4.933 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Lotte P
Lotte P
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

for tildig fødsel....døde hvalpe :o(( for tildig fødsel....døde hvalpe :o((

Vil gerne lige høre jeres erfaring her.
Onsdag fødte vores tæve 6 hvalpe på dag 62 efter parring. De var alle meget små og 3 var døde ved fødslen. 1 døde 1 døgn senere og nu er der 2 hvalpe tilbage. En rigtig trist oplevelse.
Vi har hart vores faste dyrlæge med hele vejen; før, under og efter fødsel. selve fødslen forøb egentlig som den skulle og tæven klarede det fint, hun gjorde det hele "efter bogen" og slikkede og passede dem så godt hun kan. Hun har masser at mælk.
Her efterfølgende har dyrlægen været og tjekke hvalpe og mor, give dem ligt ekstra for at hjælpe dem bedst muligt. Da vi så snakker siger han at det nok er fordi de er født for tidlig og at det nok ikke vil ske næste gang hun skal have hvalpe......hmmm. Med den oplevelse har vi egentlig ikke tænkt at hun skal have hvalpe igen. Men han siger at hun er jo en super mor, så det skulle der ikke være noget i vejen for......
Nogle der har prøvet det og hvad er jeres erfaring ?? Har i fået flere kuld på en tæve hvor det ikke gik så godt første gang ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  for tildig fødsel....døde hvalpe :o((
  • #2   12. nov 2011 Jeg tænkte også umiddelbart herpesinfektion, men har ikek selv op elvet det de to gange vi har haft hvalpe.
    Man kan vaccinere mod herpes ifm drægtigheden, det ville jeg under alle omstændigheder gøre, hvis tæven skulle have hvalpe igen.

Og ja snake med en dyrlæge der ved noget om reproduktion som Krumme skriver.

• Lotte P
    Lotte P Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #3   12. nov 2011 umiddelbare skal hun ikke have hvalpe igen og da slet ikke med den oplevelse for hende, men vil bare høre om der er noget erfaring omkring dette. Tak for jeres svar.

• #4   12. nov 2011 Hmm dag 62 så er det da ikke for tidligt??

• #7   12. nov 2011 Det har jeg..
    Anden gang overlevede alle hvalpe.

• #8   12. nov 2011 hvad er det for en race din hund er ??

håber de sidste overlever.

men det kan sagtens gå godt næste gang...............

• #9   12. nov 2011 da Blondie fødte første gang blev det ved kejsersnit, der var en stor hvalp på tværs har siden fået to kuld og stopper nu. . hendes datter ligger med 4 dejlige hvalpe nu. så ville mene du skal prøve igen.

• #10   12. nov 2011 Øv sikke en grim oplevelse.
    Jeg er ikke opdrætter så jeg har ikke så meget forstand på de ting men kan hvalpene ikke være for tidligt fødte hvis hunden først er blevet gravid på sidste dagen men man har regnet fra første mulige parring?

Hvordan kan man undgå at ens hund han såvel som tæve får herpes ved en parring?

• #11   12. nov 2011 Ca, 60-70 % af alle hunde har herpes (ligesom nogle mennesker har, og andre ikke). Det kommer an på, om det er herpes i udbrud, om hvalpene bliver smittede. Jeg konsulterede dyrlæge Birgitte Schiøt, som vel nok er den dyrlæge herhjemme, der ved mest om reproduktion mm....

Havde et kuld, hvor alle døde før og op til 3 dage efter, pånær en hvalp, og siden har jeg vaccineret tæverne mod herpes, inden de skulle have hvalpe, for at være på den "sikre" side. Så ingen tvivl om, at skal din tæve have hvalpe igen, så vacciner hende....

• #12   12. nov 2011 dag 62 er jo ikke for tidelige.... det er jo helt fint og det er ikke derfor de 3 første er døde... og jeg har heller ikke hørt om at en hvalp kan nå at blive syg af herpes på kun 1 døgn, så jeg tror heller ikke at den er død af det.

Ved herpes der bliver hvalpene smittet idet de bliver født og passere ud igennem skeden. Derefter skal sygdommen udvikle sig og det tager lidt tid... hvalpe der er syge af herpes vil oftest skrige hjertesskæende.

Jeg tror "bare" du har været uheldig, tæven måske har været syg under drægtigheden og derfor at hvalpene har været små og ikke livskraftige - eller du har parret for tidligt og æggene derfor er blevet befrugtet noget senere end selve parringen og hvalpene dermed faktisk er født for tidligt...

• #13   12. nov 2011 Susanne: parring eller ej, så er langt de fleste hunde smittet med herpes... så erdet spørgsmålet om det er i udbrud..

• #14   12. nov 2011 For mange år siden lærte jeg på den hårde måde at fordi en tæve har masser af mælk ikke nødvendigvis gør at de små får noget! De kan havde svært ved at få ved, tæven "giver" ikke ned..opdager man ikke disse ting ja så kan hvalpe også dø, og det går stærkt!

• #15   12. nov 2011 Susanne: det kan stadig være at tæven har fået det på en udstilling .. eller tæven er smittet på alm vis af hannen og han kan have fået på alm vis og ikke via parringen... men selvfølgelig er det muligt at han er smittet under parringen, men det jeg vil sige, er at de fleste hunde har det i sig, uden det giver problemer. Men har man problemer, så kan man vaccinere tæven inden parring og igen inden fødslen

• #16   12. nov 2011 Platugler herpes kan smitte hvalpene under drægtigheden og de kan dø af det inden de blvier født eller kort tid efter fødslen.

Dette er kopieret fra nettet:

Hvalpe smittes som fostre af moderen via moderkagen, i fødselsgangen under fødslen og lige efter fødslen enten af moderen eller andre tilstedeværende smittebærere. Abort, for tidlig fødsel, dødfødte hvalpe og akut hvalpedød er alle mulige følger af smitte af fostre/hvalpe med herpesvirus. Fra tre uger før fødslen til tre uger efter fødslen er den periode, hvor tæven og hvalpene er mest sårbare overfor smitte med herpesvirus.

• #17   12. nov 2011 http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=303

• #18   12. nov 2011 det var da trist smiley

• #19   12. nov 2011 Bliver altså lidt nervøs nu. Jeg skal godt nok ikke selv have hvalpe men det var jo meningen Calle skulle i avl hvis han kan avls godkendes.
    Vil da helst ikke have han bliver smittet hverken på udstilling eller af en tæve, så han derefter kan smitte tæver. Med risiko for sådan et forfærdeligt forløb.

Hvis jeg får ham vaccineret inden en udstilling vil det så forhindre smitte? Hvis så hvor tit skal vaccinationen så gentages. Måske jeg skulle få taget blodprøve nu og hvis ikke smittet så Vaccinere allerede da han efter hvad jeg høre her vel også kan smittes ved almindelig kontakt med andre hunde?

• #20   13. nov 2011 Jeg har af fagfolk fået oplyst at herpes nemt kommer hvis man har kennelhoste. Så har man haft kennelhoste skal man være obs på herpes!

• #21   13. nov 2011 Ok. Tak Charlotte.
    Så vil jeg gøre det hvis/ når han en dag skal parre.
    Ønsker jo ikke uforvaren at skade nogen.

Kommentér på:
for tildig fødsel....døde hvalpe :o((

Annonce