Nysgerrig. (hvorfor hvalpe - og hvordan?) Nysgerrig. (hvorfor hvalpe - og hvordan?)
Til alle der har fået hvalpe på deres tæver.
Hvorfor blev hun parret?
Forløb drægtighed og fødslen efter planen eller var der komplikationer?
Hvor mange hvalpe fik tæven og kom I af med dem alle?
Hvorlænge havde i hvalpene, 8-10-12 uger og hvorfor?
Hvad fik hvalpene af ormekure, vaccinationer og chip inden salg, og hvorfor du har valgt at gøre sådan.
Har der fulgt hvalpepakke med og hvad indeholdt den, og igen hvorfor?
Og en anden ting, hvad har det ca kostet hos dyrlægen? Er prisen det samme som hvis køber selv får vaccineret og chippet hvalpen??
En masse spørgsmål, jeg ved det, men som sagt, er lidt nysgerrig så jeg håber I vil svare.
Mvh Tanja
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Håber flere vil give deres 'historie'...
jan 2006
Tak Anika.
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
Der var ingen problemer undervejs..
Hun fik 8 hvalpe i 2005 og 9 i 2006 ..
så i alt har hun fået 2 Kuld.. med 2 forskellige han hunde.. vi havde en tilbage ved sidste kuld som vi ikke rigtig kunne komme af med.. men ellers ja.. ;o))
Der fulgte Foder og noget olie med hvalpene..
og halsbånd og snor..
Ved ikke med priser ved dyrlægen osv.. ;o))
jan 2006
Må hoppe af nu, men vender frygteligt tilbage...
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
- hun blev parret, fordi jeg gerne vil opdrætte boxer og hun er købt til dette og jeg syntet at hun var en fin repræsentant for sin race, med det dejligeste sind. Hun er alvskåret og udstillet med er ok resultat. Jeg havde hjælp fra hendes opdrætter til at finde den rette han i Polen.
- der var komplikationer - underlivsbetændelse efter parring, opkast under drægtighed og måtte derfor på special foder. Det hele endte i et kejsersnit
- Hun fik 5 hvalpe - 3 hanner og 2 hunner. 1 var solgt inden fødsel og resten var solgt inden 8 uger
- hvalpene blev chippet, vaccineret, fik ormekur og blev sundhedstestet. Det mener jeg er bedst, så jeg ved det er en sund hvalp jeg sender afsted. Da hvalpene er med DKK stamtavle skal de være mæktet for at få stamtavle og stamtavlen skal følge med hvalpen, når den forlader hjemmet. Ang vacc, så er jeg senere blevet i tvivl, da nye undersøgelser viser at hvalpens imunsystem har bedst af først at blive vaccineret når den er 12 uger - så det skal jeg live have fundet ud af inden næste kuld.
- der fulgte hvalpepake med og i den var der: foder, billeder af hvalpen, duftetæppe, kødben og så kan jeg ikke huske mere
- selve det med sundhed og chip, tror jeg var billiger for os at gøre, da vi jo kom med alle 5 på en gang - tror der er lidt mængderabat.
der udover brugte jeg en formue på kejsersnit, en hvalp med blærebetændelse og en hvalp der fik et rift i øjet. Så intet overskud her ;O) men gør det igen - det var bare en kæmpe oplevelse
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
Alle gange er fødslen forløbet lige efter bogen, hun er en super mor og passer hvalpene rigtig godt. A kuldet 5stk 3 hanner og 2 tæver B kuldet 5 stk 2 hanner og 3 tæver - C kuldet 8 stk 5 hanner og 3 tæver - E kuldet bliver født ca. 18 marts. Jeg har kontakt til alle hvalpe undtagen 2 fra det første kuld - men jeg er blevet klogere i udvælgelsen af hvalpekøbere.
D kuldet er fra min yngste tæve 3 stk 1 han og 2 tæver. Fødslen gik egentlig godt, men der var 2 dødfødte så der kunne have været 5.
Hvalpene flytter somregel når de er 8 uger, men engang imellem lidt senere hvis det passer bedre med købernes ferie.
Dyrlægeregninger UHA jeg ved ikke hvormeget jeg har brugt, jeg plejer at have hele kuldet + alle de voksne med på en gang, jeg får mængderabat. Men alle hvalpe herfra skal øjenspejles det koster en bondegård ca 3000,- pr kuld alt efter hvormange der er.
De rejser hjemmefra med stambog, chip, sundhedsattest, øjenattest, 3x ormekur, hvalpepakke fra Olivers, halsbånd, snor, legetøj, en mappe med beskrivelser af forældredyrene og en brugsanvisning på en Border Collie, DKK købskontrakt og en CD med billeder fra hele hvalpetiden. PYH jeg tror det er det hele.
Nå ja, jeg er begyndt at give et medlemskab af Border Collie Klubben med også, det er jeg først begyndt på ved D kuldet, da jeg blev gjort opmærksom på at jeg kunne få rabat, når jeg meldte et helt kuld ind.
Jeg tjener ingen penge på at opdrætte, men det er sjovt. Og jeg kan se mine hvalpe er søde og dygtige familie/brugshunde.
Jeg er DKK opdrætter og overholder alle regler, også de etiske + lidt til.
apr 2006
Alle hvalpe var solgt inden de var 3 uger undtagen det første kuld, hvor de var næsten 8 uger og en han blev først solgt som 5 mdr.
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 705
er også på et norsk hundeforum - og i norge er det normalt at man få et tæppe med som tæven har brugt, så hvalpen har noget der lugter af hende - har aldrig hørt om det i brug i DK -
er det noget i gør??
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
apr 2006
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.618
Drægtigheden forløb helt fint, og pånær hun snød os og fødte en uge før planen, så forløb fødslen fint.
Der kom tre hvalpe 1 dreng og to piger, og alle fik nye hjem.
En blev hentet da den var 8 uger, mens vi havde to 10 uger fordi det passede deres nye familie bedst pga sommerferie.
Hvalpene fik ormekur og et sundhedstjek. Vi fik at vide at Rosas vaccination dækkede dem indtil 12 uger, så det fik de ikke. De blev chippet.
De fik alle en hvalpepakke med tæppe, snor og halsbånd, mad og en hvalpeguide. For at hjælpe de nye ejere med at give deres ny hvalp en god start på livet.
Dyrlægeregningerne har vi ikke en samlet pris på. Rosa fødte en søndag så det gav jo lige et akstra tillæg.
Her kan de ikke få en hvalp uden den først er chippet, så det er ikke aktuelt.
jan 2006
Andre der vil på banen??
Nysgerrig. (hvorfor hvalpe - og hvordan?)