Forandringer hos tæve efter hvalpekuld ? {{forumTopicSubject}}
Vi skal have besluttet hvorvidt Viska skal stereliseres inden næste løbetid eller om vi skal beholde hende intakt og evt lave et kuld hvalpe på hende på et tidspunkt.
oprindeligt skulle hun forblive intakt, men da hun blev falsk drægtig i julen (rimelig slemt) har vi snakket med vores dyrlæge om at lade hende sterelisere indenfor en kort tidshorisont så vi samtidig får mest gavn af den mindskede risiko for kræft.
Jeg er tøvende fordi jeg er bange for at fortryde det, hvis det viser sig at hun med gode hofter, god mentaltest osv kunne bidrage positivt til avlen, - resultater som vi først har efter næste løbetid, hvor hun jo har risiko for igen at være påvirket af den falske drægtighed.
men på den anden side er hun bare så dejlig afbalanceret og glad nu - modsat hvor hun i i måneden før og efter løbetid har virket anderledes og mere sur/træt - altså er hun temmelig påvirket af sine hormoner, hvilket jeg også mærker i træningen og specielt i samværet med andre hunde.
Derudover kom vi til at snakke om min mosters gamle tæve som blev "gammel" efter sit 1. kuld hvalpe. både fysisk og psykisk. Og DET ville jeg være ked af hvis Viska gjorde.
- så egentlig vil jeg gerne høre jeres erfaringer på det område? ændrer tæven sig efter hvalpe?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 510 Svar: 12.458
Men de øvrige tæver jeg kender der har fået hvalpe, har ikke ændret sig.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 883
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
Det er kun løbetiden nu, der har gjort hende til en strigle. Ikke hvalpekuldet.
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Hun er lige begyndt at fælde helt vildt nu, så måske der ikke er længe til næste løbetid - så vi når vist ikke evt at kunne få hende "ordnet" inden
Forandringer hos tæve efter hvalpekuld ?