Unghund uden opdragelse Unghund uden opdragelse
I torsdags kom min faster med sin 6 måneder gamle schæfer som er blevet for stor en mundfuld.. Nu bor han hos min kæreste og jeg for at se om vi kan få en god hund ud af ham.. Han har ikke før været opdraget på og det er en stor opgave, men langt de fleste ting går fremad og han er virkelig en skøn hund, der bare ikke kender grænserne..
Dog løber jeg alligevel lidt panden mod muren og må have råd fra jer der er lidt mere erfarne..
- Han er urenlig og både skider og pisser inde og selvom han blev luftet kl. halv 3 i nat, så kunne vi vaske gulv 5 steder da han kom ud igen kl. 8.. Jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal stille op.. Han kan ligge og sove, vågne, tisse på gulvet og sove videre.. Og det på trods af at han kommer ud mindst en gang i timen..
- Han jagter kattene og selvom jeg ikke tror han har intensioner om at gøre dem noget, så er de virkelig bange for ham (de er vant til hunde af samme str) Han kan finde på at sidde og holde øje med kattelemmen for at flyve i hovedet på dem når de kommer ind.. Han kommer ud på 2-3 store ture hver dag af en times varighed, enten på en lang gåtur eller ud på marken for at lege med vores egen hund.. Derudover har vi en hel kasse med legetøj indenfor, som han kan lege med, inkl. aktivitetslegetøj og bidetøj..
-Han er en smule aggressiv med både mad og legetøj.. Vi kan sagtens som mennesker tage det fra ham uden at han viser nogen tegn på aggressivitet eller dominans, men overfor de andre dyr er han lidt en bølle.. Han kan finde på at jage dem væk fra det legetøj de har, eller bide efter dem for at få deres gnaveben eller godbid.. Han var ude ved hestene i går og nappede mit føl i benet, føllet sparkede igen og han trak sig uden at gøre mere, men jeg er bange for at andre dyr kommer til skade hvis han bliver ved med at reagerer sådan..
Hvordan griber man disse problematikker an?
Der er hundetræning i området, og dem ville jeg super gerne henvende mig til, men der er holdningen at hunden "bare skal have en skideballe og smides i "skammekrog" når den gør noget forkert" og det er ikke min egen overbevisning at det er det bedste..
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Og så er dine gåture for lange i mine øjne. En hund på 30 uger bør højst gå 30 min.
Han skal bruge hovedet. gå nogle spor, gem hans foder rundt omkring i huset eller spred det ud på græsplænen.
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 140
Om eftermiddagen går vi en tur på omkring 4 km. og så har de fået lov at lege lidt også når vi kom hjem..
Den sene aftentur kommer til at variere af længde.. I går var det også en 4 km. tur, mens det fredag bare var en halv time i marken..
"ture" skal heller ikke forstår som gåture, men nærmere "tid vi bruger udenfor".. Bliver den tid kortere er jeg bange for at han kravler på væggene indenfor..
På sigt skal han trænes mere, men grundtingene skal på plads først og han skal vænne sig til at være her hos os.. Vores anden hund er jagthund, men om han lige egner sig til jagthundetræning er nok tvivlsomt og jeg har ikke tidligere trænet andet end jagthunde, så det er noget af en udfordring..
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.451
Jeg ville skære ned på gåture (Evt. længden) og så mere hjernearbejde.
mar 2008
Han kommer ud på "tissetur" en gang i timen, men jeg kunne godt tænke mig at det bliver med noget længere intervaller da han jo gerne skal kunne være alene hjemme når vi er på arbejde.. Jeg har heldigvis kun en 18 timers uge lige for tiden og en del lange pauser så jeg kan fortsætte rutinerne, men det kommer til at knibe med at få ham ud hver time.. Lige nu hjælper min far, men det er bare ikke holdbart i længden.. Det chokerede mig også noget at han ikke var renlig..
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Schæferhundeklubben har klubber over hele landet.
Er hunden med DKK tavle, for det åbner jo op for flere muligheder med træning.
Og er hunden jeres nu? for man bliver glad for sådan en hund når man har fået et godt samarbejde via træning og det ville være lidt træls hvis din faster vil have den tilbage når den er blevet nem og lydig.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Og for MIG at se er 4 km. flere gange om alt alt for langt med en 6 mdrs. hvalp. Hvad med at forsøge sportræning eller klikkertræning, så han får brugt hjernen istedet?
mar 2008
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Renlighed skal nok komme, I skal bare være konsekvente og ROSE en masse, hver gang han laver udenfor. Men har I overvejet om der kunne være blærebetændelse, eller noget i den dur?
mar 2008
Hundene har en foderbold, et gnaveben med leverpostej i, et gnaveben specielt til tænderne, og en aktivitetsting med 4 huller der kan ligge foder i.. Det var alt sammen noget jeg havde i forvejen fra vores anden hund da han var yngre, men de kan ikke enes om det.. Jeg har været i Brugsen i fredags og måttet købe 4 ekstra tyggeben for ellers tog Pasja (schæferen) det hele og fløj i hovedet på den anden når han ville have.. Tyggeben var simpelthen nødvendige da han ellers gnavede i ledninger, puder, stoleben og alt andet..
Får jeg tid i morgen vil jeg smutte fordi dyrehandleren og se om de har et eller andet..
Aftensmaden er det eneste måltid han får i skålen.. Jeg prioriterer at han kan "vente" og at begge hunde kan få samtidig, så jeg vil gerne bibeholde at give min. et måltid i skål..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Hvad sætter du i gang, der styrker bånd og samarbejde mellem dig og den?
Man kan ikke aktivere sig ud af en schæferunghunds energi og lømmelstreger, men man kan opbygge et gensidigt tillidsforhold i den periode, der bliver skabelonen for resten af hundens liv sammen med dig.
aug 2008
mar 2008
I må gerne se billeder, men det bliver først senere.. Jeg havde mit kamera med da de var ude i går, men så gik det hele op i alt muligt andet end billeder..
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
En schæfer er ikke en hund der bare skal gå som familiehund, da slet ikke som unghund, den skal bruges for at få et ordentligt liv;)
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 83
Jeg syntes du gør det godt stykke arbejd. Og som de andre glæder jeg mig også til billeder
mar 2008
Om jeg egner mig til schæferhund må tiden vise, det er en opgave jeg skal vokse med og det har jeg tiltro til at jeg gør.. Om ikke andet er jeg måske så naiv at jeg ikke tror jeg kan gøre det dårligere end den træning han hidtil har været udsat for..
Som nyt siden jeg skrev i går, så har vores ene kat fået lov til at gå på gulvet uden at han spæner efter den.. Den er stadig meget nervøs og han er stadig vagtsom og efter de andre, men nu har den ene altså fået lov at være i stuen uden at blive ædt..
dec 2012
dec 2012
mar 2008
Hvis det ikke er det du mener, så må du hjælpe mig med at forstå..
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 83
aug 2008
Og ja har du kun haft ham siden i torsdags kan man ikke forvente mirakler endnu.
Jeg er enig med de andre i tråden omkring aktivering og stimulering. Så fortsæt du bare i den retning
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
For at trives er denne race dybt afhængig af samarbejde med sine mennesker, og den har brug for at knytte tætte bånd. Det vil sige at I skal løse opgaver sammen, du skal tilbyde hunden nært samvær og stille løsbare opgaver som den kan få succes med.
Om hunden kan gå i snor eller ej har ingen betydning for, om du kan starte træning (hell, vores hunde lærer aldrig at gå i snor og de træner jeg ved ikke hvor mange timer om ugen *GG*)
En schæferunghund er en udfordring og en ditto omplaceringshund kan ganske givet være en ordentlig mundfuld.
Den skal ikke voldstimuleres, men den skal arbejde med sit hoved og samarbejde med sin fører. Ellers trives den ikke.
mar 2008
Vi har brugt weekenden på at lære indkald og det sidder efterhånden rimeligt.. Sammen med indkaldet lærer han at sætte sig når han kommer (med tiden skal han sætte sig på plads, men lige nu nøjes vi med at han sidder foran mig)
Min kæreste forsøgte i går at få ham til at apportere og han synes da også det var super sjovt at fange tingene og så forøvrigt lade dem ligge..
Søge øvelsen kommer vi også nærmere på at forstå, men koncentrationen strækker ikke så langt..
Hvad foreslår du ellers? Jeg er lidt på bar bund hvis det ikke er det der menes..
dec 2012
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 62
Du nævner at hunden er i alt - ledninger osv, min første tanke er at hunden måske keder sig? - du går en masse lange ture med din hund, men måske den har mere behov for spor, en start på c-arbejde? Min tanke er, at hunden vil blive mere "rolig" hvis hjernen bliver fyldt.
Så er jeg enig med CH i at samarbejde er rigtig godt - at få nogle succes oplevelser sammen med hunden, få opbygget et tillidsbånd til hunden, og få en kanon kontakt
Held og lykke med træningen.
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 218
Her er tale om en unghund uden opdragelse som trådstarter har haft en uge i dag. Mange af de ting der bliver foreslået gør hun allerede, og der er allerede små fremskridt - kære trådstarter, du er på rette vej, og selvfølgelig kan du rette op på ham, du er jo super opmærksom og har tiden til at give det en chance.
Jeg synes det størte problem er urenligheden, de andre ting skal nok komme når han falder til og I får lavet nogle gode rytmer. På mig lyder han ikke til at være en stresset hund, bare en ung hund uden opdragelse.
Er tisseriet blevet bedre, så urinvejsinfektion kan udelukkes? Hvis det kan det så er der ikke andet at gøre end at betragte ham som en helt lille hvalp og simpelthen "pottetræne" ham helt forfra.
Om natten ville jeg vælge at have ham i en kurv ved siden af sengen, evt. i snor så der er lidt styr på ham, og så gå ud med ham første gang han bliver urolig og så trække den næste gang.
Lær ham kommandoen "læg dig", "put dig", "i kurven", "på tæppe" eller lignende, som betyder han skal lægge sig og forholde sig i ro, simpelthen for at lære ham at man ikke vandrer rundt om natten og finder på numre.
Det ville også hjælpe på katteproblemet, at han kan en kommando der betyder han lægger sig roligt ned for en stund.
Der kan gå helt sport i det, find en måtte eller et tæppe og læg det foran dig, Lok ham derhen og når han ligger der skal belønningen falde. Hvis du bruger klikker går det meget hurtigt.
Min hund er vild med sit tæppe, og han spurter derhen og lægger sig der når han får besked på det eller bare når han gerne vil gøre noget, så starter han ud på tæppet og prøver at gøre sig meget interessant...
Held og lykke med projektet, det er meget givende at se en hund udvikle sig på den måde.
mar 2008
Jeg er startet med agilitytræning på "babyniveau" i dag, men hans koncentration er ikke til ret meget.. Han kan kommandoen "læg dig" (forudsat der ikke er noget mere spændende)..
Unghund uden opdragelse