"Kamphunde" og fordomme {{forumTopicSubject}}
Nu når der er så meget fokus på det for tiden, synes jeg da jeg vil sige min mening om det.
Det er virkelig trist at en bestemt type hund har fået et så dårligt ry. Det er virkelig synd for dem der har en speciel hund som denne, at de ikke kan gå en fredelig tur, uden at skulle blive mødt af eventuelle sure blikke og fordomsfulde bemærkninger. Jeg ville selv være meget ked af det hvis jeg havde sådan en hund, og konstant skulle høre/se på det/ høre om det.
Men når det så er sagt, skal man jo huske på at de hunde har fået deres ry af en grund, og en god grund synes jeg.
Om det er ejeren der er noget galt med eller ej, ændrer altså ikke på at det er hunden der er farlig hvis det er tilfældet!
Og jeg har hørt den sætning utallige gange der hedder: "Det er ikke hundens skyld den er aggressiv, det er ejerens."
Det er til dels også rigtigt, alle hunde kan opdrages forkert og derved blive aggresive og farlige.
Amstaff og lignende har dog lettere tendes til denne type adfærd end andre hunde. Det, kombineret med at de er ufatteligt stærke og ikke vil slippe deres greb når de bider, gør dem meget farlige. De udvikler over dobbelt så meget adrenealin når de bliver ophidset i forhold til andre hunde, det alene gør i sig selv at det ikke er sjovt at være den anden hund i et slagsmål.
Så min mening er, skru ned for fordommene. Og til ejerne, husk på at der er noget om snakken uanset om i kan lide det eller ej....
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Hun kan sgu blive mere hysterisk end nogen hund jeg før har set ;o)
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.902
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Det er jo ejerene har har fremavlet genet der har med agresivitet at gøre. hundene er avlet med stor udholdenhed og så godt som ingen grænse for hvad de kan tåle af smerte. det er andre hunde de ikke kan tåle , ikke mennesker.
I det nye blad fra Dch er en rigtig god artikel der omhandler emnet. Og så lige de andre 40 tråde i dag...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 615
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.902
Men hvis jeg møder en muskelhund, og jeg går alene, ja så er jeg ikke bange tværdigmod
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
Ejer under 21, karseklippet, ørering/e, piercing i øjenbryn, tatto, joggingbuks, ærmeløs t-shirt, ryger, kæresten har langt hår og sminket. Mobilen kan alt, bilen er gejlet, har brugt/bruger s i byen - ville egentlig også gerne ha en Chi...
LOL
jun 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 17
Jeg er enig, jeg har også en hund der ikke ville have en chance, udover at løbe fra dem. Jeg holder også afstand når jeg ser en kamphund, og jeg beder bestemt ikke folk om at de ikke skal være bange for dem, men siger bare at det nogen gange er fornuftigt at holde sin mening for sig selv.
Jeg er enig med dig, jeg mener også de er farlige, men til gengæld også trist for de ejere der ikke bruger dem som potensforlængere, men bare gerne vil have en speciel hund.
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 773
kan godt forstor hvis det ud fra sitruationen ikke ser ud til at der er styr på dyret at man tage sin hund op men ellers hvis det KUN er en type hund man gør det ved....
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 105 Svar: 561
jun 2007
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.748
aug 2007
Det er IKKE de registrerede opdrættere med mentaltestede hunde og udstillinger som er problemet. De gør et stort og flot arbejde!!
Jeg tør æde min sadel på, at 95% af overfald og bid stammer fra hunde uden stambog.
Og igen så er der en del uregistrerede hunde fra Østlandene, som ved magisk vis bliver til Amstaffs når de krydser grænsen til Danevang. Østlandene har stadig hundekampe....
Og det sørgeligste samt farligste er prisen på disse hunde uden stambog, for til den pris er det allemandseje, og de bliver solgt til dem der hiver pungen frem
feb 2006
okt 2006
Følger: 64 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 306 Svar: 2.269
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 204
Hun var ude og gå med hendes gravhund (i snor)
og pludselig ud af det blå kommer to hunde løbende! Hun kan ikke nå at vende om og vil så tage hendes hund op men når det alsolut ikke. Den ene går til angreb på hendes hund og bider den samplige steder, på en eller anden måde får hun den til at give slip og ejerne kommer gående pludselig. hun får så sin hund op inden den anden når at bide den. Ejerne ser det og prøver at kalde sine hunde til sig. og siger ' det har de ALDRIG gjort før!!?'
Helt seriøst hvad skal man gøre i sådanne situationer!?
Det sker bare alt for ofte nu og der bliver gjort alt for lidt ved det!
Den ulykkelige og mest irriteret ejer sidder nu med dyrlæge regninger på omkring 2000-2500kr og den skyldige hunds ejer nægter at vil betale og erkænder ikke hendes hunde har gjort det.
politiet, tja er de nogen sinde til meget hjælp i sådanne sager? Døm selv.
feb 2006
jeg forstår udemærket at du vil kende den hund din hund skal snakke med det vil jeg os med holli.
men altså hvis hunden er i snor og det ser ud til at der er fuld kontrol over hunden så ser jeg are ingen grund til at tage hunden op på armen eller at løbe over på den anden side...
feb 2006
jun 2007
Et af de mange sørgelige eksempler. Men som jeg siger, der ER altså noget om snakken. At det muligvis er de forkerte ejere osv. osv. osv. der ødelægger det for de andre, ændrer ikke på de mange overfald der tit er med døden til følge. Virkelig sørgeligt.
Men den lille skare af fornuftige kamphunde-ejere er også ilde stedt....
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
feb 2006
tror at det et en "muskelhunde" svaghed holli har også utrolig hurtige bevægelser og de basser holli jævnligt er sammen med kunne heller ikke finde ud at hvad det egenlig var hun ville... men jo flere gange de er sammen så lægger de også selv op til leg til min vildbasse
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Jeg orker ikke rigtig skrive mere.........rygklapper janie.......bedømmer den enkelte;o)
Kirsten marie.........har det ligesom dig.......Emma må heller ikke lege.......ikke med hvem som helst ihvert tilfælle.......skal helst kende hunden og ejer
okt 2006
Hvordan kan du sidde og udtale dig om det ??
Kender du da så mange der har muskelhunde ??
nov 2005
okt 2006
okt 2006
Stikker gerne en undskyldning hvis den er berettiget *SS*
nov 2005
okt 2006
Hehe.. fik den læst for noget andet.. sorry... var en tand for hurtig ude..gg..
Vil finde min seng nu.. har været oppe og igang siden kl. 05.45.... nat nat... og sorry atter engang ;o))
maj 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 9 Emner: 166 Svar: 1.244
* Sus * Sakki 2 år *
Der fik du lige nogen op af stolen *gg* forstod dig dog ret 1. gang
nov 2005
nov 2005
nov 2005
feb 2006
nej ville nok os være lidt betænkelig hvis holli ikke var større... men nu er holli jo oppe i samme vægtklasse og nogenlunde samme størelse... 62 cm over skulderne og ca 30 kilo
så de kan sagens tumle rundt
nov 2005
jun 2007
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
amstaff er en terrier.. og går også under det , på FCI's liste...
jun 2007
At folk kalder dem kamphunde, er jo dels pga. deres dårlige ry, men også fordi de ikke ved bedre. Og dem der ikke ejer sådan en type hund, går nok samtidig ikke så meget op i hvad man kalder dem...
nov 2005
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Men det altså et fåtal af muskelhunde der er trænet til kamp.
mar 2007
Jeg tror det var forig år på fyn(tror jeg) vi stod udenfor med en 15 Amstaffer og tog fælles billeder, der kom da folk forbi fra de andre racer og sagde at det kunne de da aldrig gøre, uden en djævelsk larm og snappen.
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
jeg / vi møder underligt nok ikke Amstaffer her hvor vi bor... men Harley mødte en Pit(t) for en lille uges tid siden... og det gav stof til eftertanke... den var virkelig kær..
og Lars: nu da du lige er på og jeg ved dit indblik i racen Amstaff er stor... hvordan ser jeg forskel på en pit(T) og en Amstaff? jeg har ladt mig fortælle de har ens blodbaner..og selv for proff kendere er det rigtigt svært at ku se forskel... og da det åbenbart er utrolig nemt at forfalske en pit(t)s papier i udlandet til det er en forklædt Amstaff... og nemme at tilføre ind i DK
så jeg rundforvirret !! *S*
mar 2007
Af samme grund er vi mange der godt kunne tænke os at det blev ulovligt at avle på Amstaff´s der ikke har DKK/FCI stamtavle og er avls godkendt(det har intet med snob at gøre, men er simpelthen for at mindske antallet af Pitt og mærkelige blandinger ingen ved hvad indeholder, men Amstaff for skylden hvergang det går galt). Dette skal følges op med en lov som de har i Holland, hvor hvis man bliver stoppet med sin "Amstaff" så har man 24 timer til at fremvise en stamtavle ellers bliver den aflivet.
Med hensyn til at se forskel på Amstaff og Amerikansk Pittbull Terrier, ja så er det helt rigtigt at det kan være stort set umuligt, der er nogle ting man kan kigge efter f.eks. den "røde" næse(red nose) på APBT, men det kan altså også forekomme på Amstaff´s, sjældent dog, men man forekomme.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
mar 2007
I øvrigt, i forhold til "Hollands" modellen, så kræver det at politiet gør deres arbejde og har resourser til at gøre det ordentligt og priotere denne opgave, hvilket jeg desværre ikke tror er realistisk. Tvivler på at der er politisk vijle til at kæmpe denne kamp.
mar 2007
(link fjernet)
apr 2006
jeg har lige skrevet til dig i bc.
jeg vidste jeg ku regne med et ordentligt svar fra dig af.... og det takker jeg for....
for du har ski da viden omkring dette emne...
og det er sådanne ting der langt mere ska frem på banen...så sådanne nogen som jeg...kan få et noget bredere syn og forståelse omkring hvad dette drejer sig om....
jeg takker dig så meget for dit svar Lars.. det forståeligt for mig ... og hav en dejlig weekend =o)
(piiiist du må noget mere frem på banen du.. du har nogen gode holdninger )*SS*
aug 2007
Nu er der jo fordomme med hvordan mange racers ejere er/ser ud
Hvordan mener du feks at en der bor sammen med 40 katte ser ud/er
mar 2007
Personligt syntes jeg det er meget trist og jeg til enhver tid gøre opmærksom på at ikke alle er sådan.
Men det betyder ikke at vi skal lukke øjnene for de problemer der er, for der er folk som de bliver beskrevet her, der er nakomaner blandt brøndby fans osv, og det skal der helt sikkert gøres noget ved.
Og hvis jeg havde den gyldne løsning på hvordan vi kommer problemet med nogle muskelhunde til livs, så ville det være super, men desværre, jeg har nogle forslag til hvad man kan gøre, men det garantere jo ikke at det virker desværre.
Og vil lige sige at tonen kan være svær at læse på det skrevne ord, dette er klart ment i en go tone;-)
aug 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.715
Karseklippet - Nej
Ørering/e - Nej
Piercing i øjenbryn - Nej ingen piercinger overhovedet
Tatto - Nej
Joggingbuks - Nej
Ærmeløs t-shirt - Det kalder man vist en stropbluse
Ryger - Ja
Kæresten har langt hår og sminket - Nu er jeg jo selv en pige, og ja jeg har da langt hår, men går nu sjældent med sminke Og ingen karseklippet kæreste.
Mobilen kan alt - Næh
Bilen er gejlet - Ejer ikke en bil
Har brugt/bruger s i byen - Aldrig
Ville egentlig også gerne ha en Chi - Niks.
Udover det, så skal jeg til at læse på Handelshøjskolen og har et job i en stor IT virksomhed
Der findes også andre typer end Brian'erne og deres Connier
(No offence hvis der er nogen her i debatten der hedder det
mar 2007
Bl.a. har vores race repræsentant trukket sig tilbage og jeg er overbevist om der kommer nye kræfter til der vil gøre en indsats for at blive hørt mere.
Jeg er da meget glad for at du kan bruge det til noget, og jo tak i lige måde;-)
mar 2007
Vi har også fået a vide, har i Amstaff det havde jeg aldrig gættet haha
aug 2007
Det kan godt lade sig gøre at arbejde sig ud af problemet. Det vil ta tid, og det vil kræve at DKK, Specialklub, Politi og forsikringsselskaber arbejder sammen - hvilket allerede ville ta pusten fra selv BS Christiansen
apr 2006
Den var go .... fniiiis.. super humor..
Lars : ja... jeg prøver at forstå...da mit møde med denne pitt.. virkelig gjorde indtryk... og satte en del tanker igang... og for at ku ha en form for holdning omkring emnet....og ikke kun støtte sig til sine fordomme..må man vel prøve at gøre sit til at ku forstå fra begge vinkler ... og vil man ha lavet om på dårlige ting og folks kedelige moral ...må man jo osse prøve at sætte sig ind i hvorfor...
jeg finder det yderst dejlig læsning at der er så meget intiativ fra gode folk der vil Amstaff racen det så godt...og håber sandelig de får held med at komme igennem med deres forslag...så dette problem kan formindskes og til sidst helt forsvinde at forfalske papier på ulovlige hunde.... osse så I med lovlig ren Amstaff race kan gå i fred ..uden at sku høre på alle os med tonsvis af fordomme om jeres hund.... for vælger at tro....der bestemt er mange af jer der rummer den rette forståelse omkring den race i har valgt så den får den rette opdragelse *S*
aug 2007
Den profil var til hundene uden stambog, som jeg stadig mener er problemet, og dem som 95% af skaderne stammer fra.
mar 2007
Anne R, der tror jeg så du rammer plet, det er nemlig der problemet er.
Derfor gør vi med rene Amstaff´er også alt hvad vi kan for at tage afstand til blanings hunde i meget forkerte hænder.
En Amstaff uden DKK/FCI stamtavle er ikke at betragte som en Amstaff, men en blandnings hund. For der er stor forskel på disse hunde(og ejere).
Nu skal jeg vist også passe på ikke at generalisere. Men har en klar opfattelse af at det er blandt blanings(Amstaff) hundene langt de fleste problemer er. Dermed ikke sagt at der ikke kan være problemer med en rigtig Amstaff selvfølgelig kan der det.
mar 2007
Men der er desværre bare her vi finder langt de fleste brådne kar.
aug 2007
Nu er Rottweileren ikke det store problem den var
mar 2007
Men den slags tager tid, da det kræver holdnings ændringer hos mange. Så lad os snakke sammen igen om 20 år, så håber jeg der er sket noget.
Og med hensyn til DKK/FCI, vil jeg da lige sige at jeg bestemt ikke er fan af dem, men det er nu engang bare det eneste/bedste værktøj vi har til at registrere og holde styr på hundene.
sep 2006
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 122 Svar: 616
mar 2007
Var du for forsiden af EB/BT da det skete? for jeg var mærkelig nok ikke....
sep 2006
maj 2006
sep 2006
maj 2006
sep 2006
maj 2006
Pernille K Bliver bedre og bedre til at ryste på hovedet .. heldigvis
mar 2007
Og så kan vi prøve på at oplyse lidt som vi gør her;-)
Kan ihvertfald tale for mig selv, og det har ikke noget med piveri at gøre. Jeg har vændet mig til at der er nogen der ikke kan lige vores hunde sådan er det bare. Nogen kan ikke overbevises om at det ikke er en dræber maskine andre kan, sådan er det bare.
sep 2006
mar 2007
De hilste lige pænt på hinanden også legede de ellers, super.
sep 2006
maj 2006
Kender nu 2 del ikke-muskelhunde-ejere(faktisk slet ikke hunde ejere) der er bange for schæfere...Som sagt, har jeg ikke nogen fordomme, synes min angst er ubegrundet. Men den ligger nok dybt i mig fordi jeg var lille da det skete. Kender da en del dejllige schæfere
sep 2006
maj 2006
Har lagt mærke til at en del muskelhunde ejere lige lader deres vrede gå ud over andre hunde-racer .. det er godt nok umodent synes jeg...
sep 2006
maj 2006
enig *s* Men som jeg skrev i en eller anden "hvilken hund vil du aldrig eje" tråd. Så er der da mange hunde der umiddelbart ikke siger mig noget og som jeg ikke ku forestille mig at eje.. men sku der en dag dukke en lille hjemløs op af slagsen.. ja så tog jeg den sgu nok ind alligevel Har i forvejen en noget broget flok
mar 2007
Jeg kan sagtens finde på at bruge andre racer som eksempler på at det ikke er vores hunde der er noget galt med, men at vores altså langt hen ad vejen er som alle andre hunde, altså bare en hund.
At der så er nogle ting man skal være meget opmærksomme på hos eks. Amtaff, jamen det ligger jeg heller ikke skjul på.
Og jeg tilslutter mig alle der siger det er ikke en hund for en første gangs køber. Den har Terrier sind langt hen ad vejen, og hvis det går galt så går det meget mere galt en hvis en Westie angriber nogen/noget.
maj 2006
JA og det er da ganske forståeligt at nogen dømmer muskelhunde når man ser nogle af de fjolser der har dem. Den anden dag da jeg gik på gågaden, kom der en af de "kendte" stofhoveder/drukmås her fra byen, slingrende ned af gågaden, med en stb (dog i snor) men med et alt for løst halsbånd, den til enhver tid ville kunne komme ud af. Imod ham kommer en anden hund, han opdager den lige inden de går forbi, hvor han i samme øjeblik, drejer skarpt af, sætter hundern imellem benene og skælder den hæder og ære... DEN HAVDE INTET GJORT.. muligt den måske ikke kan li andre hunde, men lige her i situationen var der altså intet at sætte en finger på.. med hensyn til hundens opførsel altså. Samtlige folk på gaden stoppede op og har da tænkt deres... mit hjerte bløder virkelig for den stakkels hund.
mar 2007
sep 2006
maj 2006
Er helt enig.. og det kan gøre mig så gal når naive ejere af denne type hund siger: jamen det er fuldstændig det samme som en labrador.. det er kun ejeren det kommer an på... jeg har en lab og NEJ det er IKKE det samme.. to vidt forskellige måder at "greje" dem på..
maj 2006
Tror det var dig * Lars* der skrev om typer blandt andet, tidligere... men jeg hører da også tit sætningen: gud har du kamphund.. du er da ikke lige sådan en jeg forbinder med den race.. lidt "sjovt"
sep 2006
maj 2006
Pernille K
Vibeke - R.I.P - min elskede dreng M
Ja.. men kæresten passer sgu heller ikke rigtig på den profil *g*
"Kamphunde" og fordomme