{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.709 visninger | Oprettet:

Griffen
Griffen
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93

Er udstilling en sport? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i tvivl, så derfor spørger jeg - og jeg vil gerne have begrundelser smiley
For mig er sport en aktivitet hvor man skal øve sig for at mestre en færdighed. Ens gener kan godt spille en rolle, men systematisk og regelmæssig træning betyder mest.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man skal øve sig meget for at blive en god ekvipage i en udstillingsring, så jeg prøver ikke at nedgøre jeres anstrengelser, alle udstillingsfolk, men man kan jo ikke øve sig på at have et korrekt bid eller den optimale pigmentering?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er udstilling en sport?
  • #2   3. apr 2016 Jeg synes udstilling er en kombination af eksteriørbedømnelse og sport. Første del foregår fra dommerens synsvinkel, anden del er fra handlerens synsvinkel.

Klart har din hund graverende fejl så er der ikke så meget at gøre, men sådan er det jo også i andre sportsgrene. Men har du en ok hund, så er resten og placeringerne i stor grad op til handlerens formåen.

• #3   3. apr 2016 Ja det er en sport for nogen, der nogen der lever af at handle hunde og nogen køre verden rundt for at udstille

• #4   3. apr 2016 Man skal dæleme da også øve sig for at få en rigtig showhund. Selvfølgelig kan alle hunde være med og nogle også få en god bedømmelse uden den store træning, men når man ser de rigtig store showvindere, ligger der ofte riiiigtig mange timers arbejde bag smiley

Racestandard er en ting, men en flot hund, der ikke kan finde ud af at vise sig ordentligt i ringen, eller hvor ejer ikke kan fremvise og afpasse tempo, vil ofte ikke få en ligeså god bedømmelse, som den hund,der har hele pakken, så det er da bestemt noget, der kræver noget arbejde smiley

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#5   3. apr 2016 Ansofie K jeg er klar over at det er en konkurrence, men hvad er din definition af sport?

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#6   3. apr 2016 Danielle, det giver jeg også tydeligt udtryk for smiley

• #7   3. apr 2016 jeg vil sammenligne det med sportsdans...Kluddie og jeg dansede perfekt sammen det var virkelig en sport at synkronisere os...det var altså udstilling vi gik til, det var blot en sammenligning for at forklare at man virkelig skal præstere noget begge parter....han blev iøvrig det hele i metalklasserne og dansk champ. skandinavisk champ og international champ....jeg kunne fortsætte længe...MEN for mig at se er det en sport.(har iøvrigt 165 pokaler på hundende igennem tiden fra 1991 til nu)

profilbillede
  • Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#8   3. apr 2016 Isabelle jeg har set tråden, men jeg synes det er to forskellige diskussioner. Det er ikke interessant hvad jeg mener; golf f.eks. er en sportsgren (synes jeg) også selv om jeg ikke gider. Det jeg gerne vil vide er, hvordan I definerer en sport.

• #10   3. apr 2016 Bettina D.R.U Dansk Racehunde Union...og er der stadig.

• #12   3. apr 2016 Ja jeg synes det er en sport.
    Hvis du ønsker en god placering og en god kritik, så er du nødt til at øve dig.

Du kan have en virkelig god hund, men uden træning af hverken hund eller dig, kommer i ingen steder.

Hvis du går ind i en udstillingsring og ikke ved hvad du skal og hunden heller ikke er forberedt på hvad den skal, så skal du være heldig at du får ramt det rigtige tempo, at hunden står korrekt og at dommeren i det hele taget får lov til at se tænder og mærke på hunden - det kan altså være ret grænseoverskridende for nogle hunde, at fremmede er inde over hunden på den måde - og ikke alle dommere er lige flinke!

For at blive bedre må du træne, træne og træne. Det er ikke kun hunden der skal træne, men for at blive rigtig god må DU som ejer/handler også træne.
    Du skal kende din hunds styrker og svagheder, vide hvordan du fremhæver de gode ting og vide hvordan du kan forsøge at skjule fejl og svagheder.

Så ja, på alle måder synes jeg det er en sport. Det er en konkurrence om ikke andet.

At jeg så ikke kan se det "sportslige" i golf, er ikke ensbetydende med at det ikke er det.

Og lige til sidst... Udstilling er SÅ meget, utroligt meget mere end bare at løbe rundt i en ring og at hunden står stille.
    Tror ikke folk er klar over, hvor meget arbejde det faktisk kræver....

• #14   3. apr 2016 Jeg synes det er ligeså meget en sport som lydighed, rally og agility.

• #15   3. apr 2016 Det er imo ikke en sport - det er, som AG skriver, en skønhedskonkurrence og det er der ikke noget sport i.

Man kan have den bedste handler, træne (og SÅ indviklet er det trods alt heller ikke at få en hund til at vise sig optimalt i en ring) og forberede sig optimalt - hvis hunden er grim, så nytter det ikke noget alligevel.

Nej, det er ikke en "sport" hvor den bedste udøver vinder - det er en skønhedskonkurrence hvor den "skønneste" løber af med sejren.

• #16   3. apr 2016 Martine man kan sige nøjagtig det samme om Formel 1 løb.
    Verdens bedste kører kan ikke vinde i en dårlig bil.
    Og det vil selv du vel kalde en sport

• #17   3. apr 2016 Man kan også ride ridebanespringning på en islænder, du vinder næppe en masse turneringer..
    Det samme gør sig gældende med en hund med fejl i forhold til standarden.
    Sporten dukker op når hundene uden større fejl står mod hinanden, så er resten op til handleren smiley

• #18   3. apr 2016 Man kan også vende den om - du kan have den smukkeste hund, som i teorien passer bedst på racestandarden og derfor i teorien burde vinde - men fordi hverken ejer eller hund har trænet, så viser hunden sig ikke ordentligt. Det får hunden til at se ud som om den har fejl, som den reelt ikke har og derfor får den en dårlig bedømmelse.

Du kan have en hund, som faktisk har en del fejl, men som alligevel kan få en god kritik fordi den bliver fremvist rigtig, ud fra hvilke styrker og svagheder hunden har.

Og JA det er en skønheds konkurrence, men det gør det ikke mindre sportsligt af den grund. Du kommer ingen vejne uden at træne.
    Det samme gælder sig jo også ved iPo og lydighed, hvis ikke du træner så opnår du ingenting

• #19   3. apr 2016 "Og SÅ indviklet er det heller ikke at få en hund til at fremvise sig rigtigt" - det kommer dæk dulme an på hvilken race ring du befinder dig i Martine og jeg fristes til at tro at du ikke selv har udstillet.

Men det er fint - du bliver bare i troen om at vi tosser bare løber rundt i ring og at vi ikke behøver at arbejde for det, ligesom jeg tænker at hvis jeg bare har en hund der godt kan li at bide folk og sige vov, så kan jeg dyrke iPo

• #20   3. apr 2016 Ja. Ligesom skak og motorsport er det smiley

• #22   3. apr 2016 Ag - ja lad os da endelig spore debatten ned af det spor. Jesus..

Ja i nogle racer kan man vinde med minimum af træning, det er helt rigtigt. Så er der andre racer hvor du ryger ud på røv og albuer, hvis ikke du ved hvad du laver.

Betegnelsen sport? Søg på Google, jeg ville mene at samtlige hundesportsgrene hører inde under den definiton - også udstilling.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#23   3. apr 2016 Camilla jeg er ligeglad med hvad Google mener, men ret interesseret i jeres holdning. Derfor er jeg også rigtig glad for at bl.a. du har taget dig tid til at skrive et langt svar smiley

• #24   3. apr 2016 En sport for mig er noget man går op i og hvor du træner til at opnå noget.

• #25   3. apr 2016 Jeg tænker at sport er noget der kræver fysisk anstrengelse...

Derfor ser jeg ikke udstilling, golf, skak eller formel 1 løb som sport smiley

• #26   3. apr 2016 Einstein er du klar over hvilken form det tager at være Formel 1 køre??

Men er er ikke enig, for så længe man træner op til noget fysisk eller psykisk og man er op mod andre vil jeg sige det er en sport.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #27   3. apr 2016 Formel 1 kræver en rigtig god fysisk form.

Jeg ser det ikke som en sport men en hobby. Lidt i stil med banko.

• #29   3. apr 2016 Jeg vil da godt give,at der ikke er meget sport i at rende rundt med en god hund i en lille race, og vinde et cert eller BIR.
    Men når det kommer til store racer, special udstillinger og BIG og BIS konkurrencer så er det absolut en sport, der kræver talent, øvelse, viden og erfaring

• #30   3. apr 2016 Ansofie: Nej jeg ved ikke særlig meget om formel 1, så fair nok, men det var heller ikke helt det tråden her handlede om eller overhovedet det der var min pointe. smiley

Og fair nok at du er uenig i definitionen på sport. Det er heldigvis op til alle selv hvad de vil bruge et ord til - Jeg sprang over hvor høet var lavest og tog oxford dictionaries definition på ordet smiley

• #33   3. apr 2016 Lis... Nu er der altså også lidt forskel på at fremvise en voksen hund og kæmpe om BIR og så fremvise en hvalp (hvor dommeren generelt er lidt mere overbærende, da det jo er en hvalp) hvor du "kun" kæmper mod andre hvalpe.

De hunde der når til store ring er ikke nødvendigvis af særlig god kvalitet, men en dommer har bedømt til at være repræsentative. Men der er altså forskel på at komme som den eneste hund i racen og vinde BIR og så stå i en race ring med 40 hunde tilmeldt...

I den ene ring, behøver man måske ikke andet end at have set en udstilling, før man kan gå ind og vinde, den anden kræver det altså lidt mere indsats.

• #36   3. apr 2016 Lis jeg er enig i at en god dommer bør kunne se og mærke hundens struktur, selvom den ikke står perfekt.
    Men problemet ligger bare stadig i at man som handler, kan få hunden til at fremstå med fejl, som den reelt ikke har.
    Og jeg har da selv været der, jeg har også lavet nogle dumme fejl. Og gør det da helt sikkert stadig nogle gange.
    Det betyder bare en verden til forskel på hvordan helheds billedet af hunden ser ud, når du ved hvad du laver og når du ikke ved hvad du laver. Og står i en ring, med stor konkurrence så betyder det altså noget.

Man kan vel sammenligne det med at man kan have den hurtigste bil til Formel 1, men er du ikke god nok til at køre den, så vinder du alligevel ikke.

Agility er jo også mere end bare at have en hurtig hund og god kondi, det kræver også teknik og øvelse.

Det der gør det svært ved udstilling er at der ikke er nogen facit liste - der er en race standard og det er op til dommeren selv at tolke den. Hvad den ene dommer måske synes er vigtigt, synes den anden dommer måske ikke og ikke alle dommere ser samme ting.
    Hvilket vel også er derfor at det altid indbyder til heftig diskution mellem udstillingsfolket og dem der ikke udstiller

• #38   3. apr 2016 Det kræver også (tit) rigtig god form at være model... osv. det gør det imho ikke til at være en sport. -sport er så til gengæld noget du dyrker for at nå dertil hvor du opfylder visse kriterier bedst indenfor formel 1 -konkurrencer eller photoshoots osv.

For mig er sport altså noget med fysisk udfoldelses og evner -som er det man direkte konkurrerer i...og med.

f.eks. synes jeg ikke Miss World -er en sport -ligegyldigt hvor mange timer hun så har brugt i fitnesscentret...men fitness er en sport.

Udstilling er en konkurrence...en interesse og passion...men det er ikke en sport. Hundens forudsætninger forbedres hvis den er i god form..men den får ikke formen af at tage en runde i en ring.. smiley

• #40   3. apr 2016 Jeg vil ikke kalde udstilling for en sport, selv om man bruger tid på både træning og at holde hunden i form.

Det betyder noget, hvor dygtig handleren er, det er svært at komme uden om, jeg kan illustrere det med disse to billeder af Ghini, de er taget med ca. et kvarters mellemrum, men på det øverste står hun på vådt, lidt langt græs og det passede ikke damen.

Svært for en dommer at bedømme hendes kvaliteter med den opstilling, hvor hun både ser ud til at være karperygget, stejl i fronten og dårlig vinklet bag, mellemhånden ser også stejl ud.

profilbillede
  • #43   3. apr 2016 En dommer kan sagtens gennemskue det, når han får hænderne på hunden, men hvis den står som på øverste billede, når hundene skal placeres i klassen, tvivler jeg på, at den bliver pillet ud smiley

• #44   4. apr 2016 Udstilling er ikke en sport for mig. Det er en hobby.

• #45   4. apr 2016 Martine man kan sige nøjagtig det samme om Formel 1 løb.
    Verdens bedste kører kan ikke vinde i en dårlig bil.
    Og det vil selv du vel kalde en sport

Ja, det kan man - hvis man seriøst mener, at det ikke kræver noget at køre rundt på en formel 1 bane.
    Men så er man da også mere end almindeligt uvidende .....

• #46   4. apr 2016 "Og SÅ indviklet er det heller ikke at få en hund til at fremvise sig rigtigt" - det kommer dæk dulme an på hvilken race ring du befinder dig i Martine og jeg fristes til at tro at du ikke selv har udstillet.

Ja, det ville gøre tingene så meget nemmere ikk ??
    Men jeg må desværre skuffe dig - jeg har både udstillet schæferhund og australian shepherd ... mange gange endda.

Såe - til forskel for dig, sidder jeg ikke og udtaler mig om ting jeg intet ved om - men bliv du bare ved med din opfattelse og udtalelse om IPO. Så ved man da i det mindste, at man ikke behøver at tage dine udtalelser eller "erfaringer" for noget der minder om gode varer smiley

• #47   4. apr 2016 Hvis dommeren ikke kan se fejl og mangler ved udstillingshunde pga en dygtig fører, så syntes jeg måske I har et seriøst problem.
    Men nu mener jeg så også at udstilling har medvirket til så meget ondt ved så mange racer. Hunde der hverken kan gå eller trække vejret, men pyt bare de er pæne

Præcis !

• #48   4. apr 2016 Martine jeg har aldrig påstået at have erfaring med iPo.

Det må være mange år siden at du har udstillet aussier, for lige præcis den race kommer du ingen vejne med kun at have en pæn hund. Der er SÅ mange pæne hunde, så der kræver det altså lidt mere end bare at løbe rundt.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#49   4. apr 2016 Tusind tak for input, korte som lange og tak fordi tonen, stort set, blev holdt på et meget sobert niveau. Jeg er stadig i tvivl, men jeg har fået nogle nye vinkler på emnet smiley

• #50   4. apr 2016 man har da også udtrykket en sports-konkurrence...altså både en sport OG konkurrence i et ...det er ligesom i siger en konkurrence ikke er i samme værdi som en sport....eller hvad? det er ihvertfald noget man skal samarbejde med hundende om, og jeg kan ikke dyrke den sport/konkurrence mere p.gr. af dårligt knæ.....men for mig skal man være lige så fit for figth som til bowling, der er min spot, og det er ihvertfald sport.....billede af Candy på en udstilling...hun blev både dansk og international champ. dejlig lille tøs.

profilbillede
  • #51   4. apr 2016 Personligt værdi-sætter jeg intet. Tværtimod synes jeg det er sært man vil insistere på noget er en "sport" som om "sport" i sig selv gør en interesse bedre?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #52   4. apr 2016 Jeg forstår heller ikke,at set skal være så vigtig,at det skal kaldes en sport.

Jeg mener det er bekymrede,at det åbenbart er mere show en det som det burde handle om. Nemlig en bedømmelse af hunden.

• #56   4. apr 2016 Hvis i er ligeglade med om vi andre kalder det en sport, hvorfor i al verden har i så opponeret så kraftigt imod det?

Men fred være med det, jeg synes det er en sport, i synes det er en hobby.
    I princippet er det jo fuldstændig ligegyldigt, det ændrer ikke på hvordan udstilling foregår eller hvad det betyder for folk.

• #57   4. apr 2016 Kraftigt? Jeg synes ikke der er noget kraftigt i min reaktion. Der bliver stillet et spørgsmål op, og jeg svarer bare. Det ændrer ikke min verden at andre mener det er en sport...men jeg synes det er forkert terminologi. Fordi sport for mig udgør noget med fysiske evner, sved på panden og et niveau af anstrengelse -og man vinder en sportskonkurrence ved at have den bedste fysiske evne, kropskontrol og form.

Det betyder stadig ikke at sportsudøvning er mere seriøst, beundringsværdigt eller lignende. det er bare en anden ting...

• #58   4. apr 2016 Jeg synes rent personligt ikke at udstilling er en sport. Det er grundlæggende slet og ret en eksteriørvurdering af hunden, som skal kunne bruges i forbindelse med avl; ser avlsdyr rigtige ud i forhold til standarden og avler de afkom der er bygget korrekt.
    Jeg synes faktisk at konkurrencemomentet i udstillingerne er en fejl som har været temmelig ødelæggende for mange racer.

• #60   4. apr 2016 Hvis i er ligeglade med om vi andre kalder det en sport, hvorfor i al verden har i så opponeret så kraftigt imod det?

Haha, ja det er da helt klart "os" der opponerer imod at I kalder det en sport. Det er da bestemt ikke "jer", der korrigerer "os" i vores opfattelse .. godt så smiley

• #62   4. apr 2016 Gaming er bare når man spiller.

E-sport er når det gøres på professionelt plan og man tjener penge på det

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#63   4. apr 2016 Jer der synes at det er ligegyldigt om det hedder det ene eller det andet, skal naturligvis ikke spilde mere tid på den diskussion smiley
    Jeg synes det er interessant fordi vi ofte bruger begreber som f.eks. sport venskab, kunst, etc. hvor vi forventer at alle andre ved nøjagtigt hvad vi mener - også selv om vi ikke selv kan give en god definition af ordet.

Kommentér på:
Er udstilling en sport?

Annonce