke race er det?
8. Hvornår overskrider man grænsen for hvad der er ok, når det kommer til hunde og tøj og tilbehør.
Fyld selv mere på ;D
Hvis I har billeder af jeres hunde i tøj - hvor man kan se om de trives eller ikke trives - må I meget gerne sende det til mig over PB, så kan det være jeg kan bruge det til min artikel.
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
1. Synes du det er ok at bruge tøj til hunde?
Jeg synes det er fint at bruge 'tøj' hvis det vil sige et dækken eller lignende der bruges fordi hunden af den ene eller anden grund ikke kan holde sig varm uden.
2. Synes du det er ok at klæde en hund på for sjov, hvis hunden ikke er generet af dette fysisk?
Nej det synes jeg ikke. Jeg mener det er forkert fordi det sender signaler om at hunden bare er et stykke legetøj og så har man pludselig modefænomenet hvor hunde bruges som pynt og slet ikke får lov at være hunde.
3. Hvad siger din hund til at få tøj på? Er den ligeglad eller bliver den nedstemt?
Da hun blev steraliseret havde hun t-shirt på og det synes hun ikke var ret sjovt og hun prøvede at gemme sig når hun skulle have den på.
4. Er der for dig en forskel på om tøjet er en neutral farve eller om det er i en fancy farve med bling bling osv?
Hvis man synes ens hunds dækken skal være pink med små sten så er det såmænd ok for mig. Bare det på ingen måde generer hunden eller betyder at den kun må gå på asfalt så den ikke bliver snavset!
Jeg ville personligt foretrække en helt neutral farve som sort eller brun.
Det synes jeg slet ikke er iorden ! Det er self synd at hunden får solen i øjnene men så må man jo lade være at gå tur på et lige stykke imod solen! Burde ikke være et stort problem! Så må man så revidere det hvis ens hund virker meget generet af solen, fx i skinnende hvid sne.
Sko er fint til hunde med ømme poter eller hunde der arbejder i ruiner mm. Hvis jeg besluttede mig for at cykle 10 km om dagen med coda kunne jeg godt overveje sko for at skåne trædepuderne
6. Er det forkert at man avler racer, der ikke kan holde varmen selv? Eller er det forkert at have racer i lande, hvor de ikke kan holde varmen?
Nej det synes jeg ikke. For så er det også forkert at have hunde der har det varmt om sommeren Men det er forkert ikke at gøre alt for at hjælpe sin hund. Altså skal den have dækken på hvis den fryser eller fx have klippet 'bukserne' af om sommeren når den lider under varmen.
Nej. Hun er en græsk gadehund med nogenlunde samme pels som en Sibirian Husky bare lidt mindre ulden.
8. Hvornår overskrider man grænsen for hvad der er ok, når det kommer til hunde og tøj og tilbehør.
Når tøjet/tilbehøret kun er til gavn for/fornøjer mennesket. Self generer et bling-bling halsbånd ikke hunden men det er der jo massere af andre ting der gør som de alligevel puttes i for at ejeren kan sige *årh hvor er du nuttet*. Synes man skal arbejde inden for de ting hunden har brug for.. så som halsbånd, snor, skåle, evt dækken.. så kan man selv vælge om det skal være sort i sort eller om det skal være pasteller og diamanter!
Held og lykke med artiklen
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
- Ja hvis det er nødvendigt, og det er komfortabelt for hunden at have på.
Både og. Synes det er svært at sætte grænsen op for hvornår det ligeså vel er sjovt for hunden.
En butterfly eller vest nytårsaften synes jeg er ok, hvis det er komfortabelt ja : )
Men at smide ens hund i smækbukser eller kjoler synes jeg er at gå over stregen!
Mine er vant til det, og de har intet imod det.
Det er dog tøj på ''deres primisser'' der er behageligt og brugbart.
Fx dækner, fleecetrøjer, striktrøjer - Til de kolde dage.
Hvis det er præcis den samme trøje bare i 2 forskellige farver, og de begge sider perfekt på hunden - Så nej.
Personligt er jeg ikke til pink, blonder mv. men jeg ved at flere af de dækner og jakker jeg har til mine hunde, ligeså vel kan købes i fx pink, så det synes jeg er okay.
Smag og behag er jo individuel - Synes bare tit det pinke/blondede tøj bruges til at fange andres opmærksomhed, hvilket jeg ikke synes om. Er ikke så meget til dét dér *se mig, se mig* når hunden er blandet ind i det.
NO GO!!
Synes slet ikke om at man menneskeliggøre sin hund på dén måde, og slet ikke når det ikke er til gavn for hunden og tit er direkte generende.
MEN, det skal jo dertil siges at nogle fx bruger kasketter til deres hunde om sommeren, fordi de bliver forbrændte på snuden. Så hvis solcreme ikke hjælper er man jo nødsaget til at købe fx en kasket, med mindre hunden skal færdes indenfor eller i skyggen hele sommeren : )
Nej det synes jeg ikke..
Det er hér tøjet kommer ind som et hjælpemiddel til hundene, og ikke en ''pynte ting''.
Så så længe man som ejer af én af disse racer tager sine forholdsregler, og sørger for at ens hund trives og ikke bliver fx gennemkold på en gåtur, så synes jeg det er helt iorden : )
Ja jeg bruger tøj til begge mine, dog oftest Shika.
Shika er en chihuahua Paya er en chihuahua/dværgpincher.
Tøjet bruges på de kolde dage med fx sne, regn, blæst mv. hvor hundene ikke selv kan holde sig varme på turene.
Paya er dog ganske hårfør og kan langt nemmere klare kulden end Shika - Derfor har Shika oftest et dækken/trøje på.
Jeg synes grænsen er svært at sætte op præcist, fordi folk har så delte meninger om emnet.
Men tøj og tilbehør der ikke er på hunden primisser og er til gene for hunden synes jeg ikke er okay, så er man gået over grænsen!
Prinsessekjoler, smækbukser, sutsko, diademer, sokker, nederdele mv. synes jeg ikke om.
Men grænsen er svær at ridse op præcist : )
- Jeg har forresten en del billeder af mine hunde med dækner på - Hvis nogle af dem kan bruges, så snupper du dem bare : )
Shika ligner dog en forfrossen kylling på de fleste (hader kulde og vinter), men Paya er der noget mere go' i : )
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
jan 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 7 Svar: 23
ja hvis hunden ikke er generet af det. Bruger altid i den kolde tid dækken til min hun Diva.
ja
Min hund Diva elsker at få sit dækken på.
vil gerne ha det er pænt
Syntes sko er en god ide hvis der er frost. Bruger små børne strømper til Diva lige nu da hun let river poten. men bryder mig ikke om de andre ting.
Nej det syntes jeg ikk det er.
Hvis man bruger dækken når det er koldt syntes jeg det er helt iorden.
Diva er en galgo og har meget lidt pels så hun kommer hurtigt til at fryse.
når man bruger tøj og andet når der er varmt:D
Håber du kan bruge svarene:D
apr 2005
apr 2005
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.610
2: En hvis grad af udklædning er ok, en charmeklud om halsen, nissehue eller butterfly. Men strutskørter osv er ikke ok.
3: Gizmo gider ikke have tøj på men finder sig i det og der er ingenting når vi er ude og gå.
4: for mig er der en forskel ja, er mest til det neutrale, hunden er ligeglad, han vil helst være helt fri.
5: Sko til skadede poter er ok, resten er noget pjat. Har en gang prøvet en kasket på Giz og har da sjældent set ham så slukøret.
6: Synes ikke det er forkert, så længe det ikke er ud i ekstremer.
7:Gizmo Jack Russell bruger tøj/dækkener når det er vådt og koldt. Han har næsten ingen pels på maven og er så lavbenet at hans brystkasse osv er meget meget tæt på den kolde jord. Så han fryser. Men han vil helst være fri for at have på, det er der så ikke noget og gøre ved.
8: Hvis det er for ejers skyld at hunden får det på, strutskørter,kjoler, smokingsæt og den slags. Hvis det er til gene for hunden
apr 2005
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Ja
I en lettere grad ja. Jeg mener det kommer an på måden det gøres på, og hvordan hunden tager det.
Hun er helt ok med det, hvis bare det sidder godt på hende.
Nej - tøj er tøj, for mig er farven og udseenet ikke det væsentlige. Det er brugsegenskaben og pasformen osv.
Sko/strømper synes jeg er ok til brugshunde eller f.eks. i forbindelse med en skade/forbinding. De andre ting er overflødige og ikke af brugsværdi.. Hvis man gav hunden det på i 5 sek. for at tage et billede, så ingen alarm, men det er ikke noget jeg ser en mening med..
Nej
Bolognese - hun kan sagtens holde varmen, men da nyfalden sne, grene, blade, sjap og snask har det med at sætte sig i hendes pels, og hun er meget følsom på det punkt og bliver hæmmet af det, så har hun en regndragt. Den sidder rigtig fint på hende - larmer lidt, men hun er tydeligvis desideret glad ved at få den på. (da den betyder hun kan lege og løbe og hygge sig - uden ting, sjap, sne og sjask sætter sig i pelsen).
Når man byder hunden noget den ikke kan lide!!! (her undtaget tøj og tilbehør for hundens eget bedste - f.eks. en sok på en skadet pote)
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
- Hvis det har et praktisk formål, ja.
- til en hvis grad. Små ting så som et tørklæde kan ikke genere mig, men står af når det handler om små matchende tøjsæt, lak på neglene, strutskørt og så videre.. ''Bling'' halsbånd, matchende snor og så videre generer mig heller ikke..
- Vores får ikke andet tøj på, end et dækken når der er minusgrader. Hun ville hurtigt blive nedstemt..
- Kommer an på hvad det er. Jeg har intet imod små ''pæne'' detaljer eller farver for at gøre noget mere spændende at se på..
- Sko er fine, hvis det er for at skåne poterne mod salt og skarpe iskanter.
- Det syns jeg ikke det er.
- Dækken i minusgrader eftersom hun ingen underuld har, og kun er en stor hvalp. Bullterrier.
- Jeg ser som sagt helst, at man holder sig til det som har et praktisk formål, så som at holde varmen, men man overskrider vel reelt først en grænse når man kan se på hunden, at det er ubehageligt for den...
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
svar: kun hvis det har til formål at holde hunden varm når man er ude
svar: Nej det synes jeg ikke.
svar. Carlo har ikke noget i mod at få dækken/trøje på hvis vi skønner det er for koldt, det har kun været nødvendigt 2-3 gange i vinter. mest i regn, sne elsker han.
svar: nej synes det ser dumt ud, lige meget hvad farve det er, ang. bling bling kan man jo købe et halsbånd, som hunden jo alligevel har på.
Svar: ikke i orden.
Svar: nej, der er jo forskel på hvordan man får dem til at holde varmen, det kan gøres med et dækken/regnslag.
Svar: Carlo bruger dækken i regnvejr, og han er en Chi
svar: når det kun er for at gøre sig bemærket eller 'pynte' hunden
Fyld selv mere på ;D
Hvis I har billeder af jeres hunde i tøj - hvor man kan se om de trives eller ikke trives - må I meget gerne sende det til mig over PB, så kan det være jeg kan bruge det til min artikel.
apr 2005
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.610
Her er i hvert fald et med Gizmos tydelige mening om at hans mor giver ham en hat på. Det var kun for at tage billedet.
Hundetøj - Artikel