Renlighedstræning - kan vi gøre mere? {{forumTopicSubject}}
Vi har en hvalp der bliver 12 uger i morgen, og på søndag har vi haft ham i 4 uger.
Han har indtil videre klaret renlighedstræningen fint, på trods af at han har haft mange uheld.
Når vi er hjemme går der max. 2 timer mellem at han bliver luftet, men det er som regel langt oftere end det. Hundene (vi har en mere) får lov til at gå ud i haven meget af tiden vi er hjemme.
Det er efterhånden ganske sjældent, at han har uheld indendørs når vi er hjemme. Hele pinsen (5 dage) havde han ingen uheld.
Om natten er han helt renlig og har været det de sidste tre uger. Tre gange har vi måtte stå på om natten fordi han har pebet (vi sover med åben dør så vi kan høre ham), men ellers har der ikke været noget. Han har sovet nedenunder i entreen (sammen med vores anden hund) fra dag 1, og det er gået helt problemfrit.
Vi lufter hundene som det første når vi står op om morgenen (uden at snooze, for når han bliver vækket af vores alarm sætter det blæren i gang hos ham). Derefter bliver hundene fodret, og får lov at lege i haven mens vi gør os klar. Så går vi tur med dem (kan vare alt mellem 15-30 min.) og lufter til slut af igen i haven lige inden vi kører.
Jeg kører sidst og kommer først hjem, og jeg er væk sammenlagt ca. 8½ time - enkelte dage i 9 timer. Når jeg kommer hjem om eftermiddagen, tager jeg med det samme hundene ud og blive luftet i haven. Når hvalpen har klaret hvad han skal, får de lov at lege i haven mens jeg tørrer tis op i entreen. Han har som regel altid tisset MEGET over det meste af entreen, men denne uge har han kun kvitteret med én tissetår hver dag. Jeg mistænker at han tisser ret tæt på at jeg er ved at være hjemme, for når jeg lufter ham virker han på ingen måde særligt trængene.
Derefter går jeg en længere tur med enten dem begge eller også kun hvalpen, hvor jeg også træner en hel del lydighed med hvalpen.
Om aftenen kommer de på en gåtur tilsvarende morgenturen, og bliver i øvrigt luftet af som det allersidste inden vi går i seng kl. 22.
Derudover bliver han selvfølgelig luftet efter de klassiske metoder med at komme ud når han har sovet, spist/drukket og leget samt når han viser tegn til det. Vi roser ham meget (dog kun med ord) når han gør noget i haven, og hvis vi tager ham i at gøre noget indendørs afbryder vi ham ved at løfte ham op, og tage ham med ud i haven hvor han kan gøre sig færdig. Vi skælder selvfølgelig ikke ud ved uheld.
Summersumarum - han kan holde sig tør stort set hele tiden undtagen når vi er på arbejde om dagen.
Jeg vil gerne vide, om vi kan gøre noget som helst for at styrke hans renlighed om dagen, eller om vi bare skal fortsætte med at gøre som vi gør?
Jeg vil gerne understrege at jeg på ingen måde synes det er mærkeligt, at en 12ugers hvalp ikke er renlig endnu. Det kunne jo blot være, at der var nogle der lå inde med nogle gode råd der kunne hjælpe os endnu mere.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Julie - det har jeg kun mulighed for at få gjort nogle gange, men ikke på samme tidspunkt og ikke hver dag. Vil det så muligvis forvirre mere end det gavner?
Bodil - Hold da op... Fik du luft? Jeg kan trøste dig med at vi er meget dedikerede i vores hvalp, og anden hund for den sags skyld, på trods af at vi ligesom mange andre er nødt til at passe et arbejde.
Renlighedstræning - kan vi gøre mere?