Border collie unghund og træning {{forumTopicSubject}}
Åååh ha.... Jeg er den heldige ejer af verdens dejligste border collie zoey, som næsten lige er blevet et år. Hun har været rigtig nem at træne, hurtig til at fatte tingene og vil super gerne. Vi går til rally, og var faktisk nået dertil hvor vi var klar til begynder konkurrencer allerede efter et par måneder. Jeg købte hende af flere årsager, men træningsmæssigt var det fordi jeg gerne ville have en god agility hund. Så vi er selvfølgelig startet til agility. Og hun elsker det! Hun er hurtig og helt vild med det! Og hun er 100 % på når vi træner agility. Hertil kommer så at til alt andet træning har hun fuldstændig tabt hjernen. Alt andet er så meget mere spændende, og jeg kan dårligt få hende til at gå en ordentlig plads (?!)
Så... Er det bare et tilfælde at hun er blevet rigtig unghund og har mistet hjernen lige nøjagtig samtidig med at vi starter til agility eller er det måske agility der er grunden? Skal jeg forvente hun bliver "normal" igen? mht. til træningen er vi bare gået tilbage i de små, hvor hun stadig kan være med, men alligevel pænt træls.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 736
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Jeg oplever det samme efter træksæsonen, hvor vi skal tilbage til rally og samarbejdsøvelser. Hundene skal omstille sig, og det tager lang tid.
Jeg kender ikke meget til Border Collie, men ved at det er en hårfin grænse mellem for meget stress og den gode træning. Jeg ser utroligt stressede hunde til rallyprøverne, og det gør mig så ærgerlig.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
jun 2012
Mht. Rallytræningen synes jeg aldrig hun har stresset for meget. Hun udførte øvelserne hurtigt og hun var på, men det var stadig kontrolleret og hun kunne sagtens gå en pæn plads. Nu? Nu kan hun ikke længere koncentrere sig og hun kan simpelthen ikke blive i en plads.
jun 2012
Ih hvor jeg håber du har ret!
jun 2012
Jeg håber virkelig i har ret!
jun 2012
jun 2012
Vi har netop stort fokus på bliv og felter i agility, nemlig fordi det er det hun har svært ved det med rallyøvelser i ventetiden til agility, det må nok vente lidt, der er hun slet ikke endnu hun kan til nøds sidde roligt og stille, men hun er så opmærksom på hvad der sker på banen at jeg simpelthen ikke ville kunne få en rallyøvelse igennem.
Jeg er så glad for at jeg godt kan regne med det er alderen!
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Men ja, det er bestemt også vigtigt ikke at få dæmpet for meget så energien også forsvinder (en fejl jeg fik begået i forbindelse med LP med min gamle irer-han).
Border collie unghund og træning