{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Adfærd, slagsmål og årsag. {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad folk mener om to hunde der kommer op at slås. Okay, det er taget lidt ud af en sammenhæng, som jeg opretter et andet emne om, lige om lidt. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre hvad folk herinde mener/tænker om hunde der bor under samme tag, som kommer op at slås/toppes. Hvilke årsager kan der være?

Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være smerte, ressourceforsvar overfor f.eks. mad/legetøj eller lignende, men hvad mener I, hvad kan der ellers være af årsager til at en hund reagere med at flyve på en anden hund, og hvordan/hvorfor kunne en slåskamp opstå, og hvilket adfærdsmæssige mønster ville der være inden? Hvad burde man kunne se.

Og afhænger det racer, størrelse og alder i forhold til reaktion/adfærd, eller kan andre ting spille ind, og i så fald hvad?

Hvilke tegn ville I mene man skulle kigge efter/der ville komme inden, og er det muligt at det kommer uden årsag?

Og hvis vi f.eks. skulle tage udgangspunkt i ressource forsvar, hvordan ville adfærdsmønsteret så være? Mener I der er nogle fælles træk man kan se på hundens kropssprog, eller kommer det helt an på den enkelte hund og hvad den har ”forsvaret” fra anden hund, og burde dette objekt kunne skiftes ud?

Altså fra mad og legetøj, til i dette tilfælde en lidt dum kylling som kom på afveje og blev snuppet af en hund?

Kom gerne med jeres erfaringer og viden smiley

Kunne være super spændende og forhåbentlig også ret så lærerigt at høre folks meninger om smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd, slagsmål og årsag.
  • #1   4. sep 2016 Jeg syntes det er svært at sige, for det kommer an på hundenes alder og hvad de evt. har med i bagagen.

• #2   4. sep 2016 jeg tror det kommer an på situation, alder og hund! tror man kan se mønster ved nogle hunde, men tror også andre hunde ikke viser tegn overhovedet..!
    jeg har en af mine dagpleje hunde som er den eneste han i flokken med manddommen i behold, han er en fantastisk hund men ham og Mogens har deres magt kampe hvilket sommetider har gjort de er toppes lidt, aldrig blod sved og tåre men har skilt dem ad på et tidspunkt hvor det blev lidt for voldsomt, og min dagpleje vuf har MEGET svært ved pjuskede hunde han ikke kender, så har sammen med hans ejere oplevet han sprang på en lille malteser han på 8 mdr. der skete ingen ting men det gik bare stærkt, der var ingen tegn på noget som helst og så fløj han pludseligt på ham. har også oplevet naboens rott, som ellers er en FANTASTISK tøs! fløj på coco helt uprovokeret, fordi hendes ejer glemte at lukke døren ud til så hun var løbet over vejen i samme øjeblik som vi kom ud af bilen, igen der skete ikke noget.. så tror bare det er hunden og situationen, og nogen gange tror jeg at man bare skal lærer at indrette sig efter det og være ekstra forsigtig med sin hund hvis man ved den har det problem! smiley

• #4   4. sep 2016 Det giver selvfølgelig mening, at årsagerne er forskellige, men det kunne jo godt ske at der var nogle fællestræk smiley

• #6   4. sep 2016 Må man spørge hvordan du får tæven stoppet, og er hanhunden med til at optrappe konflikten, eller hvordan er hans reaktion? smiley

• #7   4. sep 2016 Er egetkønsaggresivitet egentlig racebetinget, eller kan det opstå efter f.eks. dårlige oplevelser? Og er der forskel fra om det er noget der ligger til racen, eller om det skyldes usikkerhed i forhold til håndteringen af det? smiley

• #10   4. sep 2016 Okay smiley Spændende at høre folks bud og erfaringer med lignende situationer smiley

• #11   4. sep 2016 Nu er det ikke to hunde, der bor sammen, men min og mine forældres hunde er tæver med 3ugers aldersforskel.
    Der er meget få intriger nu hvor de er voksne (3,5år gamle), fx her igår aftes så havde mine forældres tages noget legetøj, som min var gået fra efter at have leget med det. Min kom så tilbage til legetøjet, hvor mine forældres så ikke vil opgive det. Så stivner de begge, bliver lidt højere, stirrer uden at dreje hovedet imod hinanden. Intrigen opstår pga at min har ressourceforsvar og mine forældres en generelt kort lunte (dog ingen ressourceforsvar). Det er ALDRIG kommet videre end det beskrevne, for der skal ikke mere til end en lyd fra os mennesker, så bliver de bevidste om, hvordan det nu er, og så dropper de som regel begge legetøjet.

Da de var teenagere er de kortvarigt røget i totterne på hinanden. Ofte var det pga overdreven leg dengang. I de situationer har jeg i den grad markeret mig. Råber højt, går små-truende frem mod dem, har også haft fat i dem i nakken for at skille dem ad (i de situationer har jeg vel nærmest brølet dem ind i hovedet).
    Jeg har altid været meget opmærksom på det potentielle problem med jævnaldrende tæver og derfor har det aldrig været et spørgsmål om hvem af de to damer, der bestemmer - jeg bestemmer og jeg vil under ingen omstændigheder se sådan en adfærd.
    Og ja, 7-9-13 så har de ikke været i totterne på hinanden i et par år smiley

• #12   5. sep 2016 Min erfaring er at tæver bare sådan generelt set er nogle kællinger smiley De kan flyve i totterne på hinanden over alt og ingenting. Det kan være hormonelt (pga. løbetid), det kan være sygdom, det kan være magtkampe, det kan være resourceforsvar osv. osv.
    Der findes ingen færdigsyet grundopskrift for hvornår og hvordan det sker. Man er nødt til at lære sin hund at kende, og lære hvilke tegn den har/hvor dens grænser går, inden den angriber/truer med angreb. Så du kan stoppe det i opløbet.

• #13   5. sep 2016 Jeg har fire tæver i en race, der ved hvad den vil.
    Vores flok fungerer super, men unghunde kan godt, især lige før og under løbetider, udfodre de ældre ind i mellem.
    I min race er hierarkiet/rollerne meget tydelige når man har flere hunde sammen.
    Tegnene er pludselig lusken, lænen ind over hinanden, knurren (evt med viste tænder), mindre diskussioner, rejste børster mv. Situationen er anspændt, men det varer ganske kort tid. Jeg stopper og afleder når jeg ser det, men ellers klarer de det selv.
    Lige nu har jeg en unghund på vej mod voksenhed, og hun er vældigt provokerende ind i mellem. Hun får lang line af de andre endnu, men ind i mellem stopper de hende, ved lige at hoppe bagpå og fastholde hende ti sek. Derefter er der ro igen. Huskierne har en mio signaler, de konstant deler ud af. Vi mennesker forstår helt sikkert kun en brøkdel af dem.

Ikke alle steder finder hundene ud af det i god ro og orden. Jeg har set mange dårlige kombinationer, især mellem unge tæver, eller mellem én af hvert køn og den stress det giver omkring løbetider, hvor de skal skilles ad. Man skal tænke sig om når man sammensætter en hundeflok.

Jeg oplever aldersforskel helt essentielt i min race. En god aldersforskel mellem individerne, nedsætter risikoen for problemer i flokken, fordi alle så kender deres rolle.
    Der er naturligvis mange hensyn og tanker, men det tager timer at beskrive det hele.

• #16   5. sep 2016 Jeg har flere hunde og har en del år taget omplaceringshunde ind, det gør jeg ikke mere nu har jeg en flok, der fungerer super sammen, men sådan har det ikke altid været, jeg har måttet indse at nogle af de hunde jeg havde, simpelt hen ikke kunne fungere her, og det med slagsmål af den alvorlige slags med jævne mellemrum, og det kunne hverken hunde eller jeg leve med, det var ikke fair for nogen, så jeg har måttet sende hunde videre, med heldigvis godt resultat for alle indvolverede. Nogle hunde har bare en lav "irritations" tærskel, dårligt hundesprog eller nogle hunde udsender bare dårlige vibrationer, jeg havde på et tidspunkt en sød og god hanhund, han gjorde ingenting gik ikke til andre hunde, men blev flere gange overfaldet, bare det at vi var i nærheden af andre hanhunde, meget underligt.

Kommentér på:
Adfærd, slagsmål og årsag.

Annonce