{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

Unghund/hvalp der er voldsomt kræsen {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg har en Border Collie der er lige knapt 8 måneder .. Da hun var helt lille og vi lige havde fået hende hjem havde vi ikke nogen problemer med at få hende til at spise, men efterhånden er hun blevet mere og mere ugidelig når det kommer til mad. Lige pt. prøver vi at skifte mellem Eukanuba, Kingsmoor Havfisk og Kingsmoor hvalpefoder - samt ris/pasta, lakseolie, leverpostej, tørret lever og hvad vi eller kan finde på .. men det er efterhånden ret sjælendt at hun spiser op ligemeget hvad vi gør. Hun er i forvejen en hund der ikke kan trænes med godbidder, da det slet ikke interesserer hende - Hun vil kun træne hvis der er legetøj indblandet .. Så hendes generelle interesse for mad er ret lav ..
Nogen idéer til hvad vi kunne prøve, eller hvilket foder der eventuelt kunne være bedre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghund/hvalp der er voldsomt kræsen
  • #1   30. apr 2013 tjaeh, det sker jo også med Nanna... Men hvor meget får den og hvor ofte? Det lyder jo mest som om den spiser til den ikke længere er sulten, og så gider den heller ikke sine godbidder.

    Hvis Nanna fx ikke spiser sin morgenmad (hun får en halv time til at gøre forsøget) så tager jeg det væk igen, og så får hun altså først til aften.



  • #2   30. apr 2013 Er hun undervægtig? Måske har hun bare ikke brug for mere mad og tager det hun har behov for. Det gør mine, selv den lille hvalp på 8 uger.

  • #3   30. apr 2013 Hun får mindre en hvad der er anbefalet på de der skemaer .. men dem har vi efterhånden givet op på .. hun er ikke undervægtig og hun får mad morgen og aften .. Men selvom hun ikke har fået f.eks. morgenmad inden træning, så gider hun stadig ikke godbidder .. kun legetøj - det har jeg det også fint med smiley Men det er lidt ærgeligt at hun ikke virker som om at hun er glad for den mad hun får smiley

  • #4   30. apr 2013 Mange unghunde tester ejerne omkring maden.
    For os er løsningen denne:

    Tilbyd foder i skålen morgen og aften. Tag det væk efter 15 min. hvis ikke det spises.
    Giv ingen godbidder i løbet af dagen. Tilsæt ikke andet end lidt fiskeolie eller lidt vand i foderet.
    Efter nogle dage er hunden så sulten at den spiser igen.

    Vores hunde madstrejker når de opdager, at de kan få tilbudt andre ting at spise. Det er derfor en ond cirkel at putte menneskemad i foderet for at få hunden til at spise. det giver bagslag.


  • #5   30. apr 2013 Enig med Malene.

  • #6   30. apr 2013 Jeg gør som Malene. Det eneste tidspunkt jeg har givet efter var da tæven var drægtig. Det er vigtigt at tæven har kræfter til hvalpene og jeg måtte derfor skifte til hvalpefoder hurtigere end anbefalet.

  • #7   30. apr 2013 Mine hunde har altid fået mindre end hvad de skemaer anbefaler smiley
    Ellers bliver mine altså småfede ...

    Min DSG "prøvede samme nr." med mig, så gad hun ikke spise op, og der gik 2 dage hvor hun fik tilbudt som malene skriver, hun nægtede at spise, fint så fjernede jeg skålen igen, og på 3. dagen om morgenen kan jeg da lige love dig for der blev spist op smiley
    nogle gange prøver hun igen og ser om ikke der kommer noget bedre, det gør der ikke smiley og hvis ikke hun har spist op inden 15-20 minutter fjerner jeg skålen.

    Det har ihvertfald virket her, og min DSG er 4 år nu, og har "testet mig" on and off siden hun var 2 år smiley det hjælper bare ikke her hjemme hehe


  • #8   30. apr 2013 Det prøver vi så smiley Så er spørgsmålet bare hvilket foder vi skal holde os til smiley

  • #9   30. apr 2013 Vores får kun menneskemad i sit, når det er jul eller på hans fødselsdag, og alligevel er han meget småtspisende, også selvom vi har et grundfoder og skifter mellem forskellige mærker at putte i, blot for at få ham til at spise lidt mere.

    Han er undervægtig. Ikke alarmerende undervægtig men han må meget gerne veje lidt mere.


  • #10   30. apr 2013 Mine har altid fået hvalpefoder til de er 11-12 mdr smiley

  • #11   30. apr 2013 Vores hunde madstrejker hver gang de har været med på familiebesøg, hvor der er faldet menneskemad af til dem. De er nogle værre banditter.
    Men teknikken ovenfor virker hver gang. En rask hund sulter sig nemlig ikke.
    En drægtig tæve skal naturligvis have mad, så der må man give sig.

    Hvis din hund er meget kræsen, så kan du fodre med vom og hundemad i stedet for tørfoder.


  • #12   30. apr 2013 Vi havde hende på BARF i en periode, men der kastede hun det bare op igen .. så vil helst have hende på tørfoder .. Kender bare ikke markedet for hundefoder så godt smiley

  • #13   30. apr 2013 Altså mine får Essential, og det fungere de bare SÅ godt på, og der er ikke fyldstoffer og korn mv. i smiley

  • #14   30. apr 2013 Arion og Taste of the wild er ret godt i Nanna's øjne.

  • #16   30. apr 2013 Jeg prøver lige at kigge på det! Kender i nogen steder der sender smagsprøver ud på det?

  • #17   30. apr 2013 Det ligger ikke i hundens natur at sulte sig selv ihjel. Tilbyd hende foder, tager hun det ikke, så skidt pyt.... hun spiser nok når hun engang bliver sulten nok.

    Min den ældste kan holde sultestrejke i op til en uge hvis hun pludselig får en fiks ide.... Det tager hun såmænd ingen skade af.


  • #19   30. apr 2013 Der er noget, der undrer mig.
    Det der med, at en hvalp skulle teste mennesker med maden, den fanger jeg ikke. Hvorfor skulle de det?
    Hvad er formålet helt præcist for hvalpen? Hvad er det den opnår, eller ønsker at opnå med denne test?

    Jeg selv er i en anden boldgade her. To muligheder - desværre er det ikke alle opdrættere, der avler på madlyst, hvilket jeg personligt synes er helt forkert. Men det giver altså hunde, der ikke har den store motivation på mad.
    Den anden - som i øvrigt også hænger sammen med den første - er, at hunden får tilbudt mere mad, end den har lyst til.... På den forkerte måde, i den forkerte mængde, osv.
    Og der er jo en masse man kan indstille må der - give mindre portioner ad gangen, det er de småtspisende ofte glade for. Naturligvis give mindre i det hele taget, så hunden får lov at føle sult.
    Variere måden at fodre på - søgning, træning, jagt, osv.

    Indføre noget motivation omkring det at spise, som handler om andet end maden i sig selv.



  • #21   30. apr 2013 En hund sulter sig ikke ihjel, men nogle er så styrede af deres instinkter, at de kun spiser, hvis de køres op i drift.

    Min ene whippet er en sådan hund, hun spiser intet, med mindre vi inden måltidet sørger for, at hun både har jagtet byttet (en frisbee) og nedlagt det (fleecetov med kaninskind)

    Før jeg fik et hint om sammenhængen kunne hun snildt gå 4-6 dage helt uden at spise, uanset om det var tørfoder eller oksemørbrad hun blev tilbudt.
    Det startede i 6-7 måneders alderen omkring kønsmodning.
    Hun var temmelig mager i perioder, en whippet uden et gram fedt på kroppen er ikke køn efter 6 dages spisevægring.

    I dag er der intet problem, hun spiser alt blot der leges først, men hun regulerer selv mængden, nogle dage spiser hun 100 gram tørfoder andre dage 600-700.


  • #22   30. apr 2013 Sunde og raske hunde spiser aldrig MINDRE end de har brug for, hvis de har adgang til det.
    Og doseringsvejledninger, synes jeg, er noget fanden har skabt. De får bare folk til at tvivle på, hvad de kan konstatere med det blotte øje, at hunden er i passende foderstand.
    Småtspisende unghunde er ikke ualmindeligt, men jeg opfatter det som en sund og naturlig måde at regulere egen vækst på.
    Til gengæld ville jeg så lade sådan en have adgang til foder konstant. Nogen hunde trives bedst med at småspise døgnet rundt.


  • #23   30. apr 2013 Marietta, jeg er egentlig i substansen ret enig med dig. Men lige den der med sunde og raske hunde, det er nok et definitionsspørgsmål.
    Jeg selv synes ikke det er specielt sundt at der avles hunde uden madlyst, så derfor falder disse nok ikke ind under din kategori - for der ER individer, der spiser mindre end de har brug for.

    Jeg har selv haft sådan en og i perioder måtte han fodres med hvalpefoder for at holde nogen former for huld.
    Han var ekstremt slank (mager) - det kan være sundt nok i et eller andet omfang - men hans manglende madlyst førte til daglig gylpen og opkast af mavesyre simpelthen fordi maven var tom. Han kunne sagtens lade der gå en uge mellem måltiderne.

    Han havde maden stående fremme, men når han begyndte på gylperiet, måtte han lokkes til at spise - nætterne var et helvede af larm fra hans tarmsystem.

    Generelt ville man kalde hunden sund og rask. Men han led nærmest af madlede, og det er sgu lorteavl smiley
    Specielt for en brugsrace smiley


  • #25   30. apr 2013 Vi bruger også Essential - det er et rigtigt lækkert foder.

  • #26   30. apr 2013 CH, ja er du ude i direkte madlede, så ville jeg også bekymre mig. Men TS´s hund spiser bare ikke den "anbefalede" mængde. Ligesom den hellere lader sig motivere af legetøj end godbidder. Så ville jeg ikke bekymre mig det fjerneste.


  • #27   30. apr 2013 Marietta - nej, det ville jeg heller ikke.

    Jeg ville tilbyde hunden væsentligt mindre mad.


Kommentér på:
Unghund/hvalp der er voldsomt kræsen

Annonce