Linjeavl ??? Linjeavl ???
Er der nogen der kan fortælle mig lidt om det ????
Jeg har en kammerat der vil have et kuld hvalpe på hans tæve (labrador). Hun er blevet fotograferet og både albuer og hofter er fine .. AA og 00 .. Endvidere er hun lige blevet avlsgodkendt. Hun mangler blot at blive øjenlyst - men det bliver hun inden en evt. parring.
Han siger, at anerne også er sunde og raske.
Den hanhund har valgt skulle også være både fotograferet og øjenlyst med super resultater.
Både tæve og hanhund har vist gode resultater på diverse prøver - så brugshunde egenskaberne er også iorden.
Men - nu til mit spørgsmål: De har 4 linjer - altså 4 forfædre der går igen i begge hunde ....
Er det ikke farligt ?? Forstærker man ikke på både godt og ondt ??
Jeg troede kun, at man brugte linjeavl inden for racer hvor der ikke var så mange hunde at vælge avlsdyr fra.
Håber der er nogen der kan opklarer sagen for mig.
Pft
Marlene
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Man skal blot være opmærksom på at man også risikerer at forstærke eventuelle negative ting og at visse sygdomme jo er recessivt nedarvet, dvs. hvor begge forældre skal bære sygdommen for at den kommer til udtryk, og sådanne sygdomme fremkommer oftere hvis man laver linjeavl.
De fleste avlere gør det dog, fordi det ofte giver mere ensartet afkom og så længe man tænker over hvad man gør og ikke laver for tæt linjeavl ser jeg det absolut ikke som noget negativt. Man skal bare virkelig tænke over det og have et formål med det.
Hvor tæt kommer de samme hunde på hinanden i stamtavlerne?
Og tør man spørge hvilke hunde det evt. drejer sig om (gerne privat hvis det ikke skal på forummet)?
Linjeavl ???