1.333 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Unghund uden opdragelse Unghund uden opdragelse

I torsdags kom min faster med sin 6 måneder gamle schæfer som er blevet for stor en mundfuld.. Nu bor han hos min kæreste og jeg for at se om vi kan få en god hund ud af ham.. Han har ikke før været opdraget på og det er en stor opgave, men langt de fleste ting går fremad og han er virkelig en skøn hund, der bare ikke kender grænserne..

Dog løber jeg alligevel lidt panden mod muren og må have råd fra jer der er lidt mere erfarne..
- Han er urenlig og både skider og pisser inde og selvom han blev luftet kl. halv 3 i nat, så kunne vi vaske gulv 5 steder da han kom ud igen kl. 8.. Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal stille op.. Han kan ligge og sove, vågne, tisse på gulvet og sove videre.. Og det på trods af at han kommer ud mindst en gang i timen..
- Han jagter kattene og selvom jeg ikke tror han har intensioner om at gøre dem noget, så er de virkelig bange for ham (de er vant til hunde af samme str) Han kan finde på at sidde og holde øje med kattelemmen for at flyve i hovedet på dem når de kommer ind.. Han kommer ud på 2-3 store ture hver dag af en times varighed, enten på en lang gåtur eller ud på marken for at lege med vores egen hund.. Derudover har vi en hel kasse med legetøj indenfor, som han kan lege med, inkl. aktivitetslegetøj og bidetøj..
-Han er en smule aggressiv med både mad og legetøj.. Vi kan sagtens som mennesker tage det fra ham uden at han viser nogen tegn på aggressivitet eller dominans, men overfor de andre dyr er han lidt en bølle.. Han kan finde på at jage dem væk fra det legetøj de har, eller bide efter dem for at få deres gnaveben eller godbid.. Han var ude ved hestene i går og nappede mit føl i benet, føllet sparkede igen og han trak sig uden at gøre mere, men jeg er bange for at andre dyr kommer til skade hvis han bliver ved med at reagerer sådan..

Hvordan griber man disse problematikker an?

Der er hundetræning i området, og dem ville jeg super gerne henvende mig til, men der er holdningen at hunden "bare skal have en skideballe og smides i "skammekrog" når den gør noget forkert" og det er ikke min egen overbevisning at det er det bedste..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unghund uden opdragelse
  • #2   27. okt 2013 Ang. hans resurse forsvar, så er det jo vigtigt at holde hunde/menneske væk når han spiser.

Og så er dine gåture for lange i mine øjne. En hund på 30 uger bør højst gå 30 min.
    Han skal bruge hovedet. gå nogle spor, gem hans foder rundt omkring i huset eller spred det ud på græsplænen.

• #3   27. okt 2013 Vi roser og roser.. Jeg har en hund på 2,5 som han er ude at gå og træne med.. Vi tager en tur om morgenen hvor de begge kommer over i marken og løbe løs.. Der er indlagt en "legetid" og en træningstid.. De får det meste af deres morgenmad under "træningstiden" ved at skulle finde den (træner spor med min egen på den måde) eller også får de den som belønning for lydighedsøvelser (med schæferen er det bare det mest simple som sit, dæk, indkald osv. i den dur)
    Om eftermiddagen går vi en tur på omkring 4 km. og så har de fået lov at lege lidt også når vi kom hjem..

Den sene aftentur kommer til at variere af længde.. I går var det også en 4 km. tur, mens det fredag bare var en halv time i marken..

"ture" skal heller ikke forstår som gåture, men nærmere "tid vi bruger udenfor".. Bliver den tid kortere er jeg bange for at han kravler på væggene indenfor..

På sigt skal han trænes mere, men grundtingene skal på plads først og han skal vænne sig til at være her hos os.. Vores anden hund er jagthund, men om han lige egner sig til jagthundetræning er nok tvivlsomt og jeg har ikke tidligere trænet andet end jagthunde, så det er noget af en udfordring..

• #4   27. okt 2013 Tror du går for meget med ham?
    Jeg ville skære ned på gåture (Evt. længden) og så mere hjernearbejde.

• #6   27. okt 2013 Jeg vil undersøge om der er noget i nærheden til schæferhunde..
    Han kommer ud på "tissetur" en gang i timen, men jeg kunne godt tænke mig at det bliver med noget længere intervaller da han jo gerne skal kunne være alene hjemme når vi er på arbejde.. Jeg har heldigvis kun en 18 timers uge lige for tiden og en del lange pauser så jeg kan fortsætte rutinerne, men det kommer til at knibe med at få ham ud hver time.. Lige nu hjælper min far, men det er bare ikke holdbart i længden.. Det chokerede mig også noget at han ikke var renlig..

• #7   27. okt 2013 Han skal nok blive renlig og nok før at du har set dig om. Hunden kan jo godt fysisk, den skal bare lige lære det.
    Schæferhundeklubben har klubber over hele landet.
    Er hunden med DKK tavle, for det åbner jo op for flere muligheder med træning.
    Og er hunden jeres nu? for man bliver glad for sådan en hund når man har fået et godt samarbejde via træning og det ville være lidt træls hvis din faster vil have den tilbage når den er blevet nem og lydig.

• #8   27. okt 2013 Jeg sidder og tænker om han er undersøgt for urinvejsinfektioner? Og hvis han skider indendørs og/eller meget hver dag, var det måske en ide at skifte foder?

Og for MIG at se er 4 km. flere gange om alt alt for langt med en 6 mdrs. hvalp. Hvad med at forsøge sportræning eller klikkertræning, så han får brugt hjernen istedet?

• #9   27. okt 2013 Hunden har mig bekendt ikke dansk stamtavle.. Jeg ved ikke om han skal tilbage eller ej og det er for nuværende egentlig heller ikke det der betyder mest.. Jeg er uden tvivl glad for ham, men skulle jeg selv vælge så havde jeg valgt en hund der kunne bruges til jagt og ikke en schæfer.. Desuden har jeg et rigtig godt forhold til min faster og vi ses tit, så det vil være ok..

• #11   27. okt 2013 Det trætter meget mere, at bruge hjernen, end at gå en tur. Så meget mere hjerneaktivering. Og det behøver ikke være decideret træning, det kan også være at I aldrig giver mad i skålen, men fx altid på græsset, hvor han skal søge efter det, eller i et aktivitetslegetøj, eller andet hvor han selv skal få maden ud. Fx en flaske med mad i, eller en skål med mad under, som han skal have vendt rundt. Eller måske en kasse der skal åbnes. Flasken kan også hænges op, så han skal skubbe til den, og evt. så højt, at han skal hoppe for det eller trække i en snor.

Renlighed skal nok komme, I skal bare være konsekvente og ROSE en masse, hver gang han laver udenfor. Men har I overvejet om der kunne være blærebetændelse, eller noget i den dur?

• #12   27. okt 2013 Blærebetændelse har jeg overvejet, men det han skider mere end han tisser inde og de sidste par timer har der 7,9,13 ikke været nogen uheld og hvis det fortsat forbedre sig, så venter jeg med dyrlægen..
    Hundene har en foderbold, et gnaveben med leverpostej i, et gnaveben specielt til tænderne, og en aktivitetsting med 4 huller der kan ligge foder i.. Det var alt sammen noget jeg havde i forvejen fra vores anden hund da han var yngre, men de kan ikke enes om det.. Jeg har været i Brugsen i fredags og måttet købe 4 ekstra tyggeben for ellers tog Pasja (schæferen) det hele og fløj i hovedet på den anden når han ville have.. Tyggeben var simpelthen nødvendige da han ellers gnavede i ledninger, puder, stoleben og alt andet..
    Får jeg tid i morgen vil jeg smutte fordi dyrehandleren og se om de har et eller andet..

Aftensmaden er det eneste måltid han får i skålen.. Jeg prioriterer at han kan "vente" og at begge hunde kan få samtidig, så jeg vil gerne bibeholde at give min. et måltid i skål..

• #13   27. okt 2013 Hvad laver DU med hunden?

Hvad sætter du i gang, der styrker bånd og samarbejde mellem dig og den?

Man kan ikke aktivere sig ud af en schæferunghunds energi og lømmelstreger, men man kan opbygge et gensidigt tillidsforhold i den periode, der bliver skabelonen for resten af hundens liv sammen med dig.

• #14   28. okt 2013 Sorry for OT, men må vi ikke se banditten? smiley

• #15   28. okt 2013 Jeg synes egentlig jeg har svaret på hvad jeg laver med hunden, men det er jo så ikke det du er ude efter.. Hvad mener du mere specifikt? Han er jo en "del af familien" på lige fod med de andre dyr og bliver ikke behandlet anderledes..

I må gerne se billeder, men det bliver først senere.. Jeg havde mit kamera med da de var ude i går, men så gik det hele op i alt muligt andet end billeder..

• #17   28. okt 2013 En schæfer er en brugshund, dvs du bliver nødt til at lave noget med hunde, fx spor, lydighedstræning, leg m.m for at hunden får et godt liv.
    En schæfer er ikke en hund der bare skal gå som familiehund, da slet ikke som unghund, den skal bruges for at få et ordentligt liv;)

• #18   28. okt 2013 Undskyld men syntes det er forkert at sige hun ikke egner sig til at ha en schæfer osv. Det er jo en stor hvalp hun har taget ind for at rette op på hans unoder og beder om råd til hvordan hun bedst får rettet op på noget af det.
    Jeg syntes du gør det godt stykke arbejd. Og som de andre glæder jeg mig også til billeder smiley

• #19   28. okt 2013 Jeg er jo netop også startet lidt med spor samtidig med den anden hund, men jeg synes det er at forlange meget af ham at han skal trænes intensivt når han ikke engang kan gå i snor endnu..
    Om jeg egner mig til schæferhund må tiden vise, det er en opgave jeg skal vokse med og det har jeg tiltro til at jeg gør.. Om ikke andet er jeg måske så naiv at jeg ikke tror jeg kan gøre det dårligere end den træning han hidtil har været udsat for..

Som nyt siden jeg skrev i går, så har vores ene kat fået lov til at gå på gulvet uden at han spæner efter den.. Den er stadig meget nervøs og han er stadig vagtsom og efter de andre, men nu har den ene altså fået lov at være i stuen uden at blive ædt..

• #20   28. okt 2013 Problemet er at hvis ikke du aktiverer hunden, det vil sige arbejder med den, som spor, træning, leg m.m så får du aldrig en rolig hund som kan lade katte gå og gå pænt i snor! Det hænger sammen;) når hunden keder sig det vil sige når ikke du sørger for gode aktiviteter sammen med den, så finder den selv på noget, fx jagte katte m.m

• #21   28. okt 2013 Meld dig til træning fx i dch eller ph og få masser af inspiration og gode ideer;)

• #22   28. okt 2013 Men Bodil, det synes jeg jo også at jeg gør.. Jeg har bare kun trænet jagthunde før og det er så mit udgangspunkt for aktivering, men som jeg forstår det, er der ikke så stor forskel på hundene og jeg kan sagtens lave det samme med dem..
    Hvis det ikke er det du mener, så må du hjælpe mig med at forstå..

• #23   28. okt 2013 Hun har haft hunden siden i torsdags, så syntes da man kan se det gå i den rigtige retning. Man kan jo ikke forvente mirakler på så få dage. smiley

• #24   28. okt 2013 Glæder mig til at se ham.

Og ja har du kun haft ham siden i torsdags kan man ikke forvente mirakler endnu.
    Jeg er enig med de andre i tråden omkring aktivering og stimulering. Så fortsæt du bare i den retning smiley

• #25   28. okt 2013 De ting du beskriver du tilbyder hunden af aktiviteter er enten gåture eller ting, hvor han skal være for sig selv.

For at trives er denne race dybt afhængig af samarbejde med sine mennesker, og den har brug for at knytte tætte bånd. Det vil sige at I skal løse opgaver sammen, du skal tilbyde hunden nært samvær og stille løsbare opgaver som den kan få succes med.

Om hunden kan gå i snor eller ej har ingen betydning for, om du kan starte træning (hell, vores hunde lærer aldrig at gå i snor og de træner jeg ved ikke hvor mange timer om ugen *GG*)

En schæferunghund er en udfordring og en ditto omplaceringshund kan ganske givet være en ordentlig mundfuld.
    Den skal ikke voldstimuleres, men den skal arbejde med sit hoved og samarbejde med sin fører. Ellers trives den ikke.

• #26   28. okt 2013 Du har ret i at hundene er meget sig selv i den tid vi tilbringer udenfor, men at han ikke skal samarbejde synes jeg ikke er rigtig forstået..
    Vi har brugt weekenden på at lære indkald og det sidder efterhånden rimeligt.. Sammen med indkaldet lærer han at sætte sig når han kommer (med tiden skal han sætte sig på plads, men lige nu nøjes vi med at han sidder foran mig)

Min kæreste forsøgte i går at få ham til at apportere og han synes da også det var super sjovt at fange tingene og så forøvrigt lade dem ligge..

Søge øvelsen kommer vi også nærmere på at forstå, men koncentrationen strækker ikke så langt..

Hvad foreslår du ellers? Jeg er lidt på bar bund hvis det ikke er det der menes..

• #27   28. okt 2013 Meld dig til træning med hunden, den skal bruges ikke bare løbe efter ti g;) det er rigtig omfattende t forklare og det kan jeg simpelthen ikke på HG, men det er tydeligt at du har brug for hjælp og vejledning i hvordan man arbejder med en hund af den type, hvis ikke du får grebet det rigtig N får hverken du eller hunden noget ost ud af samværet smiley

• #28   28. okt 2013 Hvis det var mig som stod i din situation ville jeg melde mig til hundetræning i schæferhundeklubben - både for at få hunden ud at være social med andre hunde, også for at få den vejledning du efterspørger. Hvis hunden er 6 måneder vil jeg mene det er vigtigt at den snarest muligt lære at omgås andres hunde, inden den går hen og bliver en "enspænder"
    Du nævner at hunden er i alt - ledninger osv, min første tanke er at hunden måske keder sig? - du går en masse lange ture med din hund, men måske den har mere behov for spor, en start på c-arbejde? Min tanke er, at hunden vil blive mere "rolig" hvis hjernen bliver fyldt.
    Så er jeg enig med CH i at samarbejde er rigtig godt - at få nogle succes oplevelser sammen med hunden, få opbygget et tillidsbånd til hunden, og få en kanon kontakt smiley det vil garanteret gavne dig mht til træning smiley

Held og lykke med træningen.

• #29   31. okt 2013 Jeg synes måske schæferen bliver gjort til en helt særlig hunderace som man skal være helt særegen for at kunne magte.
    Her er tale om en unghund uden opdragelse som trådstarter har haft en uge i dag. Mange af de ting der bliver foreslået gør hun allerede, og der er allerede små fremskridt - kære trådstarter, du er på rette vej, og selvfølgelig kan du rette op på ham, du er jo super opmærksom og har tiden til at give det en chance.

Jeg synes det størte problem er urenligheden, de andre ting skal nok komme når han falder til og I får lavet nogle gode rytmer. På mig lyder han ikke til at være en stresset hund, bare en ung hund uden opdragelse.

Er tisseriet blevet bedre, så urinvejsinfektion kan udelukkes? Hvis det kan det så er der ikke andet at gøre end at betragte ham som en helt lille hvalp og simpelthen "pottetræne" ham helt forfra.
    Om natten ville jeg vælge at have ham i en kurv ved siden af sengen, evt. i snor så der er lidt styr på ham, og så gå ud med ham første gang han bliver urolig og så trække den næste gang.
    Lær ham kommandoen "læg dig", "put dig", "i kurven", "på tæppe" eller lignende, som betyder han skal lægge sig og forholde sig i ro, simpelthen for at lære ham at man ikke vandrer rundt om natten og finder på numre.
    Det ville også hjælpe på katteproblemet, at han kan en kommando der betyder han lægger sig roligt ned for en stund.
    Der kan gå helt sport i det, find en måtte eller et tæppe og læg det foran dig, Lok ham derhen og når han ligger der skal belønningen falde. Hvis du bruger klikker går det meget hurtigt.
    Min hund er vild med sit tæppe, og han spurter derhen og lægger sig der når han får besked på det eller bare når han gerne vil gøre noget, så starter han ud på tæppet og prøver at gøre sig meget interessant...
    Held og lykke med projektet, det er meget givende at se en hund udvikle sig på den måde.

• #30   1. nov 2013 Der sker fremskridt og jeg er slet ikke så opgivende som i sidste uge.. Der er stadig problemer med kattene, men urenligheden bliver bedre for hver dag.. de sidste 2 dage har der været 1 uheld.. Dog har han været i skraldespanden i dag mens jeg var ude og handle og det har han ikke gjort før, så der er et stykke vej endnu..
    Jeg er startet med agilitytræning på "babyniveau" i dag, men hans koncentration er ikke til ret meget.. Han kan kommandoen "læg dig" (forudsat der ikke er noget mere spændende)..

Kommentér på:
Unghund uden opdragelse

Annonce