1.063 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Linjeavl Vs. Indavl... Linjeavl Vs. Indavl...

Nu har jeg i det sidste lange stykke tid beskæftiget mig en del med studering af mange forskellige linjer på bul terriere inkl. et par andre racer. Jeg har fundet ud af at fænomenet "linjeavl" er et yderst benyttet og brugt fænomen. Som jeg har forstået det er pointen med den form for avl at fremme noget at det rigtig gode ved den hund som der skal indgå på begge sider af stamtavlen... Men der er elementer som jeg finder usamenhængende.

<i>Jeg ved at det er dumt at drage parellerer til mennesker verdenen, men nu er det jo ikke nødvendigvis sådan at 2 modeller for modelbørn...</i>

Når man laver linjeavl så fordobler man det gode og det dårlige. Findes den perfekte hund så lige pludselig ? Når den er god nok til at gå igen op til 4-5-6 gange på en stamtavle som jeg har oplevet ? !
Fact er jo at langt fra alle de hvalpe som bliver lavet når vi taler linjeavlsparringer når den status som man må antage var forventet inden parring !

Som jeg har fået det fortalt så er der egentlig ikke nogen definition af hvad indavl er udover at det er linjeavl når det går galt smiley Altså hvis man laver en fætterkusineparring, så hedder det linjeavl indtil at samtlige hvalpe i kuldet har fået en dødbringende lidelse eller lign... ? Det er da mærkeligt at have 2 begreber som er så ens bortset fra at det ene er positivt og det andet er negativt - Hvem trækker linjen ?

Min sidste undren løber på at jeg simpelthen ikke kan tro at en race som f.eks. Bull Terrieren som alligevel er en udbredt race worldwide, hvordan det ikke er muligt at finde en mere anset parring end som sagt at den samme hund kan gå igen op til hele 6 gange på en normal længe stamtavle ! Det finder jeg usmagligt at linjeavle/indavle så intenst på en race som der findes et højt antal rigtig lækre hunde fra hele verden af . Skulle man ikke lige tage en slapper med alt det halvbror/halvsøster/fætter/kusine/barnebarn/bedste-parring ? !
Som jeg ser på det må det være muligt at finde en kvalificeret mage til sin hund et eller andet sted i verdenen... Vi har jo ikke lige frem med en uddød eller truet race at gøre...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Linjeavl Vs. Indavl...
  • #1   23. maj 2006 Det er lidt uhyggeligt med Linje avl, og personligt syntes jeg at hvis for eks samme far optræder 6 gange er det alt alt for meget.... Hvorfor er det også tilladt?

• #2   23. maj 2006 Hej June
    Er det nogle bullere herhjemme du har studeret?

• #3   23. maj 2006 Lotte: er dine Minibull hvalpe ikke avlet på linjeavl? Synes der er flere navne der går igen?
    Troede nemlig ud fra den artikel på din hjemmeside at det ikke var noget du brød dig om?

• #4   23. maj 2006 Hej § K&A KBH K §
    Det hvor jeg synes det går galt er når man går over de af DKK's etiske anbefalinger(6,25)-gør man det skal man som der står vide hvad man har med at gøre. Jeg mener nok jeg kan forsvare at mine hvalpe har en der ligger på 4,3...er jo ikke helt nybegynder...

• #5   23. maj 2006 Tanja - Man kan jo sige det sådan at det er jo i nogle tilfælde en nødvendighed for at bevare en race... - Og det forstår jeg udemærket. Jeg forstår også at enkelte hunde besidder noget så ekseptionelt at det kun kan være gavnligt for racen at linjeavle med henblik på den hund. Men det kræver viden om hvad man gør. - Og det tvivler jeg på at de fleste har... I min søgen på linjer m.m. stødte jeg på fænomenet med linjeavl rigtig rigtigt mange gange og må sige at det er rystende at så nyopstartede opdrættere gerne giver sig i kast med den form for avl. Det kan jo umuligt være gennemtænkt...

Reese - Tusinde tak for at du sætter de forskellige definitioner under et lys for os :0) Så kan jeg være lidt med igen *Gg*
    Vi har før haft en lignende debat du og jeg da jeg stod og fik tilbudet om en super hvalp... Efter en halvsøskendeparring !
    Det du skriver til mig, det giver mening. - Og jeg forstår godt det du skriver. Men det ændrer ikke på at langt fra alle dem som avler efter linjeavl aner hvad de har i hænderne ! Det gør det til en farlig process. Jeg har oplevet at på bulleren er der blevet lavet så meget, intenst og yderst grov linjeavl på nogle ikke sundhedstjekkede forældredyr som var ganske tæt beslægtet ! Resultatet af det blev 2 aflivninger og 2 ungdyr taget komplet ud af avlen uden mulighed for udstilling, pga så blussende allergi. Der er det at linjeavl er yderst farligt !
    Jeg siger - Større viden på bordet omkring det her da det er de fremtidige hundeejere som kommer i klemme og de fremtidige avlshunde som kommer meget hårdt i klemme !
    - Og så bør der følge restriktioner i røven på forældredyrene til en linjeavlsparring. Inkl. længere tilbage i ledene. Inkl. Den og de hunde som fremhæves via parringen. Så man undgår grimme episoder som ovennævnte.. Det giver da mening for alle parter, ik ?

Lotte - Jeg har studeret stortset alle danske hunde, ja. Udover det har jeg taget hele hele norden, amerikanske, engelske, spanske, mexicanske, belgiske, hollanske m.m. Hvis jeg nu var lidt kæk ville jeg skrive, at jeg ikke er langt fra at være færdig med at have alverdens bullere kortlagt ;0)

• #6   23. maj 2006 Tror heller ikke som nybegynder at skal give sig i kast med denne form for avl... Lyder til virkelig at være noget man skal sætte sig ind i før man prøver sig frem...
    Hvis så bare alle gad sætte sig ind i tingene og ikke lade deres hunde parre sig på må og få for at "opdrætterne" kan få penge på lommen....

• #7   23. maj 2006 Godt forklaret.. Selv jeg forstår hvad du skriver.. *S*

• #8   23. maj 2006 Lotte:
    Nu var det fordi jeg mente at dine hvalpe er nærmere beslægtet end fætter/kusine... Da det jo ikke kun er et navn der går igen...?

Nu kan jeg ikke regne indavls procenter ud, og ved heller ikke nok om linje avl til selv at forsøge sådan noget...

Men hvis et indvid viser sig at være kryptocid efter en sådan kombination, kan jeg ikke forstå man gentager den!

• #9   23. maj 2006 § K&A KBH K §
    De er ikke nærmere beslægtede end fætter /kusine! Der skal graden være 6,25 og her er den som sagt 4,3. Kig på DKK's side hvad de skriver om det-der er også skema hvor du kan regne graden ud hvis du tvivler på det jeg skriver!
    Hvad angår om der er en der er kryptocid...ved du om der er det? Stenene falder ofte sent ned hos minibulleren, de 3 hanner havde mærkbare sten da de rejste hjemmefra(dyrlægeattesteret) og de 2 hanner i sidste kuld har også deres sten! Og Kryptorkisme behøver ikke være arvligt.

• #10   23. maj 2006 Lotte: Jeg har engang prøvet at lave indavls udregninger, går altid i stå i den sidste del. kan ikke finde ud af at bruge Det link DKK har på deres side....

Så indtil, som Reese skriver, DKK sætter indavls % på hundeweb. Så må jeg være den uvidende....

• #11   23. maj 2006 Jeg dør også altid fuldstændigt i DKKs udregning af indavlsprocent

Gad godt vide hvad Nelly er - mormor og far er kuldsøskende!

Kommentér på:
Linjeavl Vs. Indavl...

Annonce