Kuperet hunde Kuperet hunde
Da jeg var til træning i dag, snakkede én om at hun havde været til noget i sidste uge (jeg kan ikke huske om det var konkurrence eller skue, men det var nationalt), og der havde hun set mange boxere der havde både kuperet øre og hale. Vi kom så til at snakke om, om det var lovligt og om der skule gribes ind. Jeg mener at have læst, at man ikke må stille op til skue og konkurrence med en hund der er kuperet. Er jeg helt forkert på den der? Det gælder vel også selvom hunden er hentet i udlandet...
Jeg læste i hvert fald for 1-2 år siden om en dygtig Golden, der havde fået kuperet halen pga. et brud (eller sådan noget i den retning). Ikke engang den måtte stille op til DcH-konkurrencer, netop fordi den var kuperet. Det er selvfølgelig ikke så godt, og desværre ved jeg ikke hvad sagen endte med... Men pointen er også at der var forbud for at lade den konkurrere.
Nogle der kan forklare mig det? Gælder det ikke i hele Danmark med kuperede hunde?
Mange hilsner fra Rikke
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 2.653
dec 2004
Følger: 34 Følgere: 45 Hunde: 6 Emner: 249 Svar: 1.111
jun 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Hunde: 1 Emner: 338 Svar: 3.686
Anja: Det er jeg ikke sikker på. Jeg mener at have hørt om en herinde også, som fik det at vide fra starten af, at hun ikke kunne stille op med sin hund pga. den amputeret hale :o/ Krydser for at der kommer nogle med et fastslået svar ;o)
Rikke: Måske vi har læst om den samme *S*
feb 2005
jun 2004
feb 2005
jul 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 49 Svar: 568
Kupering m.v.
Dansk opdrættede, ørekuperede hunde født efter 1. januar 1985 kan ikke udstilles. Samme bestemmelse gælder for hunde født i andre lande, hvor ørekupering er forbudt.
Halekuperede hunde født efter den 1. juni 1996 kan ifølge dansk lovgivning ikke udstilles, uanset i hvilket land hunden er født. Forbuddet omfatter også hunde, som har fået halen kuperet af veterinære årsager, uanset om man har en dyrlægeerklæring. Følgende racer er dog undtaget for halekuperingsforbuddet: ruhåret hønsehund, korthåret hønsehund, breton, vizsla og weimaraner.
Såfremt en hund er født stumphalet, skal det for dansk opdrættede hundes vedkommende fremgå af hundens stambog. For udenlandsk opdrættede hundes vedkommende skal der fremlægges en engelsksproget dyrlægeattest, der er udstedt i det land, hvor hunden er opdrættet, på, at hunden er født stumphalet. For hunde født efter 1. oktober 2004 er det dog kun følgende racer, der på stambogen kan få påført, at de er født naturligt stumphalet: Australian shepherd, Boston terrier, Bouvier des flandres, Dansk/svensk gårdhund, Engelsk bulldog, Entlebucher sennenhund, Fransk bulldog, Gos d’atura catala, Jack russell terrier, Karelsk bjørnehund, Mudi, Old English sheepdog, Perro de agua espanol, Polski owczarek nizinny, Pyrenæisk hyrdehund, Pyrenæisk hyrdehund m/korthårshoved, Västgötaspids, Welsh corgi pembroke.
For alle andre racer gælder, at hunde uden hale eller med kun dele af halen født efter den 1. oktober 2004 anses for at mangle legemsdele og kan dermed ikke udstilles (og vil blive diskvalificeret).
Det er endvidere ifølge dansk lovgivning forbudt at fjerne vildtkløer af kosmetiske årsager. Da lovgivning vedrørende kupering/andre operative indgreb varierer fra land til land, må dommeren således i sin bedømmelse ikke tage hensyn til, om hunden i overensstemmelse med standarden er blevet kuperet eller har fået sine vildtkløer fjernet.
jun 2004
Må nemlig lige smutte nu, men vil gerne have flere svar :o))
okt 2004
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 4 Emner: 106 Svar: 1.812
Kuperet hunde