{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.370 visninger | Oprettet:

Renlighedstræning {{forumTopicSubject}}

Ååh ha fortvivlet hundeejer..
Jeg synes jeg gør det bedste jeg kan! Ud når hun har sovet, leget, spist og drukket og når hun går og snuser. Kæmpe ros udenfor, ignorer udenfor. Formiddag/middag kører det nogenlunde. Men går jeg for eksempel i bad eller andet hvor jeg er ude af syne, er det stensikkert at hun har skidt og pisset og det på trods af hun lige har gjort det samme ude. Men når det bliver aften så nægter hun simpelthen at gøre det udendørs! Vi går altid i haven og selv om jeg kan se at hun helt 100 skal et eller andet, så skal hun altså IKKE! Hun løber bare ind ved nogle små træer i haven, finder en pind og gnasker på den.. Det kan hun bruge lang tid på. Vi har så sat en lille indhegning op i haven, hvor mulighederne ikke er så store, og her ligger hun sig bare. Jeg har siddet ude med hende tre kvarter til en time og efter det er jeg pænt utålmodig og det ender som regel med at vi går ind, og så tisser hun. Men hendes nægtelse af at gøre det udendørs om aftenen har resulteret i at hun i løbet af natten skider 2 gange og tisser lige så mange gange. Så nu skal jeg have fundet ud af hvornår om natten jeg må op med hende.
Det skal nævnes at vi har haft hende i 2 en halv uge og at hun kort efter vi havde fået hende fik blærebetændelse, hvilket bestemt ikke gjorde det nemmere..
Kære medhundeejer..... Kommer det nogensinde til at lykkedes? Har i evt. nogle gode råd? Gør jeg noget forkert?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renlighedstræning
  • #2   22. jul 2015 Ja det er hun. Havde bestemt ikke forventet hun ville være renlig nu. Det er mere med hensyn til hun nægter at gøre det ude om aftenen, men når det er lyst så vil hun gerne. Hun virker ikke utryg, løber bare rundt og gnasker pind.

• #3   22. jul 2015 Giv det tid..

• #4   22. jul 2015 Så fortsæt som jeg gør.... Åh ha og jeg er allerede utålmodig smiley

• #5   22. jul 2015 Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed smiley Min blev først 100% renlig da han var 7 måneder gammel! Tro mig, du er heldig at have en have. Jeg bor i en lejlighed - så forstil dig hvor mange gange jeg gik op og ned ad trapperne hver dag smiley

• #6   22. jul 2015 Bliv ude indtil hun har gjort det om aftenen.

• #8   22. jul 2015 Synes det virker som om hun skider ofte... Hvor mange gange om dagen får hun mad?

Og ja, det lyder til du gør alt det rigtige... Hvis hun ikke er bange/usikker om aftenen, så prøv med en lille gå-tur i stedet for haven.

• #9   22. jul 2015 7 måneder! smiley puha det håber jeg godt nok ikke er tilfældet her! smiley
    Tålmodighed.. i har ret smiley måtte bare vide det ikke var håbløst smiley
    Tanja og bine. Jeg synes også selv hun skider meget ofte! Hun får mad 2 gange om dagen, som er hvad hun også fik hos opdrætter. Men ja hun skider jo de to gange om natten. Så igen om morgenen og så cirka 1-2 gange i løbet af resten af dagen! Lorten ser fin ud. Men jeg mistænker at hun ikke altid gør sig helt færdig. For så har hun for travlt med at komme videre ud i verdenen smiley

• #10   22. jul 2015 Ja, de franske er også langsomme til at blive renlige smiley Jeg regner med at en collie er hurtigere, så du behøver ikke bekymre dig smiley

• #12   22. jul 2015 Selvfølgelig skal det nok lykkes. Tålmodighed. Hun er ikke særlig gammel smiley Det lyder jo til at du gør det rigtige ved at vente sammen med hende ude i haven, have et lille område der er hendes "besørgested", og så ellers have tålmodighed.
    Du kan jo, eventuelt, lægge en af hendes lorte udenfor dér hvor hun besørger. Det skulle vist virke på nogen. Men det lyder da til, at du gør det rigtige, og så skal det nok komme smiley

• #13   22. jul 2015 Lia blev også meget nemt distraheret, så det jeg gjorde var snor på, og så gik vi ellers rundt i små keeedelige cirkler indtil hun fik gjort hvad hun skulle.

Jeg brugte også den med at "nulstille hvalpen". Dvs. lige ind og vende og så ud igen. Det hjælper hvis de er lidt utrygge, de kommer ind, slapper af, og så kan de sjældent holde sig en gang til.

• #14   22. jul 2015 Det er også bare fordi en af hendes brødre allerede er renlig! ....misundelse er en grim ting smiley

BB - åh ha jeg glæder mig så meget til hun forstår det! var egentlig heller ikke synderligt bekymret mht. afføring, fordi den ser fin ud, men havde da alligevel undret mig over det var så ofte! men rart at vide det vidst ikke er alt for unormalt smiley men ja, det kan, som du siger, nogle gange godt være besværligt at være ude med hvalpen til den har gjort sit, fordi man jo selv har nogle ting man også skal have klaret smiley

• #15   22. jul 2015 Om natten kan du eventuelt have hende i et bur ved siden af sengen, når hun kommer med et piv, så tag hende med ud. Husk ikke lege eller lignede med hende. Sæt eventuelt kommando på, altså "tis" når hun tisser og ros hende og giv en godbid.
    Min hvalp var renlig som 10 ugers(der begyndte hun selv at stille sig hen til døren) men har max. haft 7 tisse uheld indenfor i alt, ingen pøller, hvor jeg efterfølgende har kunnet slå mig selv oven i hovedet da det har været min egen skyld. Jeg ved godt at langt fra alle hvalp er så hurtige til at lærer det, men en border er også en klog hund, så det skal nok komme.
    Tag hende eventuelt med ind på badeværelset når du skal i bad, det er jo seperation fra flokken og det skal også trænes i små bider ligesom alene hjemmetræning.

• #16   22. jul 2015 M. l - jeg vil prøve det med at "nulstille". når du skriver ind og vende, er det så bogstaveligt talt ind og vende eller skal vi være inde nogle minutter eller hvordan? smiley

• #18   22. jul 2015 Det lyder til at du gør det rigtige. Men ja tålmodighed er kodeordet. Selvom det er hårdt bare at skulle vente.

• #19   22. jul 2015 Og husk at få vasket af i Rodalon, så der ikke lugter af toilet indenfor smiley

• #20   22. jul 2015 aboutmydogs - vi har allerede tiskommando på smiley men du kunne være jeg skulle prøve med et bur om natten. har været lidt usikker på at give godbidder i forbindelse med renlighedstræning, fordi jeg synes at have hørt at det skal man ikke gøre, men det kan jeg måske godt?
    har hende af og til også med på badeværelset, og så laver hun ikke noget. men når hun ikke er med derude, er hun sammen med vores anden hund, og jeg kan hører de leger og løber rundt, hun piver ikke overhovedet smiley

Pia - tak det vil jeg prøve smiley

• #21   22. jul 2015 Julie - jeg har vasket så mange gange med rodalon at det fatter du slet ikke smiley

• #22   22. jul 2015 Nulstilning kommer an på hvalpen, det finder du hurtigt ud af ved at tage tid. Ved Lia talte jeg langsomt til 10 og så var vi ude igen. smiley

Og ja, tålmodighed. Jeg har haft en hvalp der var renlig som 10 uger gammel, men det er altså også godt klaret. Hun var i øvrigt den eneste i kuldet hvor det gik så stærkt. Lia var en 16-17 uger, selvom hun var næsten renlig i ugerne op til. Hvalpe er bare forskellige. Jeg ville først begynde at bekymre mig når I når 6 mdrs. alderen, så der er masser af tid og køre på endnu. Husk på at I også har haft en gang blærebetændelse, det gør det jo heller ikke hurtigere. smiley

Er du lidt af en nørd som mig, så kan du lave en graf over antal uheld over tid, så kan man bedre se om der sker fremskridt. Det hjalp mig med Lia, hvor hun ifølge grafen blev bedre og bedre, selvom jeg ikke umiddelbart selv kunne se det.

• #23   22. jul 2015 Jeg gav godbidder lige i starten(det er super vigtig med timing, så hvalpen får tisset færdigt), nu får hun bare ros når jeg tager hende med ud på græsplænen om aftenen og siger tis til hende og hun tisser.
    På gåture hvor hun sætter sig og tisser, siger jeg ofte tis til hende, hun kommer helt af sig selv hen til mig og hun får en godbid. Jeg gør det for at holde det ved lige og fordi at jeg gerne vil have at hun forbinder gåturene med at gøre sig ren.

• #24   22. jul 2015 Jeg har altid givet masser af godbidder og min ros er vist værdig til en Oscar. Jeg går heeeelt agurk; vi snakker ikke bare om "dyyyygtig hund". Her er også glædes boogie-woogie, og vild leg bagefter.

Lia er 7 år gammel nu og hun får stadigvæk ros, selvom jeg er blevet noget mere afdæmpet. smiley

• #25   22. jul 2015 M. l - 6 mdrs. alderen...... det håber jeg sgu ikke bliver en realitet! smiley ja en af min hvalps brødre er også allerede renlig nu... som sagt er jeg altså lidt misundelig smiley
    jeg skal da helt sikkert have lavet en graf! det bliver interessant! smiley

• #26   22. jul 2015 så godbidder er tilladt smiley det vil jeg også prøve smiley

• #27   22. jul 2015 Godt godt smiley Der er nemlig mange, som bare vasker af i noget Ajax-et-eller-andet og det kan i værste tilfælde forstærke lugten af tis

• #28   22. jul 2015 Det kommer jo an på hvem du spørger, men jeg vil sige at godbidder er tilladt. Det har i hvertfald ikke "skadet" min hvalp eftersom hun var så hurtig renlig og har haft så få uheld indenfor. Hun var nok hurtigere renlig end de 10 uger, jeg turde bare ikke sige det højt, da jeg syntes at det var lidt vildt, så jeg gik og ventede på at hun med sikkerhed selv sagde til når hun skulle ud, før jeg kaldte hende renlig.

• #29   22. jul 2015 julie - det var jeg så ikke klar over, men jeg var godt klar over at rodalon er "det eneste rigtige" at rengøre med mht. tis/afføring smiley og flittigt bliver det brugt, for ærligt talt så er det da pænt klamt med tis og afføring på gulvet smiley

• #30   22. jul 2015 Mine har så aldrig lært at sige til med mindre det drejer sig om et nødstilfælde. Det er helt bevist.

Har faktisk aldrig hørt at man ikke må bruge godbidder. Hvad er grunden til det?

• #31   22. jul 2015 Min ene hund blev først renlig som 1,5 år gammel. Der var så også nogle andre ting der spillede ind, men bare for fortælle dig at det er alt for tidligt at miste tålmodigheden. Det skal nok komme. Hun er ligesom en baby og skal have noget tid til at lære det. Bare fortsæt træningen. ?

• #32   22. jul 2015 M. l - jeg aner ikke hvad grunden er, jeg synes bare at have hørt at man ikke skal bruge dem under renlighedstræning, men hvad ved jeg smiley

stella - ja jeg er faktisk også lidt overrasket over at jeg så hurtigt har mistet tålmodigheden smiley det er mest fordi hun bare gnasker pinde, når vi så kommer ud, det pisser mig sgu lidt af smiley men ja TÅLMODIGHED smiley

• #33   22. jul 2015 Sige til = Som i at sætte sig hen til døren og måske efter noget tid komme med et lille piv eller en pote på døren, så jeg kan hører det, hvis jeg ikke lige ser det. De skal ikke gø eller noget.

Hmm tjaa ellers har hun jo nok allerede været renlig som 8,5 uges hvalp, da hun ikke med vilje har gået rundt og snust og fundet et sted at tisse indenfor. Men det er også lige meget, er bare super glad for at det er gået så hurtig med hende, hun har så heller aldrig været utryg, hvilket nok også spiller ind.

• #35   22. jul 2015 (PS. Hvor er det træls at man ikke kan redigere efter 5 minutter. Nu skal jeg se på den tastefejl i al evighed. smiley )

• #36   22. jul 2015 M.I: jeg har en genial løsning! På app'en kan du på magisk vis redigere selvom der er gået over 5 minutter! smiley

• #37   22. jul 2015 Er det nu jeg indrømmer at jeg kun ejer en oldgammel Nokia? smiley

• #38   22. jul 2015 smiley Har ALLE ikke smartphones?! smiley

• #39   22. jul 2015 øhmmmmm....

Jeg bruger faktisk kun fastnet. Mine venner er meget frustrerede, især når de sender SMS'er jeg aldrig får. smiley

• #40   22. jul 2015 Det er så forskelligt hvornår de bliver renlige. Den ældste af mine var 100% renlig som 11 ugers og har aldrig haft et uheld siden. Nummer to var omkring6 mdr før jeg stolede på hende. Nummer 3 var egentlig renlig fra dag 1 - gik til døren osv - men hvis jeg ikke var hurtig nok havde hun uheld indenfor indtil hun var ca 4 mdr.

Tålmodighed er det eneste der at væbne sig med.

• #41   22. jul 2015 lille update! jeg har i dag forsøgt mig med godbidder. Det har resulteret i, at hvis jeg roser hende før hun er færdig så stopper hun alligevel og kommer over for at få en godbid. Så er det ok hvis jeg først roser til sidst lige inden hun skal til at rejse sig, eller skal jeg droppe godbidderne igen? smiley det er forresten gået meget godt med at få hende til det smiley

• #42   22. jul 2015 Jeg roser meget, meget lidt når hvalpen sætter sig. Kun et stille "Det var godt" eller "Dygtig". Det er først når den er helt færdig og rejser sig at festfyrværkeriet starter.

• #44   22. jul 2015 Som jeg skrev længere oppe så er timing alt afgørende. Jeg ville sige "tis" meget dæmpet mens hun tisser(i starten) og lige når hun begynder at rejse sig, sige "tis" igen og dygtiigge og give godbid. Jeg ville ikke starte det store festfyrværkeri, fordi jeg ikke vil kører hvalpen helt op, men se på hvor meget/lidt ros den behøver.

Kommentér på:
Renlighedstræning

Annonce