786 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Små hunde skal OGSÅ i snor! Små hunde skal OGSÅ i snor!

Ja, ihh, det skal de altså..
Og nej, jeg har intet imod små hunde, men kan godt få lidt spat af dem af og til..

Jeg er i øjeblikket i sommerhus, laaangt ude på landet, og her er en del løse hunde.. Hvilket ikke gør mig noget så længe de er flinke, for min egen Basse er meget medgørlig..
Men jeg forventer altså at løse hunde, er flinke hunde..

Vi gik ned på stranden, og jeg havde Bassen i en flexline, så hun kunne få lov at løbe, men jeg samtidig kunne have hende helt ind til mig blandt andre.
I det vi kommer ned på selve stranden, kommer en lille hund løbende fra ca. 100 meter væk.. Den gør en del mens den løber..
Jeg er vant til små hunde der larmer rigtig meget, som en del af dem gør, men er også vant til at det bare er larm..
Den løber helt hen til os, og jeg får Bassen til at sætte sig.. Den løber lidt væk ( nu er ejeren begyndt at løbe efter også, men 100 meter er langt hvis man ikke liiige er i form ) og den kommer hen til hunden igen. Og så tager fanden ved det lille kræ! Den bliver mildest talt SKIDESUR, og bider ud efter Bassen som bare glor på den.. Jeg kommanderer hende i sit, og går ind foran, mens hunden igen løber lidt væk, og gør klar til at løbe mod os igen..

Nu er ejeren dog kommet så tæt på at hunden ikke rigtig tør, og den løber hen til hende.. Hun holder den nede på jorden og skælder den ud.. Vi bliver stående lidt, men det er tydeligt for mig at hun er fuldstændig uinteresseret i os og min hund..

Hold kæft, hvor kan jeg bliver sur!!
Jeg bliver virkelig harm over folk som ikke tror det gør noget, blot fordi min hund er større..
Hvad bilder hun sig ind??

Og min hund er altså en amstaff, så hvis hun var uheldig, kunne det have været langt mindre flink, og så var det endt galt..
og hvis det lille kræ havde været en smule langsommere om at komme væk, havde den haft min fod oppe i røven! Og så er jeg ligeglad med om så lille et dyr kan dø af et spark...

øv, hvor er den slags bare irriterende...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Små hunde skal OGSÅ i snor!
  • #1   14. jul 2009 Jeg syntes også de skal i snor, man kan sige havd man vil men især små hunde er ikke gode til opdragelse, ville aldrig kunne opdrage mine to tæppetissere til at gå pænt, og den slags. så de kommer sku altid i snor...

• #2   14. jul 2009 Mette,
    min er nemlig også altid i snor.. Hun er flink, men hendes indkald er af helvede til, fordi hun er så fokuseret på andre hunde!!..

og jeg er vant til små hunde der gør meeeget, så troede bare at hunde ville løbe hen og gø, og så hjem igen.. Det plejer de at gøre..

Blev skidesur.. Den skal fandme ikke bide ud efter min hund!!..

Gik også bare min vej, for gad virkelig ikke stå og diskutere med sådan en person, som altså ikke rigtig har fattet noget..

• #3   14. jul 2009 Anja: Bliver også irriteret på sådan nogle mennesker " Så få dog den hund i snor for helvede" tænker jeg ;-D... heh...
    bare fordi en hund er lille er den nødbendigvis ikke egnet til at gå uden snor

• #4   14. jul 2009 Anja - ikke rigtig rygklapper !

det problem har jeg også, min hund er bare ikke så venlig overfor fremmede, men det har han også god grund til ikke at være.

det er bare utroligt at folk ikke lære det, jeg er simpelthen blevet nødt til at informere det boligselskab jeg bor i og skændes dagligt med nogle enkelte beboere herude, som bare fatter nada, de tror de kan gøre hvad der passer dem, En dag så ender det galt for deres hunde, for jeg har fået nok. Deres hunde står og galper ham i hoved og napper i ham, gidder det simpelthen ikke mere, sidst råbte jeg til dem at hvis det skete 1 gang til ville jeg losse deres hund til pakistan.

• #5   14. jul 2009 Må desværre meddele at jeg er enig i at det er langt de færreste små hunde der egner sig til at gå løs....min gør ikke, medmindre det er i et indelukke af en art !!

Jeg kan godt følge det med, at de kan være sværere at lære at gå på plads....der er ligesom ret langt ned til dem, hvis man skal lokke dem til at gå på plads med godbider, som jo nok er den fremgangsmåde, de fleste bruger !!

- på større hunde kan man holde godbidden lige i synet på dem og få deres opmærksomhed.

Og så er der en ting som jeg tit tænker over.....de er jo så små, at de kan være svære at se og dermed holde ordentligt øje med hvis de løber for langt væk fra en....

Ønsker personligt ikke at tage nogle chancer med mit lillemyr....så hun er i snor...

• #6   15. jul 2009 Altså min hund er lille og han er super god til at gå uden snor, vi gør det hver dag.

Og vi møder tit andre små hunde i parken der også hører fint efter.

Til gengæld er mine forældres golden retriver helt vildt dårlig til at høre efter...!!

• #7   15. jul 2009 cecilie L

det handler ikke om at hunde er super god til at gå uden snor eller ej, det er mynte på at når man møder eller ser en anden hund i snor på afstand, kalder man sin hund til sig og får den i snor.

• #9   15. jul 2009 "Jeg syntes også de skal i snor, man kan sige havd man vil men især små hunde er ikke gode til opdragelse, ville aldrig kunne opdrage mine to tæppetissere til at gå pænt, og den slags. så de kommer sku altid i snor... "

Udfra hvad Mette k skriver er mit indlæg stadig hvad jeg mener,

Man kan da ikke bar skrive at små hunde er dårlig til opdragelse. Det da ejeren selv der bestemmer hvor godt hunden bliver opdraget. Hvis man bruger tid og kræfter på at træne sin hund, så kan store såvel som små hunde vel lære at gå pænt ved siden af og man kan få dem til at sitte eller stoppe op hvis der kommer en anden hund, sådan så ens hund ikke går hen til den anden hund.

• #10   15. jul 2009 Min hund er en lille race og han blev nummer 1 til hvalpetrænings komkurrence for en måneds tid siden, og der var 15 andre hunde, store som små....

• #11   15. jul 2009 Jeg tror også at mange ejere af små hunde har en tendens til at slække på opdragelse/træning, og tænker: det bette pus gør jo ikke noget, og man kan altid løfte dem væk, hvis de generer eller går i vejen....bulls...!
    At det er sværere at få de små til at gå pænt i snor, fordi der er for langt op til hånden med godbidder, er også noget forbandet sludder. Min hund var som hvalp ikke meget mere end 25 cm over ryggen, da hun kunne komme på plads, gå pænt ved siden af mig, højre, venstre og stop o.s.v.

Jeg oplever faktisk oftest at det er de store hunde, som er mest rolige, når de møder andre hunde.

• #13   15. jul 2009 Kender det kun alt for godt.
    For eksempel har vi oplevet at vi en eftermiddag sad med Hemi ude på en nedlagt travbane som nu er bevokset med græs. Hemingway var i snor, hvilket han altid er (desuden var den lille purk kun 9 uger på det tidspunkt) Pludselig kommer der så en lille foxterrier lignende hund rendene over banen og hen til os, og til at starte med står den bare fredeligt, men pludselig begynder den at knurre og snappe ud efter vores lille dreng flere gange, og var flere gange tæt ved at få bidt ham i ansigtsområdet - heldigvis fik vi hurtigt trukket ham til os og fik taget ham op...
    5 minutter efter kommer der en gammel dame stavrende efter hunden, giver den et dask over snuden da hun ser den snapper, putter den i snor, og trækker den med væk igen.. Hun sagde ikke det store til os.

• #14   15. jul 2009 Søren - Ja det er jo herligt når det sker *SS* - Kan jo kun give dig ret i det du skrev.

- - - - -

Små hunde er ligeså forskellige som store, så man kan ikke sige de ikke er gode til opdragelse. Det afhænger af menneskets indsats.

• #15   15. jul 2009 Nu skriver ejg at jeg godt kan følge at det kan være sværere at få en lille hund til at gå pænt pga. afstanden mellem ejer og hund...ikke at det er umuligt !!

• #16   15. jul 2009 Wuhu!!! Jeg er enig med Søren!!!! Tænk, at den dag skulle komme smiley

Nej, spøg til side. Små hunde kan ligeså vel opdrages som store hunde. Det er bestemt ikke sværere!! Jeg har pt en lille hund (sheltie), men har ellers haft schæferhunde. Jeg var faktisk dybt overrasket over, hvor lærenem hun var (er). Her var jeg nok også lige offer for fordommene overfor små hunde.

Og jo, små hunde skal også i snor, hvorfor skulle de dog have særstatus? Det er hammerirriterende, når en anden hund kommer styrtende - løs - og man selv har hunden i snor. Min er dog ekstremt venlig, men det kunne jo ligeså godt være et stort arrigt bæst, man gik med. Så jeg fatter egentlig heller ikke, at de tør?
    Så jeg giver dig helt ret, Anja smiley

• #17   15. jul 2009 Nu er sheltien jo også en brugshund, og dermed lettere at træne end små selskabshunde, som er avlet til at se yndige ud(fordommene blomster lige for fuld flor her).....men som sagt....selvom de kan være sværere at træne(mener jeg stadig) er det jo ikke umuligt !!

- er nu stærk tilhænger af hundesnore, så for mig ville det aldrig blive et problem...min hund er nemlig i snor !!

• #18   15. jul 2009 Heidi: Det er muligt - jeg må blankt indrømme, jeg aner ikke meget om selskabshunde.

Og ja, du har ret, sheltien er en hyrdehund og den er faktisk temmelig intelligent, hvilket jo også gør arbejdet med den lettere...

Ja, men lad os lige få luftet godt ud i fordommene - ha ha...

• #19   15. jul 2009 Mange af de små (selskabs)hunde er jo i familie med og avlet ud fra andre oftest større hunde. Der findes små og store terriere, pinschere (dværgpinscher og dobermann), spidshunde, mynder, hunde avlet ud fra bulldog o.s.v. De har ikke altid været små og er tit "store" hunde af sind, hvilket man ikke skal tage fejl af.

• #20   15. jul 2009 Jeg er ejer af to franske bulldog's og jeg har ALTID mine hunde i snor. Min tæve er af typen der kan se sig sur specielt på andre tæver og dette er vi fuldt bevidste om så hun er altid i line. Vores hanhund er af typen dum og rar....dette har så bare medført 4 bidskader i hoved på ham for han er dum nok til at hilse på alle han møder. Jeg fortrækker at ha' ham i snor så jeg kan undgå at han hilse på alt og alle.
    Jeg mener man skal være realistisk omkring sin/sine hunde og ikke håbe på at "det går nok" eller den "plejer ikke at stikke af". Vi kender jo godt vores hunde og derfor bør vi jo også tage hensyn både til dem og nadre hund.

• #21   15. jul 2009 Jeg siger stadig ikke at opgaven er umulig, men kan sagtens følge det når folk siger det er sværere...min egen "begrundelse" er, at det nok skyldes afstanden(fysisk) mellem ejer og hund....

Mine egen minimy har så bare samtidig sin egen urhund yderst velbevaret og er derfor lettere tung at danse med (CC er en urhund i selskabshundeforklædning)

- men hun er da stadig ikke helt umulig at kommunikere med...hun skal bare have det ind med skeer, og så "glemmer" hun det ret hurtigt igen, hvis hun med sin veludviklede intelligens konkluderer at det ikke er vigtigt.....yderst frustrende.

Heldigvis passer jeg så åbenbart ret godt med disse typer(min store er også i samme kategorina), da jeg har humor og ikke hænger mig i bagateller *rødmer*

- jeg er dog ansvaret bevidst og holder mine hunde i snor !!

• #22   15. jul 2009 Ha ha Heidi - selvindsigt så det basker smiley Fed humor!!!

• #23   15. jul 2009 Moster Bente(Sjovt, men jeg har faktisk en Moster Bente irl)...jeg takker, bukker og skraber panden mod tastaturet !!

• #24   15. jul 2009 Kender det alt for godt det du skriver og skide godt indlæg igen, for syntes at man skal sku gøre opmærksom på at det kan sku også godt være den anden vej, man hører jo altid ordene - "kamphund Angriber osv osv" min AB er også blevet angrebet 5 gange af helt alminde Små hunde, som ja ikk var i snor Men min han er Altid i Snor, så syntes sku også at det også skal gælde små hunde, hvilke det efter jeg hører også skal, da ALLE hunde skal føres i snor..så hørt hørt ..godt indlæg..;0)

• #26   15. jul 2009 Selvfølgelig kan man da opdrage en lille hund ligeså godt som en stor hund mine små terrier er skam opdraget som brugshunde selv Yorkien på 2 kg..
    Og de er bestemt også i snor når vi er fremmede steder. Eller møder fremmede hunde.

En lille hund er mange gange mere på mærkerne, og meget mere"jagtfikseret" end en stor hund - specielt terrier så helt klart - de skal da også opdrages.

• #27   15. jul 2009 Maggie,
    du har så endeligt ret.. For det er jo suverænt ejerens skyld.. Men i sidste ende er det hunden det går ud over...

moster Bente,
    jeg er i lige så stort chok som dig! Tænk at jeg er enig med Søren?? Det sker desværre ganske ofte i på de her områder..

jeg tror nu ikke at selskabshunde er sværere at træne, men jeg tror at folk slækker lidt på det, fordi hundene er små og søde..
    Et andet par jeg kender heroppe, har en lille puddel der aldrig har snor på. Den er ikke interesseret i andre hunde, og bliver ved sin ejer.. De træner ikke meget forskelligt, men hunden forstår at komme når der bliver kaldt, og det gør den altid..
    I byen ville det irritere mig, men jeg forstår godt at de holder løse hunde her, og det må jeg affinde mig med, men jeg forventer altså at hunden er flink hvis den får lov at løbe hen til min..

Nogle mennesker har ikke gjort så meget ud af deres indkald, mit indkald er heller ikke særlig godt.. Det er derfor jeg har en flexline.. Så kan vufi få lov at løbe, men jeg behøver ikke bekymre mig smiley

Kommentér på:
Små hunde skal OGSÅ i snor!

Annonce