Beskyttelse af sin mad Beskyttelse af sin mad
Har lige et spørgsmål mere andg. mad.
Nu har Kenzo ikke været den store spiser af tørfoder siden vi fik ham da han var 8 uger. Han har nok spist de 2 portioner hvor han burde spise 3. Vi syntes så han virkede lidt tynd ved bagpartiet, og spurgte vores hundetræner hvad vi kunne gøre. Hun sagde så at vi kunne blande noget leverposteg i tørfoderet.
Vi er nu begyndt at give ham leverpostegmadder bare så han får noget ( dem hugger han i sig, somom han er hundesulten ) men det kan jo også være han er det når han lader en portion tørfoder stå. I tørfoderet blander vi så lidt vådfoder i, så det lugter lidt godt.
Men når han spiser de her leverpostegmadder, passer han godt på dem, og kan godt knurre lidt hvis vi rører ham på hovedet når han spiser, han har kun gjort det 3 gange, og igår da jeg sad og kælede med ham imens og gav ham et par stykker fra skålen var der ingenting.
Første gang han gjorde det, tog vi skålen med det samme og sagde NEJ! det gjorde vi så også de 2 andre gange.Men er det mon fordi den er så sulten?? har i oplevet det? den bider ikke kun knurrer.Det skal lige siges at den aldrig har knurret ellers hvis vi har givet den tørfoder imens den spiste det ( vi har små børn, så det er vigtigt at den ikke gør noget hvis de lige skulle komme forbi mens den spiser, selvfølgelig skal den have lov at spise i fred uden at vi stikker fingerne ned til maden, men jeg vil gerne have at den lærer at der altså ikke er nogen der tar det fra den.
Vores hvalpetræner som også er hundeadfærdspsygolog sagde at den ville fortælle at det var dens, men at vi bare skulle tage det væk når den gjorde det, så den vidste det var forkert.
Jeg vil bare gerne høre om i også har oplevet det, eller om i tror det er fordi den ikke har spist alt tørfoderet op, og har været hunde sulten?
Håber i forstå hvad jeg mener :o)
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Hvor gammel er din hund? Kan regne ud, at han i hvert fald er 4 mdr. Måske du skulle gå ned på 2 måltider om dagen. Det kan godt hjælpe på appetitten. Og hvis han er 4-5 mdr, er 2 gange helt fint!
Madforsvar er en kedelig ting. Jeg ville øve rigtig meget, at foderet bliver taget væk, han får en lækker godbid og ros og foderet bliver sat ned igen. På den måde lærer han, at det er helt ok! Hvis dine børn har en alder, hvor de kan, er det en god idé, at de også laver øvelsen (mens du er der) og også, at det er dem, som fodrer.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Knurren betyder egentlig at hunden ønsker afstand, så når han sender dette signal bør i respekterer det, fremfor som i har gjort at tage foderskålen. Dette vil jo kun styrke ham i at han er nødt til at forsvarer sin mad over for jer - for i tager det jo hvis i kan!
I kan risikerer at han konkluderer, at knuren ikke er nok, hvis i forsætter på den måde, og næste trin efter knurren er jo netop markering med bid
I stedet kan i prøve at trække jer væk hvis han knurre. Og forsøge at opbygge en rolig stemning omkring maden. I kan øve byttelege med foderet ved at tilbyde ham noget lige så godt. Måske side rolig med han og give ekstra foder/godbider i skålen, så han finder ud af i plejer at give fra jer i den slags tilfælde.
Håber i kan bruge det til noget
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Jeg gør gerne det, at jeg gir kun en smule, og tager madskålen og kommer lidt mere i, og giver hunden det, på denne måde vender hunden sig til at nu kommer der mere mad, og at man ikke tager maden fra den.
Men jeg lader hunden få fred og ro til at spise, det vil sige at jeg fjerner mig, så hunden kan få den ro der skal til.
Du vil heller ikke ha en der står og vogter over dig når du spiser, du vil nok føle dig lidt underligt til mode. sådan opfatter hunden det.
feb 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 4.082
Snak med jeres dyrlæge for de fleste sælger fodder, og det er ofte muligt af få nogle smagspræver så i kan se havd han godt kan li.
Hvis i kender andre men hunde i samme alder, der bruger et andet fodder,så burde det jo være muligt at købe en lille portion fra dem, igen for at se om det er noget han kan li, for det er da brand ærgeligt at ha købt en 15 kg sæk fodder hvis hunden ikke gider spise det...
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.355
<b>Vores hvalpetræner som også er hundeadfærdspsygolog sagde at den ville fortælle at det var dens, men at vi bare skulle tage det væk når den gjorde det, så den vidste det var forkert.</b>
Aarrgghh...
Efter min mening vil det kun på sigt gøre problemet meget-meget værre :o(.
Når hunden knurrer ved foderskålen er det pga. manglende tillid til den der nærmer sig - og manglende tillid genopbygger man IKKE ved at sige "NEJ" til hunden og fjerne skålen :o(. Det kan godt være han trækker sig nu, da han stadigvæk er ung - men sandsynligheden for at han gør det når han er blevet psykisk kønsmoden og har fået lidt "hår på brystet" i f.eks. 3 års alderen er meget lille ... så kan han faktisk i stedet for ende med at blive rigtig farlig i madsituationer :o(.
Jeg gør det med mine hunde når de er hvalpe:
* I 9 ud af 10 tilfælde får den lov til at spise uden jeg koncentrerer mig om den - f.eks. får den dens mad i køkkenet mens jeg står og arbejder og går lidt rundt uden at kigge på hvalpen. Så lærer hvalpen at det er OK jeg går rundt om den når den spiser - jeg tager ikke dens mad :o).
* Af og til går jeg så hen til hvalpen og smider noget lækkert i madskålen mens den spiser. Så lærer den, at når jeg kommer i nærheden af madskålen med fokus på skålen, så betyder det er der kommer noget lækkert i skålen - efter et stykke tid er det sådan, at kommer jeg gående hen mod skålen når hunden spiser, så løfter den hovedet og kigger med strålende øjne efter hvad jeg nu kommer med af lækkerier :o).
* Når vi er nået så langt, begynder jeg at løfte skålen op for at putte lækkerier i, og hunden får så straks skålen igen :o).
* Først på det tidspunkt begynder jeg at "provokere" hunden når den spiser. F.eks. når den står og spiser og jeg arbejder i køkkenet, "kommer jeg til" lige at gå let ind i den, røre den på hovedet kortvarigt eller sparke til madskålen ganske let. Endnu er der ingen af mine hunde der har reageret på dette - de ved jo at jeg ikke tager deres mad :o).
* Næste skridt er at lære at kalde hunden væk fra maden. Her gør jeg det, at når hunden står ved madskålen og spiser, så gør jeg som jeg ville gøre når jeg skulle putte lækkerier i - i stedet for at gå hen og putte det i madskålen sætter jeg mig dog ned og kalder hunden hen til mig for at spise noget ekstra lækkert, og så snart den har spist det, får den lov til at gå hen til sin skål og spise færdig. På den måde lærer hunden, at det at blive kaldt fra sin mad betyder noget ekstra lækkert, og at det mad der er i skålen ikke er tabt ved at man forlader på kommando. Den dag den så står og snager i noget på lufteturen, kan jeg så kalde hunden derfra uden problemer - og der får den så ikke lov til at komme tilbage, men vi går fri ved fod med masser af godbidder til vi er kommet forbi :o).
Skulle det ske at jeg kan mærke på min hvalp, at den begynder at komme i konflikt over madskålen på et tidspunkt, så går jeg straks tilbage i træningen, så intet omkring skålen bliver forbundet med konflikt og manglende tillid i hunden ... skulle hunden på et tidspunkt knurre af mig (er der indtil videre aldrig nogen af mine hunde der har gjort), så vil jeg med det samme vende omkring og vise hunden at jeg respekterer dens signaler - og så som sagt arbejde på at hunden fremover ikke kommer i en situation hvor den synes det er nødvendigt at knurre.
Noget andet er selvfølgelig fremmede mennesker og især fremmede hunde - her er det helt naturligt at hunden ikke stoler på dem ... mine hunde har dog lært at spise op, så er der fremmede i huset gør jeg altid det, at jeg går ud i køkkenet og fodrer hundene, samtidig med at jeg står med ryggen mod døren ... så er jeg nemlig sikker på at der ikke kommer nogen ud og provokerer hundene - og det tager trods alt kun 3 - 4 minutter for dem at spise, så det er ikke noget problem ;o).
/Carina
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 49
jan 2008
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Jeg er atter glad efter i starten at have læst, at der er såkaldte hundekyndige, der råder til at tage maden væk ved madforsvar... sikke noget :o(
God arbejdslyst til dig Betina :o)
jan 2008
Har i alle den holdning med leverposteg? for jeg syntes da det er svært at finde ud af hvad man skal og ikke skal når den ene siger det, og den anden siger det, men det er da selvfølgelig rart med forskellige meninger, men kunne godt tænke mig at vide hvor mange der hælder til lidt leverposteg for at give den lidt ekstra så den kan få lidt fedt på kroppen.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
(link fjernet)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
MEN - min gamle hund led af noget, der lignede anorexi hele livet. Han kom aldrig til at elske sit foder - kun når en ny sæk blev åbnet, blev han fristet.
Så for at han ikke skulle blive alt for mager (han vejede kun 29 kg, schæfer), motiverede vi ham også lidt med enten leverpostej blødt op i vand og oprørt med tørkosten, eller lidt rester fra vores egen mad.
Det fik ham til at holde sin beskedne vægt ;o)
Hunden var hverken syg eller usund - blot havde han en meget lille appetit. Ind imellem supplerede vi op med hvalpefoder, hvis vægten sneg sig nedad.
jan 2008
Vi så aldrig en hel masse orm komme ud af afføringen, som man tit hører når de kommer i behandling. Men kan den her have levet der siden den havde det sidste, eller er det her mon en ny? tar ud til dyrlægen med afføringen med ormen i, så kan hun se hvad det er for en.
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Beskyttelse af sin mad