1.709 visninger
|
Oprettet:
Er udstilling en sport? {{forumTopicSubject}}
Jeg er i tvivl, så derfor spørger jeg - og jeg vil gerne have begrundelser
For mig er sport en aktivitet hvor man skal øve sig for at mestre en færdighed. Ens gener kan godt spille en rolle, men systematisk og regelmæssig træning betyder mest.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man skal øve sig meget for at blive en god ekvipage i en udstillingsring, så jeg prøver ikke at nedgøre jeres anstrengelser, alle udstillingsfolk, men man kan jo ikke øve sig på at have et korrekt bid eller den optimale pigmentering?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Klart har din hund graverende fejl så er der ikke så meget at gøre, men sådan er det jo også i andre sportsgrene. Men har du en ok hund, så er resten og placeringerne i stor grad op til handlerens formåen.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 75 Svar: 2.769
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Racestandard er en ting, men en flot hund, der ikke kan finde ud af at vise sig ordentligt i ringen, eller hvor ejer ikke kan fremvise og afpasse tempo, vil ofte ikke få en ligeså god bedømmelse, som den hund,der har hele pakken, så det er da bestemt noget, der kræver noget arbejde
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
jul 2015
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
jul 2015
jun 2009
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 919
Hvis du ønsker en god placering og en god kritik, så er du nødt til at øve dig.
Du kan have en virkelig god hund, men uden træning af hverken hund eller dig, kommer i ingen steder.
Hvis du går ind i en udstillingsring og ikke ved hvad du skal og hunden heller ikke er forberedt på hvad den skal, så skal du være heldig at du får ramt det rigtige tempo, at hunden står korrekt og at dommeren i det hele taget får lov til at se tænder og mærke på hunden - det kan altså være ret grænseoverskridende for nogle hunde, at fremmede er inde over hunden på den måde - og ikke alle dommere er lige flinke!
For at blive bedre må du træne, træne og træne. Det er ikke kun hunden der skal træne, men for at blive rigtig god må DU som ejer/handler også træne.
Du skal kende din hunds styrker og svagheder, vide hvordan du fremhæver de gode ting og vide hvordan du kan forsøge at skjule fejl og svagheder.
Så ja, på alle måder synes jeg det er en sport. Det er en konkurrence om ikke andet.
At jeg så ikke kan se det "sportslige" i golf, er ikke ensbetydende med at det ikke er det.
Og lige til sidst... Udstilling er SÅ meget, utroligt meget mere end bare at løbe rundt i en ring og at hunden står stille.
Tror ikke folk er klar over, hvor meget arbejde det faktisk kræver....
jun 2007
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.205
Man kan have den bedste handler, træne (og SÅ indviklet er det trods alt heller ikke at få en hund til at vise sig optimalt i en ring) og forberede sig optimalt - hvis hunden er grim, så nytter det ikke noget alligevel.
Nej, det er ikke en "sport" hvor den bedste udøver vinder - det er en skønhedskonkurrence hvor den "skønneste" løber af med sejren.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Verdens bedste kører kan ikke vinde i en dårlig bil.
Og det vil selv du vel kalde en sport
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Det samme gør sig gældende med en hund med fejl i forhold til standarden.
Sporten dukker op når hundene uden større fejl står mod hinanden, så er resten op til handleren
jun 2007
Du kan have en hund, som faktisk har en del fejl, men som alligevel kan få en god kritik fordi den bliver fremvist rigtig, ud fra hvilke styrker og svagheder hunden har.
Og JA det er en skønheds konkurrence, men det gør det ikke mindre sportsligt af den grund. Du kommer ingen vejne uden at træne.
Det samme gælder sig jo også ved iPo og lydighed, hvis ikke du træner så opnår du ingenting
jun 2007
Men det er fint - du bliver bare i troen om at vi tosser bare løber rundt i ring og at vi ikke behøver at arbejde for det, ligesom jeg tænker at hvis jeg bare har en hund der godt kan li at bide folk og sige vov, så kan jeg dyrke iPo
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.633
jun 2007
Ja i nogle racer kan man vinde med minimum af træning, det er helt rigtigt. Så er der andre racer hvor du ryger ud på røv og albuer, hvis ikke du ved hvad du laver.
Betegnelsen sport? Søg på Google, jeg ville mene at samtlige hundesportsgrene hører inde under den definiton - også udstilling.
jul 2015
feb 2007
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Derfor ser jeg ikke udstilling, golf, skak eller formel 1 løb som sport
feb 2007
Men er er ikke enig, for så længe man træner op til noget fysisk eller psykisk og man er op mod andre vil jeg sige det er en sport.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Jeg ser det ikke som en sport men en hobby. Lidt i stil med banko.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Men når det kommer til store racer, special udstillinger og BIG og BIS konkurrencer så er det absolut en sport, der kræver talent, øvelse, viden og erfaring
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Og fair nok at du er uenig i definitionen på sport. Det er heldigvis op til alle selv hvad de vil bruge et ord til - Jeg sprang over hvor høet var lavest og tog oxford dictionaries definition på ordet
jun 2007
De hunde der når til store ring er ikke nødvendigvis af særlig god kvalitet, men en dommer har bedømt til at være repræsentative. Men der er altså forskel på at komme som den eneste hund i racen og vinde BIR og så stå i en race ring med 40 hunde tilmeldt...
I den ene ring, behøver man måske ikke andet end at have set en udstilling, før man kan gå ind og vinde, den anden kræver det altså lidt mere indsats.
jun 2007
Men problemet ligger bare stadig i at man som handler, kan få hunden til at fremstå med fejl, som den reelt ikke har.
Og jeg har da selv været der, jeg har også lavet nogle dumme fejl. Og gør det da helt sikkert stadig nogle gange.
Det betyder bare en verden til forskel på hvordan helheds billedet af hunden ser ud, når du ved hvad du laver og når du ikke ved hvad du laver. Og står i en ring, med stor konkurrence så betyder det altså noget.
Man kan vel sammenligne det med at man kan have den hurtigste bil til Formel 1, men er du ikke god nok til at køre den, så vinder du alligevel ikke.
Agility er jo også mere end bare at have en hurtig hund og god kondi, det kræver også teknik og øvelse.
Det der gør det svært ved udstilling er at der ikke er nogen facit liste - der er en race standard og det er op til dommeren selv at tolke den. Hvad den ene dommer måske synes er vigtigt, synes den anden dommer måske ikke og ikke alle dommere ser samme ting.
Hvilket vel også er derfor at det altid indbyder til heftig diskution mellem udstillingsfolket og dem der ikke udstiller
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.460
For mig er sport altså noget med fysisk udfoldelses og evner -som er det man direkte konkurrerer i...og med.
f.eks. synes jeg ikke Miss World -er en sport -ligegyldigt hvor mange timer hun så har brugt i fitnesscentret...men fitness er en sport.
Udstilling er en konkurrence...en interesse og passion...men det er ikke en sport. Hundens forudsætninger forbedres hvis den er i god form..men den får ikke formen af at tage en runde i en ring..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.935
Det betyder noget, hvor dygtig handleren er, det er svært at komme uden om, jeg kan illustrere det med disse to billeder af Ghini, de er taget med ca. et kvarters mellemrum, men på det øverste står hun på vådt, lidt langt græs og det passede ikke damen.
Svært for en dommer at bedømme hendes kvaliteter med den opstilling, hvor hun både ser ud til at være karperygget, stejl i fronten og dårlig vinklet bag, mellemhånden ser også stejl ud.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.935
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.427
jan 2006
Verdens bedste kører kan ikke vinde i en dårlig bil.
Og det vil selv du vel kalde en sport
Ja, det kan man - hvis man seriøst mener, at det ikke kræver noget at køre rundt på en formel 1 bane.
Men så er man da også mere end almindeligt uvidende .....
jan 2006
Ja, det ville gøre tingene så meget nemmere ikk ??
Men jeg må desværre skuffe dig - jeg har både udstillet schæferhund og australian shepherd ... mange gange endda.
Såe - til forskel for dig, sidder jeg ikke og udtaler mig om ting jeg intet ved om - men bliv du bare ved med din opfattelse og udtalelse om IPO. Så ved man da i det mindste, at man ikke behøver at tage dine udtalelser eller "erfaringer" for noget der minder om gode varer
jan 2006
Men nu mener jeg så også at udstilling har medvirket til så meget ondt ved så mange racer. Hunde der hverken kan gå eller trække vejret, men pyt bare de er pæne
Præcis !
jun 2007
Det må være mange år siden at du har udstillet aussier, for lige præcis den race kommer du ingen vejne med kun at have en pæn hund. Der er SÅ mange pæne hunde, så der kræver det altså lidt mere end bare at løbe rundt.
jul 2015
jun 2009
dec 2012
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Jeg mener det er bekymrede,at det åbenbart er mere show en det som det burde handle om. Nemlig en bedømmelse af hunden.
jun 2007
Men fred være med det, jeg synes det er en sport, i synes det er en hobby.
I princippet er det jo fuldstændig ligegyldigt, det ændrer ikke på hvordan udstilling foregår eller hvad det betyder for folk.
dec 2012
Det betyder stadig ikke at sportsudøvning er mere seriøst, beundringsværdigt eller lignende. det er bare en anden ting...
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Jeg synes faktisk at konkurrencemomentet i udstillingerne er en fejl som har været temmelig ødelæggende for mange racer.
jan 2006
Haha, ja det er da helt klart "os" der opponerer imod at I kalder det en sport. Det er da bestemt ikke "jer", der korrigerer "os" i vores opfattelse .. godt så
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.633
E-sport er når det gøres på professionelt plan og man tjener penge på det
jul 2015
Jeg synes det er interessant fordi vi ofte bruger begreber som f.eks. sport venskab, kunst, etc. hvor vi forventer at alle andre ved nøjagtigt hvad vi mener - også selv om vi ikke selv kan give en god definition af ordet.
Er udstilling en sport?