27. mar 2009 Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.842
Træne "personligt rum" med hund? Træne "personligt rum" med hund?
Sidder der mon nogen derude med fif til hvordan man lærer en unghund at respektere menneskers "personlige rum", altså området rundt om mennesket?
En hund jeg kender har brug for lidt træning i dette, da den er meget nærgående, altid.
Hunden kender nej-kommandoen, så man kan sagtens bremse adfærden, men det ville klart være bedre helt at undgå den, så hunden ikke skal korrigeres konstant.
Hunden er meget ivrig, og det er ikke nok med et kropssprog der siger nej.
jan 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 384
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 1.975
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.842
jan 2012
mar 2009
jan 2012
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.667
Min oplevelse er at nogle race bare ER mere "klister" end andre
Og selvfølgelig er der også nogle individer der er det af forskellige årsager.
Måske mennesket er en (som mig) der ikke er god til at holde opmærksomheden det samme sted i længere tid (Jeg oplever nogle gange at ikke-klistre-hunde bliver klistre-hund ved mig, fordi de kan mærke jeg slapper mere af når de er det)
Det kan være fordi den har været vandt til det, og gør det af ren og skær vane
Det kan være det er en hund der elsker varmen
Det kan også være hunden er nærvøs og søger en form for tryghed.
Syntes man skal kigge på årsagen til den ikke respektere det før man kan give konkrete råd med henhold til at få den til at holde sig lidt væk
mar 2009
Årsagen er simpel: manglende opdragelse og træning.
Jeg har foreslået mere nej-træning, stop-øvelser og generelt mere stimulering.
Men jeg er sikker på at der er mere, der kan gøres.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.667
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Kia har fundet ud af, at hvis ikke hun lystrer: "Gå væk med dig/Flyt dig!!", så bliver hun sendt i kurven. Hun får dermed mest ud af, at lystre, hvor hun kan trække sig ud af mit personlige rum, og sidde/ligge/lege der, da alternativet er, at være nødt til, at få en time out i kurven.
Jeg har perioder hvor jeg ikke kan klare, at hun tager fysisk kontakt, og der har det hjulpet, at hun stadig kan være tæt på, men uden at komme for tæt på.
mar 2009
Både afledning med spil og afdækning, dvs tilbud om alternativ, kunne måske løse problemet
Det skal afprøves.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.523
jan 2012
nov 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 69
Når der er gæster bliver de bedt om at gå, når vi sætter os ved bordet eller i sofaen, og så har de lært at lægge sig på afstand og slappe af. Det er indlært ved at kaste masser af godbidder til dem, når de holdt sig på afstand, og et "nej", når de har ville trænge sig på igen.
Det virker her!
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Idet hunden allerede har en dårlig vane, vil det blive et arbejde der strækker sig over længere tid.
Start med massiv kontakttræning med hunden, begynd herefter at træne kontakt ved udendørs gåture, hver gang man møder mennesker eller andet der tricker hunden. Dette skal gøres så meget at den selv tilbyder kontakt hver gang man går imod mennesker eller dyr. Ved denne kontakt som er svær for hunden belønnes med eksta attraktive godbidder. Jeg vil ikke bruge legetøj da hunden helst skal være rolig.
Indendørs trænes også massiv kontakt og derudover ville jeg lave en plads/tæppe som bruges når der er gæster. På dette tæppe sker der kun dejlige rolige ting, som har værdi for hunden. Det kan være kæl, ben etc etc og på denne måde skal der belønnes et bliv på tæppet, som er så positivt at hunden fastholder det, selvom der er andre fristelser (mennesker)
Når der er gæster skal hunden til en start befinde sig på tæppet, eller være lukker væk bag gitter, indtil omgang med mennesker kan foregå i ro. ( gitteret er til langvarig gæstebesøg, da man ikke kan forvente at hunden kan ligge på tæppet i timer )
Selve kontakten med mennesker ville jeg træne helt kontrolleret. Hunden i snor, god kontakt, være i ro - Får lov at hilse. Hvis hunden geare op, trækkes hunden stille og roligt væk. Ingen skæld ud, blot en rolig konsekvens.
Ganske stille og roligt ville jeg begynde at aftrappe de forskellige hjælpemidler, når hunden viser at den har forståelse for roen blandt fremmede.
Dog ville jeg blive ved med at give hunden noget af værdi som ikke er fremmede både når man møder dem på gåtur og har gæster.
mar 2009
Der er meget at arbejde videre med her. Tak for det.
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Med Milo vender jeg ryggen til og ignorerer indtil sekundet han bakker ud, så klikker jeg og roser. Når du skriver at den er ivrig, ville jeg tænke i impulskontrolsøvelser. Hvordan er den når de åbner en dør etc - stormer den ud? Når de sætter madskålen, farer den så henover som om den aldrig har fået mad? Osv
mar 2009
Hunden ejer ikke impulskontrol. Den handler ud fra hvad den vil, når den vil.
Den trænger ind i menneskers personlige sfære uanset om de er fremmede eller kendte, og det er ret anmasende.
mar 2009
mar 2009
"Jeg vil ha, jeg vil ha."
Jeg vil gennemgå alle jeres tanker med ejer, mange tak.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.479
De må i gang med at træne selv/impuls-kontrol. Evt. nogle af øvelserne fra "ro på post" også.
Nogle gange, kan man bare ikke få det, som man gerne vil have...
jan 2015
Som Lens skriver. Vi har gjort det til en ganske almindelig ting i hverdagen, at alt godt kommer til den, der venter!
Altså stormer han ud af døren, bliver den lukket igen. Springer han i madskålen, så bliver den fjernet - til gengæld bliver han mega rost, når han aktiv vælger at vente på sit "værsågod".
På gåturen prøver jeg altid at være et skridt foran, således at jeg når at fange hans opmærksomhed, inden han når at få impulsen. Så beder jeg om kommando og ros for den, er så at få lov til at snuse til det der mega spændende tis - eller hvad det nu er
En kombi af det, kan jeg mærke afspejler sig mere og mere i andre situationer - som feks mødet med gæster, hvilket vi faktisk ikke rigtigt har trænet. Selvom vi nok burde
aug 2007
Zevens selvkontrol er så også meget meget bedre, når jeg står og frister med et stykke træklegetøj med pels, fordi han SÅ gerne vil have sin release og have lov at trække omkap
jan 2015
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Kærlig konsekvens og så masser af positivitet og værdi i indlæringen.
Edit: Og så er jeg derudover super enig med de andre i, at der skal lukkes damp ud
jan 2015
mar 2009
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 1.975
Omvendt lokning er, hvor hunden skal fravælge det, som den gerne vil have, ex. at holde legetøj/godbid ud til venstre, når hunden går plads, og så stadig forvente øjenkontakt, hvis det giver mening?
aug 2007
Man bruger det meget til at træne selvkontrol.
Så snart hunden er i en valgfripostion, så fristes der med legetøj, godbidder osv., og belønnes massivt for at modstå fristelsen.
Det kan også være udefra kommende - at man går i en cirkel med hunden på plads, og en hjælper så gør ALT for at lokke hunden væk fra én.
mar 2009
Vidste ikke det hed sådan
aug 2007
Fristeøvelserne går lidt i en anden retning. Hvis hunden fx. sidder, så skal den "bare" holde sin sit, uanset hvor mange harer, der drøner forbi, hvor mange børn, der spiller bold, og hvor mange godbidder, der fristes med. Jeg forlanger ikke kontakt - kun "holde position". Det kan også være en fri ved fod, hvor de skulle holde position i gang, løb, vendinger, selvom jeg svinger med et stykke legetøj samtidig
Træne "personligt rum" med hund?